מי אתה, אלוהים?
הדף מאת: מיכל ברגמן, ליאורה אילון, קולות בנגב, / קולות בנגב
לימוד על דמותו רבת הפנים של אלוהים – אלוהים הנוקם, אלוהי החסד, בורא העולם, אלוהי הכול יכול ,אלוהי הפגיעות, או אלוהים הזקוק לבני האדם – בחינת יחסנו אליו ועיסוק באלוהים האישי של כל אחד מאתנו.
מדרש שמות רבה, ג, ו
אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה
הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתִּי לָהֶם, אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם; וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ, מָה אֹמַר אֲלֵהֶם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-מֹשֶׁה, אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה. (שמות, פרק ב, פסוקים יג-יד [במפגש בין משה לאלוהים בסנה] )
אמר רבי אבא בר ממל: אמר ליה [=לו] הקב"ה למשה: שמי אתה מבקש לדעת?
לפי מעשי אני נקרא: באל שדי, בצבאות, באלוקים, בה', כשאני דן את הבריות נקרא "אלוקים",
וכשאני עושה מלחמות ברשעים, אני נקרא "צבאות", וכשאני תולה על חטאיו של אדם אני נקרא: "אל שדי",
וכשאני מרחם על עולמי אני נקרא "ה'", שאין "ה'" אלא מידת הרחמים שנאמר (שמות ל"ד)
"ה' ה' אל רחום וחנון". "אהיה אשר אהיה" – אני נקרא לפי מעשי.
דיון
אהיה אשר אהיה
  • כיצד אתם מפרשים את השם "אהיה אשר אהיה"? כיצד מפרש זאת המדרש?
  • האם יש דמיון בין פירושכם לפירוש המדרש? במה?
  • כיצד ניתן להסביר את ריבוי הפנים האלוהי? האם יש בו ביטוי לצדק, לחמלה, לקפריזה?
  • מהן התכונות המרכזיות של אלוהים בעיניכם?
  • האם להשקפה שלכם על אלוהים ישנן השלכות כלשהן בחייכם?
ר' אברהם אבן עזרא - פירוש לספר שמות, פרק כ, פסוק ד
אל קנא, פוקד עוון אבות על בנים.. לשונאי
כִּי אָנֹכִי ה' ֱלֹהֶיךָ, אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲו ֹן אָבֹת עַל-בָּנִים עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים, לְשֹׂנְאָי. וְעֹשֶׂה חֶסֶד, לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי, וּלְשֹׁמְרֵי מִצְו ֹתָי. (שמות, פרק כ,פסוקים ד-ה [תחילת עשרת הדיברות] )
הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת. בֵּן לֹא-יִשָּׂא בַּעֲו ֹן הָאָב וְאָב לֹא יִשָּׂא בַּעֲו ֹן הַבֵּן צִדְקַת הַצַּדִּיק עָלָיו תִּהְיֶה וְרִשְׁעַת רשע (הָרָשָׁע) עָלָיו תִּהְיֶה. (יחזקאל, פרק יח, פסוק כ)
הזכיר ירמיהו כי האוכל הבוסר תקהינה שיניו (ירמיה לא, כט). ובספר יחזקאל מפורש כי השם הנכבד נשבע כי בן לא יישא בעוון האב (יחזקאל יח, כ). אם כן מה עצם פוקד עוון אבות על בנים? והתשובה כי יחזקאל פירש אם היה האב רשע, ולא הלך הבן בדרכיו לא ישא עוון אביו. כי פקידת העוון היא קשורה על שונאיו, כמו שהזכרתי. וטעם פקידה כמו זכירה. כמו "וה' פקד את שרה" (בראשית כ"א א'), שהוא כמו "ויזכור ה'". כי השם יאריך לרשע אולי ישוב מחטאו שחטא. ויולד בן שהוא טוב ממנו. והנה אם הלך בדרכי אביו גם הדור השלישי גם הדור הרביעי, השם לא יאריך אפו לרביעי. אם היו כך עד ארבע דורות שונאי השם כולם, כי בו יאבד זכר כולם. כי השם יזכור מה שעשה האב ומה שעשה הבן ובן הבן. על כן לא יאריך לרביעי. ובני הבנים נקראים בנים...
דיון
אל קנא, פוקד עוון אבות על בנים.. לשונאי
  • האם אתם רואים באלוהים שופט צדק?
  • האם האלוהים שלכם הוא אל קנא, או אל השופט אדם לפי מעשיו, ואולי אלוהים אחר?
  • האם ניתן ליישב את הסתירה בין שתי הדמויות המנוגדות הללו - אלוהים הקנא ואלוהים השופט בצדק?
  • מה דעתכם על האופן בו ר' אברהם אבן עזרא מפרש את הקשר בין שתי הדמויות האלוהיות?
סידור התפילה
אדון עולם
אֲדון עולָם אֲשֶׁר מָלַךְ. בְּטֶרֶם כָּל יְצִיר נִבְרָא:
לְעֵת נַעֲשָׂה בְחֶפְצו כּל. אֲזַי מֶלֶךְ שְׁמו נִקְרָא:
וְאַחֲרֵי כִּכְלות הַכּל. לְבַדּו יִמְלךְ נורָא:
וְהוּא הָיָה. וְהוּא הוֶה. וְהוּא יִהְיֶה בְּתִפְאָרָה:
וְהוּא אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי. לְהַמְשִׁיל לו לְהַחְבִּירָה:
בְּלִי רֵאשִׁית בְּלִי תַכְלִית. וְלו הָעז וְהַמִּשְׂרָה:
וְהוּא אֵלִי וְחַי גואֲלִי. וְצוּר חֶבְלִי בְּעֵת צָרָה:
וְהוּא נִסִּי וּמָנוס לִי. מְנָת כּוסִי בְּיום אֶקְרָא:בְּיָדו אַפְקִיד רוּחִי.
בְּעֵת אִישָׁן וְאָעִירָה: וְעִם רוּחִי גְּוִיָּתִי.
ה' לִי וְלא אִירָא:
דיון
אדון עולם
אילו פנים של אלוהים מציג "אדון עולם"?

כיצד חש האדם בפיוט אל מול תכונותיו של אלוהים?

האם יש לדעתכם קשר בין תיאור האלוהים לבין תיאור היחס שלו לאדם?

כיצד חשתם אתם לנוכח דמות האלוהים שבפיוט?

האם יש בעיניכם קשר בין אלוהים לגאולה אישית?
אברהם חלפי, ישן וגם חדש, הוצאת הקיבוץ המאוחד 1977, עמ' 5
אלוהים עני
לפנות כל בוקר הוא יורד מן השמים
ויושב על אבן אצל חלוני.
הבו לו פת לחם, הגמיאוהו מים,
והניחו לו: זה אלוהים עני.

רוח אם חולפת, בשפתיו נוגעת
ולוחשת לו: אתה כמעט אדם.
היא מבין כולנו לבדה יודעת,
כי מבלעדיו פה אלוהים אינם.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
אלוהים עני
מי הוא האלוהים של אברהם חלפי?

מדוע הוא יורד מן השמים?

מה הקשר בין אלוהים לאדם בשיר?

האם אנו זקוקים לאלוהים עני, לדעתכם?
פרופ' דוד הרטמן/ יונתן בן-דב, 'אלוהי קהילות ישראל', בתוך: יזהר הס, אלעזר שטורם (עורכים), שאלות על אלוהים - דיאלוגים, ספריית שורשים הד ארצי, אור יהודה תשנ"ח, עמ' 22.
אלוהי הקהילה
לפי תפישתי, הבנה אמיתית של אלוהים מחייבת שהוא נמצא בתוך הקהילה, ומתקדש או מתחלל בתוכה. לכן הוא מתרגש ונסער במקרא. מה לעשות, אלוהים צריך את הקהילה. אלוהי אריסטו אינו צריך את הקהילה אבל אלוהי היהודים צריך, יש לו תלות, ולכן הוא מתרגש וכועס כאשר הקהילה מתנהגת בצורה נפשעת. על כך צעקו הנביאים. הצעקה של הנביאים היא הצעקה של אלוהים, התלוי באופן חיי הקהילה. אם אין צדק בתוך החברה, ואתם נוהגים לענות יתום ואלמנה, אלוהים מתחלל. הוא תלוי בכם! זהו אלוהי היהדות.
דיון
אלוהי הקהילה
אילו פנים רואה פרופ' הרטמן באלוהים?

האם אלוהים זה יכול להתקיים בלי בני האדם?

האם בני האדם יכולים לבטא את אלוהים גם ללא אמונה בו?

האם זהו האלוהים שלכם?