מוציא ישן מפני חדש
הדף מאת: דויד ברק-גורודצקי / הלל ישראל
ט"ו בשבט הוא חג של התחדשות הטבע, אבל בעיקר של התחדשות האדם. במעגל השנה ממוקם ט"ו בשבט לאחר חודשי החורף, שבהם יש התכנסות פנימה של האדם ושל הטבע, ובתחילתה של עשייה חדשה ושינוי, שכן בט"ו בשבט מתחיל השרף לעלות באילנות. ואולם, מטבע הדברים, שהתחדשות כרוכה בנכונות לוותר על הישן, ולכן מתאפיינת עונה זו בעבודות חקלאיות של גיזום, שנועדו לפנות מקום לצמיחה חדשה. בדף לימוד זה נפנה את תשומת הלב למקבילות האנושיות של תהליכי הטבע, היינו לצורך של האדם לפנות מן הישן כדי לאפשר התחדשות.
(ג) אִם-בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. (ד) וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. (ה) וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. (ו) וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן-הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם. ... (ט) וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם וַהֲקִימֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם. (י) וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן נוֹשָׁן וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ. (יא) וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא-תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם. (יב) וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי לְעָם

הסברים
  • רש"י: ואכלתם ישן נושן - הפירות יהיו משתמרין וטובים להתיישן שיהא ישן הנושן של שלש שנים יפה לאכול משל אשתקד. וישן מפני חדש תוציאו - שיהיו הגרנות מלאות חדש והאוצרות מלאות ישן וצריכים אתם לפנות האוצרות למקום אחר לתת החדש לתוכן.
If ye walk in My statutes, and keep My commandments, and do them; then I will give your rains in their season, and the land shall yield her produce, and the trees of the field shall yield their fruit. And your threshing shall reach unto the vintage, and the vintage shall reach unto the sowing time; and ye shall eat your bread until ye have enough, and dwell in your land safely. And I will give peace in the land, and ye shall lie down, and none shall make you afraid; and I will cause evil beasts to cease out of the land, neither shall the sword go through your land.
ערן צור, עץ
עץ/ ערן צור
עכשיו הכול כמו אבוד, ורוח בעצים חזק
עכשיו עמוק בתוך היער גזע מן העץ ניתק

גזע מוטל באדמה הרוח החזק תלש

גזע נשבר מתוך העץ עכשיו יבש

אפילו כשהכול נראה אבוד, ורוח בעצים חזק

עמוק בתוך היער שתיל פתאום בתק

הפרי נפל שם לא רחוק הצמיח שורש של ממש

ושורשים הצמיחו שתיל אשר ירוק לבש

מוציא ישן מפני חדש הוא שיוציא ענף חדש

מוציא ישן מפני חדש הוא שיוציא ענף חדש

אפילו כשהכול נראה אבוד, ורוח בעצים חזק

עמוק בתוך היער שתיל פתאום בתק

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • ערן צור - זמר רוק וסופר ישראלי, יליד קרית ביאליק
נטיעות ט"ו בשבט בשנות ה- 50 ארכיון השומר הצעיר יד יערי
נטיעות ט"ו בשבט, שנות ה-50
© כל הזכויות שמורות לארכיון השומר הצעיר יד יערי
דיון
  • מה מלמדים אותנו המקורות על התחדשות הטבע והאדם? אילו תנאים נחוצים להתחדשות כזו?
  • מתי בחייכם עליכם "להוציא ישן מפני חדש"?
רש"ר הירש, במעגלי השנה, ט"ו בשבט
תקומתו של העץ
תקומתו של העץ איננה מושרשת בענפים ובעלים ובפירות המפוארים - אלא בשורשיו, שהם מחוזקים במקום אשר הרוחות והסערות לא תגענה שמה. הם מתחזקים על מקור מים חיים של התחדשות. העץ איננו דואג בזמן שהסערות תופסות אותו, מנענעות אותו כופפות אותו הוא לא נע ולא זע ממקומו, וכל זמן שהוא לא נעקר ממקומו, היה תהיה לו תקומה! ועל כן נמצא שהאילן לא הפסיד כלום, ואדרבא - החליף כוח במאבק. כן הוא האדם. כל זמן שהוא נצמד לשורשיו הרוחניים שום רוח לא תעקור אותו ממקומו. ונהפוך הוא, הסערות תעוררנה את כוח ההתחדשות.
דיון
  • מה היחס בין השורשים לנוף העץ לפי רש"ר הירש? מדוע ההתחדשות מקורה דווקא בשורשים?
  • האם אתם מסכימים לטענה כי הרוחות דווקא מחזקות את העץ?
  • מהם השורשים שלכם? במה אתם נאחזים כשסוער בחוץ?
דף הנחיות למנחה:
מוציא ישן מפני חדש.rtf