שיפה ושונה תהא השנה..
הדף מאת: ליאורה אילון, יעל יחיאלי / קולות בנגב
לימוד בנושא רבדיו השונים של ראש השנה, המעבר של ראש השנה מר"ח ניסן לר"ח תשרי, ומשמעותו הפרטיקולארית והאוניברסאלית.
שמר נעמי, הספר השני, הוצאת לולב, ידיעות אחרונות, 1974, עמ' 25
בראש השנה /נעמי שמר
בראש השנה, בראש השנה
פרחה שושנה אצלי בגינה
בראש השנה סירה לבנה
עגנה לה בחוף פתאום.
בראש השנה, בראש השנה
ליבנו ענה בתפילה נושנה
שיפה ושונה תהא השנה
אשר מתחילה לה היום
בראש השנה, בראש השנה
פרחה עננה ברקיע הסתיו
בראש השנה כנר נשמה
עלה בשדה חצב
בראש השנה, בראש השנה...
בראש השנה, בראש השנה
פרחה מנגינה שאיש לא הכיר
ותוך יממה הזמר המה
מכל חלונות העיר
בראש השנה, בראש השנה...
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • נעמי שמר - נעמי הורוביץ שמר (13 ביולי 1930 - 26 ביוני 2004), מלחינה, משוררת, פזמונאית וזמרת ישראלית. נחשבת לאחת מן הגדולות שבפזמונאי ישראל וזכתה למעמד של משוררת ופזמונאית לאומית.
אליגון תלמה, פסחזון רפי, עורכים, אלף זמר ועוד זמר, חלק ד', הוצאת כנרת, 1982, עמ' 48
שנה טובה – לוין קיפניס
שנה הלכה, שנה באה
אני כפי ארימה
שנה טובה לך, אבא,
שנה טובה לך, אמא
שנה טובה, שנה טובה!
שנה טובה לדוד גיבור
אשר על המשמרת
ולכל נוטר, בעיר, בכפר,
ברכת "חזק" נמסרת.
שנה טובה, שנה טובה!
שנה טובה, טייס אמיץ,
רוכב במרום שמיים,
ורוב שלום מלח עברי,
עושה דרכו במים.
שנה טובה, שנה טובה!
שנה טובה לכל עמל
בניר וגם במלט,
שנה טובה ומתוקה
לכל ילדה וילד!
שנה טובה, שנה טובה!
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
acum.org.il
דיון
שאלות
  • אילו ממדים של ראש השנה עולים בשיריהם של נעמי שמר ושל לוין קיפניס?
  • מהם הערכים העולים בשיריהם של נעמי שמר ולוין קיפניס?
  • מה מביאה עמה הסירה שעגנה לה בחוף פתאום?
  • מהי אותה מנגינה שאיש לא הכיר וכיצד היא הפכה לידועה בתוך יממה?
  • באיזו תפילה נושנה ענה הלב?
  • מה הייתם רוצים שיהיה יפה ושונה השנה?
  • אילו מעגלי חיים אתם רוצים לברך בשנה טובה?
  • מהי משמעות החג בעיני נעמי שמר?
  • וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר: ה
    ַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:
    And the LORD spoke unto Moses and Aaron in the land of Egypt, saying: ’This month shall be unto you the beginning of months; it shall be the first month of the year to you.
    דיון
    שאלות
  • מתי מתחילה השנה לפי התורה?
  • מהו האירוע המכונן את ראש השנה, על פי התורה?
  • כיצד ניתן להבין את המילה "לכם"?
  • ר' יהושע בן לוי אמר, לְמה הדבר דומה:
    למלך שהיה לו אורלוגין (שעון) והיה מביט בה, והיה יודע איזו שעה של יום,
    אלא כיוון שעמד בנו על פרקו, אמר לו:
    בני, עד עכשיו אורלוגין זה היה בידי, מעכשיו מסור הוא לך.
    כך הקב"ה היה מקדש חֹדשים ומעבֵּר שנים,
    כיון שעמדו ישראל, אמר להם:
    עד עכשיו חשבונן של חֹדשים ושל שנים בידי, מכאן ואילך הרי הן מסורין לכם,
    שנאמר "החודש הזה לכם".
    And it shall be when the Lord shall bring thee into the land of the Canaanite (Exod. 13:5). (Scripture mentions) five nations though there were (in fact) seven nations.17Cf. Mekhilta (Lauterbach), p. 161. Which he swore unto thy fathers to give thee (ibid.). Where did that occur? When he assured Abraham: In that day the Lord made a covenant with Abraham, saying: “Unto thy seed have I given this land” (Gen. 15:18). When he swore unto Isaac: Sojourn in this land, and I will be with thee, etc. (ibid. 26:3), and when he swore unto Jacob: The land whereupon thou liest, to thee will I give it (ibid. 28:13). Thou shalt keep this service (Exod. 13:5). That is, just as you performed this service in Egypt, so you must perform it in the generations to come. Where did He assure us that it would be? And I will bring you in unto the land, concerning which I lifted up My hand (ibid. 6:8). Into the land of the Canaanite (ibid. 13:11). Why did Canaan deserve to have the land called by his name? When Canaan heard that the Israelites were approaching, he departed from that place. The Holy One, blessed be He, said to him: Because you left that place, the land will be called by your name, and I will give you a land as beautiful as your own. What land was this? Africa. And it shall be given to thee (ibid.). This is written lest one should claim: “I inherited it from my ancestors.” And thou shalt set apart unto the Lord all that openeth the womb (ibid. 12). Set apart means to put aside, as in the matter of an inheritance. Then ye shall cause his inheritance to be set apart unto his daughter (Num. 27:8). Simeon the son of Azzai said: Why does Scripture mention Thou shalt set apart all that openeth the womb (Exod. 13:12)? Since it states elsewhere: Whatsoever passeth under the rod,18Word-play on haavarta (“set apart”) and yavaor (“passeth under”). the tenth shall be holy unto Me the Lord (Lev. 27:32). Does this say (I might deduce) that this includes an orphaned animal? Since the word set aside is used in the former verse, just as in the latter verse, one may not sanctify the priests’ share of the offering except during the life of its mother, so in this instance one may not sanctify the priests’ share except during the lifetime of its mother. If this is so, then just as the latter verse refers only to male animals, so the former verse applies only to male animals. Hence, when Scripture says Whatsoever passeth under the rod, it means (to include) male and female. All that openeth the womb indicates that a prematurely born offspring is exempted from the law of the firstborn. The one that is born after the premature offspring is also considered not to be the firstborn. Which thou hast. This excludes the animals that are still in the embryonic state when sold to a gentile. Is the one who purchases an animal in the embryonic state obligated to consecrate it? Scripture answers this question with the verse All the firstling males that are born of thy flock and thy herd, those thou shalt sanctify unto the Lord (Deut. 15:19). (This tells us no.19The embryo was conceived before the sale was made.) The males shall be the Lord’s (Exod. 13:12). R. Yosé stated: You learn from this that if an ewe, which had not given birth previously, bears twin males, they both belong to the priest, since it is said: The males shall be the Lord’s. Every firstling of an ass, thou shalt redeem with a lamb (Exod. 13:12); but not with a calf or with a wild beast, or with a ritually slaughtered animal, or with hybrids, or with a koy.20An antelope or bearded deer. The rabbis were in doubt as to whether it is considered a domesticated animal or a wild beast. The firstling of an ass you may redeem, but not with any other animal. What is meant by Thou shalt surely redeem? You may redeem the firstling of an ass with any impure animal only if it is to be sanctified for the purpose of the upkeep of the Temple. If thou wilt not redeem it, then thou shalt break its neck (Exod. 13:13). We learn from this that the commandment of redemption takes precedence over the commandment of the breaking of the heifer’s neck.21Since the lamb is mentioned earlier in the verse. Why is one commanded to break its neck? The Holy One, blessed be He, said: You have deprived the priests of their property by not redeeming it, and so you must deprive yourself of your property and not benefit from it. Whence do we know that it is forbidden to use it? In this verse break the neck is mentioned, and break the neck is likewise mentioned in reference to the heifer, as it is written: And shall break the heifer’s neck there in the valley (Deut. 21:4). Just as the breaking of the heifer’s neck prohibits the use thereof, so it is forbidden to use it in this instance. All the firstborn of man among thy sons shalt thou redeem is a general statement, and According to thy evaluation, five shekels of silver (Num. 18:16) is a particular statement. And nothing may be attributed to the general statement that is not included in the particular. But when another general statement follows the preceding verse, The firstborn of man shalt thou redeem (Num. 18:15), we have an instance of a general statement and a particular one followed by another general statement, which must be considered to include anything resembling that which is stated in the particular.22The sixth of Rabbi Ishmael’s thirteen rules. In this case the particular statement stipulates movable property that has no permanency, and so the general statement must refer to movable property that has no permanency. From this the sages concluded that the firstborn of man may be redeemed with anything except slaves, bonds, or land, for they have permanency. All the firstborn of man among thy sons (Exod. 13:13). If a man has five wives who were virgins, and they gave birth to five sons, must he redeem them all? Yes, for All that openeth the womb that is a male—thou shalt redeem. The Holy One, blessed be He, said: The firstlings are the priest’s property and are not considered as a gift. Why did Scripture need to say: All the firstborn among thy sons thou shalt redeem? To point out that if a man’s father did not redeem him, he must redeem himself. From this you learn that a man is obligated to teach his son the Torah, but if the father does not instruct him, he must study by himself. This may be deduced logically from the subject of redemption.
    דיון
    שאלות
  • כיצד מבין מדרש תנחומא את המילה "לכם"?
  • מה הקשר על פי מדרש תנחומא, בין הזמן האלוהי לזמן האנושי? כיצד הדבר בא לידי ביטוי?
  • מה ניתן ללמוד ממדרש תנחומא לגבי אחריותנו על תכניו ומועדו של החג כאן ועכשיו?
  • דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ: כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה':
    Speak unto the children of Israel, saying: In the seventh month, in the first day of the month, shall be a solemn rest unto you, a memorial proclaimed with the blast of horns, a holy convocation. Ye shall do no manner of servile work; and ye shall bring an offering made by fire unto the LORD.
    דיון
    שאלות
  • על איזה חג מדברים הפסוקים? מהו מועדו על פי התורה?
  • כיצד מצווים בני ישראל לחגוג יום זה, ומהי משמעותו על פי הפסוקים?
  • וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם: וַעֲשִׂיתֶם עֹלָה לְרֵיחַ נִיחֹחַ לַה' פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם: וּמִנְחָתָם סֹלֶת בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן שְׁלשָׁה עֶשְׂרֹנִים לַפָּר שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים לָאָיִל: וְעִשָּׂרוֹן אֶחָד לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד לְשִׁבְעַת הַכְּבָשִׂים: וּשְׂעִיר עִזִּים אֶחָד חַטָּאת לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם: מִלְּבַד עֹלַת הַחֹדֶשׁ וּמִנְחָתָהּ וְעֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתָהּ וְנִסְכֵּיהֶם כְּמִשְׁפָּטָם לְרֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה לַה':
    And in the seventh month, on the first day of the month, ye shall have a holy convocation: ye shall do no manner of servile work; it is a day of blowing the horn unto you. And ye shall prepare a burnt-offering for a sweet savour unto the LORD: one young bullock, one ram, seven he-lambs of the first year without blemish; and their meal-offering, fine flour mingled with oil, three tenth parts for the bullock, two tenth part for the ram, and one tenth part for every lamb of the seven lambs; and one he-goat for a sin-offering, to make atonement for you; beside the burnt-offering of the new moon, and the meal-offering thereof, and the continual burnt-offering and the meal-offering thereof, and their drink-offerings, according unto their ordinance, for a sweet savour, an offering made by fire unto the LORD.
    דיון
    שאלות
  • כיצד נקרא א' בתשרי בתורה? האם הוא 'חג'? מה מטרתו? האם הוא נחשב לראש השנה?
  • מהו לפי דעתכם "יום תרועה"? - מה רומז שם זה על מטרת היום?
  • אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם:
    בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים.
    בְּאֶחָד בֶּאֱלוּל רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה. רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי.
    בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַשָּׁנִים וְלַשְּׁמִטִּין וְלַיּוֹבְלוֹת, לַנְּטִיּעָה וְלַיְרָקוֹת.
    בְּאֶחָד בִּשְׁבָט רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ:
    There are four new years:The first of Nisan is the new year for kings and for festivals. The first of Elul is the new year for the tithe of beasts. Rabbi Elazar and Rabbi Shimon say: the first of Tishri. The first of Tishri is the new year for years, for shmitta and jubilee years, for planting and for [tithe of] vegetables. The first of Shevat is the new year for trees, according to the words of Bet Shammai. Bet Hillel says: on the fifteenth of that month.
    דיון
    שאלות
  • מה מטרתו של ראש השנה (א' בתשרי) לפי המשנה?
  • איזה מועד נחשב משמעותי יותר - ראש השנה לשנים ולשמיטין וכדומה, או ראש השנה למלכים ולרגלים?
  • האם במשנה השתנה מעמדו של א' בתשרי, או שהוא נותר כפי שהיה בתורה?
  • תניא,

    רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם, בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורים, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בתשרי עתידין ליגאל.

    רבי יהושע אומר: בניסן נברא העולם, בניסן נולדו אבות, בניסן מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל.
    It is taught in a baraita that the tanna’im disagreed about this point: Rabbi Eliezer says: In Tishrei the world was created; in Tishrei the Patriarchs were born; in Tishrei the Patriarchs died; on Passover Isaac was born; on Rosh HaShana Sarah, Rachel, and Hannah were remembered by God and conceived; on Rosh HaShana Joseph came out from prison; on Rosh HaShana our forefathers’ slavery in Egypt ceased; in Nisan the Jewish people were redeemed from Egypt; and in Tishrei in the future the Jewish people will be redeemed in the final redemption with the coming of the Messiah.
    דיון
    שאלות
  • מה מטרת הוויכוח בין האמוראים? האם הוא מעיד על שינוי במעמד א' בתשרי לעומת התורה?
  • אילו תפיסות עולם מנוגדות עומדות כאן לדיון?
  • אילו נכחתם בוויכוח זה על מעמדו של ראש השנה, עם מי הייתם מסכימים?
  • אריה בן גוריון, ראש השנה, מתוך: אתר מכון החגים
    ראש השנה
    חגי ישראל ברובם הם חגי זיכרון, פרט, משפחה וקהילה נקראים להזכיר ולשחזר בצורה טקסית, אירוע היסטורי משמעותי שקרה בעברנו.
    הפרט היהודי נקרא לשאול את עצמו ולחנך את בנו לשאול: מאין באתי, מה מכילה הביוגרפיה שלי?
    בפסח, בסוכות ובשבועות אנו שואלים: מתי ואיפה נולדתי: במצרים כעבד, ויצאתי משוחרר. הייתי במעמד הר סיני. נדדתי במדבר לקראת הארץ המובטחת, התנחלתי ועיבדתי אדמתה.
    אבל לראש השנה ויום כיפור אין היסטוריה, אין זיכרון, אין עבר, אין סיפור, אין דרמה. לכן, לא הזמן, לא הלידה ולא הזהות קובעים את תוכנם. לא מה קרה בעבר, אלא מה אפשר שיקרה. הפנים והלב מכוונים למימד הזמן - עתיד. שני מועדים אלה שואלים: מה כיוון חייך? כיצד בחרת לחיותו? האם יש לך חלום, שאיפה למימוש? האם יש לך תמונת עולם אנושית וחברתית? מה דמות החברה הישראלית בעיניך? מה פני קיבוצך? מה פני ביתך ומשפחתך? אם אתה רוצה ליצור מציאות אחרת, טובה צודקת יותר, זה תלוי בך בלבד. בשאיפתך לשינוי. בשאיפתך לגאול את עצמך ואת חברתך. זה תלוי בנדר שלך עכשיו, בהווה, אבל פניך אל העתיד. לפי זה ראש השנה ויום כיפור הם חגים אנושיים ואופטימיים ופניהם אל האדם ותמונת עתידו.
    © כל הזכויות שמורות למחבר
    www.chagim.org.il
    דיון
    שאלות
  • במה שונה ראש השנה מרגלים ומועדים אחרים בלוח השנה העברי?
  • כיצד נוכל לעצב את ראש השנה בדרך שתתאים לנו ולבני משפחתנו?
  • להיכן מכוונים הפנים והלב שלכם, מבחינה אישית וערכית?
  • מהי דמות החברה הרצויה בעיניכם, כפי שאתם מייחלים לה בראש השנה?
  • דיון
    דיון מסכם
    ראש השנה הוא חג רב רבדים, מעמיק, שעוצב במהלך הדורות על ידי חכמי ישראל לדורותיהם. אילו תכנים נוכל ליצוק בחג זה כך שיהלום את שאיפותינו לגבי משפחתנו, קהילתנו והחברה הישראלית? האם יש לנו זכות, ושמא החובה, לעצב את החג כדמותנו? מה אנו מאחלים לעצמנו?
    דף הנחיות למנחה:
    ראש השנה, עזר למנחה.doc