התחלה וסוף
הדף מאת: יגאל צחור
לאה נאור, מתוך השיר "סוף זה תמיד התחלה"
סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר.

הסברים
  • "סוף זה תמיד התחלה של משהו אחר" מתאר מציאות בעלת שני הבטים- מציאות מעגלית ומציאות קוית. כיצד באים לידי ביטוי הבטים אלו בחייו של אדם?
הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), 'האדם עץ השדה', בתוך: חיי שנה, עמ' 129-135
כאשר אדם מגיע לאיזו מדרגה, צריך הוא לדאוג שיהיה לה ביטוי מקביל גם בשורשים - בפעלו בעולם המעשה. אם לא יעשה כן - יאבד את יציבותו ואת שיווי משקלו, ועלול הוא להיעקר משורשו. כל חלקיו של העץ - על ענפיו הארוכים, עליו הירוקים ופירותיו המתוקים - כולם גדלים רק מכוח השורשים. השורשים אינם גלויים לעין, אינם מרהיבים ואינם טעימים, אך הם קבועים בקרקע, ומחברים את העץ כולו אליה. שורשים של עץ הם אחד הדברים החזקים ביותר שישנם, והם יכולים לבקוע כל סלע; את הכוח הזה אין לענפים, עם כל פארם. אדם צריך ללמוד מן העצים ולשמור תמיד על פרופורציה נכונה בין חכמתו, חלומותיו ושאיפותיו, לבין חיי המעשה שלו, פעולתו בתוך העולם ואחיזתו בו. עיקרון זה נכון גם בנוגע לחיי העם בכללו. הענפים הם מנהיגי העם, העומדים בראשו, והם צריכים לדעת שבלי שורשים, ללא דאגה לקצוות של העם, לילדים ולמסכנים, וללא אחיזה בחיי המעשה, אין קיום לצמרת העץ. כנגד כל ענף שיוצא כלפי מעלה - צריך הן העם בכללו והן האדם הפרטי להוציא שורש למטה.
© כל הזכויות שמורות לידיעות ספרים
www.ybook.co.il


הסברים
  • ניתן לבחון את דבריו של הרב שטיינזלץ גם בקשר לסיום שנת הלימודים. מה צריך אדם ללמוד מן העצים ושרשיהם בין אם הוא צעיר או מבוגר? מהו הקשר בין דרכי צמיחת העץ לבין חייו של כל אדם? איזו משמעות יש למבנה נאה זה לעם כולו ולהנהגתו?
מושגים
  • הרב עדין שטיינזלץ - הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) נולד ב-תרצז. הוא רב, חוקר ומבאר תלמוד וחסידות, כתב את הביאור לתלמוד הידוע בשם תלמוד שטיינזלץ, חתן פרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988. חיבר ספרים רבים בכל תחומי המחשבה היהודית.
לאה גולדברג: שירי סוף הדרך
תפילת הבוקר - מתוך: שירי סוף הדרך
לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵך וְהִתְפַּלֵּל
עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל,
עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם,
לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל.

לַמֵּד אֶת שִׂפְתוֹתַי בְּרָכָה וְשִׁיר הַלֵּל
בְּהִתְחַדֵּשׁ זְמַנְּךָ עִם בֹּקֶר וְעִם לֵיל,
לְבַל יִהְיֶה יוֹמִי הַיּוֹם כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
לְבַל יִהְיֶה עָלַי יוֹמִי הֶרְגֵּל.
© כל הזכויות שמורות לספרית פועלים
www.kibutz-poalim.co.il


הסברים
  • "תפילה" הוא שיר הודיה ובקשה לא-ל השלובות במילות השיר זו בזו. המשוררת הדוברת בגוף ראשון יחיד מבקשת את היכולת לברך ולהתפלל - לשאת תפילה אליו, על כל תופעה בטבע הסובב במחזור החיים מהבשלות ועד הקמילה: „עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל” - כמו בשיריה האחרים („הדרך יפה עד מאוד”), בכל שלבי החיים הכוללים את הילדות, הצעירות, הבחרות, הבגרות והזיקנה.
  • גם אצל לאה גולדברג משמש העץ מקור עשיר ללמידה ולהתפעלות. מהו הרעיון שבא לידי ביטוי ביצירה זו וכיצד הוא קשור להסתכלות של כל אחד על תהליכי הצמיחה וההתפתחות האישיים שלו?
מושגים
  • לאה גולדברג (1911-1970) - משוררת עברית, מתרגמת ומסאית. נולדה בקובנה שבליטא ולמדה בנעוריה בגימנסיה העברית שם. ב-1935 עלתה לארץ. כתבה למבוגרים ולילדים, תרגמה ספרות משפות רבות, לימדה ספרות באוניברסיטה העברית בירושלים ופרסמה מאמרים בנושאים אלו. בשנת 1970 הוענק לה פרס ישראל.