שנה חדשה?
הדף מאת: מיקי דלה טורה / גשר - מפעלים חינוכיים
לימוד לקראת השנה החדשה העומדת בפתח בניסיון להבין מה פירושה של "חדשה", מהו חידוש אמיתי האם יש בו צורך ומה ההשלכות של חידוש או אי חידוש. החלק הראשון עוסק בחירותו של היחיד להחליט על עתידו לפי ראות עיניו (או "שרירות ליבו"). האם אב יכול להחליט איך יתנהג בנו? האם אפשר ב'מעמד צד אחד' לקבוע את התנהגותם וחוקיהם של דורות הבאים? האם כל דור יכול להחליט בעצמו האם הוא מקבל את החוקים והבריתות של הדורות הקודמים? החלק השני של דף הלימוד עוסק בשאלה האם הדור הנוכחי יכול להחליט בעצמו מה זה "להיות יהודי"? האם הוא יכול לחדש לפי ראות עיניו ("שרירות ליבו") או שמא הוא כבול בעבותות להחלטותיהם של דורות קודמים ("חכמים ונבונים") ? מתוך שאלות אלו נשאל מה באמת "חדש" בשנה שתבוא? האם נחדש משהו בשנה הקרובה?
דברים, פרק ט', פס' ט-כ
פרשת ניצבים, ספר דברים, פרק ט', פס' ט-כ
ט אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. י טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. יא לְעָבְרְךָ בִּבְרִית ה’ אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם. יב לְמַעַן הָקִים-אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאלֹהִים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר-לָךְ וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב. יג וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת-הָאָלָה הַזֹּאת. יד כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה’ אֱלֹהֵינוּ וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם... פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ-אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ-שֵׁבֶט אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם ה’ אֱלֹהֵינוּ לָלֶכֶת לַעֲבֹד אֶת-אֱלֹהֵי הַגּוֹיִם הָהֵם פֶּן-יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה. יח וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת-דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה-לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת-הַצְּמֵאָה. יט לֹא-יֹאבֶה ה’ סְלֹחַ לוֹ כִּי אָז יֶעְשַׁן אַף-ה’ וְקִנְאָתוֹ בָּאִישׁ הַהוּא וְרָבְצָה בּוֹ כָּל-הָאָלָה הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה וּמָחָה ה’ אֶת-שְׁמוֹ מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. כ וְהִבְדִּילוֹ ה’ לְרָעָה מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אָלוֹת הַבְּרִית הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה

הסברים
  • רש"י: בשרירות לבי אלך - במראות לבי כמו "אשורנו ולא קרוב" (במדבר כד) כלומר מה שלבי רואה לעשות
  • רמב"ן: בשרירות לבי אלך - כל ימי וכל חפצי אעשה, התאווה הגוברת ומתחזקת בלב תקרא שרירות
  • ראב"ע: והטעם "שלום יהיה לי" : אל על פי שאלך בשרירות ליבי, כי בצדקת הצדיקים אחיה כי הם רבים ואני יחיד חוטא
דיון
  • מתוך פשט הדברים - מהי עמדתה של התורה כלפי "שרירות הלב"?
  • מהי עמדתם של רמב"ן וראב"ע לעומת זו של רש"י?
תקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984, תקנה 367, סעיף ג
תקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד-1984 - עיקול במעמד צד אחד
367(ג): בעיקול שניתן במעמד צד אחד, על הנתבע להגיש בקשת ביטול לעיקול תוך 30 יום ממועד מתן העיקול, אחרת העיקול ימשיך להיות בתוקף. ביקש בקשת ביטול, ביהמ"ש יקיים דיון במעמד הצדדים תוך 7 ימים ממועד הגשת הבקשה.
זכין לו לאדם שלא בפניו, ואין חבין לו אלא בפניו
And the Rabbis say: One can retract his decision in the case of bills of divorce but not in the case of bills of manumission. The Rabbis explain the reason for their ruling: This is because one can act in a person’s interest in his absence, and therefore the agent acquires the document on behalf of the slave from the moment the owner hands the bill of manumission to the agent. But one can act to a person’s detriment only in his presence. The receipt of a bill of divorce is considered to be to a woman’s detriment, and therefore an agent cannot receive it for her without her consent.
יהודה עמיחי, נסיעה ברכבת, מתוך: מאדם אתה ואל אדם תשוב, הוצאת שוקן
יהודה עמיחי - נסיעה ברכבת
הַאִם אֲנִי חוֹשֵב על בְּנֵי בָּנַי שֶטֶּרֶם נוֹלְדוּ?
מה אוֹרֶךְ זְרוֹעוֹתַי לְתוֹךְ עֲתִידָם

[בשל זכויות יוצרים לא ניתן לפרסם את השיר כולו]
דיון
  • מה ההבדל בין פרשת ניצבים לתקנות הסדר האזרחי בעניין קביעת הדין לאדם אחר?
  • בין אילו סוגי דין מבדילה המשנה במסכת גיטין?
  • אילו מהם מופיעים בפרשת ניצבים ובסדר הדין האזרחי?
  • אילו שתי תהיות מעלה יהודה עמיחי בהקשר זה בשירו?
יונתן זקס, רדיקלית אז רדיקלית עכשיו, הוצאת שלם, 2007
להיות יהודי - יונתן זקס
להיות יהודי, היום כבימיו של משה, פירושו לשמוע את קריאתם של אלה שבאו לעולם לפנינו ולדעת שנועדנו לשמר את הסיפור שלהם... הנני יהודי משום שרק אם איוותר יהודי יוסיף לחיות בי סיפורם של מאה דורות לפניי... איני יכול להיות האות החסרה במגילה...
© כל הזכויות שמורות להוצאת שלם
www.shalempress.co.il


מושגים
  • יונתן זקס - הרב סר יונתן (יעקב צבי) זקס (נולד ב-8 במרץ 1948), הרב הראשי של הממלכה המאוחדת (בריטניה) מאז שנת 1991. הוסמך לרבנות בישיבת עץ החיים וב-Jews College שבלונדון. במסגרת לימודיו האקדמיים קיבל זקס תואר שני מאוניברסיטת קיימברידג' ודוקטורט מאוניברסיטת לונדון. אוניברסיטאות רבות בעולם העניקו לזקס תואר דוקטור לשם כבוד.
חת"ם סופר, "אלה דברי הברית", מתוך "גלות הכלל וגאולת הפרט", עמוד 295
דברי' אשר יצאו מפי חכמים ונבונים אשר לבם רוחב כפתחו של אולם והובררו ברירה אחר ברירה במאות שנים מאלפים חכמים והוקבעו באומה קרוב לב' אלפים שנים ואין פוצה פה ונודד כנף יעמדו שעלים קטנים חשכי הגלות לפרוץ חומותם ולהרוס גדרם ולשנות נוסחאות תפלתיהם וברכותיהם ולשנות עידן וזמן די קבעו לנו
דיון
  • מה ההבדל המהותי בין שני הטיעונים?
  • האם קיים הבדל ביניהם מבחינת התוצאה?
מוקי צור, התשמע קולי, על המשוררת רחל, עם עובד, תל אביב, 1994
מוקי צור, התישמע קולי, עמוד 46
אחד הקשיים של המודרניות הוא שהיא מטילה קביעה זו [גילוי השקר או התגלות האמת?] על כל יחיד. החברה עושה סקיצות רחבות, מציירת כמו בחוברות אנטי-פדגוגיות ציורים חסרי צבע, חסרי מילוי. והיחיד צובע וממלא אותן בתוכן ממשי. ולעולם אינו משתחרר מן הפחד שתתברר טעותו
© כל הזכויות שמורות לעם עובד
ברטראנד ראסל, ההסטוריה של הפילוסופיה
ברטראנד ראסל - ההסטוריה של הפילוסופיה
מה שאירע בתקופה המופלאה של יוון אירע שוב ברנסנס של איטליה. מגבלות המוסר והמסורתיות נעלמו, מאחר שנחשבו כרוכות באמונות טפלות: ההשתחררות מן הכבלים העניקה ליחידים חיות ויצירתיות, שהניבו פריחה נדירה של גאונות. אלא שהאנרכיה והבגידה שבהכרח נבעו מהתנוונות מידות המוסר גרמו לאיטלקים אימפוטנציה קולקטיבית, והם נפלו, כמו היוונים,תחת ידיהן של אומות פחות מתורבתות מהם, אך לא עניות כל כך בלכידותן החברתית

מושגים
  • ברטראנד ראסל - ברטראנד ארתור ויליאם ראסל (18/5/1872 - 2/2/1970), היה פילוסוף בריטי שהשפיע רבות גם על התפתחות המתמטיקה והלוגיקה. מלבד לפעילותו המדעית, עסק גם בפעילות חברתית, בפרט נגד הנשק הגרעיני והמלחמה בווייטנאם
דיון
  • אילו נקודות מבט נוספות מביאים צור וראסל על אלו של החת"ם סופר ושל זקס?
  • מה יכולות להיות ההשלכות האפשריות של אימוץ גישתם?
חיים נחמן ביאליק, השירים, הוצאת דביר 2004, עמוד 530
עומד ומפשפש - ח.נ. ביאליק
א.
עומד ומפשפש אני בארון ספרי אבא זקני
אותיות אותיות שם ששים רבוא שפרחה נשמתם
פגרי המון זבובי מוות מחללי צינה
לעת מטה כנפם בתחילת החורף השמם
מאליה אלפים ורבבות נפלו, נפלו, נפלו
ובסתר כל פינה עמומה ובזווית כל בית
ובין השפתיים על גבי הכתלים פגריהם מוטלים,
מעוכים ומוטלים באבק, מגוללים בקורי עכביש,
וצפויים אלי המטאטא – מבלי רוח חיים...
למעצבה ישכבון בלא טעם בלא ריח בלא לח
רק ריח מקק נודף... ריבונו של עולם !
ב.
עומד ומפשפש אני בארון ספרי אבא זקני,
שלום עליכם, רבותי, מערכות הספרים הקדושים
שלום לכם ולתורתכם הקשה, הוי זקנים קפדנים.
האם הכרתוני? עליכם הרגתי מלפנים בחדר,
ועליכם המתי את עצמי בישיבות ובבתי מדרש.
אתם לבדכם הייתם עולמי היחיד מעודי:
אווירי שמי שמי, ירחי ושמשי יגיעי, מרגועי
תאוותי, דמיוני, גאון אבי וראש תפילת אמי הצנועה
בקיץ הייתם פרדסי בחורף הכר למראשותי,
לעט ימוט ראשי יגע וכפוך מעולכם הקשה.
בפינה נסתרה יחידי ורד השכינה מצאתני –
ותפרש עלי את כנפיה ו- - -
אותיותיכם צרפתי ואברא לי עולם לעצמי
גם חלומותי שלי, מאליהם בלבבי צמחו
שלב שלבתי בכם ואסנן עליכם נשמתי.
דיון
  • איך עונה ביאליק לקריאה של יונתן זקס והחת"ם סופר?
  • מה ההשלכה לדעתו באימוץ גישתם?
זלמן שניאור, על שער ספר בראשית, שירים, א' (תרסא-תשה) עם עובד תשי"א, עמוד רסז
מתוך "על שער ספר-בראשית" - זלמן שניאור
וכי יאמרו: על הראשונים ועל האחרונים
הוספת אף החסרת בעט-זדון....
ועניתי: לא עבד שומר אני. אדון -
לכל היקר הנוצץ בספר המטמונים !
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • זלמן שניאור - (1886-1959) נולד בשקלוב, רוסיה ונפטר בניו יורק. חולק זמנו בין אמריקה לישראל. ממשוררי דור התחייה המובהקים והבולטים.
דיון
  • איך יגיבו ביאליק ושניאור לדברי מוקי צור?
  • האם אתה מסכים לגישתם?
הרב א' י' קוק זצ"ל, "אורות התשובה" פרק י"ז, בהוצאת מוסד הרב קוק, תרפ"ה
גם מתוך החול ייגלה הקודש, וגם מתוך החופש הפרוץ יבוא העול האהוב. עבותות זהב ישתרגו ויעלו גם מתוך השירה החופשית, תשובה מזהירה תצא גם מתוך הספרות החיצונית. זאת תהיה הפליאה העליונה של חזון הגאולה, יגמול זה הציץ, יפרח הפרח, יבושל הפרי, וידע העולם כולו, כי רוח הקודש מדבר בכנסת ישראל בכל תנועות רוחה, וסוף הכל הוא לתשובה המביאה רפואה וגאולה לעולם
דיון
  • האם דברי הרב קוק מהווים פשרה בין הגישות?