"אי הבל אחיך?" - שיעור באדישות
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
: "מה איכפת לי?", "מה זה ענייני?"- אלו עשויות להיות תגובות ספונטניות של מי שמציבים בפניו אתגר של לקיחת אחריות חברתית. מהי אדישות חברתית ומהן הסכנות הטמונות בה? כדי לברר שאלות אלו נקרא שיר של קובי אוז, נעסוק בסיפור קין והבל ובפירוש של הרב ישמ"ח עובדיה מצפרו עליו, בשני סיפורים ממדרש תנחומא ומן התלמוד הירושלמי, ושיר של אפרים סידון.
פתיחה
קובי אוז, יושבים בבית קפה
יושבים בבית קפה/ קובי אוז
MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; LINE-HEIGHT: 150%">יושבים בבית קפה ומרגישים בתוך בועה
מה לא עשינו, איפה טעינו, מה נשתנה
יושבים בבית קפה, אני מזמין עוגת גבינה
מה לא עשינו, איפה טעינו, הלכה המדינה
MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; LINE-HEIGHT: 150%">
ואת בתוך הג'יפ שלך, את שומעת סטריאו
ומונו בחוץ בשחור ולבן
ואת בתוך הג'יפ שלך, את לא פותחת רדיו
את רואה שחבל לך על הזמן
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מה גורם לנו להיכנס לתוך "בועה"?
  • מה יגרום לנו לצאת מתוך ה"בועה" שלנו?
לימוד בחברותא
"השומר אחי אנכי?"
(ט) וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי: (י) וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה:
And the LORD said unto Cain: ‘Where is Abel thy brother?’ And he said: ‘I know not; am I my brother’s keeper?’
הרב ישמ"ח עובדיה מצפרו, תורה וחיים
השם קין רומז לאדם עשיר שיש לו קניין ורכוש. השם הבל רומז לאדם עני שאינו נחשב לכלום בעיני הבריות. ואז ה' מתרעם על העשיר שהוא קין ויאמר ה' אל קין היכן הבל אחיך שהוא אחיך העני, ואתה מחשיב אותו להבל. ואין אתה חושש בצערו ובעוניו. ויאמר קין: לא ידעתי כלום מה איכפת לי, השומר אחי אנוכי? האם מוטל עלי לשומרו שלא ירעב ולא יצמא? האנוכי הריתי או ילדתי אותו?

מושגים
  • ישמ"ח – ישועה שמעון חיים עובדיה - (1872--1952) נולד בעיר צפרו במרוקו ושימש בה כרב הקהילה. כתב ספרי שו"ת ופירושים על פרשות השבוע. נפטר במרוקו.
דיון
  • "מה אכפת לי, השומר אחי אנוכי?'"- מה תענה לקין? מה ענה לו ה'?
ר' אליעזר ראה את רבן יוחנן בן זכאי יושב ומלמד תורה, והתלמידים יושבים לפניו ולומדים. נכנס וישב אצל רבן יוחנן בן זכאי, עשה לפניו שתים ושלוש שבתות, ובא לדבר כנגד התלמידים, והיו מריחין ריח פיו סרוח, והיו מטמינים ולא היו אומרים, שוב בא לדבר והיו מטמינים ולא היו אומרים, שוב בא לדבר והיו מטמינים ולא היו אומרים, ידע רבן יוחנן בן זכאי שאין ריח פיו מדבר רע שיש בתוך פיו, אלא מן הרעב שלא היה אוכל כלום, אמר להן רבן יוחנן בן זכאי לתלמידים בחייכון שתבדקו את הדבר ותדעו מה עסקו של תלמיד זה, אם רעב הוא, ומה אוכל, והיו מחזרין בכל ירושלים, ושואלין לפונדקי, יש כאן חבר אכסנאי, אמרו להן לאו, באו אצל אשה אחת, אמרו לה יש כאן חבר אכסנאי, אמרה להן הן, יש לו כלום בכאן, אמרה להן יש לו שק אחד, אמרו לה הראינו אותו, מיד הביאה אותו לפניהן, פתחו אותו ומצאו בו עפר, שהיה נותן ראשו לתוכו, ומוצץ כנבל יין, הלכו ואמרו לרבן יוחנן בן זכאי והיה תמה על הדבר, וראה צדק שביד ר' אליעזר שלא תבע מיד אדם לומר תן לי כלום, באותה שעה קבע לו מעות הרבה, כדי שיהא אוכל מאכלים טובים, כמו שהיה למוד בבית אביו, שהיה אוכל ושותה יפה, עד שנתרפא ריח פיו.
After these things, the word of the Lord came unto Abraham, in a vision, saying: “Fear not, Abram!” (Gen. 15:1). May it please our master to teach us what (the) burnt offerings (prescribed in the Book of Leviticus) atone for? R. Ishmael taught us: Burnt offerings were introduced as an act of atonement for the violation of both positive and negative commandments. R. Simeon the son of Yohai said: They were introduced also as atonement for evil thoughts, as it is said: And it was so, when the days of their feasting were gone about, that Job sent and sanctified them, and rose up early in the morning, and offered burnt offerings according to the number of them all; for Job said: “It may be that my sons have sinned, and blasphemed God in their hearts.” Thus did Job continually (Job 1:5). You find that Abraham once pondered over the matter of divine justice. What did he say to himself? R. Levi was of the opinion that he said to himself: It appears to me as though I have already received my full reward in this world, inasmuch as the Holy One, blessed be He, has assisted me against the kings and has saved me from the furnace. Surely, I have received my full reward; there can be no additional reward awaiting me in the world-to-come. The Holy One, blessed be He, said to him: Since you dare to reflect upon My actions, you must bring a burnt offering to Me. Therefore, He said: Take now thy son, thine only son, whom thou lovest, even Isaac, and get thee into the land of Moriah; and offer him there for a burnt offering upon one of the mountains which I will tell thee of (Gen. 22:2). R. Isaac declared: Abraham excoriated himself unmercifully, saying: Perhaps among those whom I have killed, there were some righteous men. The Holy One, blessed be He, replied: Those whom you have destroyed were like thorns that you eradicated from before Me. You have committed no sin because of it; rather you shall be greatly rewarded because of it, both now and in the future.
דיון
  • "ולא היו אומרים" – האם הייתם אתם אומרים? האם הייתם עושים משהו?
תלמוד ירושלמי, מסכת פאה פרק ח, הלכה ח (מתורגם)
נחום איש גם זו היה מוליך מתנה לבית חמיו, פגש אותו מוכה שחין אחד ואמר לו: זכה עמי [=תן לי צדקה] ממה שיש איתך, אמר לו: כשאחזור. חזר ומצא אותו מת. והיה אומר כנגדו: עיניים שראו אותך ולא נתנו לך – יתעוורו, ידיים שלא פשטו לתת לך – ייקטעו, רגליים שלא מיהרו לתת לך – ישברו. וכך אירע לו לנחום איש גם זו
דיון
  • "כשאחזור" – למה דחוף כל כך לתת מיד?
  • למה מת מוכה השחין? האם הוא האמין שנחום באמת יחזור?
סיכום
אפרים סידון, העולם שתק 1982
והעולם שתק/ אפרים סידון,
והעולם שתק
כי העולם שותק תמיד
זה נוח
זה חוסך מאמץ וכוח
וזה לא מטריד.
והעולם שתק
והפנה את מבטו.
אחרים שופכים את הדם –
ואין זו אחריותו.
הוא בסך הכול עולם.
עולם קטן ועסוק.
ושיניחו לו בשקט –
וסוף פסוק...
© כל הזכויות שמורות למחבר ואקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מה גורם לנו לשתוק?
  • מה יגרום לנו לקחת אחריות?