ביתו של אדם - היחסים שבין אדם לבין ביתו
1א
הדף מאת: מורי בית ספר קשת ירושלים, עריכה: חוה ליאון, עמותת קשת / העמותה ובית הספר קשת, ירושלים.
2ב
בבית מדרש זה נעמוד על הקשרים המורכבים בין אדם לבין ביתו. מה מבטא המושג "בית"? הבית מגן עלינו, שומר עלינו מפגעי הטבע והחברה, ("ביתי הוא מבצרי") בו בזמן הבעלות על בית מטילה עלינו גם אחריות ("כי תבנה בית... ועשית מעקה לגג...). ועוד – עד כמה מגן עלי הבית ועד כמה הוא מגביל אותי? האם הבית מושפע מאישיותו של האדם הגר בו? משקף את אישיותו? ואולי להפך אולי הבית הוא המעצב את האדם? לפני סיום ניגע במשמעות המורכבת של מושג הבית בתרבות ישראל.
3ג
דיון
פתיחה:
ציירו איקון של בית (מודל, רישום כללי) על דף אחד, ואיקון של פני אדם על דף אחר. עימדו על ההקבלה בין פני האדם לבין דמות הבית : עינים - חלונות, פה דלת, גג שיער. האם זה מקרי? מה משמעות הדבר?
4ד
ביתו – זה הוא עצמו
5ה
שלומית כהן אסיף, גוף
גוף/ שלומית כהן אסיף
האנשים אינם שקופים

בבית שקוראים לו גוף

הם גרים.

הפרצוף הוא שלט

הלשון מפתח.

הפה הוא דלת

הנחיריים ארובות

העיניים חלונות

והחיוך על הפנים

הוא תמונה לקישוט.

וקשה לדעת מה קורה בפנים

אם לא מספרים

על הבית בו גרים.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
6ו
דיון
שאלות לדיון:
  • בשיר מדמה המשוררת את גוף האדם לבית. נסו אתם לעשות את התהליך ההפוך אילו משמעויות יכולות להיות ל"שלט" "מפתח" "דלת" ארובות" "חלונות" אצל האדם?
  • חישבו על שלטים, מפתחות דלתות, ארובות וחלונות אצלכם. שתפו אם אתם רוצים בכך.
"האדם יוצא מבית והבית אינו יוצא מן האדם". (י. עמיחי)
  • באיזה מובן "הבית אינו יוצא מן האדם" האם הדבר נכון לגבי כולם? מה מאפיין אנשים ש"הבית לא יצא מהם".
7ז
דרור בורשטיין, הקדמה לתערוכה 'סגוֹר את פיךָ ואמוֹר מילה אחת'
"צריך לגור הרבה שנים בבית אחד ... כדי לראות כיצד הסלון שלך או פינת הרחוב הנשקפת מהמרפסת שלך מלאים צבעים ותנועה... נקודות וקווים... מתחברים, מסמנים דרכים אפשריות..., כמו גחליליות שיוצאות מן המבט לתוּר את השטח. ... ... לפעמים הבית הוא רק עוד מדרגה, מקפצה נוספת אל החלל שמעל לאבן".
8ח
דיון
  • איך בית יכול להפוך לדרכים, למדרגות ולמקפצות?
  • נסו לחשוב על בתים/אנשים שיכולים להפוך בקלות לדרך, ועל כאלה שיתקשו בכך.
9ט
תפקידי הבית
10י
סיון שביט, ללב שלי אין בית
ללב שלי אין בית / סיון שביט
ללב שלי אין בית

אין לו קירות

אין לו תקרה

אין בו חלון לסגור

מול הרוח הרעה

ללב שלי אין בית

אין לו חצר

אין בו ברז מטפטף

שיכבה אותו כשהוא בוער

ללב שלי אין בית

אין לו דרך

אין לו שביל

שיקטוף אותך מדרכך

ואת ליבך אלי יביא...
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
11יא
דיון
  • מה הם תפקידיו של הבית בשיר של סיון שביט?
  • מהי הסכנה שבחיים ללא בית, לפי השיר?
  • אילו תפקידים יש לבית בחיים שלך? האם הם דומים לתפקידי הבית בשיר?
12יב
דיון
"קח לך אישה ובנה לה בית"
לפי המקרא, למלחמת חובה (מלחמה חיונית על עצם קיומם של העם והמדינה) כולם חייבים לצאת. אין זה כך במלחמת רשות (מלחמה שאינה חיונית לעצם קיומה של המדינה). לפני יציאה למלחמת רשות מצווים מפקדי הצבא במקרא לשחרר לוחמים מסויימים:
13יג
(ה) ודיברו השוטרים אל העם לאמר מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו ילך וישב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יחנכנו:

(ו)ומי האיש אשר נטע כרם ולא חללו ילך וישב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יחללנו:

(ז) ומי האיש אשר ארש אשה ולא לקחה ילך וישב לביתו פן ימות במלחמה ואיש אחר יקחנה.
And the officers shall speak unto the people, saying: ‘What man is there that hath built a new house, and hath not dedicated it? let him go and return to his house, lest he die in the battle, and another man dedicate it. And what man is there that hath planted a vineyard, and hath not used the fruit thereof? let him go and return unto his house, lest he die in the battle, and another man use the fruit thereof. And what man is there that hath betrothed a wife, and hath not taken her? let him go and return unto his house, lest he die in the battle, and another man take her.’
14יד
דיון
  • מה המשותף לכל אלה שקיבלו פטור מהמלחמה?
  • מה הקשר בין בניית בית לבין נטיעת כרם ונישואין?
  • מה תפקידו של הבית בחיי האדם על פי פסוקים אלה? מה מעמדו?
15טו
הבית כמגן
16טז
ברכת הבית
ברכת הבית
בזה השער לא יבוא צער

בזאת הדלת לא תבוא בהלת

בזאת הדירה לא תבוא צרה

בזה המקום יהי ברכה ושלום.
17יז
דיון
  • לפי הברכה הזו מה מטרתו העיקרית של בית? מה דעתכם?
  • למי מופנית הברכה (ממי מבקשים לברך את הבית)
  • כתבו ברכת בית פרטית- שימו לב שהברכה כאן מבקשת בעיקר מניעת רע
  • נסו לנסח ברכה באופן חיובי. (מה כן ולא רק מה לא)
18יח
חובותיו של "בעל הבית":
19יט
כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ.
When thou buildest a new house, then thou shalt make a parapet for thy roof, that thou bring not blood upon thy house, if any man fall from thence.
20כ
מתוך "חוק עזר עירוני – שמירת הניקיון" - תשל"ח, ירושלים
אחריות בעל נכס והמחזיק לנקיון הנכס
מי שהוא בעל נכס או המחזיק בו חייב לשמור באופן מתמיד על נקיונם של החצר , המבוא לבית , מקום החניה, חדר המדרגות, הגג, המקלט וכל מקום המשמש את דיירי הנכס ...,ולנקותם ולטאטאם להנחת דעתו של המפקח, וכן לשטוף את המדרגות, חדר הכניסה והמדרכות בתחום החצר.
21כא
דיון
שאלות לדיון:
  • איזו זיקה בין הבית לבין בעליו מתבטאת בפסוק המקראי ובחוקי העזר העירוניים?
  • מה ההבדל בין התקנת מעקה לבין שמירת ניקיון סביב הבית?
  • לפי הפסוק בדברים הבית יכול להוות סכנה. מה דעתכם על כך? האם יש גם סכנות לא ממשיות קונקרטיות שטמונות בבית?
22כב
צרעת הבית המקראית ומשמעותה
23כג
דיון
מקובל לומר שה"צרעת" במקרא אינה רק המחלה כפי שאנו מכירים אותה היום, אלא גם ביטוי חיצוני לחטאים ומצבים רוחניים ירודים. בדרך כלל מייחסים הפרשנים את הופעת הצרעת בגופו של אדם כעונש על חטא לשון הרע. אבל במקרא מופיעה גם "צרעת הבגד" ו"צרעת הבית".
  • מהי המשמעות הרוחנית של "צרעת הבית"?
24כד
(לד) כִּי תָבֹאוּ אֶל-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם לַאֲחֻזָּה וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת בְּבֵית אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם. (לה) וּבָא אֲשֶׁר-לוֹ הַבַּיִת וְהִגִּיד לַכֹּהֵן לֵאמֹר כְּנֶגַע נִרְאָה לִי בַּבָּיִת. (לו) וְצִוָּה הַכֹּהֵן וּפִנּוּ אֶת-הַבַּיִת ... (לז) וְרָאָה אֶת-הַנֶּגַע וְהִנֵּה הַנֶּגַע בְּקִירֹת הַבַּיִת .... (מב) וְלָקְחוּ אֲבָנִים אֲחֵרוֹת וְהֵבִיאוּ אֶל-תַּחַת הָאֲבָנִים וְעָפָר אַחֵר יִקַּח וְטָח אֶת-הַבָּיִת. (מג) וְאִם-יָשׁוּב הַנֶּגַע וּפָרַח בַּבַּיִת ... (מד) וּבָא הַכֹּהֵן וְרָאָה וְהִנֵּה פָּשָׂה הַנֶּגַע בַּבָּיִת צָרַעַת מַמְאֶרֶת הִוא בַּבַּיִת טָמֵא הוּא. (מה) וְנָתַץ אֶת-הַבַּיִת אֶת-אֲבָנָיו וְאֶת-עֵצָיו וְאֵת כָּל-עֲפַר הַבָּיִת וְהוֹצִיא אֶל-מִחוּץ לָעִיר אֶל-מָקוֹם טָמֵא.
When ye are come into the land of Canaan, which I give to you for a possession, and I put the plague of leprosy in a house of the land of your possession;
25כה
דיון
  • מה פעולת הטיהור לבית (הניתוץ וההרס) אמורה ללמד את האדם? (כיצד ההרס בבית ילמד את האדם איך לתקן את מעשיו?)
26כו
אין בעל הרחמים נוגע בנפשות תחילה... אף נגעים הבאים על האדם, תחילה הן באים בביתו, חזר בו טעון חליצה ואם לא טעון נתיצה; הרי הן באים על בגדיו חזר בו טעון כביסה ואם לא - טעון שריפה; הרי הם באים על גופו חזר בו - יטהר, . ואם לא - בדד ישב.
27כז
דיון
  • מה תפקידו של הבית (ושל הבגד) לפי מדרש זה?
28כח
.... אומר אדם לחברו השאילני קב חיטים ואמר לו אין לי... אישה אומרת לחברתה השאילני נפה והיא אומרת אין לי... מה הקב"ה עושה? מגרה נגעים בתוך ביתו ומתוך שהוא מוציא את כליו הבריות רואות ואומרות: לא היה אומר אין לי כלום? ראו כמה חיטים יש כאן...
29כט
'ובא אשר לו הבית'... - מי שמייחד ביתו לו, שאינו רוצה להשאיל כליו ואומר שאין לו...
§ Apropos the baraita just cited, the Gemara cites a related baraita that addresses a different topic. It was taught in another baraita: A synagogue, a house jointly owned by partners, and a woman’s house become impure with the impurity of leprosy of the house, like all other houses. The Gemara asks: That is obvious; why wouldn’t they become impure? The Gemara explains: Lest you say that it is written with regard to leprosy: “And the one whom the house is his will come” (Leviticus 14:35), which could be interpreted: His and not hers; his and not theirs, to the exclusion of a house owned by a woman or by partners. Therefore, it teaches us that these houses are also included in this halakha. And say it is indeed so that a woman’s house and a jointly owned house are excluded from the impurity of leprosy. The Gemara responds that the verse states: “In a house of the land of your possession” (Leviticus 14:34). The word your is written in the plural form to teach that all houses in Eretz Yisrael are subject to this impurity. The Gemara asks: Rather, why do I need the emphasis of the term: His, if every house is subject to the impurity of leprosy? The Gemara answers that the term does not teach a halakha but reveals why a house might be afflicted with leprosy. The house belonging to one who dedicates his house to himself alone, who refuses to lend his vessels to others and says that he does not have them, will be punished. The Holy One, Blessed be He, publicizes his possessions for all to see when he is forced to empty them from his house due to leprosy. This excludes one who lends his vessels to others; his house is not afflicted with leprosy.
30ל
א"ר שמואל בר נחמני א"ר יוחנן: על שבעה דברים נגעים באין... ועל הגזל... ועל הגזל דכתיב 'וצוה הכהן ופנו את הבית'. תנא: הוא כונס ממון שאינו שלו יבוא הכוהן ויפזר ממונו.
§ Rabbi Shmuel bar Naḥmani says that Rabbi Yoḥanan says: Leprous marks come and afflict a person for seven sinful matters: For malicious speech, for bloodshed, for an oath taken in vain, for forbidden sexual relations, for arrogance, for theft, and for stinginess. The Gemara explains the source for the claim that each of these seven sins is punishable with leprosy. For malicious speech one is punished, as it is written: “Whoever defames his neighbor in secret, I will destroy him; whoever is haughty of eye and proud of heart, I will not suffer him” (Psalms 101:5). The Gemara explained above (15b) that this is referring to leprosy. For bloodshed, as it is written about Joab, as punishment for murdering Abner: “And let there not fail from the house of Joab a zav, or a leper, or that leans on a staff, or that falls by the sword, or that lacks bread” (II Samuel 3:29). And for an oath taken in vain, as it is written: “And Naaman said: Be content [ho’el], take two talents. And he urged him, and bound two talents of silver in two bags, with two changes of garment, and laid them upon two of his servants; and they bore them before him” (II Kings 5:23). The Sages maintain that the term ho’el indicates an oath, and that Naaman requested of Gehazi, to whom this was stated, to take an oath that Elisha had sent him to accept gifts, which Elisha had not done, and Gehazi took the oath. When Elisha found out what Gehazi had done he cursed him, and so it is written: “The leprosy of Naaman shall stick to you and to your children forever. And he went out from his presence a leper as white as snow” (II Kings 5:27). And for forbidden sexual relations, as it is written: “And the Lord afflicted Pharaoh and his house with great afflictions because of Sarai, Abram’s wife” (Genesis 12:17). And for arrogance, as it is written with regard to King Uzziah: “But when he was strong his heart became arrogant so that he did corruptly, and he trespassed against the Lord his God; for he went into the temple of the Lord to burn incense upon the altar of incense” (II Chronicles 26:16). And it states: “Then Uzziah was angry; and he had a censer in his hand to burn incense; and while he was angry with the priests, the leprosy broke forth in his forehead” (II Chronicles 26:19). And for theft, as it is written: “And the priest shall command that they empty the house, before the priest go in to see the mark, that all that is in the house not become impure; and afterward the priest shall go in to see the house” (Leviticus 14:36). In explanation of this verse, the Sages taught: He gathered property that is not his, therefore let the priest come and scatter his property.
31לא
דיון
שאלות לדיון:
  • אילו חטאים גורמים לצרעת הבית, לפי המדרשים שהבאנו?
  • אם הבית מקבל עונש על מעשי בעליו, מה ניתן ללמוד מכך על משמעות הבית, ועל הקשר בין הבית והאדם?
  • האם ניתן למצוא קשר בין האדם לבית, כאשר ההשפעה ההדדית היא חיובית ולא שלילית, כמו כאן?
32לב
בית חלומות:
33לג
דיון
" אדם בונה את ביתו ואת חצרו על פי תבנית אישיותו או שאדם בונה את ביתו ואת חצרו

על פי דמות חלומותיו ומשאות נפשו"

(עמוס עוז)
34לד
נעמי שמר, בבית חלומותיי
בבית חלומותי/ נעמי שמר
בבית חלומותי אשר בראש גבעה

תנור גדול אבנה ואש תמיד תבער

וחלונות שבעה וארובה גבוהה

בבית חלומותי אשר בראש גבעה

אני תנור גדול אבנה ואש תמיד תבער

בבית חלומותי שלי אשר אבנה בראש גבעה

אל בית חלומותי המסויד לבן

הגפן תטפס ישר מן הבוסתן

חרוב גם תאנה יהיו לי כמובן

בבית חלומותי המסויד לבן

הגפן תטפס אלי ישר מן הבוסתן

אל בית חלומותי שלי המסויד כולו לבן

על בית חלומותי איני יודעת כלום

ככל חלומותי אפל הוא וחתום

ולי הוא מחכה בסבלנות אי שם

אולי בראש הרים, אולי על חוף הים

אולי הוא בית חומה נטוש ונעזב

אולי הוא צריף קטן, אולי מגדל שנהב

דבר אחד עליו ידוע לי עכשיו -

יגור בו איש אחד אשר אותי יאהב

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
35לה
דיון
  • בשני הבתים הראשונים יש תיאור חיצוני של הבית. כל פרט נועד ליצור תחושה מסוימת. מיצאו את הפרטים החיצוניים בשיר, וחשבו מה כל אחד מהם יוסיף לאווירה בבית?
  • אחרי שני בתים שמתארים בפירוט את בית החלומות, אומרת המשוררת "על בית חלומותי איני יודעת כלום", מדוע ,אם כן, היא תיארה אותו?
  • מה לדעתכם ההגדרה הסופית שלה ל"בית-חלומות"? מה ההגדרה שלכם?
  • איך רואים בבית את אישיותו של האדם שחי בו?
  • איך אפשר לעצב בית ע"פ חלום? (אתם מוזמנים לצייר דוגמא)
  • האם בבית שלכם, ניתן לראות משהו מן האישיות או החלומות שלכם?(אם לא- האם הייתם רוצים שיראו?).
36לו
חוה אלברשטין, עוברים דירה
עוברים דירה/ חוה אלברשטין
עוברים דירה

הרהיטים על מדרכה לפני הבית

כל התמונות כל הספרים

בגדי החורף והקיץ

כל החיים שחייתי

כל המקומות שהייתי

אני רואה כל-כך הרבה

דברים מיותרים צברתי

אני קשורה לחפצים

לעד לא נפרד אמרתי

כל הדברים שנלחמתי

כל המקומות שחלמתי

כל אחד נוגע מתבונן בהם עכשיו

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

איך לא חוזרים על אותן השגיאות

ומה לקחת לדרך

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

ועל מה אני עכשיו בשקט

בלי כאב לגמרי מוותרת.

כמה מוזר להתבונן בחפצים

המוכרים לי

כל הסודות הזיכרונות

הסיפורים היקרים לי

כל המקומות שנכספתי

כל הדברים שאספתי

לאור השמש האכזר

הנה התהילה חולפת

הכוננית כבר דהויה

והכורסא כבר מתקלפת

יש חלודה וטלאים שם

יש חריצים וסדקים גם

כמה עייפים נראים חיי עכשיו.

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

איך לא חוזרים על אותן השגיאות

ומה לקחת לדרך

איך

איך אני ממשיכה מפה

ולאן אני הולכת

ועל מה אני עכשיו בשקט

בלי כאב לגמרי מוותרת.

ועוד מעט המשאית המלאה תצא לדרך

עכשיו הרגע להחליט פתאום האדמה

בוערת.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
37לז
דיון
שאלות לדיון
  • ממה מורכב הבית ע"פ השיר? מה חסר בשיר לדעתכם? (אם בכלל)
  • בשיר יש התייחסות רבה לחפצים. האם יש לכם חפצים שמסמלים בשבילכם את הבית?
  • למה לדעתכם קשה לה כל-כך לעבור דירה? האם לדעתכם היא חיה בו תקופה ארוכה? האם יש אותה מידה של קושי במעבר מבית שחיינו בו לאורך שנים לבין בית שחיינו בו תקופה קצרה? מדוע?
  • ע"פ עמוס עוז, יש דמיון בין הבית לבין בעליו- מה אפשר ללמוד על האישה בשיר מתוך תיאור הבית?
38לח
שאלת סיכום – במקום אסיף:
39לט
דיון
  • השוו בין הבית "ההופך לדרך" לבית שבשיר "עוברים דירה".
  • חישבו על תפקידי הבית בשני הטכסטים? על הקשרים בין הדייר לבין הבית ועל משמעות עזיבת הבית בשני הטכסטים.
  • הטכסט הראשון מדבר על האפשרות שהבית יהפוך לדרכים. האם הבית ב"עוברים דירה" יכול להפוך לדרך? איזו מין דרך תהיה זו?
  • באיזה מן הבתים עלולה להתגלות "צרעת הבית"?
40מ
ר' יוסף דוב סולובייציק, "קודש וחול", מתוך: האדם ועולמו, הוצאת ספריית אלינר, הסוכנות היהודית תשנ"ח
הבית הלאומי - בית, סוכה, מקל נדודים
...אברהם הפך לאבי האומה בעקבות הציווי לקום ולעזוב את ביתו. "לך לך מארצך ממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". בפסח אנו מציינים את הנדודים של בני ישראל במדבר, וסוכות ...ממחיש את הלא-מקום על-ידי חריגה פולחנית מן הקבע, מן המקום (הבית) כדי לשבת שבעה ימים תמימים כאילו במדבר, בתוך סוכת הנודדים, על אם הדרך, בתוך החופש. הסוכה היא סמל אנטי-התמקמותי, שעיקרו ביטוי החשש מפני המנוחה והנחלה שבהתבססות במקום....
41מא
דיון
  • מה דעתכם - האם תשוקתם של הישראלים לטיולים בארצות רחוקות הוא הדרך שלנו לבטא את הקשר שלנו לאברהם אבינו?
  • היכן אתם מוצאים את עצמכם יותר בבית? בסוכה? בחוץ, עם מקל של נדודים ותרמיל?
  • מה הייתם מכניסים ל"תרמיל" הזה?
  • מה תכניסו לסוכה כדי להרגיש בה בבית?
43 מג
44מד
דף הנחיות למנחה:
לימוד על בית למנחה.doc