התבגרות ונעורים - "יצר לב האדם רע מנעוריו"
הדף מאת: שלומי פרלמוטר / בית מדרש אלול
הלימוד עוסק בתקופת ההתבגרות המתחילה על פי המסורת בגיל 12-13 (בר/בת מצווה).
יצר לב האדם רע מנעוריו
(כ) וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ לַה' וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ. (כא) וַיָּרַח ה' אֶת-רֵיחַ הַנִּיחֹחַ וַיֹּאמֶר ה' אֶל-לִבּוֹ לֹא-אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת-הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו וְלֹא-אֹסִף עוֹד לְהַכּוֹת אֶת-כָּל-חַי כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי.
And Noah builded an altar unto the LORD; and took of every clean beast, and of every clean fowl, and offered burnt-offerings on the altar. And the LORD smelled the sweet savour; and the LORD said in His heart: ‘I will not again curse the ground any more for man’s sake; for the imagination of man’s heart is evil from his youth; neither will I again smite any more every thing living, as I have done.
דיון
  • כיצד ניתן להבין את הביטוי 'רע מנעוריו'? הציעו אפשרויות אחדות.
בראשית רבה, פרשת נח, פסקה י
כי יצר לב האדם רע מנעוריו - אמר רבי חייא עלובה היא העיסה שנחתומה מעיד עליה שהיא רעה. כי יצר לב האדם רע מנעוריו אבא יוסי התורתי אומר עלוב הוא השאור שמי שברא אותו מעיד עליו שהוא רע שנאמר (תהלים קג) כי הוא ידע יצרנו זכור כי עפר אנחנו. רבנן אמרי עלובה הנטיעה שמי שנטעה מעיד עליה שהיא רעה שנאמר (ירמיה יא) וה' צבאות הנוטע אותך דבר עליך רעה שאל אנטונינוס את רבינו אמר לו מאימתי יצר הרע נתון באדם משיצא ממעי אמו או עד שלא יצא ממעי אמו אמר לו עד שלא יצא ממעי אמו אמר לו לאו שאילו היה נתון בו עד שהוא במעי אמו היה חוטט את בני מעיה ויוצא והודה לו רבי שהשוה לדעת המקרא שנאמר כי יצר לב האדם רע מנעוריו ר' יודן אמר מנעריו כתיב משעה שהוא ננער לצאת ממעי אמו.
דיון
  • מהו אותו 'יצר' לדעתכם? איזה יצר הוא הרע והמסוכן ביותר?
  • אילו פרשנויות של הביטוי 'רע מנעוריו' תואמות למדרש?
  • שימו לב לבעיה התאולוגית העלולה להיווצר מן דימויי העיסה והנחתום שנותנים חכמים. האם יש לצפות מעמדה דתית, לעומת עמדה חילונית, ליחס של כבוד גדול יותר או קטן יותר כלפי האדם?
רבי יהושע אומר:
עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם.
עין הרע כיצד?
מלמד שכשם שאדם רואה את ביתו של עצמו, כך יהא רואה ביתו של חברו.
וכשם שאדם רוצה שלא להוציא שם רע על אשתו ובניו,
כך יהא אדם רוצה שלא להוציא שם רע על אשת חברו ועל בניו של חברו (...).
יצר הרע כיצד?
אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו.
התחיל מחלל שבתות אין ממחה בידו,
הורג נפשות אין ממחה בידו,
הולך לדבר עבירה אין ממחה בידו.
לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב (...).
Rabbi Yehoshua would say: The Evil Eye, the Evil Urge, and the hatred of others take a person out of the world. The Evil Eye. How so? This teaches that a person should regard his friend’s household just as he regards his own household. And just as a person does not want people to say disparaging things about his wife and children, so he should not want people to say disparaging things about his friend’s wife and children. Another interpretation: The Evil Eye. How so? A person should not look askance at his friend’s learning. There is a story of someone who looked askance at his friend’s learning, and his life was cut short, and he reached his end prematurely and passed on from the world. The Evil Urge. How so? They say that for the first thirteen years [of a person’s life] the Evil Urge is greater than the Good Urge. There in his mother’s womb, a person’s Evil Urge grows with him. [After he emerges into the world,] he starts breaking the Sabbath, and nothing is there to stop him; [killing people, and nothing is there to stop him; going out to sin, and nothing is there to stop him.]
After thirteen years, the Good Urge is born. Then when he breaks the Sabbath, it says to him: Empty one! Isn’t it written (Exodus 31:14), “One who breaks it will surely die”? When he kills, it says to him: Empty one! Isn’t it written (Genesis 9:6), “One who spills the blood of a person, his own blood will be spilled”? When he goes out to sin, it says to him: Empty one! Isn’t it written (Leviticus 20:16), “Both the adulterer and the adulteress shall be put to death”?
When a person heats himself up, and then goes to commit some act of lewdness, all of his limbs will obey him, because the Evil Urge rules over all 248 limbs. When he goes to perform a mitzvah, his limbs begin to grow lazy, because the Evil Urge in his stomach rules over all 248 of a person’s limbs. The Good Urge, meanwhile, is like someone trapped in a prison, as it says (Ecclesiastes 4:14), “From the prison, he comes forth to rule” – that is the Good Urge.
Some say, that verse refers to Joseph the Righteous, when that wicked woman came and tortured him with words. She said to him: I will lock you up in prison! He said to her: But God releases the bound. She said to him: I will poke out your eyes! He said: God gives sight to the blind. She said to him: I will bend you down! He said to her: God straightens the bent. (She said to him: I will make you into a wicked man! He said to her: God loves the righteous. She said to him: I will make you an Aramean! He said to her: God protects the strangers. Until finally he said [Genesis 39:9], “How can I do this evil thing?”)
And do not be surprised at Joseph the Righteous. For behold, Rabbi Tzadok was the greatest of his generation when he was captured. And a matron took him and presented before him a beautiful maidservant. When he saw her, he turned his eyes to the wall so he would not see her. And he sat and recited his learning the whole night. In the morning, the maidservant left and complained to her mistress: I would rather die than be given to that man! The matron sent for him and said to him: Why didn’t you do with this woman as all people do? He said to her: What can I do? I come from the lineage of the high priest, from a great family! I said to myself, Perhaps I will sleep with her and increase mamzerim in Israel! When she heard this, she commanded he be released with great honor. (And they say:) Do not be surprised at Rabbi Tzadok. For behold, Rabbi Akiva was greater than him! When he went to Rome, informers slandered him to a local prefect, who then presented before him two beautiful women. [The prefect] bathed and anointed them dressed them up like brides, and they fell upon [Rabbi Akiva] the whole night. This one said: Come to me! And that one said: Come to me! But he sat between them and spat, and would not turn to them. They went before the prefect and said to him: We would rather die than be given to that man! He sent for [Rabbi Akiva] and said to him: Why didn’t you do with those women as all people do with women? Weren’t they beautiful? And weren’t they human beings just like you? Didn’t the One who created you create them as well? [Rabbi Akiva] said: What could I do? Their scent was worse to me than carcasses and vermin! And do not be surprised at Rabbi Akiva. For behold, Rabbi Eliezer the Great was greater than him. For he raised his sister’s daughter until she was thirteen, and she slept in bed with him until she began puberty. Then he said to her: Go, and marry a man. She said to him: Am I not your woman? Should I be given as a maidservant to wash the legs of your students? He said to her: My daughter, I am already an old man. Go and marry a young man like yourself. She said to him: Didn’t I already say to you, Am I not your woman? Should I be given as a maidservant to wash the legs of your students? When he heard her words, he got permission from her to marry her, and then had sexual relations with her.
דיון
  • האם לפי דעתכם, בסיום הילדות ותחילת 'גיל ההתבגרות' בגיל 13, נולד יצר הטוב או דווקא יצר הרע? (תנו דוגמאות)
  • ספרו בקבוצה על מקרה הזכור לכם מתקופת נעוריכם, שבו הצלחתם להתגבר על 'יצר רע' כלשהו, ואם אתם אמיצים - ספרו על מקרה שלא עמדתם בו...
משה הנער המתבגר
(יא) וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו. (יב) וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל. (יג) וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי-אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ. (יד) וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת-הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר. (טו) וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת-מֹשֶׁה וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ-מִדְיָן וַיֵּשֶׁב עַל-הַבְּאֵר.(טז) וּלְכֹהֵן מִדְיָן שֶׁבַע בָּנוֹת וַתָּבֹאנָה וַתִּדְלֶנָה וַתְּמַלֶּאנָה אֶת-הָרְהָטִים לְהַשְׁקוֹת צֹאן אֲבִיהֶן. (יז) וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים וַיְגָרְשׁוּם וַיָּקָם מֹשֶׁה וַיּוֹשִׁעָן וַיַּשְׁקְ אֶת-צֹאנָם. (יח) וַתָּבֹאנָה אֶל-רְעוּאֵל אֲבִיהֶן וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ מִהַרְתֶּן בֹּא הַיּוֹם. (יט) וַתֹּאמַרְןָ אִישׁ מִצְרִי הִצִּילָנוּ מִיַּד הָרֹעִים וְגַם-דָּלֹה דָלָה לָנוּ וַיַּשְׁקְ אֶת-הַצֹּאן. (כ) וַיֹּאמֶר אֶל-בְּנֹתָיו וְאַיּוֹ לָמָּה זֶּה עֲזַבְתֶּן אֶת-הָאִישׁ קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם.(כא) וַיּוֹאֶל מֹשֶׁה לָשֶׁבֶת אֶת-הָאִישׁ וַיִּתֵּן אֶת-צִפֹּרָה בִתּוֹ לְמֹשֶׁה. (כב) וַתֵּלֶד בֵּן וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה.
And it came to pass in those days, when Moses was grown up, that he went out unto his brethren, and looked on their burdens; and he saw an Egyptian smiting a Hebrew, one of his brethren. And he looked this way and that way, and when he saw that there was no man, he smote the Egyptian, and hid him in the sand. And he went out the second day, and, behold, two men of the Hebrews were striving together; and he said to him that did the wrong: ‘Wherefore smitest thou thy fellow?’ And he said: ‘Who made thee a ruler and a judge over us? thinkest thou to kill me, as thou didst kill the Egyptian?’ And Moses feared, and said: ‘Surely the thing is known.’ Now when Pharaoh heard this thing, he sought to slay Moses. But Moses fled from the face of Pharaoh, and dwelt in the land of Midian; and he sat down by a well. Now the priest of Midian had seven daughters; and they came and drew water, and filled the troughs to water their father’s flock. And the shepherds came and drove them away; but Moses stood up and helped them, and watered their flock. And when they came to Reuel their father, he said: ‘How is it that ye are come so soon to-day?’ And they said: ‘An Egyptian delivered us out of the hand of the shepherds, and moreover he drew water for us, and watered the flock.’
דיון
  • 'ויגדל משה' - חשבו על משמעויות שונות של 'גדילה'. האם יש קשר בין 'גדילה' ובין 'יציאה אל אחיו'?
  • איזה אלמנטים בסיפור גדילת משה מוכרים לכם כמאפיינים את גיל ההתבגרות?
  • האם ניתן להצביע על התפתחות באופיו של משה המתבגר בין שלושת הסיפורים?
מדרש פטירת משה רבינו ע"ה: א' ילינק, בית המדרש, ירושלים תרצ"ח, חדר ראשון עמ'118 וכן אצל נ. ליבוביץ', עיונים בספר שמות עמ' 38-39
אמר לו הקב"ה למשה: "משה, בן מי אתה ?" אמר לו: "בן עמרם". "ועמרם בן מי הוא?" אמר לו: "בן יצהר". ויצהר בן מי הוא? אמר לו: "בן קהת". וקהת בן מי הוא? אמר לו: "בן לוי". אמר לו הקב"ה: "נשאר מהם שום אדם חי?" אמר לו: "כולם מתו". אמר לו הקב"ה: "ואתה רוצה לחיות?!" אמר לו: "רבונו של עולם, אדם הראשון גנב ואכל מה שלא רצית וקנסת עליו מיתה, ואני - גנבתי כלום לפניך?! וכבר כתבת עלי (במדבר יב, ז) "עבדי משה בכל ביתי נאמן" - ואיך אמות? אמר לו הקב"ה: כלום אתה גדול מנח? אמר לו: כן, נח הבאת על דורו מי המבול ונח לא ביקש רחמים על דורו, ואני אמרתי (שמות לב, לב): "ועתה אם תישא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת". אמר לו: "כלום אתה גדול מאברהם שניסיתי אותו בעשרה נסיונות?" אמר לו: "אברהם - יצא ממנו ישמעאל שיאבדו בניו את בניך". אמר לו: "האתה גדול מיצחק?" אמר לו: "יצחק - ייצא מחלציו מי שיחריב את ביתך ובניו יהרגו את בניך". אמר לו הקב"ה: "כלום אמרתי לך שתהרוג את המצרי?!". אמר לו משה: "ואתה הרגת כל בכורי מצרים ואני אמות בשביל מצרי אחד?!" אמר לו הקב"ה: "ואתה דומה אלי, ממית ומחיה? כלום אתה יכול להחיות כמוני?"
דיון
  • על פי המדרש, משה בערוב ימיו אינו רוצה למות, וכך נוצר דיאלוג מרתק זה בינו לבין הקב"ה. מה דעתכם על דברי אלוהים למשה על הריגת המצרי? האם לדעתכם משה הצעיר ביטא במעשהו אכפתיות ואידאליזם, או שהייתה זו פזיזות מסוכנת, ואפילו רצחנות אסורה?
  • השוו את התנהגות משה הצעיר לצורת המחשבה, תפיסת הערכים וסגנון ההתנהגות של בני נוער בימינו.
יוסי גמזו, סימן שאתה צעיר, מתוך: "סימן שאתה צעיר: מבחרי להיטי יוסי גמזו", ידיעות אחרונות, 1972
סימן שאתה צעיר!/ יוסי גמזו (לחן: אמריקאי עממי)
אם פרדסים עוד משגעים אותך בריח,
אם בלילות אתה שיכור מן הירח,
אם רוח מרחבים בצווארונך תמיד נושבת ו
יש לך קוצים במקום שבו נהוג לשבת…

זה סימן שאתה צעיר
כמו יום אביב בהיר,
כמו יום אביב בהיר
סימן שאתה צעיר!

אם לא איכפת לך לצאת ולטעות בדרך,
אם בשדות אתה קוטף מדי פעם פרח,
ואם כשכבר חורשים, סוף סוף, את השדות האלה
אתה אולי הולך בטל אך לא הולך בתלם…

זה סימן שאתה צעיר…

אם שפת הים עוד רגילה לסנדליך,
אם לפעמים אתה יוצא עוד מכליך,
אם טיפ טיפת חוצפה מן הנשמה שלך לא פגה
ואם עוד בינתיים לא קראו לך להג"א…

זה סימן שאתה צעיר…

אם עוד מושכים אותך שירים וגם גיטרה,
אם צועקים לך : "זה נוער, זה? - זה בררה!"
ואם עוד בחורות ברחוב עושות לך עיניים
ויש לך זהב בלב - ולא בין השיניים…

זה סימן שאתה צעיר…

אם יש שטויות נהדרות שעוד לא עשית,
אם לא טעמת עוד הכל ועוד לא ניסית,
ואם אתה מרגיש עוד לפעמים תחושה מוזרת
שלא הכל צודק, ושיכול להיות אחרת…
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • יוסי גמזו - יוסי גמזו (נולד ב- 1938), משורר עברי ופזמונאי, פרופסור לספרות עברית. בין השירים שכתב: הכותל, איפה הן הבחורות ההן, לילך רוצה לקטוף את הירח ו סתם יום של חול.
דיון
  • איזו השקפה מובעת בשיר ביחס לגיל הנעורים? כיצד היא עומדת בהשוואה לקטעים הקודמים שהובאו מן המקורות?
  • בחנו את עצמכם לפי הסימנים בשיר: האם אתם צעירים? האם אחד מהמשפטים בשיר נוגע לכם במיוחד?
דף הנחיות למנחה:
התבגרות הדס.rtf