הכרות עם דמות - בר/ בת מצווה עם חברים
הדף מאת: רעות נוימן
סיפור יציאת מצרים הוא סיפור מכונן בתרבות היהודית. מדי שנה אנו מצווים לספר בו ולהעביר אותו בשרשרת הדורות כחלק מהמחויבות שלנו לחיבור של הצעירים למסורת. גיל מצוות הוא נקודת חיבור של הנערים למסורת היהודית, וזוהי הזדמנות עבורנו לחבר אותם למסורת האבות. כל סיפור מורכב כמובן לא רק מהתרחשויות אלא גם מהדמויות הפועלות בתוכו ומהבחירות שלהן. לכל בחירה ולכל פעולה ישנן השלכות המקרינות על הסיפור ומתוך כך גם על ההיסטוריה. מרים, אחותם של משה ואהרן, היא דמות בעלת תפקיד מרכזי בסיפור יציאת מצרים. התפקיד שלה החל בשמירה אקטיבית על חייו של משה, שהפך ברבות הימים למנהיג דגול, ונמשך בליווי של העם ובתמיכה בו במהלך המסע במדבר. בפעולות שמרים נקטה היא הבטיחה למעשה את המשכיות העם היהודי. נאפשר לתלמידים להתוודע לפעולותיה של מרים, ובד בבד לחשוב על האפשרות שלהם לפעול בדרך שתהיה לה השפעה משמעותית על החיים האישיים שלהם ועל ההמשכיות של העם היהודי.
שמות ב, א–ט
(א) וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת-בַּת-לֵוִי. (ב) וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים. (ג) וְלֹא-יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. (ד) וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. (ה) וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. (ו) וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה. (ז) וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ אֶל-בַּת-פַּרְעֹה הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת-הַיָּלֶד. (ח) וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה לֵכִי וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת-אֵם הַיָּלֶד. (ט) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ.
And there went a man of the house of Levi, and took to wife a daughter of Levi. And the woman conceived, and bore a son; and when she saw him that he was a goodly child, she hid him three months. And when she could not longer hide him, she took for him an ark of bulrushes, and daubed it with slime and with pitch; and she put the child therein, and laid it in the flags by the river’s brink. And his sister stood afar off, to know what would be done to him. And the daughter of Pharaoh came down to bathe in the river; and her maidens walked along by the river-side; and she saw the ark among the flags, and sent her handmaid to fetch it. And she opened it, and saw it, even the child; and behold a boy that wept. And she had compassion on him, and said: ‘This is one of the Hebrews’children.’ Then said his sister to Pharaoh’s daughter: ‘Shall I go and call thee a nurse of the Hebrew women, that she may nurse the child for thee?’ And Pharaoh’s daughter said to her: ‘Go.’ And the maiden went and called the child’s mother. And Pharaoh’s daughter said unto her: ‘Take this child away, and nurse it for me, and I will give thee thy wages.’ And the woman took the child, and nursed it.
תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף יב ע"א
וילך איש מבית לוי (שמות ב, א) להיכן הלך?
אמר רב יהודה בר זבינא: שהלך בעצת בִּתו.
תנא: עמרם גדול הדור היה, כיון שגזר פרעה הרשע כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו, אמר:
לשוא אנו עמלין! עמד וגירש את אשתו, עמדו כולן וגירשו את נשותיהן.
אמרה לו בִּתו: אבא, קשה גזירתך יותר משל פרעה, שפרעה לא גזר אלא על הזכרים, ואתה
גזרת על הזכרים ועל הנקבות! פרעה לא גזר אלא בעולם הזה, ואתה בעולם הזה ולעולם
הבא! פרעה הרשע, ספק מתקיימת גזירתו ספק אינה מתקיימת, אתה צדיק בודאי שגזירתך
מתקיימת, שנאמר: (איוב כב, כח) ותגזר אומר ויקם לך!
עמד והחזיר את אשתו, עמדו כולן והחזירו את נשותיהן.
The verse states: “And there went a man of the house of Levi, and took for a wife a daughter of Levi” (Exodus 2:1). The Gemara asks: To where did he go? Rav Yehuda bar Zevina says: He went according to the advice of his daughter Miriam, as the Gemara will proceed to explain. A Sage teaches: Amram, the father of Moses, was the great man of his generation. Once he saw that the wicked Pharaoh said: “Every son that is born you shall cast into the river, and every daughter you shall save alive” (Exodus 1:22), he said: We are laboring for nothing by bringing children into the world to be killed. Therefore, he arose and divorced his wife. All others who saw this followed his example and arose and divorced their wives. His daughter, Miriam, said to him: Father, your decree is more harsh for the Jewish people than that of Pharaoh, as Pharaoh decreed only with regard to the males, but you decreed both on the males and on the females. And now no children will be born. Additionally, Pharaoh decreed to kill them only in this world, but you decreed in this world and in the World-to-Come, as those not born will not enter the World-to-Come. Miriam continued: Additionally, concerning Pharaoh the wicked, it is uncertain whether his decree will be fulfilled, and it is uncertain if his decree will not be fulfilled. You are a righteous person, and as such, your decrees will certainly be fulfilled, as it is stated with regard to the righteous: “You shall also decree a thing, and it shall be established unto you” (Job 22:28). Amram accepted his daughter’s words and arose and brought back, i.e., remarried, his wife, and all others who saw this followed his example and arose and brought back their wives.
דיון
נשאל בעקבות קריאת הטקסטים:
איזה סיפור יהודי מוזכר בטקסטים הללו?
איזו אחריות קיבלה על עצמה מרים?
איזו השפעה יש למעשים שעשתה מרים על חיינו כיום?
מה אני, ילד בכיתה ו בשנות האלפיים, יכול ללמוד ממרים?
באיזה אופן קשור הסיפור הזה לאורח החיים של יהודים החיים בתפוצות?