בריאת האשה
הדף מאת: נירה נחליאל / המדרשה באורנים
הלימוד יוקדש לשאלת בריאת האשה. נבחן את שני סיפורי הבריאה בספר בראשית, ונשווה בין מדרש חז"ל על בריאת האדם לבין תיאורו המקביל של אפלטון. הלימוד ידגיש השפעות חברתיות-תרבותיות של כל סיפור בריאה על הבניית יחסי גברים–נשים בחברה.
סיפור בריאת האדם על פי פרק (א)
(כד) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ וַיְהִי כֵן:
(כה) וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ וְאֶת הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ וְאֵת כָּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב:
(כו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ:
(כז) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם:
(כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ:
(כט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה:
(ל) וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה וַיְהִי כֵן:
And God said: ‘Let the earth bring forth the living creature after its kind, cattle, and creeping thing, and beast of the earth after its kind.’ And it was so. And God made the beast of the earth after its kind, and the cattle after their kind, and every thing that creepeth upon the ground after its kind; and God saw that it was good. And God said: ‘Let us make man in our image, after our likeness; and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.’ And God created man in His own image, in the image of God created He him; male and female created He them. And God blessed them; and God said unto them: ‘Be fruitful, and multiply, and replenish the earth, and subdue it; and have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over every living thing that creepeth upon the earth.’ And God said: ‘Behold, I have given you every herb yielding seed, which is upon the face of all the earth, and every tree, in which is the fruit of a tree yielding seed—to you it shall be for food; and to every beast of the earth, and to every fowl of the air, and to every thing that creepeth upon the earth, wherein there is a living soul, [I have given] every green herb for food.’ And it was so.
סיפור בריאת האדם על פי פרק (ב)
(ז) וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה:
[...]
(יח) וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ:
(יט) וַיִּצֶר ה' אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ:
(כ) וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ:
(כא) וַיַּפֵּל ה' אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָׁן וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה:
(כב) וַיִּבֶן ה' אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם:
(כג) וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת:
(כד) עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד:
Then the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul.
דיון
שאלות לעיון
  • מהו סדר הבריאה של האיש והאשה?
  • ממה נברא הזכר? ממה הנקבה?
  • מה הם מצווים לעשות?
  • מהי המשמעות של 'בריאה בצלם אלוהים', 'בריאה מאדמה', ו'בריאה מצלע'?
  • מהו 'עזר כנגדו'?
  • מדוע לדעתכם זוכרים רוב האנשים את סיפור הבריאה השני?
אריאלה ידגר, 'פרשנות נשים דתיות למקרא או פרשנות נשית-דתית?', בתוך: להיות אשה יהודיה, קובץ ראשון קולך ואורים 2001, עמ' 120
הספרות משקפת גישות מינניות ומעצבת אותן. הדבר אמור בכל ספרות, ובספרות קלאסית בפרט. אך יותר מכל אמור הדבר במקרא, שעיצב את דרך החשיבה ואת העמדות החברתיות של שלוש הדתות המונותיאיסטיות. על פי גישה זו, חשיבותה של העמדה המקראית אינה רק בה עצמה, עקב סמכות המקרא כלפי מאמיניו, אלא בעובדה שהיא נתנה הזדמנות לפרשנים מאוחרים להסתמך עליה כי לאשש את עמדותיהם המינניות בנות זמנם. עמדות אלה משפיעות על החשיבה המערבית עד ימינו, ומספקות הצדקה לקיפוח נשים בחברה הדתית ואף החילונית בעולם כולו.
דיון
  • כיצד לדעתכם מעצבים שני סיפורי הבריאה את תפקידי המגדר בחברה?
מדרש דו-פרצופין, בראשית רבה
אמר רבי ירמיה בן אלעזר: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, אַנְדְּרוֹגִינוֹס בְּרָאוֹ. הדא הוא דִכתיב [=זהו שכתוב]: "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (בראשית ה, ב).
אמר ר' שמואל בר נחמן: בשעה שברא הקדוש-ברוך-הוא את אדם הראשון, דיו פרצופים בְּרָאוֹ, וְנִסְּרו וַעֲשָׂאוֹ גַּבַּיִם - גב לכאן וגב לכאן.
איתיבוּן לֵיה [=שאלו אותו]: והכתיב [=והרי כתוב] "וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו" (בראשית ב, כא)!
אמר לְהוֹן [=אמר להם]: מִתְּרֵין סִטְרוֹהִי [=משני צדדיו], הֵיךְ מַה דְּאַתְּ אָמַר [=כמו שנאמר]: "וּלְצֶלַע הַמִּשְׁכָּן" (שמות כו, כ), דמתרגמינן [=שאנו מתרגמים]: ולסטר משכנא [ולצד המשכן] וגו' [...]
... Said R’ Yirmiyah ben Elazar: In the hour when the Holy One created the first human, He created him [as] an androgyne/androginos, as it is said, “male and female He created them”. Said R’ Shmuel bar Nachmani: In the hour when the Holy One created the first human, He created [for] him a double-face/di-prosopon/ du-par’tsufin, and sawed him and made him backs, a back here and a back [t]here, as it is said, “Back/achor and before/qedem You formed me” [Ps 139:5]. They objected to him: But it says, “He took one of his ribs/ts’la`ot . . . ” [Gn 2:21]! He said to them: [It means] “[one] of his sides/sit’rohi”, just as you would say, “And for the side/tsela` of the Tabernacle/ mishkan” [Ex 26:20], which they translate [in Aramaic] “for the side/seter”. R’ Tanchuma in the name of R’ Banayah and R’ B’rakhyah in the name of R’ Elazar said: In the time that the Holy One created Adam Harishon, [as] a golem He created him and he was set up from [one] end of the world and unto its [other] end – that’s what is written: “Your eyes saw my golem” [Ps 139:16]. R’ Yehoshua bar Nechemyah and R’ Yehudah bar Simon in R’ Elazar’s name said: He created him filling the whole world. From where [do we know he extended] from the East to West? That it’s said: “Back/achor (i.e., after, the place of sunset) and before/East/qedem You formed/enclosed me /tsartani” [Ps 139:5]. From where [that he went] from North to South? That it’s said: “and from the edge of the heavens and until the edge of the heavens” [Dt 4:32]. And from where [that he filled] even the world’s hollow-space? That it’s said: “. . . and You laid Your palm upon me” [Ps 139:5]...
דיון
שאלות לעיון
  • מה הטריד את כותב המדרש? איזו בעיה הוא מנסה לפתור?
  • איזה פתרון הוא מציע לקושי?
  • מה דעתכם על פתרון זה? האם הוא מניח את דעתכם?
  • עיינו בתיאור בריאת האדם של אפלטון (מתוך המשתה, כתבי אפלטון, כרך שני, הוצאת שוקן, ירושלים ותל-אביב תש"מ, עמ' 113-112) וחשבו: במה דומה אפלטון למדרש רבה? מה מוסיף אפלטון על המדרש?
אילנה פרדס, הבריאה לפי חוה, גישה ספרותית פמיניסטית למקרא, הוצאת הקיבוץ המאוחד 1996, עמ' 24
פרשנות פמיניסטית לסיפור הבריאה - פיליס טריבל
טריבל פותחת את הפרק על בראשית ב'-ג' ברשימת פרשנויות מסורתיות שאותן היא מפריכה אחת לאחת. היא מפריכה, לדוגמא, את הסברה הרווחת שאלוהים ברא את האיש תחילה, ומראה שגם לו אלו היו פני הדברים, אין בכך ראיה לנחיתותה של האשה. בהסתמכה על כך שבעברית "האדם" פירושו גם "האנושות", היא טוענת שלא איש הוא הנברא בפרק ב' 7, אלא "יצור אדמה" (earth creature) נטול זהות מינית. (טריבל מדגישה בכך את משחק המילים המקראי הקושר בין המונחים "אדם" ו"אדמה"). מיניות האדם נוצרת רק בפרק ב' 22-23. רק לאחר שאלוהים -

מנתח את יצור האדמה שלו... הופכת זהותו למינית. זהו ניתוח רדיקלי, שתוצאתו היא שתי בריות במקום בו היתה קודם אחת בלבד. הבריה החדשה, שנבנתה מחומר האדם, היא נקבה, שמקבלת את זהותה במלה חדשה לגמרי בסיפור, המלה "אשה". הבריה הקודמת שהשתנתה היא זכר, ואף היא מקבלת זהות במלה חדשה בסיפור, "איש"... בעצם מעשה ההבחנה בין זכר ונקבה, מתאר אותה יצור האדמה כ"עצם ועצמי ובשר מבשרי" (ב' 23). מלים אלה אומרות אחדות, אחווה, הדדיות ושוויון. לפיכך, בשירו זה אין האיש מתאר את עצמו כקודם לאשה או עולה עליה. זהותו המינית תלויה בה ממש כפי שזו שלה תלויה בו.

מושגים
  • פיליס טריבל - פיליס טריבל היא חוקרת מקרא פמיניסטית אמריקנית, המשתמשת בתיאוריות ספרותיות לניתוח המקרא
דיון
שאלות לעיון
  • מה הקושי של טריבל?
  • איזה פתרון היא מציעה?
סיפור בריאת האדם על פי פרק (ה)
(א) זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ:
(ב) זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם:
This is the book of the generations of Adam. In the day that God created man, in the likeness of God made He him; male and female created He them, and blessed them, and called their name Adam, in the day when they were created.
דיון
שאלות לעיון
  • האם גרסה זו של סיפור הבריאה יכולה להכריע בין שני הסיפורים המתנגשים בפרקים א, ב?
אסתר אטינגר, סיפור.
סיפור/ אסתר אטינגר
וְכָךְ זֶה הָיָה:
הַנְּסִירָה הָאִטִּית
אוֹ הַחֲתָךְ הַמָּהִיר כִּרְטִיָּה מוּסֶרֶת
וְאִישׁ וְאִשָּׁה,
הַהִתְרַחֲקוּת גַּב מִגַּב וְהַכְּאֵב
כְּאִלּוּ בְּרֵאשִׁית הָיְתָה הַפְּרִידָה.

וְאַחַר כָּךְ:
הַהֲלִיכָה בְּכָל הָעוֹלָמוֹת הַחִפּוּשׂ,
הַפְּגִישָׁה אוֹ הַטָּעוּת
פְּרִי בִּמְקוֹם הַנֶּגַע.
נְשִׂיאַת עֵינַיִם לְכָל הָעֲבָרִים
וַעֲלֵה הַתְּאֵנָה.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דף הנחיות למנחה:
בריאת האשה-הצעה למנחה.rtf