הילולת אש- השוואה בין ל"ג בעומר ומדורות אחרות
הדף מאת: מיקה לניר וחן סמדר / בינ"ה
למידה על חגים אחרים בתרבויות העולם שבהם מודלקות מדורות, ודיון על משמעותה הסמלית של האש ושל ההילולה הטקסית סביב המדורה, כפי שהיא מתבטאת בחגים מסביב לעולם.
לקסיקון לתרבות ישראל
מתיה קם, ל"ג בעומר
תקציר
ל"ג בעומר חל ביום י"ח באייר, אך הוא עצמו אינו תאריך ואינו שֵׁם - אלא מספר סידורי בלבד: היום ה-33 (ל"ג) מתוך 49 ימי ספירת העומר. ל"ג בעומר בימינו הוא בעיקר חג המדורות וליל ההילולה במירון. למנהג של הדלקת מדורות בל"ג בעומר יש שני הסברים. הסבר אחד מבוסס על אירוע היסטורי מתקופת המשנה- מרד בר כוכבא: לפי הסבר זה, הדליקו המורדים משואות על ראשי ההרים כדי להודיע על פרוץ המרד, ומדורות ל"ג בעומר הן זכר לאותן משואות. הסבר אחר קשור גם הוא לדמות מאותה תקופה - לרבי שמעון בר יוחאי - אך מקורו כ- 1,300 שנה אחר כך: במאה ה-16 הנהיגו מקובלי צפת את ההילולה וההדלקה בליל ל"ג בעומר על קברו של שמעון בר יוחאי במירון, ומנהג זה הפך בימינו לאירוע המרכזי של ל"ג בעומר.

ל"ג בעומר וההילולה
המקובלים שחיו בצפת במאה ה-16 הוסיפו תוכן חדש לל"ג בעומר - את ההילולה על קברו של שמעון בר יוחאי במירון, שנפטר לפי המסורת בל"ג בעומר.שלח על פי המסופר בספר הזוהר,שלח ביום מותו של רבי שמעון בר יוחאי היה ביתו אפוף אש, ועם פטירתו עלתה נשמתו לשמים וכאילו התאחדה עם עולמות עליונים. איחוד זה נחשב למעין חתונה, הילולה, ומכאן מנהג ההילולה בל"ג בעומר על קברו של שמעון בר יוחאי במירון. לשמחת ההילולה הצטרפה ההדלקה - כזכר לאש שסבבה את שמעון בר יוחאי ביום מותו.

© כל הזכויות שמורות למטח
lexicon.cet.ac.il
יואל רפל, מועדי ישראל- אנציקלופדיה שימושית לשבת ולחג, הוצאת עם עובד, עמוד 136, 1990
חנוכה
במסורות השונות במקורותינו קיימת מחלוקת באשר לסיבת הדלקת הנרות בחנוכה. מסורת אחת מוסרת שהחשמונאים לא יכלו להשתמש במנורה משום שנטמאה לפיכך השתמשו בשבעה שיפודי ברזל, בגרסה מאוחרת- שמונה שיפודים, שכיסום בעץ והדליקו בהם. מסורת אחרת מדגישה את המומנט האגדי-הנסי: " שנכנסו יוונים להיכל טומאו כל השמנים שבהיכל וכשגברהמלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד. נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים" (שבת כא ע"ב)
מסורת זו הפכה להיות עיקרו של החג בתודעה הלאומית ובסיס להלכה.
בחברות קדומות נהגו לחוג חגיגות שנתבססו על האקט המאגי של גירוש החושך. לפיכך הרבו להדליק אורים ולפידים כחלק מטקס מאגי שנועד לגרש את החושך מחד גיסא, ומאידך גיסא להשיב את השמש מעולם המוות.
© כל הזכויות שמורות להוצאת ספרים עם עובד
www.am-oved.co.il
דיון
בטקסים השונים מוצגים מנהגים הכוללים שימוש באור ואש. מה מסמלים אלו במקורות המוצגים?
ומה מסמלת האש בל"ג בעומר בפרט, בכמה ממשמעויותה השונות?
אנציקלופדיה בריטניקה
ליל גאי פוקס
ליל גאי פוקס, שנקרא גם ליל המדורות, הוא חג בריטי שנחגג ב-5 בנובמבר, ומנציח את הכישלון של מזימת אבק השריפה של 1605. קושרי הקשר בהובלת רוברט קאטסבי, היו רומאים קתוליים שזעמו על המלך ג'יימס הראשון על סירובו להעניק סובלנות דתית רבה יותר לקתולים. הם תכננו לפוצץ את בית הפרלמנט במהלך פתיחתו, בכוונה להרוג את המלך ואת חברי הפרלמנט, במטרה לפנות את הדרך בשביל המסדת החוק הקתולי באנגליה. התכנית נכשלה כאשר קושרי הקשר נבגדו. אחד מהם, גאי פוקס, נלקח למעצר בלילה שלפני התקיפה, בתא שבו חומרי הנפץ הוחבאו. שאר קושרי הקשר נהרגו בהתנגדות למעצרם, או-כמו פוקס- ניסו, נכשלו, והוצאו להורג. כתוצאה, הפרלמנט הכריז על ה-5 בנובמבר כיום לאומי של הכרת תודה, והחגיגה הראשונה נערכה ב-1606.
כיום, ליל גאי פוקס נחגג בבריטניה ובמספר מדינות שהיו בעבר חלק מהאימפריה הבריטית, במצעדים, זיקוקים ומדורות. בובות קש של גאי פוקס מושלכות למדורה, וכמותן- בעת המודרנית- בובותיהם של דמויות פוליטיות עכשוויות.
© כל הזכויות שמורות לאנציקלופדיה בריטניקה
www.britannica.com
אנציקלופדיה בריטניקה
פסטיבל הולי
הולי, פסטיבל אביב הודי שנחגג ברחבי צפון הודו בירח המלא של פאלגונה (פברואר-מרץ). המשתתפים בו משליכים אבקות ומים צבעוניים אחד על השני, ובו, רק ליום אחד, ניתנת רשות להפוך את הדרגות הרגילות של קאסטה, מגדר, מעמד, וגיל. ברחובות החגיגה מצויינת בשפה והתנהגות גסה, אבל בסופו, כאשר כולם מתרחצים, עוטים בגדים לבנים ומבקרים חברים, מורים ומכרים, התבניות המוכרות של החברה מובנות מחדש.
הפולחן המשמעותי ביות ר של החג בהרבה אזורים, הוא הבערתן של מדורות בבוקר המוקדם שלפני הפסטיבל. אלו מייצגות את שריפתה של השדה הוליקא (או הולי), אחותו של היראניאקאשיפו, שגייס אותה לנסיון להרוג את בנו, פראלאדה. זו הייתה הדבקות באל ההינדי וישנו, אשר ניתקה את פראלאדה ממשפחתו. שריפתה של הוליקא מזכירה למאמינים כיצד וישנו (בצורתו של איש-אריה) תקף הרג את היראניאקאשיפו, ובכך הראה שהאמונה מנצחת.

© כל הזכויות שמורות לאנציקלופדיה בריטניקה
www.britannica.com
ויקיפדיה
ליל ולפורגה
ליל ולפורגה או ליל ולפורגיס (באנגלית Walpurgis Night; בגרמנית Walpurgisnacht), הוא חג דתי במדינות צפון אירופה שמקורו במסורת הפגאנית הטרום-נוצרית.
שמו של החג נגזר משמה של ולפורגה הקדושה, מיסיונרית אנגלייה בת המאה ה-8 ואחותם של ויניבלד הקדוש וויליבלד הקדוש, אשר התקדשה בתאריך זה בשנת 870. מועד החג הוא ליל ה-30 באפריל או ה-1 במאי, שנחשב בתרבות הוויקינגית ליום תחילת האביב והתאפיין במסורת של שמחה וחגיגה, ריקודים ומדורות.

התפשטות התרבות הוויקינגית בצפון אירופה הביאה עמה את מסורת החגיגות לרחבי היבשת. ראשוני הנוצרים באירופה נהגו "לנצר" מנהגים פגאניים מסורתיים, ויצרו את הקשר בין החג המסורתי של עובדי האלילים לנצרות המתפתחת. אחד המאפיינים של חגיגות בוא האביב הוא הבערת מדורות, המסמלות את המעבר מהקור והחשכה של החורף לחום ולאור של הקיץ. בגרמניה מקושר ליל ולפורגה גם לתרבות הכישוף, ובו חוגגות המכשפות ורוקדות סביב האש.
© כל הזכויות שמורות לויקיפדיה
he.wikipedia.org
דיון
בטקסים של הדלקת המדורות מופיעים הרבה מוטיבים חוזרים- כמו נצחון הטוב על הרע, או פתרון מחלוקת דתית. אפיינו ומצאו עוד מוטיבים כאלו, וחשבו מדוע הם מתבטאים דווקא באופן הזה.
דיון
נסו לערוך השוואה בין החגים השונים לל"ג בעומר, במובן משמעותה הסמלית של המדורה, לפי המיתוס.
דיון
איך המאפיינים האוניברסליים של פולחן האש ובפרט של המדורה, משתלבים עם המשמעויות התרבותיות השונות של ל"ג בעומר?