פרשת עקב - על חוזקות, גאווה וענווה
הדף מאת: יובל זליג
בלימוד זה נעסוק בפרשת עקב, והקשר שלה לחוזקות האישיות שלנו. נבחן מחדש את המושגים גאווה וענווה ונבין כיצד עלינו להתייחס לחוזקות שלנו - להתגאות בהן או לשמור על פרופורציה וענווה?
דיון
רגע לפני הלימוד... בואו נדבר על עצמנו
קחו לכם משימה מקדימה לפני הלימוד:
חשבו לרגע מהי החוזקה הגדולה ביותר שלכם. מהו הדבר שאתם הכי טובים ומיוחדים בו?
  • איך היה לכם לחשוב על זה?
  • האם אתם נוהגים להתגאות בחוזקה זו או שמא אתם נוהגים להסתיר אותה?
  • מה גורם לכם לנהוג כך?
  • האם לפעמים הייתם רוצים לנהוג אחרת? למה בעצם לא?
(י) וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ--וּבֵרַכְתָּ אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ, עַל-הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן-לָךְ. (יא) הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּשְׁכַּח אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ, לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. (יב) פֶּן-תֹּאכַל, וְשָׂבָעְתָּ; וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה, וְיָשָׁבְתָּ. (יג) וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן, וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה-לָּךְ; וְכֹל אֲשֶׁר-לְךָ, יִרְבֶּה. (יד) וְרָם, לְבָבֶךָ; וְשָׁכַחְתָּ אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ, הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים
And thou shalt eat and be satisfied, and bless the LORD thy God for the good land which He hath given thee. Beware lest thou forget the LORD thy God, in not keeping His commandments, and His ordinances, and His statutes, which I command thee this day; lest when thou hast eaten and art satisfied, and hast built goodly houses, and dwelt therein; and when thy herds and thy flocks multiply, and thy silver and thy gold is multiplied, and all that thou hast is multiplied; then thy heart be lifted up, and thou forget the LORD thy God, who brought thee forth out of the land of Egypt, out of the house of bondage;
דיון
  • מדוע אנו אוכלים - כדי לשבוע, מדוע אנחנו בונים בתים - כדי לשבת בהם, ומדוע אנו עובדים קשה - כדי להתפרנס ולהרוויח כסף רב. והנה הקב"ה מבקש מאיתנו בקשה מעט מוזרה - לא לשבוע מהאוכל, לא לשבת בנחת בבתינו ולא להתעשר מהכסף. מהי הסיבה שהוא מבקש כך?
  • האם אפשר לשבוע ולשבת בנוח גם בלי שירום לבבנו?
  • האם התרוממות הלב בוודאות גורמת לנו לשכוח את הקב"ה?
חשיבותה של הענווה
אמר רב אבא אמר שמואל: שלוש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים הלכה כמותנו, והללו אומרים הלכה כמותנו.
יצאה בת קול ואמרה: "אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן, והלכה כבית הלל".
וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים, מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן? מפני שנוחין ועלובין היו ושונין דבריהן ודברי בית שמאי. ולא עוד, אלא שמקדימים דברי בית שמאי לדבריהן.
...
ללמדך, שכל המשפיל עצמו הקדוש ברוך הוא מגביהו, וכל המגביה עצמו הקדוש ברוך הוא משפילו. כל המחזר על הגדולה גדולה בורחת ממנו, וכל הבורח מן הגדולה - גדולה מחזרת אחריו. וכל הדוחק את השעה - שעה דוחקתו. וכל הנדחה מפני שעה שעה עומדת לו.
Rabbi Abba said that Shmuel said: For three years Beit Shammai and Beit Hillel disagreed. These said: The halakha is in accordance with our opinion, and these said: The halakha is in accordance with our opinion. Ultimately, a Divine Voice emerged and proclaimed: Both these and those are the words of the living God. However, the halakha is in accordance with the opinion of Beit Hillel. The Gemara asks: Since both these and those are the words of the living God, why were Beit Hillel privileged to have the halakha established in accordance with their opinion? The reason is that they were agreeable and forbearing, showing restraint when affronted, and when they taught the halakha they would teach both their own statements and the statements of Beit Shammai. Moreover, when they formulated their teachings and cited a dispute, they prioritized the statements of Beit Shammai to their own statements, in deference to Beit Shammai. As in the mishna that we learned: In the case of one whose head and most of his body were in the sukka, but his table was in the house, Beit Shammai deem this sukka invalid; and Beit Hillel deem it valid. Beit Hillel said to Beit Shammai: Wasn’t there an incident in which the Elders of Beit Shammai and the Elders of Beit Hillel went to visit Rabbi Yoḥanan ben HaḤoranit, and they found him sitting with his head and most of his body in the sukka, but his table was in the house? Beit Shammai said to them: From there do you seek to adduce a proof? Those visitors, too, said to him: If that was the manner in which you were accustomed to perform the mitzva, you have never fulfilled the mitzva of sukka in all your days. It is apparent from the phrasing of the mishna that when the Sages of Beit Hillel related that the Elders of Beit Shammai and the Elders of Beit Hillel visited Rabbi Yoḥanan ben HaḤoranit, they mentioned the Elders of Beit Shammai before their own Elders. This is to teach you that anyone who humbles himself, the Holy One, Blessed be He, exalts him, and anyone who exalts himself, the Holy One, Blessed be He, humbles him. Anyone who seeks greatness, greatness flees from him, and, conversely, anyone who flees from greatness, greatness seeks him. And anyone who attempts to force the moment and expends great effort to achieve an objective precisely when he desires to do so, the moment forces him too, and he is unsuccessful. And conversely, anyone who is patient and yields to the moment, the moment stands by his side, and he will ultimately be successful.
דיון
  • מה גורם לבת הקול להכריז שהלכה כבית הלל?
  • על מה מעידה העובדה שבית הלל מקפידים לומר קודם את דברי בית שמאי?
  • האם ענווה היא בכלל שיקול שרלוונטי לעניין? הרי מה שמשנה זו ההלכה, לא מי שכותב אותה ואופן התנהלותו.
  • למה הקב"ה מגביה את מי שלא רודף אחרי הגדולה? האם זה תמיד השיקול הרלוונטי ביותר?
כיצד לנהוג בענווה?
ויש דעות שאסור לו לאדם לנהוג בהן בבינונית, אלא יתרחק עד הקצה האחר--והוא גובה הלב, שאין הדרך הטובה שיהיה האדם עניו בלבד, אלא שיהיה שפל רוח, ותהיה רוחו נמוכה למאוד. ולפיכך נאמר במשה רבנו "עניו מאוד" (במדבר יב,ג), ולא נאמר עניו בלבד. ולפיכך ציוו חכמים, מאוד מאוד הוי שפל רוח. ועוד אמרו שכל המגביה ליבו--כפר בעיקר, שנאמר "ורם, לבבך; ושכחת את ה' אלוהיך" (דברים ח,יד). ועוד אמרו בשמתא דאית ביה גסות הרוח, ואפילו מקצתה.

מושגים
  • הרמב"ם - רבי משה בן מימון, מגדולי ישראל שבכל הדורות, נולד בקורדובה שבספרד בשנת ד"א תתצ"ח (1138) ונפטר בשנת ד"א תתקס"ה (1204) בפוסטט (קהיר העתיקה) שבמצרים. פילוסוף ורופא. ספריו הם מהמרכזיים בתחומי היהדות השונים: פרשנות - פירוש למשנה, הלכה - משנה תורה לרמב"ם, פילוסופיה יהודית - מורה נבוכים. עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה" והוכתר בכינוי "הנשר הגדול".
And, yet, there are certain tendencies which man is forbidden to follow in the middle-way, but must distance himself from extreme to extreme. The good way is not merely that man be meek, but that he should be humble-spirited, then his spirit will be extremely lowly. This is the reason why it is said of Moses that he was very meek (Num. 12.3) and not merely meek. This is also the reason why the sages commanded saying: "Be exceedingly humble of spirit" (Pir. Ab. 4.4). They, moreover, said: "He who is of a haughty heart denies the head principle" (Sotah, 4b), even as it is said: "Thine heart be then lifted up, and thou forget the Lord they God" (Deut. 8.14); and they also said: "Isolated be he in whom there is a haughty spirit, even a little thereof" (Sotah. 5a). So is anger an extremely evil tendency and it is proper for man to remove himself from it to the other extreme. One should teach himself not to get angry, even over a matter which befits anger. If one desires to engender awe in his children and his household, or in the public, if he be at the head of a community, even if he desire to get angry at them so as to bring them back to the good way, he should only act angry in their presence so as to reprove them, but his disposition must remain calm within himself, even as a man imitates, who is angry when the time calls forth anger but in reality he is not angry. The sages of yore said: "He who yields to anger is as if he worshiped idolatry".1See Nedarim, 22b. G. They also said: "Whosoever yields to anger, if he be a wise man his wisdom leaves him, and if he be a prophet his prophecy leaves him."2Pesahim, 66b. C. Verily the life of irritable persons is no life.3Pesahim, 113a. C. They have, therefore, commanded to be afar from anger, so that one will train himself not to mind even the things which do cause irritation, for such is the good way. The conduct of the just is to take insults but not give insults, hear themselves flouted but make no reply, do their duty as a work of love, and bear affliction cheerfully. Concerning them the Verse says: "But may those that love Him be as the rising of the sun in his might" (Judg. 5.31).
דיון
הרמב"ם נוהג להמליץ לנו לנהוג תמיד במתינות. לא ללכת אף פעם לקיצוניות. והנה כשמדובר בענווה - הוא דורש מאיתנו ללכת אל הקצה.
  • מה גורם לרמב"ם להמליץ לנו כך?
  • למה בעצם שנהיה ענווים? האם הצגת היכולות שלנו היא דבר רע? מה בכלל ההגדרה לענווה וגאווה?
  • האם אין סכנה מסויימת לעצמנו כשאנחנו ענווים מידי? האם אין חשש לביטול עצמי?
מריאן ויליאמסון, 'בחזרה לאהבה', 1992
הפחד העמוק ביותר שלנו הוא לא שמא אנחנו חלשים מדי. הפחד העמוק ביותר שלנו הוא שאנחנו בעלי עוצמה שמעל לכל שיעור. זה האור שבנו לא האפלה שבתוכנו שמפחיד אותנו יותר מכל. אנחנו שואלים את עצמנו, איזה זכות יש לי להיות מבריק, יפהפה, מוכשר ואהוב? למען האמת, איזה זכות יש לכם לא להיות? אתם ילדיו של אלהים. כשאתם בוחרים לשחק בקטן אתם לא משרתים את העולם. אין שום דבר נאור בצמצום האישיות שלנו כדי שאחרים לא ירגישו חסרי ביטחון. נולדנו כדי לממש את הקסם האלוהי הגלום בנו. הוא לא גלום רק בחלק מאיתנו, כל אחד מאתנו נושא את הקסם הזה בתוכו. כאשר אנחנו נותנים לאור הפנימי שלנו לזרוח אנחנו מעניקים, בלי מודע, רשות לאחרים לעשות כמונו. כשאנחנו משתחררים מהפחדים שלנו, הנוכחות שלנו משחררת אחרים.
דיון
  • מקור זה אומר לנו משהו קצת שונה - להתגאות בחוזקות שלנו. להציג אותן לעולם. האם זה בהכרח אומר לא להיות עניו?
  • איפה עובר הגבול בין ענווה, גאווה והצגת החוזקות?
  • האם בכלל יש הבדל בין גישת הרמב"ם לגישה זו? מה כל אחד מהם מנסה ללמד אותנו?
לסיכום - בחזרה לתחילת הפרשה
(יז) כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם. (יח) לֹא תִירָא, מֵהֶם: זָכֹר תִּזְכֹּר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְפַרְעֹה, וּלְכָל-מִצְרָיִם. (יט) הַמַּסֹּת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר-רָאוּ עֵינֶיךָ, וְהָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים וְהַיָּד הַחֲזָקָה וְהַזְּרֹעַ הַנְּטוּיָה, אֲשֶׁר הוֹצִאֲךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; כֵּן-יַעֲשֶׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְכָל-הָעַמִּים, אֲשֶׁר-אַתָּה יָרֵא, מִפְּנֵיהֶם.
If thou shalt say in thy heart: ‘These nations are more than I; how can I dispossess them?’ thou shalt not be afraid of them; thou shalt well remember what the LORD thy God did unto Pharaoh, and unto all Egypt: the great trials which thine eyes saw, and the signs, and the wonders, and the mighty hand, and the outstretched arm, whereby the LORD thy God brought thee out; so shall the LORD thy God do unto all the peoples of whom thou art afraid.
דיון
דיון מסכם
תחילת הפרשה שונה לחלוטין מהקטע שראינו בהתחלה. בקטע הראשון ראינו שכחה של הקב"ה ובחלק הזה אנו רואים הזדקקות לקב"ה.
  • מה ההבדל בין מצבו של העם בכל אחת מהנקודות הללו?
  • איך זה שבאותה פרשה, בהבדל של פרק אחד בלבד, היחס של העם לקב"ה כל כך שונה?
  • האם התהליכים האלו מתרחשים לנו גם ביום יום - האם ברגע אחד אנחנו בעמדה של חוזק וברגע שני אנחנו בעמדה של חולשה?
  • לאור זה, איך אנו צריכים להתנהג כשאנחנו בעמדה של חוזקה? היזכרו באמירות של מריאן ויליאמסון והרמב"ם.
  • בואו ניזכר במשימה הראשונית שעסקנו בה היום ועסקה בחוזקות האישיות שלנו. לאור מה שלמדנו - איך אנחנו צריכים להתייחס לאותן חוזקות?
דף הנחיות למנחה:
פרשת עקב.docx
דף מספר 1 בסדרה פרשות שבוע, דפים נוספים בסדרה: