"בינו נא מורדים": יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
כיצד אנו זוכרים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל? לשם מה קיים הזיכרון הקולקטיבי? במפגש זה נעסוק בשאלות אלו דרך הפיוט "בינו נא מורדים" לרבי דוד בוזגלו, המציע דרך שונה לעיצוב זיכרון העבר תחת זו הנהוגה בימי הזיכרון הלאומיים. הפיוט מנסה לעורר אותנו לעצב את עתידנו בדרך של שלום ותפילה, תוך זיקה עזה למקורות. נשווה את הפיוט לשיר האולטימטיבי של יום הזיכרון – "באב אל ואד" שכתב חיים גורי, ונבחן איזה זיכרון מבקש הוא לעצב. נשלב בלימוד דברים שכתב ד"ר מאיר בוזגלו, בנו של הרב דוד בוזגלו, הבוחן את שני השירים, מעורר שאלות נוקבות באשר לזהות הישראלית המשתקפת מהם ומכל אחד מאופני עיצוב הזיכרון הקולקטיבי.
פתיחה: מה זוכרים ומדוע?
דיון
  • מה אתם זוכרים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל?
לימוד בחברותא: "בינו נא מורדים" לרבי דוד בוזגלו
ר' דוד בוזגלו, בינו נא מורדים, מרוקו-ישראל, מאה 20
בִּינוּ נָא מוֹרְדִים רוֹדְפֵי קְרָב וָרֶצָח
לֹא לָתֵת בְּקוֹל עַל עָם שׁוֹפֵךְ שִׂיחוֹ
מוּל שׁוֹכֵן שָׁמָיו, כָּל יָכוֹל לָנֶצַח
כִּי בְּצֵל סֻכּוֹ שָׁם שָׂם לוֹ מִבְטָחוֹ

זִכְרוּ נָא יוֹם בֵּן חֲלוֹף הוּכַן לִיְּצִירָה
כַּת שָׁלוֹם נָתְנָה בְּקוֹל מַר לְמֶרְיוׁ
הֲלֹּא הוּא יְצִיר נַפְשׁוֹ לָרִיב נִמְהָרָה
זֹאת עֲשׂוּ אֵפוֹא, קִרְאוּ לָכֶם שָׁלוֹם

נֵזֶר הַיְּצִירָה אֱנוֹשׁ נוֹצָר כְּמֶלֶךְ
רַק לִבְנוֹת צִיָּה לִנְטֹעַ יְשִׁימוֹן
אַךְ הוּא שָׁת בָּתָה שְׂדוֹת יְבוּל רַב עֶרֶךְ
וַיְמַגֵּר לָאָרֶץ, עֹפֶל וְאַרְמוֹן

זִכְרוּ...
יַעְקֹב, יָשָׁר, דָּרַשׁ בְּרֹךְ וְנֹעַם
אֶת שְׁלוֹם אֶחָיו וְאֶת שְׁלוֹם שׂוֹנְאָיו
עַל צַוָּאר נִרְדַּפְנוּ יוֹם חֲרוֹן וְזַעַם
וּשְׁלוֹמִים רָדַפְנוּ, נַחְנוּ צֶאֱצָאָיו

זִכְרוּ...

תּוֹךְ מֵי הַמִּקְדָּשׁ מָחֲקוּ שֵׁם בֵּן אַרְבַּע
לְהַשְׁקוֹת סוֹטָה יוֹם אֲשֶׁר קִנְּאוּ לָהּ
לְמַעַן בָּרֵר אֶת צִדְקָהּ וְנִקְבַּע
לְהַשְׁרוֹת שָׁלוֹם בֵּינָהּ וּבֵין בַּעֲלָהּ

זִכְרוּ...

לשמיעת השיר באתר הפיוט

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאתר הזמנה לפיוט
www.piyut.org.il


מושגים
  • רבי דוד בוזגלו - (1975–1903) נולד במרוקו, שם למד אצל מורו הפייטן ר' חיים עטר. בהיותו כבן שש עשרה עברה משפחתו לקזבלנקה בעקבות רבו, על מנת להמשיך וללמוד מפיו את מסורת השירה העברית. בקזבלנקה השלים ר' בוזגלו את לימודיו התורניים ונחשב ל"עילוי" ולבעל זיכרון יחיד במינו, תכונה שעמדה לו לימים, כאשר איבד את מאור עיניו בגיל 46. את רזי המוזיקה האנדלוסית למד מפי בכירי המוזיקאים הערבים שפעלו במרוקו. בקיאותו וכישוריו המוזיקליים וקולו המיוחד בעל העוצמה והצלילות, הוציאו לו שם בכל רחבי מרוקו, בין יהודים ומוסלמים כאחד. בקזבלנקה היה ר' דוד לפייטן וחזן מבוקש בתפילות, באירועים ובשמחות. בשנת 1965 עלה לארץ ופעל רבות למען שימור המסורות המוזיקאליות של יהדות מרוקו, ומתוך כך גם חיזק את הקהילות שחוו קשיי קליטה.
מבוסס על אתר " הזמנה לפיוט"
פירושים ומקורות לפיוט
MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"> MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">HE style="FONT-SIZE: 11pt; FONT-FAMILY: David">HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בִּינוּ נָא מוֹרְדִיםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">מי הם ה"מורדים", ולמי פונה הפייטן? ניתן להציע לכך מספר פירושים: א. יש בפיוט פנייה לחברה שלנו, הקוראת למלחמה מבלי לחפש פתרונות אחרים להתמודדות עם האויבים, כמו: תפילה ושלום; ב. פניה לאויבי ישראל כדי שלא יצאו להלחם בישראל; ג. במישור הרחב יש כאן קריאה לבני האדם לא למרוד בריבונו של עולם, שיצר את עולמוltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">למען בני האדם ולא כדי שיחריבו אותו במלחמותיהםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">לֹא לָתֵתltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בְּקוֹלltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">המשורר פונה בלשון עדינה לאויבים שלא ירימו קול - שלא ילחמו בישראלltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>. HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">הקול הוא דרך לבטא כוח, כפי שמופיע בתהלים מו, ז: "הָמוּ גוֹיִם מָטוּ מַמְלָכוֹתltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">נָתַן בְּקוֹלוֹ תָּמוּג אָרֶץ"ltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">עָם שׁוֹפֵךְ שִׂיחוֹltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">עם ישראלltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>, HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">המתפללltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">שׁוֹכֵן שָׁמָיוltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">אלוהיוltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>.; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">ּכי בְּצֵל סֻכּוֹ שָׁם שָׂםltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">לוֹ מִבְטָחוֹltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">ישראל מסתופפים בצילו של האל ובוטחים בו. על פי תהלים מ, הltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>: rtl>HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">rtl>"אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר שָׂם ה' מִבְטַח"וltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>.; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בֵּן חֲלוֹףltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">האדםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">יוֹם בֵּן חֲלוֹף הוּכַן לַיְּצִירָהltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">יום שבו הוכן האדם ליצירה, יוםltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בריאת האדםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">כַּת שָׁלוֹםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">מלאכי השלוםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>.rtl>HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">rtl>; כַּת שָׁלוֹם נָתְנָהltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בְּקוֹל מַרltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">טרם בריאת האדם התנגדו המלאכים לבריאתו, כפי שמופיע במדרש תהליםltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">מזמור ח', וכן במדרש רבה בראשית פרשה ח', פסקה ה': "אמר ר' סימון בשעה שבא הקב"ה לבראות את אדם הראשון נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים וחבורות חבורות מהם אומרים אל יברא ומהם אומרים יברא הדא הוא דכתיב (תהלים פה) "חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו". חסד אומר: יברא שהוא גומל חסדים ואמת אומר אל יברא שכולו שקרים. צדק אומר: יברא שהוא עושה צדקות, שלום אומר: אל יברא דכוליה קטטה [...]"; יְצִירltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">נַפְשׁוֹ לָרִיב נִמְהָרָהltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">המשורר מביא את טיעון המלאכים כנגד בריאת האדםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>: HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">נפש האדם נמהרת ונוטה לריבltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>.rtl>HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">rtl>;זֹאת עֲשׂוּ אֵפוֹאltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">על פי הלשון שהשתמשltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">יעקב לבניו ברדתם מצרימה בבראשית מג, יא:" וַיּאמֶר אֲלֵהֶם יִשְׂרָאֵל אֲבִיהֶם אִםltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">כֵּן אֵפוֹא זאת עֲשׂוּ קְחוּ מִזִּמְרַת הָאָרֶץ"; זֹאת עֲשׂוּ אֵפוֹאltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>, HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">קִרְאוּ לָכֶם שָׁלוֹםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">המשורר קורא לבני האדם לעשות שלום ובכך לתקן את הנטייהltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">האנושית לריב. בעשיית השלום האדם מוכיח את ההצדקה לבריאתוltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>.rtl>HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">rtl>; נזֶרltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">הַיְּצִירָהltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">האדם, שהוא פסגת הבריאה ולכבודו נברא העולםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">אנוֹשׁltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">נוֹצָר כְּמֶלֶךְltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">הקב"ה בירך את האדם שישלוט בעולם:" וַיְבָרֶךְ אתָם אֱלֹהִיםltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">וַיּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>" rtl>HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">rtl>(בראשית א, כח); צִיָּה, יְשִׁימוֹןltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">מדבר, שממה; רַק לִבְנוֹתltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">צִיָּה לִנְטֹעַ יְשִׁימוֹןltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">האדם נברא לישב את הארץ ולבנותהltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>;. HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">אַךְ הוּא שָׁת בָּתָהltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">שְׂדוֹת יְבוּל רַב עֶרֶךְltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">במקום לבנות ולהפריח את השממה מביא האדם חורבןltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">והרס על היקום והופך את שדות היבול רבי הערך למקום שומםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>; HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">וַיְמַגֵּר לָאָרֶץltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>, HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">עֹפֶל וְאַרְמוֹןltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">האדם הורס אף את המקומות החזקים כמו מבצרים וארמונותltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>.rtl>HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">rtl>;יעְקֹב, יָשָׁרltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">ישר, אחד מכינויו של יעקב אבינו;ltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>. HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">דרַשׁltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>... HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">אֶת שְׁלוֹם אָחִיו וְאֶת שְׁלוֹם שׂוֹנְאָיוltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">יעקב פנה לעשו האח והשונאltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בדרכי שלום ושלח לו דורון לפני המפגש ביניהם על מנת לפייס אותו, כפי שמתואר בבראשיתltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">לג. יעקב ועשו הם אבות האומות, ומעשיהם הם סימן ליחסים בין האומות מאז ועד היוםltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> - HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">עם ישראל, צאצאיו של יעקב, מבקשים את השלום ומנסים לפתור סכסוכים לאומיים בדרכיltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">שלום; עַל צַוָּאר נִרְדַּפְנוּltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">ישראל, צאצאי יעקב נרדפים בכל הדורותltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>. HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">הצוואר מסמל את המקום החשוף אותו רוצה האויב לשסף. זהו אזכור נוסף למפגש הדרמטי ביןltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">יעקב לבין עשו, הנופלים זה על צוואר זה עם שיבתו של יעקב מפדן ארם. על פי המדרש (תנחומא פרשת וישלח, סימן ד) הנפילה על הצוואר מבטאת את האיבה של עשו ליעקב; וּשְׁלוֹם עַם רָדַפְנוּltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">אנו נרדפנו והשבנוltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">ברדיפת שלום חזרה, כפי שהיה בין יעקב לעשו; תּוֹךְ מֵי הַמִּקְדָּשׁltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">מָחֲקוּ שֵׁם בֵּן אַרְבַּעltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">בזמן בית המקדש, כשבעל חשד שמא אשתו בגדה בוltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>, HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">הובאה האישה אל הכוהן שהשקה אותה במים שפוררו לתוכם קלף, עליו היה כתוב שמו המפורשltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">של הקב"ה. אם אכן סטתה היתה בטנה תופחת עד מוות, ואם לא התברכה בבן (במדבר ה); שֵׁם בֵּן אַרְבַּעltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">השם המפורש, שם הויה; לְהַשְׁרוֹתltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">שָׁלוֹם בֵּינָהּ וּבֵין בַּעֲלָהּltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> –ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David"> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">המשורר מביא את פרשת סוטה להראות אתltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">המרכזיות והחשיבות של השלום גם ברמה הבין אישית: הקב"ה מוחל על כבודו, ומצווה למחוקltr>HE dir=ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr> HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">את שמו למען השרות שלום בין איש לאישהltr>ltr style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-family: David">ltr>.HE style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: David">
© כל הזכויות שמורות ל
www.piyut.org.il
דיון
  • מדוע מבקש הפייטן לזכור את בריאת האדם והעולם
  • מי צריך לזכור את בריאת האדם?
  • האם לדעתכם "בינו נא מורדים" מתאים ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל?
לימוד מונחה: שתי דרכים לזכור
חיים גורי, באב אל וואד
באב אל וואד; מילים: חיים גורי, לחן: שמואל פרשקו
פה אני עובר, ניצב ליד האבן.
כביש אספלט שחור, סלעים ורכסים.
ערב אט יורד, רוח ים נושבת
אור כוכב ראשון מעבר בֵּית מַחְסִיר.

באב אל וואד,
לנצח זכור נא את שמותינו,
שיירות פרצו בדרך אל העיר
בצידי הדרך מוטלים מתינו
שלד הברזל שותק כמו רעי.

פה שצפו בשמש זפת ועופרת.
פה עברו לילות באש וסכינים
פה שוכנים ביחד עצב ותפארת,
משוריין חרוך ושם של אלמוני.

באב אל וואד...
ואני הולך, עובר כאן חרש חרש
ואני זוכר אותם אחד אחד
כאן לחמנו יחד על צוקים וטרש
כאן היינו יחד משפחה אחת.

באב אל וואד...

יום אביב יבוא ורקפות תפרחנה,
אודם כלנית בהר ובמורד.
זה אשר ילך בדרך בה הלכנו
אל ישכח אותנו, אותנו באב אל ואד.

באב אל וואד...

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • חיים גורי - (נולד 1923) - סופר ומשורר, עיתונאי ויוצר סרטים. נמנה עם משוררי דור תש"ח. היה חבר הפלמ"ח וההגנה. בין השאר כתב רומן על תקופת השואה וספר על משפט אייכמן
דיון
  • מה מבקש המשורר לזכור בשיר "באב אל ואד"?
מתוך: מאיר בוזגלו, "סאלים, חיים ודוד, וריאציות של שכחה", תיאוריה וביקורת, 22 (2003)
אין לי ספק שהשיר באב אל ואד הותיר באבי רושם עמוק. הפגישה עם צער קרוב כל כך בממדים שלא נודעו בארצות האסלאם הייתה זעזוע קשה עבורו, ואולי היה זה זעזוע ממין זה שגרם בסופו של דבר לשיברונו בעקבות מלחמת יום הכיפורים. מכאן עולה שאלה. אם הותיר בו השיר רושם כה גדול, כיצד ניתן להסביר את הצורך שלו לכתוב לו מילים אחרות?...
חיים [גורי] מציב עולם רוחני ליהודים בכלל וליהודי המזרח בפרט. חיים דובר עברית עדכנית ולא ערבית בלבד. אי-אפשר להתגבר עליו על ידי עִברוּת; הוא עצמו משורר עברי, ומשורר עברי טוב. יתרה מזאת, חיים ושירו באב אל ואד הם סמל. גם מי ששרה את השיר - יפה ירקוני - תהפוך לסמל... כתיבה שמתחרה על סמל מסכנת את הכותב בחילול סמל לאומי חשוב, שלא לדבר על אפשרות הפגיעה במי שכרך את צערו בשיר הזה. אם למרות כל אלו כתב אבי את שירו, אין זאת אלא שהיה הדבר חשוב לו. העניין נתון לפרשנות, ולי נראה שהוא רצה להזהיר אותנו מפני משהו: הוא חשף מוקש בדרך הזיכרון שלנו את החושך והצלמוות של השכול. אני קורא את שירו "בינו נא מורדים" כניסיון להעמיד אותנו על מגבלות ההבניה של השכול, כפי שיצקה אותה הלאומיות הישראלית.
© כל הזכויות שמורות לקיבוץ המאוחד
דיון
  • מדוע לדעתכם כתב ר' דוד בוזגלו מילים אחרות לשיר באב אל ואד?
  • האם שני השירים מנוגדים זה לזה או משלימים זה את זה? האם נוצר ביניהם דיאלוג?
סיכום
מתוך: מאיר בוזגלו, "סאלים, חיים ודוד, וריאציות של שכחה", תיאוריה וביקורת, 22 (2003)
עם מנסה לזקוף קומה ולהיות חופשי בארצו. כנראה שאי-אפשר היה לעשות זאת ללא כריתה. אי-אפשר לייצר שכחות חדשות בלי לבער את השכחות האחרות, או לכל הפחות לתעל אותן לשכחה החדשה. ואולם, כאשר הצבר מגיע עם ניצני זיכרונותיו, דמעות שכול, הוא מוצא עצמו מוצף נחלי צער. מאמץ רב יידרש כדי לדכא את הזיכרון והשכחה העולים מכל כך הרבה מילים עבריות.
השיר של אבא חושף משהו מזיכרון זה. האבל כורך בתוכו זיכרון מימים אחרים, הזיכרון הישן מופיע מרחף באופן סמוי בשיר החדש. "על צוואר נרדפנו" מפנה למגילת איכה, לזיכרון החורבן, יעקב ועוד. פזמון השיר מצווה בעצם על זכירה קמאית של היום שבו "בן חלוף הוכן ליצירה, כת שלום נתנה בקול מר למריו". הכוונה ביצירת האדם היתה לברוא מי שנוטע ישימון, אבל הטבע האנושי נוטה לאלימות והורס עופל וארמון. וכך, בעוד שבשיר של גורי לא מהדהד כל מקור יהודי, השיר של אבא ספוג בזיכרון ארוך יותר, במדרש.
יש אולי מניע נוסף. השיר של גורי מכיל אבל סגור בתוך עצמו, "בצידי הדרך מוטלים מתינו", ורק אנו יודעים שהמתים הם מתינו. אבל "אנו" לא מוזכרים בשיר כלל, השיר חסר זהות והקשר: צער על המתים הצעירים ותו לא. העם היהודי זכה להיות עם ככל העמים, והרוגי מלחמותיו הם כהרוגי אומות העולם באשר הם. אלא שמכאן עולה גם חוסר הזהות של השיר. אין ספק שההקשר מצווה לו את מקומו, אך כאשר השיר עולה לדרגת סמל, הוא מופשט מהקשרו ומעצב תפיסת שכול א-היסטורית. ההרוגים שלנו אירעו לנו.
בשיר של ר' דוד בוזגלו יש סיפור. רודפי קרב ורצח קמו, עלו ומרדו באלוהים. ברור כאן מי הדובר, ומי הנהרג ועל מה הוא נהרג. השיר מסתכן כמובן במיליטנטיות, אך סופו מעיד שאין למצות אותו במיליטנטיות זו. אדרבא ואדרבא. מה דיאלוגי ואמיתי יותר מהאשמה! היעלמותם של הערבים בשיר של גורי ביטלה כל האשמה, והיא נושאת בחובה את הדה-הומניזציה של הערבי. אסתגר לי עם כאבי, אהפוך עצמי למצב אינרטי של יגון, שסיבותיו והקשרו אינם פעילים בתודעתי. מכאן ועד "לא נרד לרמה שלו" הדרך קצרה. [...]
הבית האחרון נושא לדעתי את העיקר [...] מותר למחוק את שמו של הקב"ה למען השלום, ועל אחת כמה וכמה מותר למחוק את שמותינו למען השלום. מחיקת השם בן ארבע האותיות, שמו של הקב"ה, מפנה כמובן למדרש על טקס ריפוי הבעל מקנאתו [פרשת אישה סוטה בויקרא ה']. איש שיקנא לאשתו, חייבים לפי החומש לעזור לו לבטל קנאה זו (שכזכור עלולה להיות קשה כשאול). אחד השלבים בטקס הוא כתיבת שם [האל], ומאוחר יותר מחיקתו. על כך מקשה המדרש: האם מותר למחוק את שם ה'? והתשובה היא שכדי להשכין שלום בין בני הזוג מותר למחוק את שם ה'.
העמדה של אבא היא העמדה של הקדיש: לצד זכרו של המת יש לנו את גדולת שמו של הקב"ה, שנחמתו היא לעילא מכל נחמתא דאמירן בעלמא. גדולת שמו לא נעלמת בהעדפה של השלום על שמו, שהרי "שלום" הוא אחד משמותיו של הקב"ה. מחיקת שמו של הקב"ה היא רק לכאורה. אנחנו מאמינים - ומי שנפגע אולי לא יכול להבין כיצד - שהאינסופיות של האל גדולה מן האינסופיות של השבר. וזכירה זו, גם אם אין בה נחמה, שומרת עלינו מפני שימוש לא אחראי בחיים שנגדעו.
© כל הזכויות שמורות לקיבוץ המאוחד
דף הנחיות למנחה:
בינו נא.rtf