ואלה שמות...
הדף מאת: בית הלל באוניברסיטה העברית, המרכז לחיים יהודים בקמפוס / הלל ישראל
הלימוד עוסק במשמעותם של שמות, בחשיבותם לאדם הפרטי ובהשלכותיהם החברתיות. הלימוד יתחיל ממשמעותה המילונית של המילה 'שם', ימשיך בטקסטים העוסקים במשמעות השם עבור האדם, ויסיים בנסיבות שבהן אנשים בוחרים או מתבקשים לשנות את שמם.

'טוב שם טוב משֶמן טוב' – כמה הולך שֶמן טוב? מקיטון לטרקלין, ושם טוב הולך מסוף העולם ועד סופו'.

מושגים
  • שמות רבה - מדרש אגדה ארץ-ישראלי לספר שמות. חלקו הראשון דומה בסגנונו לבראשית רבה, וייתכן כי הוא המשכו (המאה ה- 5 לספירה). חלקו השני מאוחר יותר, מימי הביניים.
שֵם - מתוך מילון ספיר
  • מילה המציינת משהו (שם כלי) או מישהו כגון יוסף או חנה (שם פרטי), ביאליק או אלתרמן (שם משפחה).
  • מילה שיש לה קטגוריה של מין ואפשר לצרף אליה את ה' הידיעה כגון מים, ילדות, גדולים, מוכרת וכד'.
  • פרסום (לשבח או לגנאי) כגון בביטוי: 'מוציא שם רע' (על אחר).
  • משמש אחרי מילות יחס בהוראות שונות. לדוג' כשם ש..., כמו. (פתיחה למשפט המשמש יסוד להשוואה)
  • זֶכר. "להקים לאחיו שם בישראל" (דברים פרק כה, פסוק ז).
דיון
HE dir=rtl style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: David; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-font-family: 'Brush Script MT'; mso-hansi-font-family: 'Brush Script MT'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: HE">מהו שם?
רחל צורן, הקול השלישי: איכויותיה המרפאות של הספרות ואפשרויות יישומן בדיאלוג הביבליותרפי, הוצאת כרמל, 2001, עמ' 194-206
בשם המוענק לנו עם הלידה ניתן אולי לראות את 'משפט ההורה' הראשון שלנו, את 'טקסט הילדות' הראשון. דרך השם מועברים אלינו ירושות משפחתיות, ציפיות, השקפות עולם, אידיאולוגיה ועוד ועוד. לאורך כל החיים אנו מנהלים דיאלוג עם שמנו, כשבידינו הברירה 'להיענות' לשם שניתן לנו או להיאבק עמו.
לא תמיד בחירה כזו היא חופשית כל כך. לעיתים אנו מרגישים את עצמנו כבולים על ידי השם ומתייחסים אליו כאל 'גזירת גורל'. יתר על כן, ה'קול' הקורא בשמנו, שאף הוא משתנה במהלך החיים, יכול לקבוע את יחסנו אל השם. אותו קול יכול להיות אוהב, משבח או מגנה, והדהודו בתוכנו עשוי או עלול לשנות את משמעות השם, ובעקבות זאת אף את האופן שבו אנו תופסים את עצמנו.
שם, מאיה בז'ראנו, תדרים – מבחר 1978-2004 וחדשים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2005 עמ' 224
שם
לכל ילד שמו שם שלט גדול כמו בגן הבוטני,
בגן הזואולוגי.
כשנכנסים לחיים צריך שלט, גדר מסמנת
של גבולות אני;
ובזמן האפל שבין הגיחה לעולם
עד לנעיצת השם על לוח הלב או המצח
ובזמן האפל הזה בוכים לפעמים
מחוסר התאמה ומכאב הלחיצה
כי כל שם הוא סד על תנועת החופש
המקורית האינכבולית.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
  • מהו כוחו של שם?
  • האם השם הולך איתנו תמיד, לטוב ולרע?
  • מאיזה מניעים בוחרים הורים שם לילדיהם?
  • מהן הנסיבות שבהן בוחר אדם להחליף את שמו?
וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם; וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ.

הסברים
  • רש"י: "כי אב המון גוים- לשון נוטריקון של שמו, ורי"ש שהייתה בו בתחילה שלא היה אב אלא לארם שהוא מקומו, ועכשיו אב לכל העולם.
Neither shall thy name any more be called Abram, but thy name shall be Abraham; for the father of a multitude of nations have I made thee.
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם, שָׂרַי אִשְׁתְּךָ, לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי, כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ".
And God said unto Abraham: ‘As for Sarai thy wife, thou shalt not call her name Sarai, but Sarah shall her name be.
אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה לָתוּר אֶת הָאָרֶץ, וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן יְהוֹשֻׁעַ
These are the names of the men that Moses sent to spy out the land. And Moses called Hoshea the son of Nun Joshua.
מה ראה משה להוסיף על שמו של יהושע יו"ד אלא כלב נטל שכרו מן הארץ, שנאמר (יהושוע, י"ד, ט): 'אם לא הארץ אשר דרכה רגלך בה לך תהיה לנחלה ולבניך עד עולם', ויהושע נטל שכר עשרה אנשים של מרגלים שנתוסף יו"ד יתיר. יו"ד – עשרה – 'ויקרא משה להושע בן נון יהושע'. ב. דבר אחר: כיון שראה משה אותן שהיו רשעים אמר ליהושע: יה יושיעך מן הדור הזה
9 (Numb. 13:16, cont.) “Then Moses called Hoshea (hwsh') ben Nun, Joshua (yhwsh')”: What reason did Moses see for adding a yod (i.e., a y) to Joshua's name?9 Cf. Sanh. 107a; Gen. R. 47:1; Exod. R. 6:1. It is simply that Caleb had taken his reward from the land, as stated (in Deut. 1:36)), “to him will I gave the land on which he has trod.” But Joshua [received] the reward [that would have gone to the other] ten [spies], in that a yod [which stands for] ten was added to his name. (Numb. 13:16, cont.) “Then Moses called Hoshea (hwsh') ben Nun, Joshua (yhwsh'). Another interpretation: When Moses saw that they were so very wicked, Moses said to him, “May the Lord (abbreviated to yh) save (ywshy') you from this evil generation.”
דיון
שאלות
מה מסמלת לדעתכם החלפת השם במקרים של אברהם, שרה ויהושע?
האם מוכרות לכם דוגמאות נוספות לאנשים שהחליפו את שמם?
מדרש תנחומא, פרשת ויקהל
אתה מוצא שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראים לו בני אדם, ואחד מה שקונה הוא לעצמו; טוב מכולם מה שקונה הוא לעצמו.
דיון
שאלה
מדוע לדעתך השם שקונה האדם לעצמו הוא הטוב מכולם?
דן פגיס, כל השירים/ אבא, הוצאת הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק, ירושלים 1991, עמ' 366.
"השם שלך? איזה מהם, אם לא אכפת לך? את השם שנתתי לך (טוב, בעצם לא אני, דודה צילי הציעה אותו), את השם המצלצל הלטיני הזה מחקת כשבאת ארצה. בחרת את השגרתי ביותר: דן. לא טענתי כלום. הבנתי שאתה רוצה להיעלם בארץ, פשוט להיספג בה כמו מים בחול. איך אומרים, מחליף שם מחליף מזל, נכון? אבל אני מודה לך שלא החלפת גם את שם המשפחה שלנו. אתה מבין אותי?"
"לא, אבא"
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
שאלה
מה מייצג השם 'דן' עבור הדמויות השונות בשיר?
ל"מ מונטגומרי, האסופית- אן מהחווה הירוקה, הוצאת כתר, עמ' 28
...מה שמך?
הילדה היססה לרגע.
"התוכלי בבקשה לקרוא לי קורדיליה?" שאלה בלהיטות.
"לקרוא לך קורדיליה! האם זהו שמך?"
לא-א-א, אין זה בדיוק שמי, אבל מאוד הייתי רוצה להיקרא קורדיליה. זהו שם אלגנטי בצורה מושלמת כל כך".
"איני מבינה מה בשם אלוהים את מתכוונת לומר. אם קורדיליה איננו שמך, מהו שמך?"
"אן שרלי", פלטה הילדה באי רצון, "אבל, אנא, קראו לי קורדיליה. אחת היא לכם באיזה שם תקראו לי אם אשאר פה רק לזמן קצר, לא כן? ואן הוא שם כל כך לא רומנטי".
"לא רומנטי! הבלים!" אמרה מרילה בחוסר אהדה. "אן הוא באמת שם פשוט, טוב והגיוני. אין לך מה להתבייש בו".
"או, איני מתביישת בו", הסבירה אן. "אלא שאני אוהבת את השם קורדיליה יותר. תמיד דמיינתי לעצמי ששמי קורדיליה לפחות בשנים האחרונות. כשהייתי צעירה דמיינתי לעצמי ששמי ג'רלדין, אבל עכשיו אני אוהבת יותר את השם קורדיליה. אם בכל זאת תקראו לי בשמי האמיתי, אז אנא קראו לי אַן, בפתח, ולא אֶן (בסגול)".
"מה זה משנה איך הוא מנוקד?" שאלה מרילה בחיוך 'חלוד' נוסף והרימה את הקומקום.
"או, זה משנה ועוד איך. זה נשמע יפה יותר. כשאת שומעת שם כלשהו, האינך יכולה לראות אותו בעיני רוחך, כאילו היה כתוב? אני יכולה: אֶ-א-ן נראה נורא, אבל אַן נראה כל כך מכובד יותר. אילו רק קראתם לי אַן בפתח, הייתי מנסה לפצות את עצמי על שאיני נקראת קורדיליה".
דיון
שאלות
איזה שם הייתם בוחרים לעצמכם, לו יכולתם?
מדוע דווקא שם זה?
האם שינוי שם יכול לחולל שינוי באדם?
לכל איש יש שם, שירי זלדה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 155, תשמ"ה
לכל איש יש שם/ זלדה
לכל איש יש שם
שנתן לו אלוהים
ונתנו לו אביו ואמו
לכל איש יש שם
שנתנו לו קומתו ואופן חיוכו
ונתן לו האריג
לכל איש יש שם
שנתנו לו ההרים
ונתנו לו כתליו
לכל איש יש שם
שנתנו לו המזלות
ונתנו לו שכניו
לכל איש יש שם
שנתנו לו חטאיו
ונתנה לו כמיהתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו שונאיו
ונתנה לו אהבתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו חגיו
ונתנה לו מלאכתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו תקופות השנה
ונתן לו עיוורונו
לכל איש יש שם
שנתן לו הים
ונתן לו
מותו.
© כל הזכויות שמורות ללמחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il