Eternal Light of Chanukah

(ב) דַּבֵּר֙ אֶֽל־אַהֲרֹ֔ן וְאָמַרְתָּ֖ אֵלָ֑יו בְּהַעֲלֹֽתְךָ֙ אֶת־הַנֵּרֹ֔ת אֶל־מוּל֙ פְּנֵ֣י הַמְּנוֹרָ֔ה יָאִ֖ירוּ שִׁבְעַ֥ת הַנֵּרֽוֹת׃

(2) ’Speak unto Aaron, and say unto him: When thou lightest the lamps, the seven lamps shall give light in front of the candlestick.’

(א) (במדבר ח ב): "בהעלתך" ... אבל ענין ההגדה הזו, לדרוש רמז מן הפרשה על חנוכה של נרות שהיתה בבית שני על ידי אהרן ובניו, רצוני לומר חשמונאי כהן גדול ובניו. ובלשון הזה מצאתיה במגלת סתרים לרבינו נסים, שהזכיר האגדה הזו ואמר: "ראיתי במדרש, כיון שהקריבו שנים עשר שבטים ולא הקריב שבט לוי וכו', אמר לו הקב"ה למשה דבר אל אהרן ואמרת אליו, יש חנכה אחרת שיש בה הדלקת הנרות ואני עושה בה לישראל על ידי בניך נסים ותשועה וחנכה שקרויה על שמם, והיא חנכת בני חשמונאי, ולפיכך הסמיך פרשה זו לפרשת חנכת המזבח", עד כאן לשונו. וראיתי עוד ב"ילמדנו" (תנחומא בהעלותך ה), וכן בבמדבר רבה טו ו: "אמר לו הקב"ה למשה: לך אמור לאהרן 'אל תתירא, לגדולה מזאת אתה מוכן, הקרבנות כל זמן שבית המקדש קיים הן נוהגין, אבל הנרות לעולם אל מול פני המנורה יאירו - וכל הברכות שנתתי לך לברך את בני אינן בטלין לעולם'". והנה, דבר ידוע שכשאין בית המקדש קיים והקרבנות בטלין מפני חורבנו אף הנרות בטלות, אבל לא רמזו אלא לנרות חנכת חשמונאי, שהיא נוהגת אף לאחר החורבן בגלותנו...

...When you mount the lamps (Numbers 8:2)… [The intention of this text is to create an allusion from this section of the Torah to Hanukkah… I have found in Megillat Setarim of Rabbeinu Nissim, the following: “I saw the Midrash: When each of the twelve tribes brought dedication-offerings and the tribe of Levi did not, the Holy One said to Moses, “Speak to Aaron and say to him, ‘when you mount the lamps…’ there is another hanukkah [dedication] wherein there will be lighting of lamps, when I will perform miracles and salvation for Israel through your children, and a dedication which will be known by their name as ‘the Hanukkah of the sons of the Hasmoneans.’”


I further saw in [Tanchuma] and also in Midrash Rabbah: “The Holy One said to Moses: Go tell Aaron – ‘Fear not! You are designated for a greater purpose than this. The sacrifices are brought only as long as the Temple is in existence, but the lamps give light at the front of the lampstand forever; and all the blessings that I have given you with which to bless My children will never cease.” But the Temple is not in existence and the offerings have not been brought since its destruction, and so the lighting of the lamps also ceased! Therefore the sages of the Midrash must have been alluding to the lights of the Hasmonean Hanukkah, which are lit even after the destruction of the Temple.

Sefat Emet (Rabbi Yehudah Leib Alter of Ger 1847-1905)
“Especially at this season, when lights were miraculously lit for Israel even though they did not have enough oil, there remains light even now to help us, with the aid of these Hanukkah candles, to find that hidden light within.” The Hanukkah candles are a spiritual symbol; the light of the commandments by which we search out our inner selves. We seek out the hidden divine light within ourselves; the mitzvot are light-seeking candles, instruments given to us to aid us in that search.

Rabbi Arthur Green, commenting on the Sefat Emet

“The Hanukkah candles are here reinterpreted as a spiritual symbol. They are the light of the mitzvot by which we search out our inner selves. We are looking for the hidden divine light within ourselves; the mitzvot are light-seeking candles, instruments given to us to aid us in that search.”

(כז) נֵ֣ר ה' נִשְׁמַ֣ת אָדָ֑ם חֹ֝פֵ֗שׂ כָּל־חַדְרֵי־בָֽטֶן׃
(27) The spirit of man is the lamp of the LORD, searching all the inward parts.