פרשיות דרכים
הדף מאת: רועי כנען
פרשיות דרכים הן מקומות שנויים במחלוקת, הן במסורת היהודית והן בעולם העתיק ככלל. להלן מספר מקורות ונקודות למחשבה בעניין זה. דגש מיוחד מושם על הקשר הלא-ברור שבין פרשיות דרכים ואבהות.
דיון
פרשיות דרכים הן מקומות שנויים במחלוקת. אפשר לפגוש בהן בבריות שונות שפגיעתן רעה, אבל גם לשנות את חייך לטובה. להלן מספר מקורות מתקופות שונות ומסוגים שונים, מהם ניתן ללמוד על הצפוי להלך בבואו לפרשת דרכים.
אין פרשת דרכים בלי טוב
מָשָׁל לְאָדָם שֶׁהָיָה מְהַלֵּךְ בְּאִישׁוֹן לַיְלָה וַאֲפֵלָה, וּמִתְיָרֵא מִן הַקּוֹצִים וּמִן הַבַּרְקָנִים וּמִן הַפְּחָתִים וּמֵחַיָּה רָעָה וּמִן הַלִּסְטִים, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ בְּאֵיזֶה דֶּרֶךְ מְהַלֵּךְ. נִזְדַּמְּנָה לוֹ אֲבוּקָה שֶׁל אוֹר, נִצַּל מִן הַקּוֹצִים וּמִן הַבַּרְקָנִים וּמִן הַפְּחָתִים, וַעֲדַיִן מִתְיָרֵא מֵחַיָּה רָעָה וּמִן הַלִּסְטִים, וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ בְּאֵיזֶה דֶּרֶךְ מְהַלֵּךְ. כֵּיוָן שֶׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר, נִצַּל מֵחַיָּה רָעָה וּמִן הַלִּסְטִים, וַעֲדַיִן אֵינוֹ יוֹדֵעַ בְּאֵיזוֹ דֶּרֶךְ מְהַלֵּךְ. כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעַ לְפָרָשַׁת דְּרָכִים, נִצַּל מִכֻּלָּם.
This can be illustrated by a parable, as it is comparable to a man who is walking in the blackness of night and the darkness, and he is afraid of the thorns, and of the pits, and of the thistles, which he cannot see due to the darkness. And he is also afraid of the wild animals and of the bandits that lurk at night, and he does not know which way he is walking. If a torch of fire comes his way, which is analogous to a mitzva, he is safe from the thorns and from the pits and from the thistles, but he is still afraid of the wild animals and of the bandits, and still does not know which way he is walking. Once the light of dawn rises, which is analogous to Torah study, he is safe from the wild animals and from the bandits, which no longer roam the roads, but he still does not know which way he is walking. If he arrives at a crossroads and recognizes the way, he is saved from all of them.
קאמיל פיסארו, פרשת דרכים בהרמיטאז' של פונטואז

© כל הזכויות שמורות ל collection SENN, Le Havre, musée Malraux, © Direction des musées de France, 2005
collections.musees-haute-normandie.fr
וינסנט ואן גוך, עורבים על שדה חיטה, 1890

© כל הזכויות שמורות לעל פי תנאי רשיון שימוש בויקימדיה
commons.wikimedia.org
דיון
  • לאן, לדעתכם, מובילות הדרכים אצל פיסארו? ולאן הדרכים של ואן גוך? האם ניתן להמשיך וללכת בהן? האם הן מסבירות פנים או מפחידות?
  • מה מייצגים העורבים של ואן גוך? השוו אותם לעוברי האורח שניתן לראות אצל פיסארו.
  • הנוף של ואן גוך פתוח, השמיים גלויים. לא כך אצל פיסארו. מה ניתן להסיק מכך לגבי הקשר שבין גילוי-כיסוי בנוף ובין היותה של הדרך מזמינה או מאיימת?
אין פרשת דרכים בלי רע (א)
א"ר יצחק, למה הדבר דומה? לעכינא שהיה יושב על פרשת דרכים ונושכת לעוברים ולשבים בא הדרבון וישב לו כנגדה בא החבר וראה אותן אמר זו עכנא כך היא דרכה לשוך. על זה אני תמיה שבא ונדבק לה.
אין פרשת דרכים בלי רע (ב)
כי כשלת - אמר רבי סימאי: משל לצור גבוה שהיה עומד על פרשת דרכים ובני אדם נכשלים בה.
דיון
בחלק זה של השיעור נתמקד במאפיין ספציפי של פרשיות דרכים - הן מפגישות אבות ובנים. אופיין האמביולנטי של פרשיות הדרכים משפיע גם על מפגשים אלה.
שבחי הבעש"ט, קאפוסט: דפוס ישראל יפה, תקע"ה, עמ' כ"ד
אבות על פרשת דרכים
שמעתי מהרב דקהילת-קודש פולנאה:
שתי שנים קודם הבריחה ראה רבי צבי בנו של הבעל-שם-טוב את אביו בחלום, שהיה לו צער גדול, שהיה בעל-חוב לפריצים ולא היה לו במה לשלם. שאל את אביו: ידעת בצערי? אמר: ידעתי. אמר: מי הודיעך? אמר: אותן שהולכים על פרשת-דרכים הודיעו לי. שאל: מי הם ההולכים על פרשת-דרכים? אמר: אברהם יצחק ויעקב הם הולכים על פרשת-דרכים לידע צרות של ישראל, והולכים ומודיעים על קברי צדיקים, והם הודיעו לי מצערך, אבל אין פנאי לדבר עמך, כי צריך אני לילך לבטל עלילות מלסטים שקורין "היידאמאקעס".

לסיפור המלא באתר דעת
דיון
נקודות למחשבה
  • מקום מפגש
  • מקום של בחירה.
  • מקום שתמיד הולכים אליו, אבל לעולם אינו יעד סופי.
  • מקום לא מקום, מקום שבין המקומות, ולכן גם מקומם של המתים.
  • בבואך אל פרשת דרכים - האט, אל תהיה נמהר, זכור את אדיפוס.
סופוקלס, אדיפוס המלך,עמודים 69-70, שורות 794-813, תרגום אהרון שבתאי, הוצאת שוקן 1994
אבות על פרשת דרכים - אדיפוס
שמעתי זאת ובעזרת הכוכבים
מארץ קורינתוֹס הרחקתי את עצמי -
לברוח למקום בו לא אראה לָעַד
את מימושן של הנבואות האיומות.
ואז הגעתי אל אותו אזור, שֶבּוֹ,
לפי דברייך נהרג אותו שליט.
שמעי אשה, אֶת האמת. בהתקרבי
אל אותו צׂמֶת של שלש דרכים
נתקלתי בכרוז, ובמרכבה אשר
משכו סייחים ישב אדם כפי שתארת.

זה שצעד בראש והזקֵן עצמו
רצו לדחוק אותי בכח מן הדרך.
ואז, מתוך חמה על שדחף אותי,
הלמתי ברַכָּב. כשהזקן ראה זאת,
חכה שאעבור, ומעל המרכבה
הצליף על קדקדי בשוט כפול עֱקָצִים.
אך בתמורה שלם כִּפְלַיִם, כי מיד
ספג מכה מן המקל שבידי
והתגלגל על מפרקתו מתוך הרֶכֶב.
ואז הרגתי את כולם.

© כל הזכויות שמורות להוצאת שוקן


הסברים
  • לאחר שהתבשר מפי האוראקל מדלפי כי יבעל את אמו ויהרוג את אביו, מחליט אדיפוס להתרחק מקורינתוס, העיר בה גדל. בדרכו הוא נתקל בלאיוס, מלך תבי, והורג אותו ואת אנשיו.
דיון
העשרה - פרשיות דרכים בעולם היווני
בעולם היווני-רומי היו פרשיות הדרכים קדושות להקאטה, אלת הלילה המצמיתה, הקשורה לעולם המתים ולכישוף. הקאטה מגלמת באישיותה את האמבוילנטיות של פרשת הדרכים - היא מפחידה ומסוכנת ועדיף שלא לפגוש בה, אבל היא יכולה גם להגן ומקריבים לה קורבנות ריצוי.
Antiken-sammlung des Archaologischen Insituts, Eberhard-Karls Universitat, Tubingen, Germany
הקאטה, אלת הלילה היוונית
© כל הזכויות שמורות לאתר THEOI GREEK MYTHOLOGY
www.theoi.com
הקאטה, וויליאם בלייק

© כל הזכויות שמורות לעל פי רשיון שימוש בתמונה בויקימדיה
commons.wikimedia.org