ט"ו בשבט: שורשים - דורשים קהילה
1א
הדף מאת: עינט קרמר / טבע עברי
2ב
אחד ממאפייני התרבות המערבית שבה אנו חיים הוא הניתוק שלנו מהשורשים, הפיסיים והרוחניים, והתרכזות בהווה ובקיים. שיעור זה בוחן את נושא השורשים והשורשיות מזוויות שונות.
3ג
פתיחה במליאה
4ד
אגי משעול, עץ הזית 2002, קורים דברים, הקיבוץ המאוחד, 2007 עמ' 83
עץ הזית 2002 / אגי משעול
תָּקְעוּ אוֹתוֹ בֵּין שְׁלוֹשָה עֲצֵי קוֹקוּס

עַל מַצָּע אֲדַמְדָם שֶׁל טוּף מֵהַהוֹם סֶנְטֶר

בְּאֶמְצָע צֹמֶת שֶׁהָפַךְ בִּין לַיְלָה

לְכִּכָּר.

נֶהָגִים הַמְּמַהֲרִים לְבֵיתָם

יְכוֹלִים אוּלָי לִרְאוֹת אוֹתוֹ מִבַּעַד לִשְׁנֵי כַּדֵי חֶרֶס

נוֹטִים עַל צִדָּם

אֲבָל אֵין לָהֶם זְמָן לַסִּפּוּר הַמְּפֻתָּל

הַעוֹלֶה מִגִּזְעוֹ

אוֹ צָּמַרְתוֹ הַגְּזוּמָה בְּהוּמוֹר שֶל קַבְּלָנִים

וְאֵין הֶם יְכוֹלִים לְנַחֵשׁ אֶת שׁרָשָיו

הַמְּגַשְׁשִים נְבוֹכִים

בָּאֲדָמָה הַזָרָה,

לוֹפְתִים עוֹד כְּמוֹ צֵידָה לַדֶּרֶך -

אַדְמַת-אֵם שֶׁדָבְקָה בָּם

בַּהֲמֻּלַת הַחִשׂוּף.

אֲבָל זֵיתָיו המּוּשָטִים לְאֵין דוֹרֵש מַשְׁחִירִים

אֶת פָּנַי

וְשוּם וְרָדִים נַנָּסִיִים לֹא יָסִיחוּ אֶת לִבִּי

מִן הַבּוּשָׁה.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org


מושגים
  • אגי משעול - אגי משעול נולדה בהונגריה בשנת 1947 להורים ניצולי שואה. היא בעלת תואר שני בספרות עברית מהאוניברסיטה העברית, מתגוררת בכפר מרדכי ועוסקת בחקלאות ובהוראת ספרות במכללת עלמא ובמסלול היצירתי של אוניברסיטת בן-גוריון. נוסף על כך, מנחה משעול סדנאות כתיבה של כתב העת הליקון, שבו היא משמשת גם כחברת מערכת.
    אגי משעול זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס ראש הממשלה, פרס יהודה עמיחי ופרס קוגל. שיריה תורגמו לשפות שונות וראו אור באנתולוגיות וכתבי עת בחו"ל. בין ספריה: 'שריטה של חתול', 'יונת פקסימיליה', 'מחברת החלומות' ועוד
5ה
דיון
דיון במליאה
  • בחרו מתוך השיר את המשפט החזק ביותר לדעתכם. מדוע בחרתם כך?
  • למה לדעתכם שתלו את עץ הזית בכיכר?
  • איזו תופעה מציג השיר?
  • מדוע אגי משעול מרגישה בושה?
6ו
שורשים- חברותא
7ז
הרב שמשון רפאל הירש, במעגלי שנה, ט"ו בשבט בני ברק, תשכ"ו
תקומתו של העץ איננה מושרשת בענפים ובעלים ובפירות המפוארים - אלא בשרשיו, שהם מחוזקים במקום אשר הרוחות והסערות לא תגענה שמה. הם מתחזקים על מקור מים חיים של התחדשות. העץ איננו דואג בזמן שהסערות תופסות אותו, מנענעות אותו כופפות אותו, - הוא לא נע ולא זע ממקומו, וכל זמן שהוא לא נעקר ממקומו, היה תהיה לו תקומה! ועל כן נמצא שהאילן לא הפסיד כלום, ואדרבא - החליף כוח במאבק. כן הוא האדם. כל זמן שהוא נצמד לשרשיו הרוחניים - שום רוח לא תעקור אותו ממקומו. ונהפוך הוא, הסערות תעוררנה את כח ההתחדשות.
8ח
דיון
  • איזו השוואה מציג הרש"ר הירש בין האדם לעץ? מהם שורשי האדם? מהם הענפים והפירות שלו?
  • נסו להגדיר את שורשיכם הרוחניים הנוטעים אתכם ל"קרקע העולם". ממה הם ניזונים?
  • נסו לחפש דוגמה מהחיים שבה הסערות עוררו דווקא "רוח התחדשות". מה תפקיד השורשים בדוגמה זו?
9ט
הוּא הָיָה אוֹמֵר, כֹּל שֶׁחָכְמָתוֹ מְרֻבָּה מִמַּעֲשָׂיו, לְמָה הוּא דוֹמֶה?

לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מְרֻבִּין וְשָׁרָשָׁיו מֻעָטִין, וְהָרוּחַ בָּאָה וְעוֹקְרַתּוּ וְהוֹפְכַתּוּ עַל פָּנָיו.

אֲבָל כֹּל שֶׁמַּעֲשָׁיו מְרֻבִּין מֵחָכְמָתוֹ, לְמָה הוּא דוֹמֶה?

לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מֻעָטִין וְשָׁרָשָׁיו מְרֻבִּין, שֶׁאֲפִלּוּ כָּל הָרוּחוֹת שֶׁבָּעוֹלָם בָּאוֹת וְנוֹשְׁבוֹת בּוֹ אֵין מְזִיזִין אוֹתוֹ מִמְּקוֹמוֹ,

שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה פרק יז פסוק ח), וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבַל יְשַׁלַּח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִי יָבֹא חֹם, וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן, ובִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג, וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי:

מילים
  • יובל - נחל קטן
  • ימיש - יפסיק
...Rabbi Elazar ben Azariah says: If there is no Torah, there is no worldly occupation, if there is no worldly occupation, there is no Torah. If there is no wisdom, there is no fear of God; if there is no fear of God, there is no wisdom. If there is no knowledge, there is no understanding; if there is no understanding, there is no knowledge. If there is no flour, there is no Torah; if there is no Torah, there is no flour. He used to say: Anyone whose wisdom exceeds his deeds, to what is he compared? To a tree who branches are many but whose roots are few; then the winds comes and uproots it and turns it upside down; as it is said; "And he shall be like a lonely juniper tree in the wasteland and shall not see when good comes, but shall inhabit the parched places of the wilderness, a salt filled land which is uninhabitable." [Jeremiah 17:6]. But one whose deeds exceed one's wisdom, what is that person like? Like a tree whose branches are few, but whose roots are many; even if all the winds of the world were to come and blow upon it, they would not move it from its place, as it is said; "He shall be like a tree planted by the waters, which spreads out its roots by the river, and shall not perceive when heat comes, but its leaf shall remain fresh; and it will not be troubled in the year of drought, nor will it cease to bear fruit." [Jeremiah 17:8].
10י
דיון
  • מהם השורשים המחברים את האדם למקומו, על פי המשנה?
  • במה תפיסה זו שונה מזו שהציג הרש"ר הירש?
  • מה יוצר את כוח ההיאחזות במקום שבו יש סערות חזקות במיוחד?
11יא
דיון
נסו לצייר את ה"עץ" שלכם – היכן אתם נטועים? לאן מגיעים השורשים שלכם? מהו הגזע, הענפים והפירות שלכם? מה תפקיד הקהילה בעץ הפרטי? היעזרו בפירוט הבא:
  • שורשים – מוסתרים באדמה, משם מזרימים מזון ומים לכל חלקי העץ. אם הם עמוקים ורחבים הם יוצרים יציבות ועוצמת עמידה ברוחות סערה.
  • גזע – עמוד השדרה של העץ. לעיתים משתרג לרוחב (זית) ולעיתים לגובה כמו תורן (ברוש), מתפצל לענפים (עץ פלורליסטי?).
  • נוף – חזותו החיצונית של העץ, ענפים ועלים. המילה נוף לקוחה מהמילה יופי. העלים מקבלים את השמש והאוויר ומייצרים מהם מזון נוסף, בתהליך של פוטוסינתזה.
  • פרי – האם הפרי הוא ייעודו של העץ? האם הוא מזין את העוברים ושבים? הפרי צופן את המשכיות העץ. פרי מלשון הפריה, פריון, וכדומה.
12יב
סיכום במליאה
13יג
דיון
כל חברותא מציגה את הציור שלה של ה"עץ" ואת השיחה שהתפתחה אצלה לגבי מושג השורשים.

המנחה מפתח דיון לגבי חשיבות מושג השורשים בחברה בת קיימא.

לסיום מקריא המנחה את שירה של לאה גלודברג "עצי הזית".
14יד
דיון
הנכם מוזמנים לקרוא עוד על הנושא באתר טבע עברי-
16 טז
17יז
קישורים לרקע והרחבה:
טבע עברי
18יח