תָּא שְׁמַע: נָשִׁים מְזַמְּנוֹת לְעַצְמָן, וַעֲבָדִים מְזַמְּנִים לְעַצְמָן, נָשִׁים וַעֲבָדִים וּקְטַנִּים אִם רָצוּ לְזַמֵּן — אֵין מְזַמְּנִין. וְהָא נָשִׁים אֲפִילּוּ מְאָה וְהָא מְאָה נָשֵׁי כִּתְרֵי גַּבְרֵי דָּמְיָין, וְקָתָנֵי נָשִׁים מְזַמְּנוֹת לְעַצְמָן וַעֲבָדִים מְזַמְּנִין לְעַצְמָן! שָׁאנֵי הָתָם דְּאִיכָּא דֵּעוֹת. אִי הָכִי, אֵימָא סֵיפָא: נָשִׁים וַעֲבָדִים אִם רָצוּ לְזַמֵּן — אֵין מְזַמְּנִין. אַמַּאי לָא, וְהָא אִיכָּא דֵּעוֹת! שָׁאנֵי הָתָם מִשּׁוּם פְּרִיצוּתָא.
הכל חייבין במקרא מגילה הכל כשרין לקרות את המגילה לאיתויי מאי לאתויי נשים וכדר' יהושע בן לוי דאמר ר' יהושע בן לוי נשים חייבות במקרא מגילה שאף הן היו באותו הנס הכל חייבין בזימון לאתויי מאי לאתויי נשים ועבדים דתניא נשים מזמנות לעצמן ועבדים מזמנין לעצמן
(א)...נשים ועבדים וקטנים אין מזמנין עליהן ת"ר נשים מזמנות לעצמן ועבדים מזמנין לעצמן נשים ועבדים וקטנים אם רצו לזמן אין מזמנין משמע דנשים מזמנות לעצמן וחייבות לעשות כן ובאשכנז לא נהגו כן ויש מפרשים כדי לקיים המנהג הא דקאמר נשים מזמנות לעצמן פי' אם רצו אבל חובה ליכא וכן פירש"י וא"א הרא"ש ז"ל פי' דעל כרחך חייבות קאמר דתניא בערכין (ג.) הכל חייבין בזימון וקאמר הכל לאתויי מאי לאתויי נשים והיינו על כרחך לחיובא מדקאמר הכל חייבין: וה"ר יהודה הכהן היה מורה הלכה למעשה להצטרף אשה לזימון והיה מביא ראיה מדבעי תלמודא בפ' מי שמתו נשים בברה"מ דאורייתא או דרבנן וקאמר למאי נפקא מינה להוציא אחרים י"ח מכלל דפשיטא ליה דמצטרפות דאי לא תימא הכי אדמיבעיא ליה אם יכולות להוציא תיבעי ליה אם מצטרפות והר"מ מרוטנבורק השיב על דבריו וכתב שאין מצטרפות והרמב"ם ז"ל כתב נשים ועבדים וקטנים אין מזמנין עליהם אבל מזמנין לעצמם ולא תהא חבורה של נשים עבדים וקטנים מזמנות יחד אלא נשים לעצמן ועבדים לעצמן וקטנים לעצמן ובלבד שלא יזמנו בשם
(ו) נשים ועבדים וקטנים אין מזמנין עליהם אבל מזמנין לעצמן ולא תהא חבורה של נשים ועבדים וקטנים מזמנין יחד משום פריצותא דעבדים אלא נשים לעצמן ועבדים לעצמן ובלבד שלא יזמנו בשם:
אגרות משה, אורח חיים, חלק ה, סימן ט, אות י
בדבר נשים כשאכלו בשלחן עם ג' אנשים, חייבות לענות ברכת הזימון... אבל בחול, שליכא ]שאין[ ברוב המקומות סעודה קבועה לאכול כולן ביחד, והיא טרודה בעשיית האוכלין ובהגשתן להשלחן לכל אחד, אין כוונתה לישב לאכול ביחד. וכל שכן כשיש לה ילדים קטנים שמטרידין אותה, ואין לה פנאי לקבוע אכילתה אפילו בפני עצמה, וכ"ש שלא עם אחרים, בחול שכל אחד ממהר באכילתו, שא"כ הא לא שייכא ]שייכת[ כלל לאכילתן. ומזה נמשך שאף אם אירע לפעמים שגם האשה היה לה פנאי לאכול בקביעות, לא הורגלו הנשים לענות לזימון. אבל על הבעל וודאי מוטל שיקרא לה כאשר היא חייבת, ולא להניח להאינשי לברך קודם שהיא באה להשלחן לברך יחד בזימון, או לכה"פ ]לכל הפחות[ שתשיב ברוך שאכלנו, ותחכה עד שיגמור המברך ברכת הזן. ובשבת שהכל אוכלין יחד, ואין לשום אחד למהר לברך, מוכרחין לקרוא לה לברך יחד בברכת הזימון. ולא שייך לבקש זכות על הנשים, כי מה יש לה לעשות אם האנשים זימנו בלעדיה, ולא חיכו עליה. אבל האנשים בשבת כשממהרין אסור בשבת, וגם בימי החול הרבה פעמים. לברך בזימון, ואין רוצין לחכות על הנשים, וגם אין קוראין להנשים, זה וודאי
שלוש דעות מזמנות לשאלת צירופן של נשים לזימון בחוג המשפחה. מאת יונתן גרשון - סיכום
הסיבה העיקרית שמוזכרת כנימוק למניעת צירוף של נשים וגברים יחד לזימון היא פריצות. ברם, ראינו כי יש סוברים כי טעם זה אינו שייך היום, כמובא בשו"ת 'שואל ומשיב'. נוסף על כך, מצינו ראשונים כדוגמת ר' יהודה הכהן ורבנו שמחה אשר הורו הלכה למעשה לצרף אישה לזימון. וכן מצינו עדויות על רבנים85 שנהגו כך בפועל. אמנם, לגבי דבריהם יש לדון אם דווקא אישה אחת מצטרפת לזימון של שני גברים כדעת הט"ז, או שניתן לצרף גם שתי נשים וגבר. בפשטות נראה ששתי נשים וגבר יכולים להצטרף לזימון. סיבה נוספת למניעת זימון עם נשים היא שלא נהגו שנשים וגברים נקבעים יחד לסעודה. אולם לפחות בהקשר של חוג המשפחה הגרעינית נראה שאין למנוע זימון מטעם זה. למסקנה, אם אכן מוסכם שזימון משותף של גברים ונשים יחד נמנע משום פריצות, עולה שכיום, כאשר מקובל שישיבה של נשים וגברים יחד בחוג המשפחה אינה בגדר פריצות ולא עוד אלא שהיא נתפסת כנאה, נראה שגברים ונשים שנקבעים יחד לסעודה יכולים לזמן, ולפי כמה מהדעות אף חייבים לעשות כך. לא מדובר רק בעצם הישיבה שהשתנתה אלא גם בשינוי התודעה. אף אם בעבר ישבו נשים וגברים יחד במקומות מסוימים, התפיסה הייתה שרק הגברים נקבעים לסעודה והנשים נספחות אליהם. אך כיום התודעה היא שכל המשפחה נקבעת יחד לסעודה, ולכן נראה שמתאפשר ואולי אף מתחייב זימון של כל המשפחה יחד.
הרב מדן: הצריך שינוי בתרבותנו לגרור שינוי בהלכה - סיכום התגובה למאמר של י גרשון
מחבר המאמר צודק בכותבו שעל פי אורחות חיינו היום אין בזימון המשותף חשש להגדלת הפריצות. אך המנהג שלנו הוא לאמץ את הלכות הצניעות שנהגו אבות אבותינו בתחומי הקדושה ועבודת ה', כתפילה וברכות וכדומה, ולהתפשר עם מנהגות דורנו בשאר תחומי חיינו. דומה שנוכל להעריך ולכבד אורח חיים שבו הנשים נפרדות לגמרי מן הגברים בשל הקפדה יתרה על הצניעות, אף שאנו בטוחים שהיום אורח חיים כזה אינו מתאים לנו. אנו מקיימים אורח חיים זה בעניינים שבקדושה, כתפילה בבית הכנסת וכדומה. אם נשמיט אותו גם שם, ניפרד לחלוטין ממנהגי אבותינו בענייני הצניעות, ויהיה לכך מחיר....
יש לשקול בכובד ראש את טענתו כנגד טענתי, ולשאול: במה עדיף להסתכן - האם בהיפרדות גמורה ממנהגי אבותינו בסוגיית הצניעות או בניתוק ההלכה מן המציאות בעניין זה? אין לי תשובה ברורה לכך, ותשועה ברוב 6 וכן יועץ. עוד יש לשקול, האם לא ניכנס כאן לתסמונת בית הכנסת "שירה חדשה", לתערובת נשים וגברים גם בבית הכנסת בשל נימוקיו הצודקים של המחבר? יש מחיר כבד לכל צד, ושאלת ניתוק ההלכה ממציאות החיים וממעמד האישה בכל תחום היא שאלה כבדה מאוד. המחבר מציע זימון בתוך המשפחה הגרעינית. אולם האם אפשר לשמור על כך? אני חש שנימוקו התמוה של רש"י למניעת הזימון המשותף טומן בחובו נימוק נסתר; אולי טמון שם חשש לגדרי צניעות. מחבר המאמר הזכיר גם את הסבת האישה בקהילות אשכנז בליל הסדר )גם בביתי אני מקפיד שנשים ובנות תסבנה(. הרמ"א נותן נימוק לכך שהן אינן מסִבות - הן סומכות על הראבי"ה שאין היום דין הסבה. נימוקו של הרמ"א תמוה: האם כל הנשים יודעות מיהו הראבי"ה? לעניות הבנתי אפשר שגם נימוקו של הרמ"א טומן בחובו נימוק נסתר מן הסוג שהזכרנו.
שוב, איני חולק על מסקנת המחבר. ככלל, אני תומך גדול בהתחדשות מתמדת של ההלכה לאור המציאות. אך אני חושב שכדי לקבלה יש צורך להעמיד עקרונות ברורים יותר באשר למיקום גבולו של "המדרון החלקלק". וה' יאיר עינינו בתורתו.
הרב מלמד: פניני הלכה ברכות
נשים אינן מצטרפות לגברים לזימון, שאם היו שם שני גברים ואשה – אינה מצטרפת עמהם ליצור חובת זימון. והטעם לכך משום צניעות, שהזימון נוצר על ידי האכילה יחד בדיבוק חברים, שכוחה של הסעודה גדול לקרב רחוקים זה לזה, ואין ראוי שיהיה דיבוק חברים בין גברים ונשים. לפיכך, לא תקנו חכמים זימון לגברים ונשים יחד, ולא חילקו בזה בין קרובים יותר לקרובים פחות, ולכן אפילו אב עם בתו וחתנו אינם מצטרפים לזימון.
פרופסור ורד נועם בפוסט בקבוצת "יומי"
תפקידו של הזימון, כפי שתקנוהו חז"ל, לייצר בין כל הסועדים חיבור לשם שמים, התכנסות שהיא מעבר לאכילה וגבוהה מן החולין. הברייתא קובעת שנשים מזמנות לעצמן ומפשט סוגיית הגמרא יכול להשתמע שהן גם רשאיות או אף חייבות להימנות עם גברים לזימון בשלושה. אבל רבים מן הראשונים חששו מפני 'פריצות' בזימון משותף (בעקבות חשש הגמרא מפריצות כזאת בין נשים ועבדים) מפני שראו בעצם הקביעות המשותפת של גברים ונשים לסעודה דבר שאינו נאה (הגם שהיו בין הראשונים שצירפו את בנות ביתם לשלושה לזימון).
אבל התוצאה בדורנו היא אבסורד מוחלט: אנחנו אוכלים יחד, צוחקים יחד, משוחחים יחד, מרכלים יחד – ודווקא על הקריאה לברכת המזון המשותפת אנחנו מחילים חשש 'פריצות'. העובדה שברגע הזימון מחצית הסועדים מנותקת מהתהליך הופכת אותו, באחת, מחיבור חי וטבעי של חבורת הסועדים לשם מצוה, חיבור שהוא המשך ישיר של הסעודה עצמה על כל מאפייניה, ל'טקס' קפוא שהוא זר לרקע ההתרחשות, פעולה מנותקת שאיבדה את משמעותה. לא הנשים נדחקו כאן ממקומן, כי אם הזימון עצמו".