נעשה ונשמע?
הדף מאת: אופיר טרי ומיכה סילברמן / המרכז החינוכי חנתון
דיון על מה שהיה
פסוקים נעשה ונשמע
"ויבא משה ויספר לעם את כל דברי ה' ואת כל המשפטים ויען כל העם קול אחד ויאמרו כל הדברים אשר דבר ה' נעשה: ויכתב משה את כל דברי ה' וישכם בבקר ויבן מזבח תחת ההר ושתים עשרה מצבה לשנים עשר שבטי ישראל וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עלת ויזבחו זבחים שלמים לה' פרים ויקח משה חצי הדם וישם באגנת וחצי הדם זרק על המזבח ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע ויקח משה את הדם ויזרק על העם ויאמר הנה דם הברית אשר כרת ה' עמכם על כל הדברים האלה ויעל משה ואהרן נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל ויראו את אלהי ישראל ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר וכעצם השמים לטהר"
And Moses came and told the people all the words of the LORD, and all the ordinances; and all the people answered with one voice, and said: ‘All the words which the Lord hath spoken will we do.’ And Moses wrote all the words of the LORD, and rose up early in the morning, and builded an altar under the mount, and twelve pillars, according to the twelve tribes of Israel. And he sent the young men of the children of Israel, who offered burnt-offerings, and sacrificed peace-offerings of oxen unto the LORD. And Moses took half of the blood, and put it in basins; and half of the blood he dashed against the altar. And he took the book of the covenant, and read in the hearing of the people; and they said: ‘All that the LORD hath spoken will we do, and obey.’ And Moses took the blood, and sprinkled it on the people, and said: ‘Behold the blood of the covenant, which the LORD hath made with you in agreement with all these words.’ Then went up Moses, and Aaron, Nadab, and Abihu, and seventy of the elders of Israel; and they saw the God of Israel; and there was under His feet the like of a paved work of sapphire stone, and the like of the very heaven for clearness.
ישיבת הסדר (?)
בירור נעשה ושמע
"נעשה ונשמע" זהו ביטוי המופיע בספר שמות מדבריהם של בני ישראל בזמן מעמד הר סיני. ביטוי זה נעשה לסמל לקבלת עול ולהתמסרות לרצון ה' תחילה עושים ומקיימים(נעשה) ורק אחר כך מבינים(נשמע).
דיון
  • מה הכוונה לכך שהם אומרים "נעשה" לפני שהם "שמעו"?
  • אפשר לקשר את זה לפסוקים הראשונים שמשה דיבר להם בתחילת הפרשה וכשהו עבר על המצוות שהם כבר ידעו, ואם ההבנה הזו נכונה, אז מה הגדולה של בני ישראל בנעשה ונשמע?
פרשת משפטים, פרשנים
גישות "נעשה ונשמע"
צד אחד: לפי סדרת הפרשה: השלב הראשון, משה עולה את הר סיני חצי דרך מקבל את עשרת הדברות והמשפטים. הוא מקריא אותם לעם והעם עונה "נעשה ונשמע".
אבל בכך אנו מסתמכים על כך שהפרשיות נבנו בצורה המציאותית (אין מוקדם ומאוחר בתורה).

צד שני: לפי רש"י: הוא מפרש את המקרה כך- כל מה שקורה בהר סיני זה דו שיח בין ה' למשה. לאחר מכן יש שלושה ימים שמשה מכין את בני ישראל למעמד הר סיני, ושם הוא מקריא להם את הפסוקים הידועים עליהם כבר (שבע מצוות בני נח, שבת, כיבוד אב ואם, פרה אדומה, ודינים שקבלו במי מרה) אפשר לקרוא לשלב הזה טרום קבלת התורה. למרות זאת גם לזה יש כמה דברים מסובכים.
הוא מביא את הפירוש שלו בנוסף הוא מבלגן את הפסוקים וגם פרשיות.

צד שלישי: שפת אמת: ברגע שהגיעו להר סיני והיו ברקים רעמים, ומשה מקריא מלא משפטים ודברים כאלו זה נותן לעם הרגשה של אמון. ולכן בזכות זה שהם מאמינים בגדולתו של ה' הם מסכימים לאמר שהם יעשו מה שיבקשו מהם לעשות.
ישיבת הסדר (?)
נק' מחשבה:
- כך בכל דור ודור חייב אדם לקיים את כל המצוות כולל המצוות שהוא אינו מבין את טעמן
מה אתם חושבים על המשפט האם צריך להבין מה עומד מאחוריי כל מצווה ולהתאימה להווה או לא ?
דרשה שבועית, הרבה סטייסי בלנק
"אני רוצה להציע פירוש אחר לאמירה הגורלית הזו "נעשה ונשמע". אני לא חושבת ש"נעשה" ו"נשמע" הן בהכרח שתי פעולות נפרדות שכל אדם עושה, אלא המושגים "נעשה" ו"נשמע" משקפים שתי שיטות לימוד שונות שמובילות להפנמת ערכי התורה. דרך אחת היא "נשמע" - לימוד מסודר עם הסברים, שאלות ותשובות. הדרך השנייה היא "נעשה", לימוד התנסותי-חווייתי, תוך כדי עשייה."

ולסיכום:
"אפשר להבין את האמירה "נעשה ונשמע" לא רק כתהליך אישי, אלא כהכרה במגוון סגנונות לימוד ותהליכי הפנמת ערכים. הרגע של אחדות מוחלטת של עם ישראל מכיל שוני. התורה מכירה בכך שאנשים שונים לומדים בדרכים שונות , שמצוות שונות דורשות התייחסות שונה זו מזו."
© כל הזכויות שמורות למחברת
www.reform.org.il