חיי מי קודמים? מיקה ומיכל להקריב את עצמך או את כולם?

הנחיות טכניות:

  • התחברו לחשבון שלכם בספריא.
  • פתחו דף מקורות חדש תנו לו שם "חיי מי קודמים ואת שמות החברותא".

הקפידו מיד ללחוץ על שמירה בחלק העליון השמאלי של המסך.

  • העתיקו את השאלות והמטלות (מופיעות בצבע כחול)* מהדף של המורה וכתבו תשובות לשאלות בתיבת הטקסט בדף.

לא לשכוח עם פתיחת תיבת הטקסט ללחוץ בכפתור מתחת לתיבה: "הוספה לדף מקורות".
מי שממש איבד את זה ושכח לעבוד בספריא הנה כאן סרטונים קצרים מאוד עם הסבר פשוט מאוד:

  • פתיחתא

למדנו במפגש הקודם: "לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ חיים בצל הקורונה".
כי הציווי המקראי המוסרי "לא תעמוד על דם רעך" הפך לציווי אוניברסלי הן בתרבות היהודית והן בעולם כולו כפי שבא לידי ביטוי ב"חוק השומרוני הטוב." (סיינפלד)

עלינו לעשות כל אשר ביכולתנו להציל את חיי הזולת!
אך מהם הקשיים, הבעיות וההתלבטויות העומדים בדרכנו במילוי חובה זו?
כתבו בצאט ב"זום" באופן חופשי, קשיים ודילמות העולות בראשכם?

  • משימת צפיה משותפת

נצפה בסרטון המצורף המתאר את המצב בבתי החולים באיטליה בעצומו של משבר הקורונה בחודש מארס 2020.

  • כתבו בדף המקורות שלכם, מהן הדילמות המוסריות בהן נתקלו
    הרופאים באיטליה על פי הסרטון?
  • הדילמות המוסריות בהן נתקלו הרופאים באיטליה הן: האם לסכן את עצמם ואת משפחתם למען חולי הקורונה או לא לטפל בהם בעודם שומרים על עצמם.
  • הדילמה המוסרית
    חיי מי קודמים? את מי מצילים קודם?

נפנה לארון הספרים היהודי ונבקש עזרה כיצד להתמודד עם ההדילמה המוסרית?

מקור מס' 1
בית החולים הדסה בירושלים ביקש את עזרתו של הרב הראשי - הרב הרצוג. (
הסבא של בוז'י):

"לפני שנים רבות, בסוף מלחמת העולם השנייה, אירע בבית- החולים הדסה מקרה מעניין מאוד: התפשטה מחלת ה"בקטיריאל מניגטיס", שהתמותה בה הגיעה למאה אחוזים, עד שהומצאה תרופת הפניצילין. כאשר הגיעה התרופה, שהספיקה לריפויו של חולה אחד, היו בבית -החולים 450 חולים. התעוררה דילמה: במי לטפל : בצעיר המטופל בילדים, או באדם המבוגר יותר? באדם שנושא משרה בכירה או במחוסר העבודה?
פנינו לרב הראשי דאז, הרב הרצוג ז"ל, כדי שיעזור לנו להחליט. בסופו של דבר הוחלט, כי הרופא יטפל בחולה הראשון שייתקל בו במחלקה.

(מתוך פרוטוקול 304 של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת,
מיום כ"ד שבט תשמ"ז, 23.2.97)

... לכדתניא: שנים שהיו מהלכין בדרך וביד אחד מהן קיתון של מים, אם שותין שניהם מתים ואם שותה אחד מהן מגיע לישוב. דרש בן פטורא: מוטב שישתו שניהם וימותו ואל יראה אחד מהם במיתתו של חבירו. עד שבא ר' עקיבא ולימד וחי אחיך עמך חייך קודמים לחיי חבירך.

The Gemara asks: And Rabbi Yoḥanan, what does he do with this verse: “And your brother shall live with you”? The Gemara answers: He requires the verse for that which is taught in a baraita: If two people were walking on a desolate path and there was a jug [kiton] of water in the possession of one of them, and the situation was such that if both drink from the jug, both will die, as there is not enough water, but if only one of them drinks, he will reach a settled area, there is a dispute as to the halakha. Ben Petora taught: It is preferable that both of them drink and die, and let neither one of them see the death of the other. This was the accepted opinion until Rabbi Akiva came and taught that the verse states: “And your brother shall live with you,” indicating that your life takes precedence over the life of the other.

ואהבת לרעך כמוך. אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה (ספרא):

ואהבת לרעך כמוך THOU SHALT LOVE THY FELLOW MAN AS THYSELF —Rabbi Akiba said: “This is a fundamental principle of the Torah” (Sifra, Kedoshim, Chapter 4 12; Talmud Yerushalmi Nedarim 9:3).

העלו את המקור הזה לדף המקורות שפתחתם.
לחצו על אחת המילים כדי להגיע לפרשנות שטייזלץ והוסיפו אותה לדף המקורות.
בעזרת הפרשנות ענו לשאלות הבאות:
1. מה הדילמה המופיעה ?

א
2. כתבו את העמדות השונות של שני החכמים ?
3. "חי אחיך עמך" על איזו מלה שם רבי עקיבא דגש במשפט? הסבירו!!
4. חזרו למקור מס' 1 בעניין בית חולים הדסה,
מי מהחכמים פסק בדומה לרב הרצוג?
העזרו ברש"י, נמקו את תשובתכם, הסבירו בהרחבה.
5. מהי עמדתכם? כדעת בן פטורא או כדעת ר' עקיבא?
כתבו תשובתכם בהרחבה והסבירו את השיקולים שלכם בבחירה.
6. הוסיפו לדף המקורות- סיפור, כתבה מהעיתונות או סרטון
המביאים דילמה שקשורה לנושא שלנו "מחויבות כלפי חיי הזולת."
נסחו את ההדילמה בצורה בהירה וכתבו אותה בראש הקטע בדף המקורות שלכם.

לפרשנות שטייזלץ??.

1. הדילמה שמופיעה היא- את מי מצילים קודם? במי לטפל: בצעיר המטופל בילדים, או באדם המבוגר יותר? באדם שנושא משרה בכירה או במחוסר עבודה?

2. עמדתו של ר' עקיבא היא שחייך קודמים לחיי חבריך.

עמדתו של בן פטורא- מוטב ששני החברים ימותו ביחד בכדי שלא יקרה מצב שבו אחד מהם סובל את מראות המוות של השני.

3. ר' עקיבא רצה להדגיש במשפט " חי אחיך עמך" את המילה חי, כדי להדגיש את חשיבות חייך . אם כך, יותר הגיוני דגש על המלה "עמך"= אתך, אם אתה אינך חיי אינך ממלא את ההוראה במלואה.

4. רבי עקיבא פסק בדומה לרב הרצוג כיוון ששניהם אמרו שעדיף שאחד יחיה מאשר לנסות להציל את כולם למרות שאי אפשר.

5. עמדתנו היא כדעת רבי עקיבא כיוון שאנו חושבות שצריך למנוע יותר מוות ולהציל כמה שיותר בני אדם. עדיף שאחד ימות מאשר שניים.

6. https://www.israelhayom.co.il/article/379029

הדילמה של רועי קליין הייתה האם לתת לכל האנשים למות כולל הוא או שרק הוא יקריב את עצמו למען חבריו.

תמונה סרטון, הרחבה.? בראש הדף