ספריית פיג'מה מגישה- מרק כפתורים, הרבה יותר מסיפור ילדים.
הדף מאת: צו פיוס / קרן גרינספון ישראל, מייסדת ספריית פיג'מה, בשיתוף צו פיוס
בחרנו לעסוק בנושא הערבות ההדדית מזווית בלתי שגרתית, סיפור ילדים, מילים ואיור כאחד. הספר מרק כפתורים חולק ב120,000 עותקים במסגרת ספריית פיג'מה והוא אהוב מאוד על ילדים ומבוגרים רבים. הסיפור מוכר ממגוון תרבויות וכדרכו של סיפור עם - אינו מיועד לילדים בלבד. האיורים, השפה והחיוך המלווה את הסיפור מהווים הזדמנות לדיון מרתק בנושא הקהילה ומורכבות החיים בה.
מפגש לימוד העוסק בערבות הדדית וקהילתיות
מרק כפתורים, כתב: אוברי דיויס, אייר: דושאן פטריצ'יק. הוצ' כנרת
בליל חורף חשוך אחד השתרך לו, על שביל שומם, קבצן עלוב ומסכן. ירד שלג, וקור עז הקפיא את הכל. אבל לקבצן היה חם ונעים. הוא דמיין לעצמו אח בוערת ושולחן עמוס קעריות מרק, פשטידת אטריות, עוף צלוי, פרות, אגוזים וקנקן יין. והמארח שואל אותו: "אתה רוצה תוספת, אדון קבצן?"
והוא עונה לו: "לא, לא. אני לא מסוגל להכניס לפה אפילו פירור"

"כן, אין כמו להיות קבצן" הוא חשבת לעצמו, "קבצן מעורר תמיד את טוב לבם של האנשים. הם נעשים נדיבים, הם נהיים רחמנים. ואני? גם אני מקבל מזה משהו! זה מושלם!"
והנה הגיע אל ראש גבעה. הוא השקיף סביבו מבעד לפתיתי השלג בחשכת הלילה.
"רגע, איפה העירה?" הוא שאל את עצמו, "הרי צריכה להיות עירה לרגלי הגבעה הזאת. לאן היא נעלמה?"

הסברים
  • מרק כפתורים הוא ספר ילדים שחולק במסגרת תוכנית ספריית פיג'מה בגני ילדים ברחבי הארץ. בפתיחת הלימוד נקרא מתוך הספר, נהנה מהאיורים, מהסיפור ומהמסר שנכונים לכל קהילה ולכל גיל. הסיפור זמין גם ברשת.
    [יש להצטייד בספר מראש לקראת הלימוד]
דיון
נפתח בקריאת הסיפור [מקור 1]
נשב עם הספר/ נקרין את הספר במלואו על מסך, ונקריא בקול.
נבקש מהמשתתפים לעקוב ולהתמקד באיורים.
נשאל- מה משך את תשומת לבכם באיורי הספר?
נשאל מהי האסוציאציה הראשונה העולה במחשבתכם בתום קריאת הסיפור? מדוע?
לימוד בזוגות
נבקש לעיין שוב בסיפור, הפעם בזוגות,.
כל לומד/ת מתבקש/ת למצוא משפט מרכזי בעיניהם בסיפור ולחלוק אותו עם בן/בת הזוג שלהם ללימוד ולהסביר את בחירתם.
דיון
אסיף

נתכנס למליאה וכל זוג יציג את התובנות המרכזיות שלו מהסיפור האם הן היו דומות, זהות או שונות.
נאסוף יחד את הנושאים המרכזיים שעלו מן הסיפור באמצעות המשפטים הנבחרים.
הרב דב יוסף סולובייצ'יק מתוך כתב העת "טראדישן",כרך 17 חוברת 2, עמודים 10-9
אחדות או אחידות?
"היחידים השייכים לקהילה משלימים אלו את אלו. בכל בן אדם יש משהו מיוחד במינו, נדיר, שאינו ידוע לאחרים.
לכל יחיד יש משהו מיוחד לומר, צבע מיוחד להוסיף לקשת הצבעים הקהילתית...
לפיכך, כאשר מצטרף האדם הבודד לקהילה, הוא מוסיף מימד חדש למודעות הקהילה.
הוא תורם משהו ששום אדם אחר לא יכול לתרום, הוא מעשיר את הקהילה.
אין לו תחליף...
בשל אותה מיוחדות, מתכנסים בני האדם היחידים ביחד, משלימים אלו את אלו,
ומשיגים א ח ד ו ת "
© כל הזכויות שמורות למחבר


הסברים
  • כאמור, כפי שמרמז הסיפור בסופו [מקור 3], קל יותר לכתוב אגדה על קהילתיות מאשר לחיות בקהילה, על מורכבויותיה, ריבוי הצרכים והרצונות והאנושיות רבת הפנים שלה. במקור שלפנינו מוצגת תמונה אידילית של קהילה. יחד עם זאת, בשיחה קהילתית על ערבות הדדית יתכן ויעלו קולות המציפים מתחים, שאלות ונושאים בלתי פתורים ואף כואבים. מומלץ לתכנן את הזמן כך שניתן יהיה להתייחס לדברים לעומקם – בכנות ומתוך כבוד הדדי. לאפשר לעלות את הדברים ולנסות להציע כיווני מחשבה ומעשה ברוח "מרק כפתורים".
דיון
דיון בקבוצות / זוגות
o מה המקום של היחיד בקהילה לפי הרב סולובייצ'יק?
o האם אתם מסכימים אתו, מדוע?
o במידה והלימוד נערך בקבוצה שעובדת ופועלת יחד ספרו מה האדם שיושב לימינכם מוסיף ל"מרק" הקהילתי.
o במידה והלימוד מקבץ אנשים מקהילות שונות: רשמו לאלה קהילות אתם שייכים .
o האם אלו קהילות מסורתיות או קהילות וירטואליות?
o ספרו ליושב/ת מימינכם במה הקהילה תורמת לך ובמה את/ה תורמ/ת לקהילות השונות.
o האם קהילה כפי שהיא מתוארת במקור - אפשרית?
o אלו התמודדויות, לדעתכם, על הקהילה והיחיד לעבור על-מנת ליצור קהילה שכזו?
דיון
אסיף וסיכום הדיון
כל זוג / קבוצה יתארו את התובנות והמחשבות שעלו בהם במהלך לימוד המקור.

הרב סולובייציק אמנם מזכיר לנו את מה שכולנו יודעים- כל אחד מאיתנו הוא מיוחד, ולכל אחד מאיתנו היכולת לתרום את התרומה היחודית לו לקהילה אליה הוא משתייך.
אך הרב סולובייצי'ק בסוף דבריו מביא את עיקר הדברים- רק כאשר כל אחד מבני הקהילה תורם את חלקו, אז ורק אז נוצרת אחדות (ולא אחידות כמובן). האחדות לא נוצרת מתוך אחידות, אלא דווקא כאשר כל אחד מוסיף את ה"צבע" המיוחד לו. הדרך ליצירת קהילה שכזו היא אתגר לא פשוט ...
מרק כפתורים, כתב: אוברי דיויס, אייר: דושאן פטריצ'יק. הוצ' ספריית פיג'מה
ולאחר שהקבצן עזב, וסיר המרק התרוקן...
"עברו שנים, בזה אחר זה אבדו לתושבי העיירה כפתוריו הישנים של הקבצן. אך הם גילו דבר מוזר: הם גילו כי הם לא זקוקים כלל לכפתורים האלה. הם למדו שאפשר להכין מרק גם בלי לבשל כפתורים ושאפשר לעזור זה לזה גם בלי להכין מרק. וזה היה הנס האמיתי שקרה בעיירה."
דיון
דיון וסיכום
o מדוע מודגש לנו שזהו הנס האמיתי?
o אלו ניסים נוספים מוזכרים בסיפור?
o מדוע כאשר קהילה מתפקדת ודואגת לחבריה זה נחשב לנס?

כאשר קהילה ממלאת את תפקידה וחבריה מתנהגים בהתאם זהו לא דבר מובן מאליו.
זה לא קורה בן יום, אלא זוהי עבודה קשה ויומיומית.
אנו רואים נס כדבר מה פלאי שפתאום מופיע וככה גם נעלם, אבל האמת היא שאנו יכולים לחולל נס בהתנהלותנו.
לא פשוט ליצור את הנס הזה לגרום לאנשים להאמין בכוחם לפעול יחד. בוודאי שלא פשוט להתמיד בבישול מרק משותף גם ללא כפתורים או קבצן שיחזיקו את הנס.
כולנו זקוקים לחסד, מילים: נתן זך לחן: אילן וירצברג בביצוע נורית גלרון
דיון
שרים יחד
נחלק דפי מקורות ובהם השיר למשתתפים.
נבקש מהמשתתפים לקרוא בשקט
נשיר ביחד