אכלנו ושבענו - בית מדרש על ברכת המזון
1א
הדף מאת: מורי בית ספר קשת ירושלים, עריכה: חוה ליאון, עמותת קשת / העמותה ובית הספר קשת, ירושלים.
2ב
דף לימוד זה מיועד לכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי. אפשר לשלב אותו ביחידת לימוד על חושים (טעם) או כחלק מפרוייקט בישול, או בעקבות ארוחה משותפת בכיתה. בתהליך הלימוד נעמוד על מספר רעיונות "דתיים"- אמוניים המגולמים בטכסט של ברכת המזון, ונעמיד מולם טכסטים מודרניים המבטאים תפיסות "חילוניות" בנושא זה.
3ג
דיון
פתיחה
שבו בזוגות ושוחחו ביניכם על השאלות הבאות:
  • מה מתחשק לי לעשות אחרי ארוחה טובה?
  • האם אני רוצה לומר תודה?
  • אולי אני רוצה לספר למישהו על הסעודה הטעימה?
  • אולי אני רוצה להתחלק עם מישהו בתחושת השפע שלי?
  • צרו יחד בכתיבה או בציור דברים שתרצו לשתף עם חבריכם בתום הארוחה.
4ד
דיון
ברכת המזון:
נעסוק כאן רק בחלק מן הברכה, את ברכת המזון השלמה תוכלו למצוא בסידור.
5ה
ברכת המזון בדילוגים, לילדים
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַזָּן (מאכיל) אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ. ְּטוּבו בְּחֵן בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים.

הוּא נוֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר (לכל יצור חי). כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:

כִּי הוּא אֵל זָן וּמְפַרְנֵס לַכּל וּמֵטִיב לַכּל וּמֵכִין מָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא:

בָּרוּךְ אַתָּה ה'. הַזָּן אֶת הַכּל:

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם....

שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הוּא הֵטִיב הוּא מֵטִיב הוּא ה'טִיב לָנוּ...

עשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן:

ה' עז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:
6ו
דיון
  • חפשו והדגישו את הביטויים הכלליים אוניברסאליים בברכה. על מה מודים בברכת המזון?
  • "הוא אל זן ומפרנס לכל... ומכין מזון לכל בריותיו אשר ברא..." האם יש באמת אוכל לכולם?
  • איך אפשר להבין את לשון הברכה לאור העובדה שיש רעב בחלקים גדולים של העולם?
  • האם אפשר לתקן את המצב? למי האחריות לתיקון?
  • חפשו והדגישו את הביטויים המבטאים אמון בעתיד.
  • מה דעתכם על אמירות אלה? האם באמת אנחנו בטוחים?
  • ברכת המזון מסתיימת במילים: "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל. ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום". מה הקשר בין ברכה על המזון לבין ציפייה לשלום?
7ז
חיים נחמן ביאליק, 'ברכת המזון', שירים ופזמונות לילדים (תרצ"ג)
ברכת המזון/ חיים נחמן ביאליק
ברוך אל

אשר ברא

דייסה בחלב

מלוא הקערה,

ולקינוח

גם תפוח.

במה, במה

נודה לו?-

ברוך הוא

וברוך שמו!
8ח
דיון
  • "במה במה נודה לו?" חישבו על דרכים נוספות להודות לו.
  • לשם מה צריך להודות בכלל?
  • למי עוד נודה?
  • האם תודה לאל דומה לתודה לאמא אבא?
  • חישבו על מצבי אכילה מסוגים שונים: בזמן רעב, כששבעים אבל האוכל מאד טעים ומתחשק לאכול עוד, כשחולים ויודעים שצריך לאכול משהו כדי להתחזק ולהבריא, כשאני רעב וכיף לי לאכול, ואני יודע שיש בשכונה או בעיר ילדים שאין להם אוכל כל כך טעים ובשפע, בסעודה משפחתית, במסיבה. התחלקו לקבוצות כל קבוצה תבחר אחד מהמצבים המתוארים למעלה. חברו אמירות/ הרהורים/ דיקלומים קבוצתיים שמתאים לומר לפני אכילה ולציון סיום סעודה במצב שבחרתם.

  • 9ט
    חיים נחמן ביאליק, שיר העבודה והמלאכה
    שיר העבודה והמלאכה/ חיים נחמן ביאליק
    מִי יַצִּילֵנוּ מֵרָעָב?

    מִי יַאֲכִילֵנוּ לֶחֶם רָב?

    וּמִי יַשְׁקֵנוּ כּוֹס חָלָב?

    לְמִי תּוֹדָה, לְמִי בְּרָכָה?

    לָעֲבוֹדָה וְלַמְּלָאכָה!

    מִי יִתֶּן לָנוּ כְּסוּת בַּקֹּר?

    וּמִי בַּחֹשֶךְ יִתֵּן אוֹר?

    מִי יַעַל מַיִם מִן הַבּוֹר?

    לְמִי תּוֹדָה, לְמִי בְּרָכָה?

    לָעֲבוֹדָה וְלַמְּלָאכָה!

    וּמִי נָטַע עֵצִים בַּגָּן,

    לִפְרִי וּלְצֵל, כָּל-מִין וָזָן,

    וּבַשָּׂדוֹת זָרַע דָּגָן?

    לְמִי תּוֹדָה, לְמִי בְּרָכָה?

    לָעֲבוֹדָה וְלַמְּלָאכָה!

    מִי הֵכִין לָנוּ פִּנַּת גָּג,

    גָּדֵר לַגָּן, לַכֶּרֶם סְיָג,

    וּמִי טָרַח וּמִי דָאַג לִכְבוֹד שַׁבָּת, לִכְבוֹד הֶחָג?

    לְמִי תּוֹדָה, לְמִי בְּרָכָה?

    לָעֲבוֹדָה וְלַמְּלָאכָה!

    עַל-כֵּן נַעֲבֹד, עַל-כֵּן נַעֲמֹל

    תָּמִיד בְּכָל-יְמֵי הַחֹל.

    כָּבֵד הָעֹל, נָעִים הָעֹּל!

    וּבְעֵת הַפְּנָאי נָשִׁיר בְּקוֹל

    שִׁירֵי תּוֹדָה, שִׁירֵי-בְּרָכָה

    לָעֲבוֹדָה וְלַמְּלָאכָה!
    10י
    דיון
    • בשיר מודים לעבודה ולמלאכה באופן כללי. עיברו על השיר ורישמו בכל מקום למי בדיוק מודים לטבח, לאיכר... וכו'.
    • מה ההבדל בין תודה לבעל מלאכה ספציפי לבין הביטוי "לעבודה ולמלאכה". מה נראה לכם יותר? מה לפי דעתכם יהיה מקובל יותר על בעלי המלאכה השונים? מדוע?
    • כיתבו המשך לשיר שיתאים לעשייה ולמקצועות של ימינו.
    • מה המשמעות של הבית האחרון בשיר?
    • אילו לא נכתב הבית האחרון האם משמעות השיר הייתה משתנה?
    • כיתבו סיום אחר לשיר.
    11יא
    יהונתן גפן, 'שוקולד', מתוך הכבש השישה עשר
    שוקולד/ יהונתן גפן
    בסוף רמת גן יש מקום מיוחד

    שם אפשר לעמוד ולהריח שוקולד

    יש שם בית גבוה גבוה בלי חלונות עם שלוש ארובות

    ושלושים מכונות יום ולילה עובדות

    ושבעים פועלים עם סינר וכפפות

    מכינים שוקולד בכל הצורות

    שוקולד קטן ושוקולד גדול

    שוקולד יקר ושוקולד בזול

    שוקולד אגוזים ושוקולד סתם

    לעשירים ולכולם והריח בחינם

    וכל האזרחים עוצרים ומריחים...

    עוצרים הילדים שרצים בשכונה

    עוצר האוטובוס מעבר לפינה

    החתולים מפסיקים לברוח מהכלבים

    השוטרים עומדים ליד הגנבים

    כולם מביטים אל הארובות

    ולאט לאט, האף שלהם,

    מתמלא בריח של שוקולד

    בסוף רמת גן יש מקום מיוחד

    שם אפשר לעמוד ולהריח שוקולד

    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    12יב
    ינון נאמן, דבש
    דבש / ינון נאמן
    דבש ניגר

    כמי נהר, כמי נהר

    הלום נשאר

    עובר תמים, עובר תמים

    תוכו יסער

    יפעם, נימהר, יפעם, נימהר

    כרטט גל

    בתוך ימים, בתוך ימים

    ייז הדבש

    חומר, ניגרש, חומר, ניגרש

    מיערה לאגנים, לאגנים

    מתק חש

    של יום חדש, של יום חדש

    כל הלוקק

    בעדנים, בעדנים ...
    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    13יג
    דיון
    • הבאנו כאן שני שירים המבטאים התפעלות ואפילו התרגשות ממאכלים מסוימים. האם שירים כאלה יכולים להיות חלק מברכת המזון, לדעתכם?
    • חברו "שירי התפעלות ותודה" משלכם על מאכלים אהובים.
    14יד
    דיון
    סיכום:
    • מה ההבדל בין ברכת המזון לשיר העבודה והמלאכה? איזה מתאים יותר לכם? האם הם סותרים? האם אפשר לחשוב על שילוב של שניהם?
    • התחלקו לזוגות וכיתבו ברכת מזון משלכם.
    16 טז
    17יז
    דף הנחיות למנחה:
    ברכת המזון למנחה.rtf