עצור! גבול לפניך
הדף מאת: מיקי דלה טורה / גשר - מפעלים חינוכיים
רצח רבין הציף בין השאר, את שאלת ההתמודדות עם דעות שונות ועם ערכים מנוגדים. ולא פחות חשוב מזה, הוא חִייב אותנו לשאול עד לאן נלך עם האמונה, עם הדרך או עם החוק, והיכן נשים את הגבול ונעצור? מה יגרום לנו לקבוע את הגבול ומי יקבע אותו? הדף שלפנינו עוסק בשאלת הגבולות, בהיבט האישי ובהיבט החברתי. באמצעות המקורות נבחן את חשיבותם של הגבולות, את חסרונותיהם ואת האפשרות לפרוץ אותם.
(א) וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. (ב) וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ אֶת-יִצְחָק וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. (ג) וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ וַיִּקַּח אֶת-שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים...

(ט) וַיָּבֹאוּ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ וַיַּעֲרֹךְ אֶת-הָעֵצִים וַיַּעֲקֹד אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל-הַמִּזְבֵּחַ מִמַּעַל לָעֵצִים. (י) וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת-יָדוֹ וַיִּקַּח אֶת-הַמַּאֲכֶלֶת לִשְׁחֹט אֶת-בְּנוֹ.
And it came to pass after these things, that God did prove Abraham, and said unto him: ‘Abraham’; and he said: ‘Here am I.’ And He said: ‘Take now thy son, thine only son, whom thou lovest, even Isaac, and get thee into the land of Moriah; and offer him there for a burnt-offering upon one of the mountains which I will tell thee of.’ And Abraham rose early in the morning, and saddled his ass, and took two of his young men with him, and Isaac his son; and he cleaved the wood for the burnt-offering, and rose up, and went unto the place of which God had told him.
דיון
  • אילו תחושות מעוררת בכם פרשת העקדה?
  • האם לדעתכם אברהם התחבט לפני ביצוע הצו?
  • האם נכון לציית לכל חוק? ומה אם הוא פוגע בך או בבני משפחתך?
הרמב"ם בהקדמה לספרו היד החזקה (מעובד)
כאשר ראה רבי יהודה הנשיא את ירידת הדורות והתלמידים מתמעטים והולכים והצרות מתחדשות ובאות ומלכות רומי פושטת בעולם ומתגברת וישראל מתגלגלים בעולם והולכים לקצוות, והיה חושש שמא תישכח תורה שבעל-פה, ועמד הוא ובית דינו בהסכמת החכמים שהיו בזמנו לחבר ספר בקבלה הנתונה בסיני וסמכו על המקרא שכתוב "עת לעשות לה' הפרו תורתך", לכן חיבר חיבור אחד להיות ביד כולם כדי שילמדהו במהרה ולא ישכח. וישב כל ימי חייו הוא ובית דינו ולימדו "המשנה" ברבים. עד כאן דבריו.
דיון
  • מתי ניתן לעבור על חוק או על צו אלוהי?
  • האם יש צידוק לחציית גבולות? האם ישנה פרשנות דו כיוונית?
"פקודה בלתי חוקית בעליל", השופט בנימין הלוי, בפסק הדין בעניין כפר קאסם
סימן ההכרה של פקודה "בלתי חוקית בעליל" - מן הדין שיתנוסס כדגל שחור מעל לפקודה הנתונה, ככתובת אזהרה האומרת: "אסור!". לא אי חוקיות פורמאלית, נסתרת או נסתרת למחצה, לא אי חוקיות המתגלה רק לעיני חכמי משפט חשובה כאן, אלא: הפרת חוק גלויה ומובהקת, אי חוקיות ודאית והכרחית המופיעה על פני הפקודה עצמה, אופי פלילי ברור של הפקודה או של המעשים שהפקודה מצווה לעשותם, אי חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין אינה עיוורת והלב אינו אטום או מושחת - זוהי מידת אי החוקיות הדרושה כדי לבטל את חובת הציות של חייל ולהטיל עליו את האחריות הפלילית למעשיו.
דיון
  • מי קובע מהי עבירה "בלתי חוקית בעליל"? האם חוק נתון לפרשנות פרטית?
  • האם זה נכון לצפות מאדם שידע לקבוע בעצמו את הגבול? מה הסכנות שבכך?
אליה ליבוביץ' "הכל הולך" הארץ 30/6/08
"הצבת גבולות וקביעת מגבלות על המעשים של בני אדם הן חלק ממהותה של תרבות. אלה לא הגבולות שמציב אדם אחד, או קבוצה של בני אדם, בכוח הזרוע, על פעולותיהם הפיסיות והרוחניות של בני אדם אחרים, אלא גבולות בתחומים שונים המקובלים על בני אדם מתוך שכנוע פנימי, הכרה והבנה של אותו התחום. כך הדבר בציור, שבו לא כל גיבוב של צבעים הוא מעשה אמנותי. כך הוא במוסיקה שבה לא כל ערבוב של רעשים הוא קונצרט, ממש כשם שלא כל אוסף של מילים הוא ספרות או שירה. אך בעוד שבתחום העשייה האמנותית והספרותית פעילות חסרת כל רסן וגבול מניבה בדרך כלל תוצאות חסרות טעם, אך רק לעיתים רחוקות מסוכנות, בתחום המדיני-חברתי בפרט בחברה כמו ישראל... פעילות נטולת רסן וגבולות של אנשי השלטון מגבירה את הסכנה לעצם קיומה."
© כל הזכויות שמורות למחבר
www.haaretz.co.il
דיון
  • האם הגדרת גבולות זו הגדרה פנימית או חיצונית?
  • האם ניתן לערער על כל גבול?
דיון
  • מה קורה כאשר אין גבולות? כיצד נראית חברה ללא גבולות?
  • האם יש שוני בצורך בהצבת גבולות בין תחומים שונים?
אריק איינשטיין, יושב על הגדר, מתוך האלבום יושב על הגדר.
יושב על הגדר/ אריק איינשטיין
יושב על הגדר רגל פה, רגל שם

יושב על הגדר בסדר עם כולם.

דופק חיוכים לכל הכיוונים

ותמיד, תמיד נמצא בעניינים.

יושב על הגדר רגל פה, רגל שם

יושב על הגדר משקיף על העולם

דופק חיוכים לכל הכיוונים

ותמיד, תמיד נמצא בעניינים.

יושב על הגדר רגל פה, רגל שם

יושב על הגדר לוקח את הזמן

דופק חיוכים לכל הכיוונים

ותמיד, תמיד נמצא בעניינים.

יושב חושב על הגדר

מביט לפה, מציץ לשם

קורא עיתון שומע חדשות בזמן

עוטף את עצמו במסך עשן.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • איך מרגיש האדם שיושב על הגדר? האם הוא יכול להגדיר את עצמו?
  • מה קשה יותר, לחצות את הגבול או לשבת על הגבול?
  • האם זה הוגן כלפי החברה לשבת על הגדר?
אף על פי שאלו אוסרים ואלו מתירין אלו פוסלין ואלו מכשירין לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל ולא בית הלל מבית שמאי.
Beth Shammai permits the rival wives to the surviving brothers, and Beth Hillel prohibits them. If they perform the halitzah, Beth Shammai disqualifies them from marrying a priest, and Beth Hillel makes the eligible. If they performed yibbum, Beth Shammai makes them eligible [to marry a priest], and Beth Hillel disqualifies them. Though these forbid and these permit, and these disqualify and these make eligible, Beth Shammai did not refrain from marrying women from [the families of] Beth Hillel, nor did Beth Hillel [refrain from marrying women] from [the families of] Beth Shammai. [With regard to] purity and impurity, which these declare pure and the others declare impure, neither of them refrained from using the utensils of the others for the preparation of food that was ritually clean.
דיון
  • האם לאחר שמציבים גבול, ניתן לעבור אותו?
  • האם ניתן לקיים ממשק בין קבוצות שונות על אף הגבולות הקיימים ביניהן? באילו תחומים כן ובאילו לא?
דף הנחיות למנחה:
עצור גבול לפניך.rtf