העולם נברא במאמר
הדף מאת: ליאורה אילון / קולות בנגב
מקומו של הדיבור ביחסים בין בני אדם; כוחה של מילה.
וַיִּקְרָא ה’ אֱלֹהִים אֶל-הָאָדָם; וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה? (י) וַיֹּאמֶר, אֶת-קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי בַּגָּן וָאִירָא כִּי-עֵירֹם אָנֹכִי וָאֵחָבֵא. (יא) וַיֹּאמֶר - מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה? הֲמִן-הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל-מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ?
And the LORD God called unto the man, and said unto him: ‘Where art thou?’ And he said: ‘I heard Thy voice in the garden, and I was afraid, because I was naked; and I hid myself.’ And He said: ‘Who told thee that thou wast naked? Hast thou eaten of the tree, whereof I commanded thee that thou shouldest not eat?’
דיון
שאלות
  • מדוע, לדעתכם קרא אלוהים לאדם ושאלו "אייכה"?
  • כיצד אתם מבינים את תשובתו של אדם לאלוהים?
  • מהו אופי היחסים בין אלוהים לאדם, כפי שהוא מתבטא בדיאלוג ביניהם?
  • האם אתם מכירים סוג כזה של דיאלוג במציאות? תנו דוגמה לכך מחייכם.
  • וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-ה’ בִּי אֲדֹנָי, לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם, גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ: כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי. (יא) וַיֹּאמֶר ה’ אֵלָיו, מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי-יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר - הֲלֹא אָנֹכִי ה’. (יב) וְעַתָּה, לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ, וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר. (יג) וַיֹּאמֶר, בִּי אֲדֹנָי; שְׁלַח-נָא בְּיַד-תִּשְׁלָח. (יד) וַיִּחַר-אַף ה’ בְּמֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי - יָדַעְתִּי כִּי-דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא; וְגַם הִנֵּה-הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ. (טו) וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו, וְשַׂמְתָּ אֶת-הַדְּבָרִים בְּפִיו וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ וְעִם-פִּיהוּ וְהוֹרֵיתִי אֶתְכֶם אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן. (טז) וְדִבֶּר-הוּא לְךָ אֶל-הָעָם; וְהָיָה הוּא יִהְיֶה-לְּךָ לְפֶה, וְאַתָּה תִּהְיֶה-לּוֹ לֵאלֹהִים.
    And Moses said unto the LORD: ‘Oh Lord, I am not a man of words, neither heretofore, nor since Thou hast spoken unto Thy servant; for I am slow of speech, and of a slow tongue.’ And the LORD said unto him: ‘Who hath made man’s mouth? or who maketh a man dumb, or deaf, or seeing, or blind? is it not I the LORD? Now therefore go, and I will be with thy mouth, and teach thee what thou shalt speak.’ And he said: ‘Oh Lord, send, I pray Thee, by the hand of him whom Thou wilt send.’ And the anger of the LORD was kindled against Moses, and He said: ‘Is there not Aaron thy brother the Levite? I know that he can speak well. And also, behold, he cometh forth to meet thee; and when he seeth thee, he will be glad in his heart. And thou shalt speak unto him, and put the words in his mouth; and I will be with thy mouth, and with his mouth, and will teach you what ye shall do. And he shall be thy spokesman unto the people; and it shall come to pass, that he shall be to thee a mouth, and thou shalt be to him in God’s stead.
    דיון
    שאלות
  • מה תפקידו של הדיבור במערכת היחסים הנרקמת בין אלוהים למשה?
  • איזה סוג קשר נרקם בין משה ואהרן? אילו ציפיות יוצר אלוהים בנושא זה?
  • מהי משמעות הביטוי "ואתה תהיה לו לאלוהים"?
  • וַיְדַבֵּר ה’ אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. (ח) קַח אֶת-הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו; וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע, וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם. (ט) וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי ה’ כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ. (י) וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת-הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע; וַיֹּאמֶר לָהֶם, שִׁמְעוּ-נָא הַמֹּרִים הֲמִן-הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם? (יא) וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם; וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם. {ס} (יב) וַיֹּאמֶר ה’ אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל - לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם. (יג) הֵמָּה מֵי מְרִיבָה, אֲשֶׁר-רָבוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-ה’ וַיִּקָּדֵש, בָּם.
    And the LORD spoke unto Moses, saying: ’Take the rod, and assemble the congregation, thou, and Aaron thy brother, and speak ye unto the rock before their eyes, that it give forth its water; and thou shalt bring forth to them water out of the rock; so thou shalt give the congregation and their cattle drink.’ And Moses took the rod from before the LORD, as He commanded him. And Moses and Aaron gathered the assembly together before the rock, and he said unto them: ‘Hear now, ye rebels; are we to bring you forth water out of this rock?’ And Moses lifted up his hand, and smote the rock with his rod twice; and water came forth abundantly, and the congregation drank, and their cattle. And the LORD said unto Moses and Aaron: ‘Because ye believed not in Me, to sanctify Me in the eyes of the children of Israel, therefore ye shall not bring this assembly into the land which I have given them.’ These are the waters of Meribah, where the children of Israel strove with the LORD, and He was sanctified in them.
    דיון
    שאלות
  • על פי "החוזה" בין משה ואהרן - מי היה צריך לדבר אל הסלע? מי למעשה חטא?
  • מדוע לדעתכם הכה משה בסלע, במקום לדבר אליו?
  • איזו דילמה בין דיבור למעשה באה לידי ביטוי בטקסט?
  • מה מקומם של הדיבור והמעשה בחייכם?
  • דויד גרוסמן, שתהיי לי הסכין, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998, עמ' 15.
    "אני הרי לא צריך לומר לך כמה הייתי מאושר כשהוא התחיל לדבר, את בטח זוכרת את הפלא הזה כשילד מתחיל לתת שמות לדברים. ובכל זאת, בכל פעם שהוא למד מילה חדשה, מילה שהיא גם קצת "שלהם", של כולם, אפילו המילה הראשונה שלו, מילה יפה כמו "אור", הלב שלי גם נחמץ קצת באפס קצהו, כי חשבתי – מי יודע מה הוא מאבד ברגע זה, וכמה אינסוף סוגים של זוהר הוא הרגיש וראה וטעם והריח, לפני שדחס את כולם לתוך התיבה הקטנה "אור", עם הריש הזו בקצה, כמו מתג כיבוי."
    דיון
    שאלות
  • מהו תפקידו של הדיבור בחייו של הילד בסיפור זה?
  • מה חש ההורה כלפי שינוי זה?
  • עם איזו תחושה אתם מזדהים יותר? עם תחושת הפלא שבדיבור, או עם תחושת הצמצום שבמילים?
  • בעשרה מאמרות נברא העולם; ומה תלמוד לומר, והלוא במאמר אחד יכול להיבראות? אלא להיפרע מן הרשעים, שהן מאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות, וליתן שכר טוב לצדיקים, שהן מקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות
    With ten utterances the world was created. And what does this teach, for surely it could have been created with one utterance? But this was so in order to punish the wicked who destroy the world that was created with ten utterances, And to give a good reward to the righteous who maintain the world that was created with ten utterances.
    דיון
    שאלות
  • מה כוחה של המילה, על פי משנה זו?
  • כיצד הרשעים יכולים לאבד את העולם בעשרה מאמרות?
  • באיזה אופן ניתן שכר לצדיקים, כאשר העולם נברא דווקא בעשרה מאמרות ולא בדיבור אחד?