המפגש הזוגי - בין אחדות לאחרות
הדף מאת: עדו גוטהולד / בית מדרש אלול
לימוד זה עוסק בטיבו של המפגש הזוגי. האם הוא מייצג איחוד, התמזגות, מפגש מחודש עם ה'חתיכה החסרה'? לכך אולי מורה סיפור אחד בפרשת בראשית - האישה נלקחת מן האיש, נבנית מצלעו ועל כן המפגש המחודש הוא חזרה ל'בשר אחד'. אלא שלפי תיאור נוסף בפרשה, האישה לא לוקחה מן האיש אלא נבראה כאישה לכתחילה: 'זכר ונקבה בראם'. איזה אופי יש למפגש הזוגי על פי תיאור זה? האם גם כאן מדובר באחדות או שמא במפגש של אחרויות? בשאלות אלה של אחדות ואחרות כבסיס לזוגיות עוסק דף לימוד זה.
סיפורי בריאת האישה בפרשת בראשית
זכר ונקבה בראם - בראשית פרק (א)
(כו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ. (כז) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.
And God said: ‘Let us make man in our image, after our likeness; and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.’ And God created man in His own image, in the image of God created He him; male and female created He them.
דיון
שניים או אחד - איך נברא האדם הראשון? שימו לב ללשון יחיד ורבים שבפסוק.
כי מאיש לוקחה זאת - בראשית פרק (ב)
(יח) וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים, לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. (יט) וַיִּצֶר ה' אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיָּבֵא אֶל-הָאָדָם לִרְאוֹת מַה-יִּקְרָא-לוֹ; וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא-לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ. (כ) וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל-הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה; וּלְאָדָם לֹא-מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. (כא) וַיַּפֵּל ה' אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם, וַיִּישָׁן; וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה. (כב) וַיִּבֶן ה' אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן-הָאָדָם לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ אֶל-הָאָדָם. (כג) וַיֹּאמֶר הָאָדָם, זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי; לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה, כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת. (כד) עַל-כֵּן יַעֲזָב-אִישׁ אֶת-אָבִיו וְאֶת-אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד.
And the LORD God said: ‘It is not good that the man should be alone; I will make him a help meet for him.’ And out of the ground the LORD God formed every beast of the field, and every fowl of the air; and brought them unto the man to see what he would call them; and whatsoever the man would call every living creature, that was to be the name thereof. And the man gave names to all cattle, and to the fowl of the air, and to every beast of the field; but for Adam there was not found a help meet for him. And the LORD God caused a deep sleep to fall upon the man, and he slept; and He took one of his ribs, and closed up the place with flesh instead thereof. And the rib, which the LORD God had taken from the man, made He a woman, and brought her unto the man. And the man said: ‘This is now bone of my bones, and flesh of my flesh; she shall be called Woman, because she was taken out of Man.’ Therefore shall a man leave his father and his mother, and shall cleave unto his wife, and they shall be one flesh.
דיון
  • מה ההבדל בין שני תיאורי בריאת האישה בפרשת בראשית?
  • מהו המודל הזוגי שמציע תיאור זה? האם מודל זה מתאים גם לתיאור שבפרק א?
  • דיון
    אהבה כאיחוד מחודש
    שני המקורות הבאים - האחד מהתלמוד והשני מהשירה העברית החדשה - הולכים ברוח התיאור של בראשית פרק ב'.

    באיזה אופן מעשיר כל אחד מהם את הדימוי הבראשיתי?
    האיש מחזר אחרי אבדתו
    רבי שמעון אומר: מפני מה אמרה תורה "כי יקח איש" אשה, ולא כתב כי תלקח אשה לאיש?

    מפני שדרכו של איש לחזר על אשה, ואין דרכה של אשה לחזר על איש; משל, לאדם שאבדה לו אבידה, מי חוזר על מי? בעל אבידה מחזר על אבידתו.
    And if you wish, say instead: In accordance with whose opinion is this mishna, which teaches derekh? It is in accordance with the opinion of Rabbi Shimon, as it is taught in a baraita that Rabbi Shimon says: For what reason did the Torah say: “When a man takes a woman” (Deuteronomy 22:13) and did not write: “When a woman is taken by a man? Because it is the way [derekh] of a man to pursue a woman, and it is not the way of a woman to pursue a man. The Gemara cites a parable of a man who lost an item. Who searches for what? Certainly the owner of the lost item searches for his lost item, not the other way around. Since woman was created from man’s lost side, the man seeks that which he has lost. To allude to this statement of Rabbi Shimon, the mishna employs the term derekh in this context.
    רבקה מרים, אבי ציווני לא למות עמ' 45, הוצאת כרמל, ירושלים.
    האהבה נבראה ביום השני, כשנקרעו הרקיעים
    האהבה נבראה ביום השני, כשנקרעו הרקיעים

    והיום האחד גם הוא הפך שנים.

    האהבה נבראה ביום השני, גם אם שם טרם קֹרָא לה

    ולא הוקדם לה "תהי"!

    אך הים החל לגאות גאֹה. ונוצר החיבוק. ונוצר הנהי.
    © כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
    www.acum.org.il


    מושגים
    • רבקה מרים - משוררת וציירת, ילידת ירושלים 1952, בתו של סופר היידי לייב רוכמן. רבקה מרים כתבה וציירה כבר מילדות וכבר בגיל שמונה התפרסמו שיריה. ספרה הראשון יצא בהיותה בת 14. זכתה פעמיים בפרס ראש-הממשלה ליצירה ובפרסים ספרותיים אחרים.
    אהבה כמפגש בין אחרים
    דיון
    לפי התיאור בפרק א' נבראו זכר ונקבה כאחד. במיתולוגיה היוונית שמהדהדת גם במקורותינו, נולדו האדם ואשתו מחוברים ונפרדו. הזוהר שלפנינו מתייחס גם הוא להיפרדות ולמפגש הזוגי המחודש.
    ספר הזוהר פרשת תזריע (בתרגום לעברית) עמ' רמט, הוצאת יריד הספרים, ירושלים.
    סיפור הנסירה בזוהר
    פתח רבי אחא ואמר ויאמר אדוני אלוהים לא טוב היות האדם לבדו וגומר...וכי לבדו היה, והרי כתוב זכר ונקבה בראם, ושנינו אדם שני פרצופים נברא, ואתה אומר לא טוב היות האדם לבדו?

    אלא שלא התעסק בנקבתו, ולא היתה לו סמך כנגדו, מפני שהיתה בצידו והיו כאחד מאחור, ואז היה האדם לבדו.

    אעשה לו עזר כנגדו, מהו כנגדו? כנגד פניו, להידבק זה בזה פנים בפנים.

    מה עשה הקב"ה, ניסר אותו ולקח הנקיבה ממנו, זה הוא שכתוב ויקח אחת מצלעותיו, מהו אחת, זו הנקיבה שלו כמו שאתה אומר אחת היא יונתי תמתי.

    ויביאה אל האדם, התקין אותה ככלה והביא אותו להיות כנגד פניו, מאירים פנים בפנים.

    מושגים
    • ספר הזוהר - ספר היסוד של הקבלה. הוא כתוב ארמית וערוך כפירוש על רוב פרשות התורה לפי סדרן, לפי ההשקפה הקבלית.
    דיון
  • איך מפרש הזוהר את הסתירה בין התיאורים השונים בספר בראשית?
  • מה ההבדל לדעתו בין המצב הבראשיתי למציאות של המפגש המחודש?
  • האם אפשר לראות את שני המצבים כמתקיימים בתוך זוגיות? (להיות מחוברים אך לבד, להיות נפרדים אך נפגשים פנים אל מול פנים)
  • למיטיבי לכת: האהבה כמפגש עם האחרות לפי עמנואל לוינס
    עמנואל לוינס, האתיקה והאינסופי עמ' 58, מאגנס, ירושלים
    ההבדל בין המינים איננו השניות של שני דברים המשלימים אהדדי. שהרי שני דברים המשלימים אהדדי מניחים מראש קיום בראשיתי של שלם. ואף זו, אם נאמר ששניות מינית מניחה מראש קיום של שלם, פירושו של דבר שמלכתחילה אנו באים להציג את האהבה כעין התמזגות. והרי ההפך הוא נכון: הצד המרשים של האהבה הוא שניות של הוויות שלא ניתן לגבור עליה; הווה אומר, זהו יחס עם מה שהוא חומק תדיר. היחס האירוטי אינו מנטרל את האחרות מעצם היותו, אלא משמר אותה. ביחס האהבה האחר בתור אחר אינו בבחינת אובייקט הנעשה לשלנו או לאנחנו, אלא, אדרבה, הולך ונסוג אל תוך מסתורו. לא רק חוסר האפשרות לדעת הוא מה שחשוב לי במושג הזה של הנשי, אלא אופן של היות שכל עצמו אינו אלא התחמקות מפני האור.

    ...אין היחס האירוטי בגדר מאבק, ולא בגדר התמזגות ואף לא בגדר ידיעה. מן הדין להכיר במקומו הייחודי בקרב היחסים. זהו יחס עם האחרות, עם הסוד, כלומר עם העתיד, עם משהו שנעדר תמיד בעולם שנוכח בו הכול.
    דיון
  • איזה תיאור מספר בראשית איננו מתאים לתפיסתו של לוינס?
  • מה המשמעות של המפגש בין גבר ואישה כמפגש עם האחרות?
  • האם המתח האירוטי והזוגי קשור לדעתכם לדמיון או לשוני? לאחדות או לאחרות?
  • דף הנחיות למנחה:
    אהבה זוגית למנחה.rtf