כי האדם עץ השדה - לימוד לט"ו בשבט
הדף מאת: חפציבה כהן-מונטגיו / בית מדרש אלול
את הפסוק מספר דברים 'כי האדם עץ השדה' - ניתן לקרוא בכמה דרכים, בסימן שאלה כשאלה רטורית, או בסימן קריאה כנימוק לציווי שלפניו. ומה משמעותו של ציווי זה שלא להשחית עצי מאכל בעת מלחמה? הביטוי המטאפורי 'האדם עץ השדה' הצית את דמיונם של פרשנים ומשוררים. נעיין בכמה מקורות העוסקים בקשר שבין העץ והאדם, ונהרהר בשאלה, כיצד תופס האדם את עצמו בהקשר זה.
כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר: (כ) רַק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא עֵץ מַאֲכָל הוּא אֹתוֹ תַשְׁחִית וְכָרָתָּ וּבָנִיתָ מָצוֹר עַל הָעִיר אֲשֶׁר הִוא עֹשָׂה עִמְּךָ מִלְחָמָה עַד רִדְתָּהּ:
When thou shalt besiege a city a long time, in making war against it to take it, thou shalt not destroy the trees thereof by wielding an axe against them; for thou mayest eat of them, but thou shalt not cut them down; for is the tree of the field man, that it should be besieged of thee? Only the trees of which thou knowest that they are not trees for food, them thou mayest destroy and cut down, that thou mayest build bulwarks against the city that maketh war with thee, until it fall.
דיון
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע, עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ, אֲשֶׁר זַרְעוֹ-בוֹ עַל-הָאָרֶץ
And God said: ‘Let the earth put forth grass, herb yielding seed, and fruit-tree bearing fruit after its kind, wherein is the seed thereof, upon the earth.’ And it was so.
עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ - כי כל עץ נקרא עץ של פרי וכולם עושים פרי, מקצתם למאכל ומקצתם לרפואה. ומה שנאמר " עושה פרי למינו" נראה לפרש כי האדם עץ השדה הוא, ודומה לו הן מצד תמונת קומתו הן מצד שיש לו השארות נצחי כמו האדם כמו שנאמר: "כי יש לעץ תקוה" (איוב יד, ז)
Fruit tree, making fruit according to its species: [The verse refers to all trees as fruit trees] since all trees are called fruit trees and all trees make fruit, some for food and some for medicine. And that which is stated, "making fruit according to its species," appears to be explained, in that 'man is [like] the tree of the field' and [a tree] is similar to him, whether as a result of its stature or whether as a result of its enduring remnant, like man, as it is stated (Job 14:7), "Since there is hope for a tree." And all of the grasses relate to the other animals, whether because of their being of lowly stature or whether because they don't have roots and branches, but rather (Job 14:7), "like a flower, comes out and withers." And the Holy One, blessed be He, created all types of food, such that [each food] should be appropriate to the constitution of the eater; and combined every 'type [of food] to its type' [of eater], as it is stated (Psalms 145:16), "and He satiates the will of all life," which means to say [He feeds it with] something that is its will, from the angle that it is close to its nature and its constitution. And that is why it states, "And to all the living on the earth, etc... all of the green grass to eat." Since grass is not specifically appropriate except for the species of physical life that do not speak. But for man, He said, "Behold, I have given all grass, etc. and all trees etc.," since from the physical aspect of man, the grass is also appropriate for him, and from the aspect of the spiritual mixture within him, the fruit of the tree is appropriate for him. And then every 'specie will go with it specie;' and that is why it says [here], "according to its species," [meaning] to the one who is its specie, which is man. And [with] grass that give off seed, the phrase, "according to its species," is not mentioned, since it is also for man [as well as animals], even though it is not completely its specie. But when [the grass] is [actually] made, [the Torah] does mention "according to its species," from the angle that [man] is, in one aspect, its species, which is the physical side of man.
דיוןהכלי יקר מצביע על קווי דמיון בין העץ לאדם - 'תמונת קומתו' ו'השארות נצחי'. אילו עוד היבטים פיסיים ורוחניים עולים בהשוואה בין העץ לאדם?
המהר"ל מפראג, סביב, נצח ישראל, זכי באמת האדם נקרא "עץ השדה", דכתיב (דברים כ, יט) "כי האדם עץ השדה", רק שהוא אילן הפוך, כי העץ שורשו למטה תקוע בארץ, ואילו האדם שרשו למעלה, כי הנשמה הוא שורש שלו, והיא מן השמים. והידים הם ענפי האילן, הרגלים הם ענפים על ענפים, גופו עיקר האילן. ולמה הוא אילן הפוך, כי העץ שורשו למטה, כי העץ חיותו מן האדמה, והאדם חיות נשמתו מן השמים.
דן פגיס, עץ ללא שרש, מתוך: כל השירים, הוצאת הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק, עמוד 14. 1991 . עֵץ לְלֹא שֹׁרֶשׁ, אַתָּה הָרוֹקֵד עִם שִׁלְדֵי הֶעָלִים, וְזוּג אִישׁוֹנֶיךָ נוֹתָר בּוֹדֵד וְצָהֹב כִּפְרִי אֶשְׁתָקֵד, פָּקוּעַ בְּטֶרֶם מָטָר, אֶת דַּל זְרוֹעוֹתֶיךָ הוֹשֵט, לְהַכּוֹת שָׁרָשִׁים בּשָּׁמַיִם. בְּרוּח טְרוּפָה עוֹפוֹתֶיךָ חוֹלְפִים לְהָקוֹת- לְהָקוֹת. אַל תְּהַסַּס: יְחִידִי תִרְדֶּה בַּסּוּפָה.© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"םwww.acum.org.il
דיוןהמהר"ל מפראג ודן פגיס רואים את שורשי האדם בשמים. היכן בחייכם אתם יותר - בשמים או באדמה?