תשעה באב - חורבן וזיכרון
הדף מאת: אברהם יוסקוביץ' / גשר - מפעלים חינוכיים
תשעה באב הוא אחד מימי התענית בלוח השנה העברי. בלימוד זה נברר איזה אירוע הוא מנציח, ונעסוק בשאלת הזיכרון הקולקטיבי, ערכו ואופיו.
בתשעה באב נהוג לקרוא את מגילת איכה:
מגילת איכה פסוקים א'-ה'
מגילת איכה
(א)זְכֹר ה' מֶה הָיָה לָנו הַבִּיטָה וּרְאֵה אֶת חֶרְפָּתֵנו: (ב) נַחֲלָתֵנוּ נֶהֶפְכָה לְזָרִים בָּתֵּינוּ לְנָכְרִים: (ג) יְתוֹמִים הָיִינוּ וְאֵין אָב אִמֹּתֵינוּ כְּאַלְמָנוֹת: (ד) מֵימֵינוּ בְּכֶסֶף שָׁתִינוּ עֵצֵינוּ בִּמְחִיר יָבֹאוּ: (ה) עַל צַוָּארֵנוּ נִרְדָּפְנוּ יָגַעְנוּ וְלֹא הוּנַח לָנו:
משנה, מסכת תענית (פרק ד', משנה ו')
מתוך משנה, מסכת תענית
חמשה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז וחמשה בתשעה באב... בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ [לאחר חטא המרגלים] וחרב הבית בראשונה ובשניה, ונלכדה ביתר ונחרשה העיר...
דיון
  • אילו אירועים קרו בט' באב? באילו תקופות הם התרחשו?
  • האם לדעתכם ראויים כל אותם אירועים לציון? מתי יש צורך לזכור ולהנציח אירוע?
  • מה מטרתו של הזיכרון הציבורי?
  • כיצד יש לעצב ימי זיכרון? האם צריך לקבוע דפוס אחיד או לתת לכל אירוע ואופיו?
  • זכור ה' ליהודה ואפרים, פיוט לתשעה באב
    מתוך פיוט לתשעה באב בקהילות ספרד
    זְכֹר ה' לִיהוּדָה וְאֶפְרַיִם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ דָּמָם כַּמַּיִם
    סְבִיבוֹת סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם
    זְכֹר ה' לִמְשִׁיחַ הַנִּקְרָא אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת גּוּפוֹ כִּכְבָרָה
    וְלֹא נוֹתַר חֵץ אֲשֶׁר בּוֹ לֹא יָרָה לָכֵן עָלָיו אֶבְכֶּה בְּנֶפֶשׁ מָרָה
    לְשֶּׁבֶר זֶה רָפוּ כָל יָדַיִם סְבִיבוֹת סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם
    זְכֹר ה' לִשְּׁמוֹנִים אֶלֶף אֲצִילִים אֲשֶׁר בָּרְחוּ וְהָלְכוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים
    וְעֵת רָאוּם תָּקְעוּ שָׁם אֹהָלִים עִם מַאֲכָל וּנְפוּחִים הַנְּבָלִים
    וּבַצָּמָא הִשְׁקוּם מִבְּלִי מַיִם סְבִיבוֹת סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם...
    זְכֹר ה' לְאָבוֹת וּפְרָחִים אֲשֶׁר הָרַג רָשָׁע שַׂר טַבָּחִים
    בְּדַם כֹּהֵן הַמַּקְרִיב הַזְּבָחִים וְגַם צָדָם כְּצִפֳּרִים אֶל פַּחִים
    לְשֶׁבֶר זֶה תִּצַּלְנָה אָזְנַיִם סְבִיבוֹת סְבִיבוֹת יְרוּשָׁלַיִם

    לשמיעת הפיוט
    דיון
  • על מה מבוסס הפזמון בפיוט?
  • נסו לזהות - אילו אירועים מוזכרים בפיוט? האם הם קשורים לתשעה באב?
  • מה תפקיד הזיכרון על פי הפייטן? מהו מקומו של הזיכרון האנושי בפיוט זה?
  • "זְכֹר ה' מֶה הָיָה לָנו הַבִּיטָה וּרְאֵה אֶת חֶרְפָּתֵנו" אמר ר' ברכיה: אמרו ישראל לפני הקב"ה: ריבונו של עולם! הכתבת לנו בתורתך (דברים כה:יז) "זכור את אשר עשה לך עמלק". לי עשה ולך לא עשה? לא החריב את מקדשך?... אמר ר' יצחק: אמרו ישראל לפני הקב"ה: שכחה מצויה בנו, אבל אין שכחה מצויה בך, ואין שכחה לפניך. לפיכך את זכור!
    "Remember, God, what happened to us..." (Lamentations 5:1) - Rabbi Yitzchak began: (Proverbs 30:31) "The greyhound or the male goat..." The way of the world is that when a person raises two greyhounds in his house, one big and one small, he puts the big one in front, [in case the big one is attacked,] a mercy on his expenses. Rabbi Berachia said: Israel said before the Holy One, blessed be He, "Master of the World, doesn't it say in your Torah, (Deuteronomy 25:17) 'Remember what Amalek did to you...'? He did it to us, but not to You? Didn't he destroy Your Temple? The Rabbanan said: Israel said before the Holy One, blessed be He, we are Yours and the nations of the world are Yours, why don't You have mercy on Your nation? "And the king against whom there is no rising up" (Proverbs 30:31): Rabbi Yitzchak said: Israel said to the Holy One, blessed be He, "Forgetfulness is among us, but it is not among You, nor before You. Therefore, remember! (Psalms 137:7) "Remember, God, the people of Edom on the day of Jerusalem; who said, "Aru, Aru", even to the foundation thereof." Rabbi Abba bar Kahana said: ["Aru, Aru" means] "Destroy, Destroy". And Rabbi Levi said: ["Aru, Aru" means] "Raze, Raze". the one who says, "Destroy, Destroy" uses the verse (Jeremiah 51:58) "Babylon's thick walls will be "Ar'er tit'ar'er" - "totally demolished"". The one who said "Raze, Raze" uses the verse (Psalms 137:7) "even the foundations thereof", even to it's bottommost foundations. "Look, see our shame" (Lamentations 5:1) - Rabbi Yudan said: Looking is up close, seeing is from afar. "Looking is up close", as is written, (I Kings 19:6) "And he looked, and behold, there was at his head a cake cooked on hot coals..." "Seeing is from afar", as is written, (Genesis 22:4) "And he saw the place from afar." Rabbi Pinchas said: Looking is from afar, as is written, (Psalms 80:14), "Look from the heavens and see." Seeing is up close, as is written, (Genesis 32:26), "And when he saw that he prevailed not against him, he touched the hollow of his thigh."
    דיון
  • מהי תביעתה של כנסת ישראל כלפי הקב"ה?
  • על מה מבוססת התביעה לדעת ר' ברכיה? מה ניתן לומר על תפקידו של הזיכרון ההיסטורי האנושי לדעת הדרשן?
  • מתוך שירי הגיון, משלים ושירי עלילה / י"ל גורדון
    'קינה לתשעה באב' מתוך שירו של י"ל גורדון
    ... כִּי שׂוֹטְנִים הִצְלִיחוּ
    וּבְגַאֲוָה הֵפִיחוּ,
    וּלְבַב מְעַט הִדִּיחוּ
    מִיֹּצְאֵי מִמֵּעָיִךְ.

    אֵלֶּה קְטַנֵּי רוּחַ
    לִבָּם אֱלִי כָל רוּחַ
    יָנוּד וְלֹא יָנוּחַ,
    יָד נָתְנוּ אֶל צָרָיִךְ.

    כִּי רַק חֲדָשׁוֹת יֹאבוּ;
    "הֵם – יֹאמְרוּ – מַה טֹּבוּ",
    אַף יָפְיֵךְ יַעְזֹבוּ,
    אַף יִטְּשׁוּ יִקְרוֹתָיִךְ.

    כִּי אַהֲבָה לֹהֶטֶת,
    לֹא לָךְ בְּלִבָּם שַׁלֶּטֶת,
    לֹא יִשְׂרְטוּ שָׂרֶטֶת
    כַּיּוֹם עֲלֵי שִׁמְמוֹתָיִךְ.

    "הֵן אַרְצְכֶם נָשַׁמָּה,
    עוֹד לֹא תְשׁוּבוּן שָׁמָּה.
    וּשְׂפַת יְהוּדִית לָמָּה?" –
    כֵּן יֹאמְרוּ אֶל דֹּרְשָׁיִךְ ...

    רִנָּה שְׂאִי לַאלֹהַ
    הַיּוֹשְׁבִי גָּבוֹהַ
    כִּי יַהֲפֹך בִּזְרוֹעַ
    לֵב כָּל לְאוֹם מִסְּבִיבָיִךְ.
    יִתֵּן אֱלֵי עַמִּים
    רוּחַ וְלֵב תָּמִים,
    בַּל יִשְׁאֲפוּ צַמִּים
    עָפָר בְּרֹאש אֶבְיוֹנָיִךְ.

    וּתְהִי זְכוּת כָּל גֶּבֶר
    אָז גַּם לְשִׁבְטֵי עֵבֶר,
    וּכְאֹהֲבִים בֵּית חֶבֶר
    אָז יִשְׁכְּנוּ עִם בּוֹזָיִךְ.

    חֵלֶק בְּמַמְשֶׁלֶת
    לָמוֹ יִשְׁקְלוּ בַּפֶּלֶס;
    אָז שֵׁם יְהוּדִי לַקֶלֶס
    לֹא יִשְׁמְעוּ עוֹד אָזְנָיִךְ.

    גַּם עַל בְּנֵי אֶפְרַיִם
    נָשׁוּ יְרוּשָׁלַיִם
    לַחַשׁ צְקִי כַּמַּיִם
    מוּל יֹצְרֵךְ וַאלֹהָיִךְ. ...

    לֹא עוֹד אָזַי כַּעֲבָדִים,
    לֹא נֹדְדִים נִפְרָדִים,
    כִּי חָפְשִׁים נֶאְחָדִים
    עַמֵּךְ יְהִי וּנְדָחָיִךְ.

    אוֹ אָז יִבֹאַךְ יֶשַע,
    יִמַּח כְּעָנָן פֶּשַׁע
    וּכְעָב מְרִי וָרֶשַׁע –
    אַז שַׁבְתְּ אֶל קַדְמוּתָיִךְ.

    מושגים
    • יהודה לייב גורדון - יהודה לייב גורדון (1830–1892), מגדולי המשוררים העבריים בתקופת ההשכלה. נולד בעיר וילנא בה קיבל חינוך יהודי דתי מגיל צעיר מאוד והתבלט בבקיאותו וידיעותיו בתנ"ך ובספרות התלמודית כבר מגיל זה. שנים רבות עסק יל"ג במקצוע ההוראה לפרנסתו ובמקביל קרב לתנועת ההשכלה ולהשכלה הכללית, הוא נודע כמשורר והרבה לכתוב בכתב העת העברי הראשון "המליץ", שימש גם כמזכיר וכמנהל חברת "מפיצי השכלה בישראל". יצורות רבות שלו נושאות אופי תנ"כי-היסטורי, בינהן גם יצירות רומנטיות וכן ספר משלים.
    דיון
  • כנגד מי יוצא יל"ג בשירו?
  • איזה עתיד מייחל יל"ג בשירו? מה מעמדה של החזרה לארץ בתוך תקוותיו?
  • יל"ג היה משורר משכיל במאה ה-19, ולמרות שלא היה שומר מצוות הוא העניק ליום זה משמעות אחרת. האם לדעתכם כיום, כששבנו לארצנו, יש מקום לתשעה באב או שיש ללכת בעקבות יל"ג ולתת ליום זה משמעות חדשה?אילו משמעויות הייתם מעניקים ליום זה?
  • האם ישנם עוד אירועים בלוח השנה שיש לציין בדרך אחרת (למשל: השואה, מלחמת יוה"כ, ההתנתקות)? האם לדעתכם יש 'אינפלציה' בימי הזיכרון והמועדים?
  • דף הנחיות למנחה:
    תשעה באב - דף למנחה.doc