דברי חלומות לא מעלים ולא מורידים - מעמד החלום
הדף מאת: דויד ברק-גורודצקי / הלל ישראל
מה מעמדו של החלום במסורת היהודית? בדף לימוד זה נבחן סוגיה זו בעזרת מקורות מהתלמוד, דברי הרמב"ם בפתיחה למורה נבוכים, וסיפורו של ש"י עגנון "לפנים מן החומה".
ש"י עגנון, לפנים מן החומה, ע"מ 49, הוצאת שוקן
לפנים מן החומה - ש"י עגנון
עשיתי את אשר לא עשיתי עד עתה. הפכתי חלומי לסמל אשר שונא אני לו מכל דבר אשר אשנא. רק את הדברים הברורים אותם אוהב, כי ברורים המה, ולא אוכל שאת את הסמלים שפוערים את פיהם לקבל חוקים בלי חוק. ואולם עתה בצרת נפשי התחפשתי והלכתי אל הסמלים.
דיון
  • מהי עמדתו של עגנון ביחס לחלומות, על פי קטע זה?
  • מה ההבדל בין "סמלים" ל"דברים ברורים"? מה אתם מעדיפים?
  • לפי עגנון, מתי בכל זאת פונה אדם אל החלום? מה דעתכם על כך - האם זה נכון גם בחייכם?
  • כיצד אתם מבינים את הביטוי "סמלים שפוערים את פיהם לקבל חוקים בלי חוק"?
דיון
  • לְמה מדומה החלום במשפט הראשון?
  • כיצד אתם מבינים את היחס "אחד משישים"? האם הוא מעניק לחלום משמעות או דווקא מבטל אותה? (רמז: חשבו גם על הביטוי 'בטל בשישים').
  • כיצד אתם מבינים את המשפט השני? איזה מעמד הוא מעניק לחלומות?
חלום, נבואה, מיתה
(1) אש אחד מששים לגיהנם; דבש אחד מששים למן; שבת אחד מששים לעולם הבא; שינה אחד מששים למיתה; חלום אחד מששים לנבואה

(2) חלום אחד חלקי שישים מיתה
This one, what is his name? and they didn’t know. He made them pass before Adam. He said to him: This one, what is his name? [Adam] said: This is ox/shor, and this is donkey/chamor and this is horse/sus and this is camel/gamal. And you, [He said], what is your name? [Adam] said to him: I? It would be right/yafeh to be called Adam, since I was created from the ground/adamah. And I, [God said], what is my name? He said to him: It would be right for you to be called my Lord /Adonai, since you are lord/adon to all the creatures.
רמב"ם, מורה נבוכים, חלק ראשון, הקדמה
רמב"ם - משלי נבואה וחלומות
ודע כי המשלים הנבואיים יש בהם שני דרכים:

מהם משלים שכל מלה שבאותו המשל כוללת עניין;

ומהם אשר כל המשל מורה על העניין הנמשל, ויבואו באותו המשל מילים רבות מאוד שאין כל מלה מוסיפה דבר באותו העניין הנמשל, אלא נאמרו ליפות המשל והסדרת הדברים בו, או כדי להוסיף בהסתרת העניין הנמשל.
דיון
  • מהן שתי התפיסות שמציג הרמב"ם לגבי חלומות?
  • נסו להיזכר בחלום משמעותי שחלמתם לאחרונה. איך פירשתם אותו? האם לפי השיטה הראשונה שמציג הרמב"ם, או לפי שיטתו השנייה?
  • לפי הרמב"ם, מדוע יש עודף של פרטים בחלומות?
דיון
"כִּי הַתְּרָפִים דִּבְּרוּ אָוֶן וְהַקּוֹסְמִים חָזוּ שֶׁקֶר וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוא יְדַבֵּרוּ הֶבֶל יְנַחֵמוּן" (זכריה, י, ב); "וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ-נָא דְבָרָי; אִם-יִהְיֶה, נְבִיאֲכֶם--ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע, בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר-בּוֹ". (בראשית י"ב, ו)
  • מה הקושי בין הפסוקים, ואיך מיישב אותם התלמוד? מה דעתכם על כך?
חלומות השווא ידברו?
רבא רמי: כתיב 'בחלום אדבר בו' וכתיב 'וחלומות השוא ידברו'!? לא קשיא: כאן על ידי מלאך, כאן על ידי שד.
Rava raised a contradiction between these verses: On the one hand, it is written: “I speak with him in a dream”; and on the other hand, it is written: “And the dreams speak falsely.” The Gemara resolves this contradiction: This is not difficult because there are two types of dreams. Here, the verse, “I speak with him in a dream,” refers to dreams that come by means of an angel; here, the verse, “And the dreams speak falsely,” refers to dreams that come by means of a demon.
דף מספר 1 בסדרה חלומות, דפים נוספים בסדרה: