'בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ' (משלי ו, כב) - על הליכה והולכים
הדף מאת: חפציבה כהן-מונטגיו / בית מדרש אלול
הליכה בדרך תיתכן גם ללא יעד מוגדר או ממשי. דף זה בוחן את הקשר שבין הצועד, הדרך והיעד.
וירא את המקום מרחוק
(א) וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. (ב) וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. (ג) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ וַיִּקַּח אֶת-שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים. (ד) בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת-עֵינָיו וַיַּרְא אֶת-הַמָּקוֹם מֵרָחֹק.
And it came to pass after these things, that God did prove Abraham, and said unto him: ‘Abraham’; and he said: ‘Here am I.’ And He said: ‘Take now thy son, thine only son, whom thou lovest, even Isaac, and get thee into the land of Moriah; and offer him there for a burnt-offering upon one of the mountains which I will tell thee of.’ And Abraham rose early in the morning, and saddled his ass, and took two of his young men with him, and Isaac his son; and he cleaved the wood for the burnt-offering, and rose up, and went unto the place of which God had told him. On the third day Abraham lifted up his eyes, and saw the place afar off.
'וירא את המקום מרחוק' - מה ראה? ראה ענן קשור בהר. אמר, דומה שאותו מקום שאמר לי הקב"ה להקריב את בני שם.
“On the third day, Abraham lifted up his eyes…” (Genesis 22:4) It is written “He will revive us from the two days, on the third day He will set us up, and we will live before Him.” (Hoshea 6:2) On the third day of the tribes it is written “On the third day, Joseph said to them…” (Genesis 42:18) On the third day of the spies, as it says “…and hide yourselves there three days…” (Joshua 2:16) On the third day of the giving of the Torah, as it says “It came to pass on the third day…” (Exodus 19:16) On the third day of Jonah, as it is written “…and Jonah was in the belly of the fish for three days and three nights.” (Jonah 2:1) On the third day of those who came up from exile, as it is written “…and stayed there three days.” (Ezra 8:32) On the third day of the resurrection of the dead, as it is written “He will revive us from the two days, on the third day He will set us up, and we will live before Him.” (Hoshea 6:2) On Esther’s third day “Now it came to pass on the third day, that Esther clothed herself regally…” (Esther 5:1) The royalty of her father’s house. In what merit? This is an argument of the Rabbis and Rabbi Levi. The Rabbis say: in the merit of the third day of the giving of the Torah, as it says “It came to pass on the third day when it was morning…” (Exodus 19:16) Rabbi Levi said: in the merit of the third day of our father Avraham, as it says "On the third day, Abraham lifted up his eyes and saw the place from afar.” (Genesis 22:4) What did he see? He saw a cloud attached to the mountain. He said: it appears that this is the place where the Holy One told me to offer up my son.
ויפגע במקום
(י) וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה. (יא) וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא.
And Jacob went out from Beer-sheba, and went toward Haran. And he lighted upon the place, and tarried there all night, because the sun was set; and he took one of the stones of the place, and put it under his head, and lay down in that place to sleep.
דיון
השוו את תפקידו של היעד בשתי ההליכות, של אברהם ושל יעקב, תוך תשומת לב לנקודת המבט של הזמן והמרחב.
שימו לב לפעלים השונים ולמשמעותם!
'ויפגע במקום' - ביקש לעבור, נעשה העולם כולו כמין כותל לפניו.
תלמוד בבלי, מסכת חולין,דף צא, עמוד ב
'ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה'. כתיב: 'ויפגע במקום'. כי מטא [=כשהגיע] לחרן אמר: אפשר עברתי על מקום שהתפללו אבותי, ואני לא התפללתי? כד יהיב דעתיה למיהדר, קפצה ליה ארעא [=כאשר נתן דעתו לחזור, קפצה לו הדרך]. מיד - ויפגע במקום.
דיון
  • איזו משמעות נותן כל מדרש לפועל 'ויפגע'?
  • מהן תפיסות היעד והדרך המקופלות בכל אחד מן המדרשים הללו?
קום והתהלך
(יד) וַה' אָמַר אֶל-אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד-לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה. (טו) כִּי אֶת-כָּל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד-עוֹלָם ...יז קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה.
And the LORD said unto Abram, after that Lot was separated from him: ‘Lift up now thine eyes, and look from the place where thou art, northward and southward and eastward and westward; for all the land which thou seest, to thee will I give it, and to thy seed for ever. And I will make thy seed as the dust of the earth; so that if a man can number the dust of the earth, then shall thy seed also be numbered. Arise, walk through the land in the length of it and in the breadth of it; for unto thee will I give it.’
דיון
  • כיצד אתם מבינים את הפועל 'התהלך' לעומת 'לך'? אילו אסוציאציות עולות בכם מפועל זה?
  • במה שונה התהלכות זו מן ההליכות הקודמות של אברהם?
  • מה מוסיפה הליכתו של אברהם בארץ על ראייתו אותה?
רבינו בחיי, פירוש לבראשית פרק יג, פסוק יז
ההילוך הזה הוא תנועת הנפש
'קום התהלך בארץ' - על דרך הפשט, רצה הקדוש ברוך הוא שיהיה אברהם מחזיק בארץ הקדושה אשר יתן לו ולזרעו מעתה, ואמר שיתהלך בה לאורכה ולרוחבה, כאדם הנותן לחברו קרקע במתנה, ומראה לו מְצָרָיו (=גבולות החלקה) ואומר לו שיחזיק בה.
ועל דרך השכל, מילת התהלכות נזכרת אצל החוכמה כעניין שכתוב: "בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ" (משלי ו,כב); וכתיב: "אך-בצלם יתהלך-איש" (תהילים, לט, ז), היא צורת הנפש השכלית. ולא נזכרה כי אם ביחידי הצדיקים מחפשי החוכמה כנֹחַ וחֲנוך ואברהם וכיוצא בהם*. ולפי שאברהם העתיק שכלו בחיפוש החוכמות ממדרגה למדרגה, ומסיע נפשו השכלית הלוך ונסוע בהשגת הענין הכולל הנגבה. אמר לו השם-יתברך: "קום התהלך בארץ" כלומר, נענֵעַ צורת שכלך בדרישת הנמצאים שבארץ, כי לא מצינו שהלך אברהם את הארץ לאורכה ולרוחבה כפי שאמר לו השי"ת, אבל מצינו בו שישב ולא הלך, הוא שכתיב:"וַיֶּאֱהַל אברהם, ויבּא וישב אברהם בבאר שבע".
ועל כל פנים ההלוך הזה הוא תנועת הנפש השכלית והַשְׁקֵט הגוף, בהיפך מצרכי הגוף שהם צריכים נענוע הגוף והשְׁקֵט הנפש. ואמר: "כי לך אתננה" אתן לך דעת וחוכמה לדעת מהות הנמצאים כעניין שכתוב: "וה' נתן חכמה לשלֹמֹה" (מלכים-א, ה, כו).
* את-האלֹהים התהלך-נֹחַ (בראשית, ו,ט); האלהים אשר התהלכו אבֹתַי לפניו אברהם ויצחק" (שם, מח, טו);: וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ, אֶת-הָאֱלֹהִים (שם, ה, כד); וַיֵּרָא ה' אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי-אֵל שַׁדַּי--הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי, וֶהְיֵה תָמִים (שם יז, א).

מושגים
  • מדרש רבינו בחיי על התורה - פירוש על התורה, המפרש את התורה בארבעה אופנים - על דרך הפשט, על דרך הדרש ברובו (ולכן הפירוש נקרא "מדרש"), על דרך הסוד והקבלה, ועל דרך השכל האנושי. המקור בכתב היד של חלק מהמדרשים שהביא רבינו בחיי אבד, ועל כן משמש ספרו כמקור היחידי הקיים כיום למדרשים אלו.
דיון
כיצד מאירה פרשנותו של רבינו בחיי את משמעות ההליכה והמקום?
קונסטנדינוס קוואפיס, הדרך, כל השירים , הוצאת כרמל, 1993
הדרך, המסע / קונסטנדינוס קוואפיס
כִּי תֵּצֵא בַּדֶּרֶךְ אֶל אִיתָקָה
שְׁאַל כִּי תֶּאֱרַךְ דַּרְכְּךָ מְאֹד
מְלֵאָה בְּהַרְפַּתְקוֹת, מְלֵאָה בְּדַעַת.
אַל תִּירָא אֶת הַלַּסְטְרִיגוֹנִים וְאֶת הַקִּיקְלוֹפִּים
אַל תִּירָא אֶת פּוֹסֵידוֹן הַמִּשְׁתּוֹלֵל.
לְעוֹלָם לֹא תִּמְצָאֵם עַל דַּרְכְּךָ
כָּל עוֹד מַחְשְׁבוֹתֶיךָ נִשָּׂאוֹת,
וְרֶגֶשׁ מְעֻלֶּה מַפְעִים אֶת נַפְשְׁךָ וְאֶת גּוּפְךָ מַנְהִיג.
לֹא תִּתָּקֵל בַּלַּסְטְרִיגוֹנִים וּבַקִּיקְלוֹפִּים וְלֹא בְּפּוֹסֵידוֹן הַזּוֹעֵם,
אֶלָּא אִם כֵּן תַּעֲמִידֵם לְפָנֶיךָ נַפְשְׁךָ.

שְׁאַל כִּי תֶּאֱרַךְ דַּרְכְּךָ מְאֹד.
כִּי בִּבְקָרִים רַבִּים שֶׁל קַיִץ תִּכָּנֵס בְּחֶדְוָה,
בִּפְלִיאָה רַבָּה כָּל כָּךְ אֶל נְמָלִים שֶׁלֹּא רָאִיתָ מֵעוֹלָם.
בְּתַחֲנוֹת-מִסְחָר פֵינִיקִיּוֹת תַּעֲגֹן
תִּקְנֶה סְחוֹרוֹת מְשֻׁבָּחוֹת לָרֹב,
פְּנִינִים וְאַלְמֻגִּים, עִנְבָּר וְהָבְנֶה,
וּמִינִים שׁוֹנִים שֶׁל בְּשָׂמִים טוֹבִים
כְּכָל שֶׁרַק תִּמְצָא בְּשָׂמִים טוֹבִים.
עָלֶיךָ לְבַקֵּר בְּהַרְבֵּה עָרֵי מִצְרַיִם
לִלְמֹד, לִלְמֹד מֵאֵלֶּה הַיּוֹדְעִים.
וְכָל הַזְּמַן חֲשֹׁב עַל אִיתָקָה
כִּי יִעוּדְךָ הוּא לְהַגִּיעַ שַׁמָּה.
אַךְ אַל לְךָ לְהָחִישׁ אֶת מַסָּעֲךָ
מוּטָב שֶׁיִּמָּשֵׁךְ שָׁנִים רַבּוֹת.
שֶׁתַּגִּיעַ אֶל הָאִי שֶׁלְּךָ זָקֵן עָשִׁיר
בְּכָל מַה שֶּׁרָכַשְׁתָּ בַּדֶּרֶךְ.
אַל תְּצַפֶּה שֶׁאִיתָקָה תַּעֲנִיק לְךָ עֹשֶׁר.

אִיתָקָה הֶעֱנִיקָה לְךָ מַסָּע יָפֶה
אִלְמָלֵא הִיא לֹא הָיִיתָ כְּלָל יוֹצֵא לַדֶּרֶךְ.
יוֹתֵר מִזֶּה הִיא לֹא תּוּכַל לָתֵת.
וְהָיָה כִּי תִּמְצָאֶנָּה עֲנִיָּה
לֹא רִמְּתָה אוֹתְךָ אִיתָקָה.
וְכַאֲשֶׁר תָּשׁוּב, וְאַתָּה חָכָם, רַב-נִסָּיוֹן,
תּוּכַל אָז לְהָבִין מַה הֵן אִיתָקוֹת אֵלֶּה.



מושגים
  • קונסטנדינוס קוואפיס - קונסטנדינוס קוואפיס (1863 – 1933) הוא גדול השירה היוונית המודרנית, איש אלכסנדריה והתרבות הים-תיכונית הישנה והחדשה.
דיון
הליכה לקראת יעד מול הליכה של שוטטות - היזכרו בסיטואציות בחייכם התואמות שתי הליכות אלה, וחשבו, מהו הרווח ומהו ההפסד בכל הליכה.