פרשת במדבר – ספר המדבר
1א
הדף מאת: אברהם יוסקוביץ' / גשר - מפעלים חינוכיים
2ב
הלימוד עוסק במושג 'המדבר'. מהו? מה הוא מסמל ומהם תפקידיו? נבחן כיצד התייחסו פרשנים שונים למדבר ואילו תכונות נקשרו לו.
3ג
(א) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר: (ב) אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: מִנֶּגֶד, סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ.
And the LORD spoke unto Moses and unto Aaron, saying: ’The children of Israel shall pitch by their fathers’houses; every man with his own standard, according to the ensigns; a good way off shall they pitch round about the tent of meeting.
4ד
מדרש תנחומא, במדבר סימן יד
עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת (1) זהו שאמר הכתוב "יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר" (דברים לב י), מציאה גדולה מצא הקב"ה את ישראל, כאדם שהוא מהלך במדבר והוא מוצא שם ענבים, כך מצא הקב"ה את ישראל, שנאמר "כַּעֲנָבִים בַּמִּדְבָּר מָצָאתִי יִשְׂרָאֵל" (הושע ט י). (2) לכך נאמר "יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר", מדבר היה העולם עד שלא יצאו ישראל ממצרים, "וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן " (דברים לב י), תוהו ויללה היה העולם עד שלא קיבלו ישראל את התורה, (לא עשה אלא) כיון שיצאו ישראל ממצרים וקיבלו את התורה האיר העולם, שנאמר "כי נר מצוה ותורה אור" (משלי ו כג). (3) "יְסֹבְבֶנְהוּ יְבוֹנְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ" (דברים לב י), מהו יְסֹבְבֶנְהוּ, שהקיפן בענני כבוד, יְבוֹנְנֵהוּ, שהבינם דברי תורה, יִצְּרֶנְהוּ ,אשרי האזנים ששמעו, עד היכן חיבבן, עד היכן שמרן, עד היכן נצרן? כביכול עד כאישון עינו, ראה היכן חיבבן ושמרן ונצרן, שאמר הקב"ה למשה אמור להם שיעשו משכן ואשכון ביניהם, [כביכול אני מניח את העליונים ויורד ושוכן ביניהם]. (4) ולא עוד אלא שאעשה אותם דגלים לשמי, למה? שהם בני, שנאמר "בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם" (דברים יד א), והם צבאותי, שנאמר "וְהוֹצֵאתִי אֶת-צִבְאֹתַי אֶת-עַמִּי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" (שמות ז ד), וכן הוא אומר "דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם" (במדבר ב ג), לפיכך עשה אותם דגלים לשמי, שנאמר אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ וגו'.
5ה
דיון
1. מה כוונת הפסוק "איש על דגלו"? מה הקשר שלו לנושאים נוספים בפרשה? מדוע ראה הדרשן צורך לדרוש אותו?
2. כיצד תורם הפסוק מספר דברים - "ימצאהו בארץ מדבר" - להבנת פסוק זה?
3. מדוע, על פי הקטע הראשון, ישראל הם "כענבים במדבר"? איזו תשובה אתם הייתם נותנים לשאלה זו?
4. מהי תכליתו של עם ישראל על פי המדרש? האם זו זכות או חובה?
6ו
למה "במדבר סיני"? מכאן שנו רבותינו בג' דברים ניתנה התורה, באש ובמים ובמדבר, באש מנין? שנאמר: וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל-הָהָר מְאֹד (שמות יט, יח), במים מנין? שנאמר: ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם-שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם-עָבִים נָטְפוּ מָיִם (שופטים ה, ד), ובמדבר מנין? שנאמר: וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי (במדבר א, א), ולמה ניתנה בשלשה דברים הללו? אלא מה אלו חִנם לכל באי העולם, כך דברי התורה חנם הם, שנאמר הוֹי כָּל-צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם וַאֲשֶׁר אֵין-לוֹ כָּסֶף לְכוּ שִׁבְרוּ וֶאֱכֹלוּ וּלְכוּ שִׁבְרוּ בְּלוֹא-כֶסֶף וּבְלוֹא מְחִיר יַיִן וְחָלָב (ישעיה נה, א).
(Numb. 1:1:) “Then the Lord spoke unto Moses.” Fortunate are you, Moses!25Numb. R. 1:6; cf. Lev. R. 1:1. Six hundred thousand were present with the priests, the Levites, and the elders. They were all present there; yet out of them all, He only spoke there with Moses, as stated (ibid.), “Then the Lord spoke unto Moses.” (Ibid., cont.) “In the Sinai desert.” Why in the Sinai desert?26Numb. R. 1:7. From here our masters have taught, “The Torah was given through three things: through fire, through water, and through the desert.27Mekhilta deRabbi Ishmael, Bashodesh 5. Through fire, as stated (in Exod. 19:18), ‘Now all of Mount Sinai was emitting smoke because the Lord had descended upon it in fire, and the smoke from it arose like smoke from a furnace, and the whole mountain trembled greatly.’ Through water, as stated (in Jud. 5:4), ‘Lord, when You went forth from Seir, when You marched [from the field of Edom, the earth trembled, even the heavens dripped, even the clouds dropped water].’ Through (i.e., in)28In Hebrew the prefix b used here can be translated either “through” or “in.” the desert, as stated (in Numb. 1:1), ‘Then the Lord spoke unto Moses in the Sinai desert.’” And why was it given through these three things? It is that, just as these are free for all who come into the world, so too are the words of the Torah free for all who come to the world. Thus it is stated (in Is. 55:1), “Ho, all who are thirsty, come to the waters (of Torah); even if you have no money, come, buy food, and eat. So come, buy food, wine, and milk without money and without cost.” “In the Sinai Desert.” Why in the Sinai desert? It is that whoever does not make himself ownerless like the desert cannot acquire29The Hebrew verb also means “buy.” the Torah.30See ‘Eruv. 54a; Mekhilta deRabbi Ishmael, Bashodesh 1. It is therefore stated, “in the Sinai desert.”
7ז
דיון
1. מדוע, על פי המדרש, נבחר המדבר כמקום נתינת התורה? איזו תכונה יסודית של התורה תואמת את שלושת האמצעים שנבחרו על ידי הדרשן? איזה תנאי יסודי מחייב את שלוש התכונות הללו לקבלת התורה?
2. כיצד נתפס המדבר במדרשים השונים? כיצד מועבר הרעיון במדרש הראשון?
3. מהם מאפייניו של המדבר? נסו לחשוב על היבטים ייחודיים נוספים, מהמוחשי עד למטפורי.
8ח
המדבר במקרא
9ט
וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך ה' אלהיך זה ארבעים שנה במדבר למען ענתך לנסתך לדעת את אשר בלבבך...
And thou shalt remember all the way which the LORD thy God hath led thee these forty years in the wilderness, that He might afflict thee, to prove thee, to know what was in thy heart, whether thou wouldest keep His commandments, or no.
10י
תעו במדבר בישימון דרך עיר מושב לא מצאו...
They wandered in the wilderness in a desert way; They found no city of habitation.
11יא
שלח את עמי ויחגו לי במדבר
And afterward Moses and Aaron came, and said unto Pharaoh: ‘Thus saith the LORD, the God of Israel: Let My people go, that they may hold a feast unto Me in the wilderness.’
12יב
ימצאהו בארץ מדבר ובתהו ילל ישימון
He found him in a desert land, and in the waste, a howling wilderness; He compassed him about, He cared for him, He kept him as the apple of His eye.
13יג
והשעיר אשר עלה עליו הגורל לעזאזל יעמד חי לפני יי לכפר עליו לשלח אותו לעזאזל המדברה
But the goat, on which the lot fell for Azazel, shall be set alive before the LORD, to make atonement over him, to send him away for Azazel into the wilderness.
14יד
מי יתנני במדבר מלון אורחים ואעזבה את עמי ואלכה מאתם כי כלם מנאפים עצרת בוגדים
Oh that I were in the wilderness, In a lodging-place of wayfaring men, That I might leave my people, And go from them! For they are all adulterers, An assembly of treacherous men.
15טו
דיון
1. אילו דימויים של המדבר עולים המדגם הפסוקים כאן?
2. אילו תהליכים עשויים לעבור על בני ישראל במדבר?
16טז
עזריה אלון, שבילים במדבר, הוצאת הקבוץ המאוחד, 1969
מדבר זהו עסק פרטי, כלומר: יש מדבר כללי השייך לכולנו מעין-גדי ועד אילת, אבל בתוכו יש לתושבי המדינה חלקים לא שווים. יש שקשר את כל חייו לחבל ארץ זה, ויש מי שכל זה אינו שייך לו כלל. בין הקצוות האלה פזורים יתר האנשים הנוטלים מן המדבר - כל אחד כפי כוחו והשגתו. והיחס למדבר זה הוא עניין אינדיוידואלי. לאחד - מישור, אבק, שממה רבתי ללא קיוסק. לאחר - נוף חלומותיו.
17יז
דיון
1. אילו מהדימויים שעזריה אלון מדבר עליהם, ראינו במקורות האחרים? עם מה אתם מזדהים? מדוע?
18יח
לאה גולדברג, שירים, הוצאת ספרית פועלים 2003, עמ' 237–239
שלושה ימים / לאה גולדברג
אֲנִי עוֹמֶדֶת בְּלֶב הַמִּדְבָּר
ואֵין לִי אֲפִילוּ כּוֹכָב אֶחָד
וְהַרוּחַ אֵינוֹ מְדַבֵּר אֵלַי
וְהַחוֹל לֹא יִשְׁמוֹר אֶת עִקְּבוֹת צְעָדַי.

**
קָרָאתִי: עֲנֵנִי - לֹא עָנַנִי.
דָפַקְתִּי: פְּתַח לִי - לֹא פָּתַח
בַּחוּץ הָיָה עֶרֶב לוֹהֵט וְחִיוֵּר
הָלַכְתִי לִדְפּוֹק עַל שַעַר אַחֵר.

קָרָאתִי: עֲנֵנִי - לֹא עָנַנִי.
דָפַקְתִּי: פְּתַח לִי - לֹא פָּתַח
בַּחוּץ הָיָה לַיְלָה חוֹנֵק וְעִיֵוור
הָלַכְתִי לִדְפּוֹק עַל שַעַר אַחֵר.

לָחַשְתִּי: עֲנֵנִי - לֹא עָנַנִי.
בִּקַּשְתִּי : פְּתַח לִי - לֹא פָּתַח
בְּבוֹקֶר אֵין טַל, עָלְתָה הַחַמָּה
וְכָך מְצָאוּנִי שׁוֹמְרֵי הַחוֹמָה.

**
שְׁלוֹשָׁה יָמִים לֹא מָש זִכְרוֹ מִמֶּנִּי
וּבָרְבִיעִי פָּרַסְתִּי אֶת הַלֶּחֶם
וּבָרְבִיעִי פָּתַחְתִּי אֶת הַצֹּהַר
וּבָרְבִיעִי רָאִיתִי אֶת הַיָּם.
וּבָרְבִיעִי יָדַעתִּי שֶׁהַיָּם
יָפֶה מְאֹד וּמֶרְחָבוֹ כָּחוֹל
וּבְמַשַּב הַרוּחַ הַמָּלוּחַ
רֵיחַ הַיָּם, לֹא טַעַם דִּמְעוֹתַי.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולהוצאת הקיבוץ המאוחד-ספרית פועלים
www.kibutz-poalim.co.il
19יט
דיון
1. אל מי פונה גולדברג בשירה? האם הוא נוכח או רק בדמיונה?
2. מהי משמעות המדבר בשיר?
21 כא
22כב
דף הנחיות למנחה:
דף למנחה פרשת במדבר.rtf