פערים כלכליים בעצמאות
הדף מאת: נעה תובל ודניאל גת, מכינת בינה / בינ"ה
דף הלימוד מזמין להתבונן באחת ההכרזות במגילת העצמאות, זו הנוגעת לפערים כלכליים, אל מול המציאות הישראלית ומזמין את הלומדים לחשוב על כיווני הפעולה הראויים.
הכרזה על הקמת מדינת ישראל
מתוך הכרזת העצמאות
מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ-ישראל בשלמותה.
למקור השלם
דיון
  • האם לדעתכם/ן מדינת ישראל או אזרחיה פועלים למען "האחדות הכלכלית של ארץ ישראל בשלמותה"?
  • כיצד אתם מסבירים את הפער בין ההכרזה במגילת העצמאות לבין המציאות?
  • האם ההתמודדות עם הפערים הכלכלים בחברה צריכה להעשות ״מלמעלה״ (ע"י הממשלה), או שדווקא מלמטה (מבפנים, על ידי האזרחים)?
פערים חברתיים
מחבר לא ידוע, לולאה אינסופית של מעגל העוני
מעשה בשני ילדים שנולדו באותו יום, באותה שנה, באותה מדינה. ילד א' וילד ב'. לילד א' יש אבא עורך דין ואמא מהנדסת חשמל. לילד ב' אמא עוזרת לגננת ואבא פועל טכסטיל במפעל. לילד א' יש חדר מלא צעצועים ומשחקים. לילד ב' יש חדר עם עוד 4 אחים. לילד א' יש מחשב, לילד ב' אין.
לאחר 6 שנים, באותו יום ובאותה השנה, הם נכנסים לכתה א'. ילד א' מגיע כשהוא כבר יודע לכתוב ולקרוא, קצת חשבון, ואפילו קצת אנגלית. לילד ב' אין ילקוט, אז הוא סוחב את המחברות בשקית. ילד א' מגיש למורה את כל עבודות הבית מודפסות. ילד ב' מכין שיעורים כמעט תמיד לאור נרות. לילד א' יש חוג אומנות, חוג מחשב וחוג פסנתר. וילד ב', כשהוא שומע את אבא צועק שאין כסף, הוא בורח לחבר'ה בחצר.
ולמרות הכול, ילד ב' מתאמץ בכל כוחו לסגור את הפער
כי אבא שלו אמר שרק השכלה מנצחת את העוני, כי רק חינוך יוציא אותו מהכפר. וחולפות שש שנים ושני הילדים בכתה ו' והנה הם מחולקים להקבצות. וילד א' הולך להקבצה א' וילד ב' הולך להקבצה ב'. לילד א' יש מורה פרטית ולילד ב' אין. לילד א' אומרים כולם שהוא בטוח יהיה פרופסור כי הוא יודע מתמטיקה מה זה טוב.
וגם לילד ב' אומרים שיש חוכמה. יש לו חוכמת רחוב. והשנים חולפות והילדים מגיעים לתיכון. וילד א' הולך ל- 5 יחידות לימוד מתמטיקה, ו- 5 פיסיקה, ו- 5 אנגלית. וילד ב' רק ל- 3 ול- 4.
ולפעמים בהפסקות מבטיהם של שני הילדים מצטלבים
וממש לרגע קצר שניהם מבינים שמשהו פה חרא, שמשהו פה לא צודק, שהם בחיים לא יהיו שווים.
21 שנה חולפות מאותו יום בו נולדו שני הילדים והנה הם משוחררים מהצבא. ילד א' קיבל מאבא מתנת שחרור- טיול מסביב לעולם. ילד ב' בבוקר משלים בגרויות ובערב עובד כמלצר באולם. והם נכנסים לאוניברסיטה... באותו יום באותה שנה. וילד ב' חש שהוא ניצח. למרות הכול הוא ניצח. הוא הגשים את חלום אביו, חלום ההשכלה הגבוהה. ילד א' שילם מראש את שכר הלימוד ל- 4 שנים. וילד ב' עובד בלילות במלצרות וממשיך ללמוד בימים. וככל שהאוברדראפט עולה, כך יורדים הציונים..
ואחרי שנתיים.. ילד ב' נשבר. " נלך לעבוד שנתיים שלוש " הוא אומר לעצמו. " נעשה קצת כסף ואח"כ נחזור ללמוד". ילד ב' נוטש את ספסל הלימודים.. והוא לא חוזר יותר לעולם. אחרי 30 שנה, שני הילדים כבר בני 30.
באותו יום, באותה שנה, באותה מדינה, נולדים לשניהם שני ילדים. לילד א' נולד ילד א'. לילד ב' נולד ילד ב'.
כך המעגל רק הולך וגדל.
למקור השלם

הסברים
  • מקור זה נמצא ברשת האינטרנט ללא ייחוס לכותב/ת, בשל התיאור המוצלח בחרנו להביאו כך למרות זאת.
מתוך האלבום "החיים שלך בלאפה" ,להקת טיפקס, מחבר: קובי אוז, 1995
מעלה אבק / קובי אוז
זה לא מרשים", חשבו אישים בממשלה,
"יש חלקים ריקים על המפה
ושם למטה חסרה עוד נקודה"
החשובים הורידו פקודה: "נבנה כאן עיר וגם נביא קצת אנשים
שימלאו בחייהם את הבתים החדשים.
זה טוב, הרבה ניקוד על המפה,
ובעיתון הרי הבטיחו חשיפה."

כך ציוו שרים בכירים בקול רדום,
ורצו לטפל במצבי חירום.
הסגן זוטר עשה את המרחק
כדי לברך ישוב חדש שמו "מעלה אבק".

במעלה אבק בערב
נאספים בצד הדרך,
זוכרים חלום
של נשכחים,
אחווה של נידחים.

מתחו כאן כביש שחור וצר
חוצה עמוק את המדבר.
בקצה הכביש בנו בתים
כמו זרקו קופסאות של גפרורים.

בתי קפה עם שיכורים,
ואנשים בבית מתבצרים,
וכאן כולם חולמים על יום
בו יעברו את הכביש משום מקום.

במעלה אבק בערב...

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
Error loading media...
טיפקס, מעלה אבק מתוך האלבום "החיים שלך בלאפה", מילים ולחן: קובי אוז, מתוך אתר YouTube
מעלה אבק
דיון
דיון
השיר "מעלה אבק" , והסיפור "ילד א' ילד ב' " מתארים מצב חברתי קשה מאוד, ומעגל עוני שקשה להיחלץ ממנו.
  • האם אתם מכירים את המציאות הזו באופן אישי? מהתקשורת? האם היא משקפת את המצב בישראל?
  • האם יישוב כמו ״מעלה אבק״ צריך להטריד רק את תושביו? האם ילד א' צריך להיות מוטרד מגורלו של ילד ב'?
  • אם כן, כיצד עליהם לפעול?
כביסתי או חיי אחרים?
ורמי דרבי יוסי אדר' יוסי: מעיין של בני העיר: חייהן וחיי אחרים - חייהן קודמין לחיי אחרים.
בהמתם [ובהמת אחרים - בהמתם] קודמת לבהמת אחרים.
כביסתן וכביסת אחרים - כביסתן קודמת לכביסת אחרים.
חיי אחרים וכביסתן - חיי אחרים קודמין לכביסתן.
רבי יוסי אומר: כביסתן קודמת לחיי אחרים.
למקור השלם

הסברים
  • הסוגיה עוסקת בשתי ערים המתקיימות מאותו מעיין שנמצא באחת מהן. חז"ל מתלבטים מה ראוי לעשות בשנת בצורת, בה מי המעיין אינם מספיקים לצורכיהן של שתי הערים.
§ The Gemara raises a contradiction between this statement of Rabbi Yosei and another statement of Rabbi Yosei. It was taught in a baraita: In the case of a spring belonging to the residents of a city, if the water was needed for their own lives, i.e., the city’s residents required the spring for drinking water, and it was also needed for the lives of others, their own lives take precedence over the lives of others. Likewise, if the water was needed for their own animals and also for the animals of others, their own animals take precedence over the animals of others. And if the water was needed for their own laundry and also for the laundry of others, their own laundry takes precedence over the laundry of others. However, if the spring water was needed for the lives of others and their own laundry, the lives of others take precedence over their own laundry. Rabbi Yosei disagrees and says: Even their own laundry takes precedence over the lives of others, as the wearing of unlaundered clothes can eventually cause suffering and pose a danger. The Gemara clarifies the difficulty presented by this baraita: Now, if with regard to laundry, Rabbi Yosei said that refraining from laundering one’s clothes involves pain and affliction,
דיון
  • מה דעתכם על עמדת התלמוד ומה דעתכם על עמדתו של ר' יוסי? עם מי אתם מסכימים?
  • מה לדעתכן מקביל בימינו למציאות המתוארת בתלמוד? מה ניתן ללמוד מסוגיה תלמודית קצרה זו למציאות שלנו?
  • האם לדעתכם ההכרזה במגילת העצמאות תגיע למימוש מלא בחברה הישראלית? מדוע?