'עת שערי רצון' – העוקד, הנעקד, המזבח ושירי העקדה
הדף מאת: מיכל ברגמן
לימוד הפיוט 'עת שערי רצון' שכתב יהודה בן-שמואל אבן-עבאס. בדף זה נביא את נקודות המבט השונות של גיבורי העקדה המופיעים בפיוט וכן נשווה אותם לאותן הדמויות כפי שהן מופיעות בשירה העברית המודרנית: אברהם, יצחק, שרה והקול הזועק כנגד העוול – המופיע בדמותם של המלאכים בפיוט וכן בהתרסה כנגד המסר או אלוהים, בשירה העברית. נכיר כמה מן הביצועים לפיוט ונרחיב את המבט בהיכרות עם שירי עקדה מן השירה העברית בת זמננו.
עת שערי רצון, לרבי יהודה בן שמואל אבן עבאס
עת שערי רצון

עֵת שַׁעֲרֵי רָצוֹן לְהִפָּתֵחַ
יוֹם אֶהְיֶה כַפַּי לְאֵל שׁוֹטֵחַ
אָנָּא זְכֹר נָא לִי בְּיוֹם הוֹכֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

בָּאַחֲרִית נֻסָּה בְּסוֹף הַעְשָׂרָה
הַבֵּן אֲשֶׁר נוֹלַד לְךָ מִשָּׂרָה
אִם נַפְשְׁךָ בוֹ עַד מְאֹד נִקְשָׁרָה
קוּם הַעֲלֵהוּ לִי לְעוֹלָה בָרָה
עַל הַר אֲשֶׁר כָּבוֹד לְךָ זוֹרֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

אָמַר לְשָׂרָה כִּי חֲמוּדֵךְ יִצְחָק
גָּדַל וְלֹא לָמַד עֲבוֹדַת שַׁחַק
אֵלֵךְ וְאוֹרֵהוּ אֲשֶׁר לוֹ אֵל חָק
אָמְרָה לְכָה אָדוֹן אֲבָל אַל תִּרְחַק
עָנָהּ יְהִי לִבֵּךְ בְּאֵל בּוֹטֵח
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

שָׁחַר וְהִשְׁכִּים לַהֲלֹךְ בַּבֹּקֶר
וּשְׁנֵי נְעָרָיו מִמְּתֵי הַשֶּׁקֶר
יוֹם הַשְּׁלִישִׁי נָגְעוּ אֶל חֵקֶר
וַיַּרְא דְּמוּת כָּבוֹד וְהוֹד וָיֶקֶר
עָמַד וְהִתְבּוֹנָן לְהִמָּשֵׁחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

יָדְעוּ נְעָרָיו כִּי קְרָאָם לֵאמֹר
אוֹר הַרְאִיתֶם צָץ בְּרֹאשׁ הַר הַמֹּר
וַיֹּאמְרוּ לֹא נֶחֱזֶה רַק מַהְמוֹר
עָנָה שְׁבוּ פֹה עַם מְשׁוּלִים לַחֲמוֹר
וַאֲנִי וְהַנַּעַר לְהִשְׁתַּטֵּחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

הָלְכוּ שְׁנֵיהֶם לַעֲשׂוֹת בִּמְלָאכָה
וְיַעֲנֶה יִצְחָק לְאָבִיו כָּכָה
אָבִי רְאֵה אֵשׁ וַעֲצֵי מַעֲרָכָה
אַיֵּה אֲדֹנִי שֶׂה אֲשֶׁר כַּהֲלָכָה
הַאַתְּ בְּיוֹם זֶה דָּתְךָ שׁוֹכֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

וְיַעֲנֶה אָבִיו בְּאֵל חַי מַחְסֶה
כִּי הוּא אֲשֶׁר יִרְאֶה לְעוֹלָה הַשֶּׂה
דַּע כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ אֱלֹהִים יַעֲשֶׂה
נִבְנֶה בְנִי הַיּוֹם לְפָנָיו כִּסֵּא
אָז יַאֲמִיר זֶבַח וְהַזּוֹבֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ
דָּפְקוּ בְּשַׁעְרֵי רַחֲמִים לִפְתֹּחַ
הַבֵּן לְהִזָּבַח וְאָב לִזְבֹּחַ
קֹוִים לָאֵל וּבְרַחֲמָיו לִבְטֹחַ
וְקֹוֵי יְיָ יַחֲלִיפוּ כֹחַ
דָּרְשׁוּ בְּנַחְלַת אֵל לְהִסְתַּפֵּחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ הֵכִין עֲצֵי עוֹלָה בְּאוֹן וָחַיִל
וַיַּעֲקֹד יִצְחָק כְּעָקְדוֹ אַיִל
וַיְהִי מְאוֹר יוֹמָם בְּעֵינָם לַיִל
וַהֲמוֹן דְּמָעָיו נוֹזְלִים בְּחַיִל
עַיִן בְּמַר בּוֹכָה וְלֵב שָׂמֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

שִׂיחוּ לְאִמִּי כִּי שְׂשׂוֹנָהּ פָּנָה
הַבֵּן אֲשֶׁר יָלְדָה לְתִשְׁעִים שָׁנָה
הָיָה לְאֵשׁ וּלְמַאֲכֶלֶת מָנָה
אָנָה אֲבַקֵּשׁ לָהּ מְנַחֵם אָנָה
צַר לִי לְאֵם תִּבְכֶּה וְתִתְיַפֵּחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

מִמַּאֲכֶלֶת יֶהֱמֶה מִדְבָּרִי
נָא חַדְּדָהּ אָבִי וְאֶת מַאְסָרִי
חַזֵּק וְעֵת יְקַד יְקוֹד בִּבְשָׂרִי
קַח עִמְּךָ הַנִּשְׁאָר מֵאֲפְרִי
וְאְמֹר לְשָׂרָה זֶה לְיִצְחָק רֵיחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

וְיֶהֱמוּ כָּל מַלְאֲכֵי מֶרְכָּבָה
אוֹפַן וְשָׂרָף שׁוֹאֲלִים בִּנְדָבָה
מִתְחַנְּנִים לָאֵל בְּעַד שַׂר צָבָא
אָנָּא תְּנָה פִדְיוֹם וְכֹפֶר הָבָה
אַל נָא יְהִי עוֹלָם בְּלִי יָרֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

אָמַר לְאַבְרָהָם אֲדוֹן שָׁמַיִם
אַל תִּשְׁלְחָה יָד אֶל שְׁלִישׁ אוּרַיִם
שׁוּבוּ לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי מַחְנַיִם
יוֹם זֶה זְכוּת לִבְנֵי יְרוּשָׁלַיִם
בּוֹ שַׁעֲרֵי רַחֲמִים אֲנִי פּוֹתֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

לִבְרִיתְךָ שׁוֹכֵן זְבוּל וּשְׁבֻעָה
זָכְרָה לְעֵדָה סוֹעֲרָה וּנְגוּעָה
וּשְׁמַע תְּקִיעָה תּוֹקְעָה וּתְרוּעָה
וֶאֱמֹר לְצִיּוֹן בָּא זְמַן הַיְשׁוּעָה
יִנּוֹן וְאֵלִיָּה אֲנִי שׁוֹלֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ



להסבר על הפיוט ולשמיעת לחניו באתר 'הזמנה לפיוט'
Error loading media...
עת שערי רצון לרבי יהודה בן שמואל אבן עבאס בביצוע גיא זו ארץ, מתוך אתר Youtube
גיא זו ארץ, עת שערי רצון, מסורת יהודי לוב
Error loading media...
עת שערי רצון לרבי יהודה בן-שמואל אבן-עבאס, בביצוע אלי לוזון, מתוך אתר YouTube
אלי לוזון, עת שערי רצון, מסורת יהודי מרוקו
Error loading media...
עת שערי רצון לרבי יהודה בן שמואל אבן עבאס, בביצוע יואב ישראל וחיים יצחק מתוך אתר YouTube
יואב יצחק וחיים ישראל, עת שערי רצון, מסורת יהודי תימן
דיון
  • אילו נקודות מבט מופיעות בפיוט ומי המשתתפים בהתרחשות?
  • מדוע לדעתכם בחר הפייטן לתאר את עקדת יצחק בריבוי קולות?
  • אילו תחושות מעורר בכם הפיוט? פרטו.
  • בחרו בית אחד מהפיוט שהפתיע אתכם או דיבר אל לבכם באופן אחר. הסבירו את בחירתכם.
העקדה
(א) וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. (ב) וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. (ג) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ וַיִּקַּח אֶת-שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים. (ד) בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת-עֵינָיו וַיַּרְא אֶת-הַמָּקוֹם מֵרָחֹק. (ה) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו שְׁבוּ-לָכֶם פֹּה עִם-הַחֲמוֹר וַאֲנִי וְהַנַּעַר נֵלְכָה עַד-כֹּה וְנִשְׁתַּחֲוֶה וְנָשׁוּבָה אֲלֵיכֶם. (ו) וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת-עֲצֵי הָעֹלָה וַיָּשֶׂם עַל-יִצְחָק בְּנוֹ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ אֶת-הָאֵשׁ וְאֶת-הַמַּאֲכֶלֶת וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו. (ז) וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-אַבְרָהָם אָבִיו וַיֹּאמֶר אָבִי וַיֹּאמֶר הִנֶּנִּי בְנִי וַיֹּאמֶר הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה. (ח) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֱלֹהִים יִרְאֶה-לּוֹ הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו. (ט) וַיָּבֹאוּ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ וַיַּעֲרֹךְ אֶת-הָעֵצִים וַיַּעֲקֹד אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל-הַמִּזְבֵּחַ מִמַּעַל לָעֵצִים. (י) וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת-יָדוֹ וַיִּקַּח אֶת-הַמַּאֲכֶלֶת לִשְׁחֹט אֶת-בְּנוֹ. (יא) וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ ה' מִן-הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. (יב) וַיֹּאמֶר אַל-תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל-הַנַּעַר וְאַל-תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי-יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ מִמֶּנִּי. (יג) וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת-עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה-אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת-הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ. (יד) וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא ה' יִרְאֶה אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם בְּהַר ה' יֵרָאֶה. (טו) וַיִּקְרָא מַלְאַךְ ה' אֶל-אַבְרָהָם שֵׁנִית מִן-הַשָּׁמָיִם. (טז) וַיֹּאמֶר בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם-ה' כִּי יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידֶךָ. (יז) כִּי-בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל-שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו. (יח) וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי. (יט) וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל-נְעָרָיו וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל-בְּאֵר שָׁבַע וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם בִּבְאֵר שָׁבַע.
And it came to pass after these things, that God did prove Abraham, and said unto him: ‘Abraham’; and he said: ‘Here am I.’ And He said: ‘Take now thy son, thine only son, whom thou lovest, even Isaac, and get thee into the land of Moriah; and offer him there for a burnt-offering upon one of the mountains which I will tell thee of.’ And Abraham rose early in the morning, and saddled his ass, and took two of his young men with him, and Isaac his son; and he cleaved the wood for the burnt-offering, and rose up, and went unto the place of which God had told him. On the third day Abraham lifted up his eyes, and saw the place afar off. And Abraham said unto his young men: ‘Abide ye here with the ass, and I and the lad will go yonder; and we will worship, and come back to you.’ And Abraham took the wood of the burnt-offering, and laid it upon Isaac his son; and he took in his hand the fire and the knife; and they went both of them together. And Isaac spoke unto Abraham his father, and said: ‘My father.’ And he said: ‘Here am I, my son.’ And he said: ‘Behold the fire and the wood; but where is the lamb for a burnt-offering?’ And Abraham said: ‘God will aprovide Himself the lamb for a burnt-offering, my son.’ So they went both of them together. And they came to the place which God had told him of; and Abraham built the altar there, and laid the wood in order, and bound Isaac his son, and laid him on the altar, upon the wood. And Abraham stretched forth his hand, and took the knife to slay his son. And the angel of the LORD called unto him out of heaven, and said: ‘Abraham, Abraham.’ And he said: ‘Here am I.’ And he said: ‘Lay not thy hand upon the lad, neither do thou any thing unto him; for now I know that thou art a God-fearing man, seeing thou hast not withheld thy son, thine only son, from Me.’ And Abraham lifted up his eyes, and looked, and behold behind him a ram caught in the thicket by his horns. And Abraham went and took the ram, and offered him up for a burnt-offering in the stead of his son. And Abraham called the name of that place Adonai-jireh; as it is said to this day: ‘In the mount where the LORD is seen.’ And the angel of the LORD called unto Abraham a second time out of heaven, and said: ‘By Myself have I sworn, saith the LORD, because thou hast done this thing, and hast not withheld thy son, thine only son, that in blessing I will bless thee, and in multiplying I will multiply thy seed as the stars of the heaven, and as the sand which is upon the seashore; and thy seed shall possess the gate of his enemies; and in thy seed shall all the nations of the earth be blessed; because thou hast hearkened to My voice.’ So Abraham returned unto his young men, and they rose up and went together to Beer- sheba; and Abraham dwelt at Beer-sheba.
דיון
  • קראו את תיאור העקדה המקראי וסמנו כשלושה משפטי מפתח המתמצתים בעיניכם את עיקר סיפור העקדה.
  • הסבירו את בחירתכם האם משפטים אלה יוצרים בכם רגשות של הזדהות, חמלה, זעזוע וכדומה?
  • השוו את המשפטים שסימנתם עם הפיוט - האם הפיוט מרחיב, מתעלם או מצמצם את הרעיונות שהבלטתם בסיפור המקראי.
  • האם הפיוט מסייע לדעתכם בהבנת סיפור העקדה? הסבירו.
טוביה ריבנר, שירים למצוא עת, ספריית פועלים 1961, עמ' 105
קולות / טוביה ריבנר
אני הולך. תמיד אני הולך: לאן
אני הולך? אינני כאן מאין העצים האלה בידי?
האש הזאת? אינם שלי. בכדי

אני בעקבותיך ולשווא...

אני יודע בני, אני האב.
אני מוליך אותך. שנינו הולכים יחדיו.

אינני ישן. אינני ער.
אני ישן. לבי ער.

איל אחוז בצלעות השחורות
גמגום דומם מתאלם בין פארות

הזמן המסתבך בין יומו ולילו...
כן. הנני.
לא!

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מהי נקודת המבט של השיר?
  • מיהו הגיבור במרכז ההתרחשות?
  • האם השיר מתאר התרחשות דומה למתואר במקרא?
  • מצאו בפיוט 'עת שערי רצון' הקבלה לדברי הדובר בשיר של ריבנר - האם יש דמיון ביניהם?
  • האם אתם מזדהים עם השיר? הסבירו.
  • האם אתם מזדהים עם הפיוט? הסבירו.
חיים ברנדוין, בסוד ניגון, הוצאת כרמל, תשס"ב, עמ' 132
שאלת יצחק / חיים ברנדוין
מוכה חידה בעולם
מהליכת אברהם אל ההר
עם הבן והאש
ולבי הקטן נחרך מחרון
לנושמים לרווחה למלאך
ולקול אל תשלח

איך חנק המספר
שאלת הנער
אבי עם המאכלת ביד
איך הפסיק והמשיך
לשתוק וללכת
© כל הזכויות שמורות להוצאת כרמל
www.carmelph.co.il
דיון
  • מיהו גיבור השיר?
  • כנגד מי יוצא המשורר בשיר?
  • האם אתם מזדהים עם עמדתו? הסבירו.
  • האם תוכלו למצוא לטרוניה שבשיר הקבלה בפיוט?
  • האם יש דמיון בין שני התיאורים?
  • עם אילו מבין תיאורי העקדה אתם מזדהים? הסבירו.
ש. שפרה, 'הצעד הבא', מחברות לספרות, תשכ"ח, עמ' 20
עקדה/ ש. שפרה
עיניך נחו עלי באהבה רבה, זרה, אחרת,

ולא ידעתי עד כברק המאכלת:

אלוהים יראה לו השה,

ואני, ואני-

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מיהו גיבור השיר?
  • מהן התחושות שמבטא גיבור השיר?
  • מדוע לדעתכם הוא חש כך?
  • האם אתם מזדהים עם הרגשות המובעים בשיר? הסבירו.
  • כיצד מבטא הפיוט 'עת שערי רצון' את רגשותיו של גיבור השיר?
  • האם קיים דמיון בין שני התיאורים?
יהודית כפרי, מלען של קיץ, ספרית פועלים 1988, עמ' 7
בראשיות / יהודית כפרי
בָּרֵאשִׁיּוֹת הָעֲמוּמוֹת שֶׁלָּנוּ
מְחַלְחֵל הַסִּפּוּר הַזֶּה:
אָב
בְּנוֹ
וְהַמַּאֲכֶלֶת.
אֵיךְ זֶה קָרָה?
וְאֵיפֹה הָיְתָה שָׂרַי?
אֵיךְ הִיא יָכְלָה לִסְמֹךְ
עַל אֵל כָּל כָּךְ עָרִיץ
שֶׁיָּגֵן בָּרֶגַע הָאַחֲרוֹן?
לָמָּה הִיא לֹא צָעֲקָה
עוֹד קֹדֶם,
כְּשֶׁרַק רָתַם אֶת הַחֲמוֹר
וְהֶעֱמִיס אֶת הָעֵצִים;
אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ
אֶל הַיֶּלֶד!?
לָמָּה הִיא לֹא נֶעֶמְדָה
בְּאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ
וְלָחֲשָׁה מִבַּעַד לִשְׂפָתַיִם חֲשׁוּקוֹת:
לֹא תַּעֲבֹר בַּדֶּרֶךְ הַזּוֹ
כָּל עוֹד אֲנִי חַיָּה?
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מיהו גיבור השיר?
  • אילו תחושות הוא מבטא?
  • נסו להסביר מדוע הוא חש כך.
  • האם אתם מזדהים עם רגשות אלה? הסבירו.
  • נסו למצוא באחד השירים בדף נקודת מבט דומה.
  • כיצד מבטא הפיוט 'עת שערי רצון' את רגשותיו של גיבור השיר?
  • האם קיים דמיון בין שני התיאורים?