לאן תיקח הדרך
1א
הדף מאת: דפנה קרטס-הרדוף / המדרשה באורנים
2ב
לימוד זה מציע מסע לימודי בנושא הדרך. נפתח בקטע מתוך עליסה בארץ הפלאות, נמשיך בשיר "איתקה" ובשירה של חנה סנש 'בדרך', ובשני סיפורים ממסכת עירובין ונסיים ב'אור הגנוז' לר' חיים מצאנז. מהן הדרכים שעשינו אנו? לאן הדרך מובילה אותנו? האם יש משמעות לדרך עצמה? למה לצאת לדרך הצופנת סכנות? מהן החובות המוסריות של היוצא לדרך? ומהי 'פרשת דרכים'?
3ג
מתוך: לואיס קרול, עליסה בארץ הפלאות (תרגם: אוריאל אופק), הוצאת מחברות לספרות 1987, עמ' 63
לאן תיקח הדרך...
"תוכל לומר לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?", שאלה עליסה. "הדבר תלוי מאד במקום שאליו את רוצה להגיע," ענה החתול. "לא אכפת לי כל-כך לאן" אמרה עליסה. "אם כך, אין הבדל באיזו דרך תלכי," ענה החתול. "כל עוד אגיע לאן-שהוא," הוסיפה עליסה לצורך ההסבר. "הו, אין ספק שתגיעי," אמר החתול, "אם רק תלכי די זמן."
4ד
דיון
  • עליסה מוטרדת מהאפשרות שהדרך לא תוביל לשום מקום. האם אפשרות כזאת תיתכן, או שכל דרך אכן מובילה למקום בעל ערך?
  • נסו להיזכר בדרך שבה הלכתם ליעד מוגדר מראש, ובמהלכה הגעתם ליעד לא צפוי.
5ה
קונסטנדינוס קוואפיס, הדרך, כל השירים , הוצאת כרמל, 1993
הדרך, המסע / קונסטנדינוס קוואפיס
כִּי תֵּצֵא בַּדֶּרֶךְ אֶל אִיתָקָה
שְׁאַל כִּי תֶּאֱרַךְ דַּרְכְּךָ מְאֹד
מְלֵאָה בְּהַרְפַּתְקוֹת, מְלֵאָה בְּדַעַת.
אַל תִּירָא אֶת הַלַּסְטְרִיגוֹנִים וְאֶת הַקִּיקְלוֹפִּים
אַל תִּירָא אֶת פּוֹסֵידוֹן הַמִּשְׁתּוֹלֵל.
לְעוֹלָם לֹא תִּמְצָאֵם עַל דַּרְכְּךָ
כָּל עוֹד מַחְשְׁבוֹתֶיךָ נִשָּׂאוֹת,
וְרֶגֶשׁ מְעֻלֶּה מַפְעִים אֶת נַפְשְׁךָ וְאֶת גּוּפְךָ מַנְהִיג.
לֹא תִּתָּקֵל בַּלַּסְטְרִיגוֹנִים וּבַקִּיקְלוֹפִּים וְלֹא בְּפּוֹסֵידוֹן הַזּוֹעֵם,
אֶלָּא אִם כֵּן תַּעֲמִידֵם לְפָנֶיךָ נַפְשְׁךָ.

שְׁאַל כִּי תֶּאֱרַךְ דַּרְכְּךָ מְאֹד.
כִּי בִּבְקָרִים רַבִּים שֶׁל קַיִץ תִּכָּנֵס בְּחֶדְוָה,
בִּפְלִיאָה רַבָּה כָּל כָּךְ אֶל נְמָלִים שֶׁלֹּא רָאִיתָ מֵעוֹלָם.
בְּתַחֲנוֹת-מִסְחָר פֵינִיקִיּוֹת תַּעֲגֹן
תִּקְנֶה סְחוֹרוֹת מְשֻׁבָּחוֹת לָרֹב,
פְּנִינִים וְאַלְמֻגִּים, עִנְבָּר וְהָבְנֶה,
וּמִינִים שׁוֹנִים שֶׁל בְּשָׂמִים טוֹבִים
כְּכָל שֶׁרַק תִּמְצָא בְּשָׂמִים טוֹבִים.
עָלֶיךָ לְבַקֵּר בְּהַרְבֵּה עָרֵי מִצְרַיִם
לִלְמֹד, לִלְמֹד מֵאֵלֶּה הַיּוֹדְעִים.
וְכָל הַזְּמַן חֲשֹׁב עַל אִיתָקָה
כִּי יִעוּדְךָ הוּא לְהַגִּיעַ שַׁמָּה.
אַךְ אַל לְךָ לְהָחִישׁ אֶת מַסָּעֲךָ
מוּטָב שֶׁיִּמָּשֵׁךְ שָׁנִים רַבּוֹת.
שֶׁתַּגִּיעַ אֶל הָאִי שֶׁלְּךָ זָקֵן עָשִׁיר
בְּכָל מַה שֶּׁרָכַשְׁתָּ בַּדֶּרֶךְ.
אַל תְּצַפֶּה שֶׁאִיתָקָה תַּעֲנִיק לְךָ עֹשֶׁר.

אִיתָקָה הֶעֱנִיקָה לְךָ מַסָּע יָפֶה
אִלְמָלֵא הִיא לֹא הָיִיתָ כְּלָל יוֹצֵא לַדֶּרֶךְ.
יוֹתֵר מִזֶּה הִיא לֹא תּוּכַל לָתֵת.
וְהָיָה כִּי תִּמְצָאֶנָּה עֲנִיָּה
לֹא רִמְּתָה אוֹתְךָ אִיתָקָה.
וְכַאֲשֶׁר תָּשׁוּב, וְאַתָּה חָכָם, רַב-נִסָּיוֹן,
תּוּכַל אָז לְהָבִין מַה הֵן אִיתָקוֹת אֵלֶּה.



מושגים
  • קונסטנדינוס קוואפיס - קונסטנדינוס קוואפיס (1863 – 1933) הוא גדול השירה היוונית המודרנית, איש אלכסנדריה והתרבות הים-תיכונית הישנה והחדשה.
6ו
דיון
היזכרו בדרך ארוכה שבה הלכתם או שבה אתם הולכים היום.
  • מה היעד שלכם?
  • מהם המכשולים בדרככם?
  • מה מפחיד אתכם?
  • מהו "המצפן" שמכוון אתכם?
  • אם הדרך הסתיימה זה מכבר: כיצד היא בנתה אתכם?
  • איך התחלתם את המסע וכיצד סיימתם אותו?
7ז
חנה סנש, ללא שפה – שירים, הוצאת הקיבוץ המאוחד תשל"ח, עמ' 20
בדרך/ חנה סנש
קוֹל קָרָא והָלַכְתִי,
הָלַכְתִי כִּי קָרָא הַקּוֹל.
הָלַכְתִי לְבַל אֶפּוֹל,
אַך עַל פָּרָשַת דְּרָכִים
סָתַמְתִי אזנַי בַּלוֹבֶן הַקַּר
וּבָכִיתִי כִּי אִבַּדְתִּי דָבָר.
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
8ח
דיון
למה בכלל לצאת לדרך?
  • האם גם אתם יצאתם בעבר לדרך בעייתית ומסוכנת, אף שידעתם מראש את מחיריה?
  • למען אילו עקרונות או ערכים הייתם מוכנים להסתכן ולצאת לדרך?
9ט
טביעת רגלו של האדם, היא שעושה את הדרך
אמר רבי יהושע בן חנניה: מימי לא נצחני אדם חוץ מאשה תינוק ותינוקת.... תינוקת מאי היא? פעם אחת הייתי מהלך בדרך, והיתה דרך עוברת בשדה, והייתי מהלך בה. אמרה לי תינוקת אחת: רבי, לא שדה היא זו? אמרתי לה: לא, דרך כבושה היא. אמרה לי: ליסטים [שודדים] כמותך כבשוה.
Having discussed the clever speech of various Sages, the Gemara relates that Rabbi Yehoshua ben Ḥananya said as follows: In all my days, no person defeated me in a verbal encounter except for a woman, a young boy, and a young girl. What is the encounter in which a woman got the better of me? One time I was staying at a certain inn and the hostess prepared me beans. On the first day I ate them and left nothing over, although proper etiquette dictates that one should leave over something on his plate. On the second day I again ate and left nothing over. On the third day she over-salted them so that they were inedible. As soon as I tasted them, I withdrew my hands from them. She said to me: My Rabbi, why aren’t you eating beans as on the previous days? Not wishing to offend her, I said to her: I have already eaten during the daytime. She said to me: You should have withdrawn your hand from bread and left room for some beans. She then said to me: My Rabbi, perhaps you did not leave a remainder of food on your plate on the first days, which is why you are leaving over food today. Isn’t this what the Sages said: One need not leave a remainder in the pot [ilpas], but one must leave a remainder on the plate as an expression of etiquette (Tosafot). This is the incident in which a woman got the better of Rabbi Yehoshua ben Ḥananya. What is the incident with a young girl? One time I was walking along the path, and the path passed through a field, and I was walking on it. A certain young girl said to me: My Rabbi, isn’t this a field? One should not walk through a field, so as not to damage the crops growing there. I said to her: Isn’t it a well-trodden path in the field, across which one is permitted to walk? She said to me: Robbers like you have trodden it. In other words, it previously had been prohibited to walk through this field, and it is only due to people such as you, who paid no attention to the prohibition, that a path has been cut across it. Thus, the young girl defeated Rabbi Yehoshua ben Ḥananya in a debate.
10י
דיון
  • במה מאשימה התינוקת את ר' יהושע?
  • מהן חובותיו המוסריות של אדם ההולך בדרך שאחרים סללו לפניו? נסו לחשוב על דוגמאות קונקרטיות מתחומים שונים של החיים: משדה החברה, הפוליטיקה וכדומה.
11יא
תינוק מאי היא? פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים ואמרתי לו: באיזה דרך נלך לעיר? אמר לי: זו קצרה וארוכה וזו ארוכה וקצרה. והלכתי בקצרה וארוכה. כיון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפין אותה גנות ופרדיסין. חזרתי לאחורי, אמרתי לו: בני, הלא אמרת לי "קצרה". אמר לי: ולא אמרתי לך "ארוכה"? נשקתיו על ראשו ואמרתי לו: אשריכם ישראל שכולכם חכמים גדולים אתם מגדולכם ועד קטנכם.
What is the incident with a young boy? One time I was walking along the path, and I saw a young boy sitting at the crossroads. And I said to him: On which path shall we walk in order to get to the city? He said to me: This path is short and long, and that path is long and short. I walked on the path that was short and long. When I approached the city I found that gardens and orchards surrounded it, and I did not know the trails leading through them to the city. I went back and met the young boy again and said to him: My son, didn’t you tell me that this way is short? He said to me: And didn’t I tell you that it is also long? I kissed him on his head and said to him: Happy are you, O Israel, for you are all exceedingly wise, from your old to your young.
12יב
דיון
  • פרשת הדרכים היא מקום שבו על האדם לקבל החלטות. התינוק, ככל "תינוק", יושב על פרשת דרכים. ישיבתו מסמלת שהות ממושכת (אחרת היה ניצב). מה קורה למי ששוהה זמן רב מדי בפרשת דרכים? האם מצב כזה מוכר לכם?
  • ר' יהושע בן חנניה, מגדולי החכמים בדורו, מצליח ללמוד מהקטנים ומהחלשים: מאשה, מתינוק ומתינוקת. מדוע דווקא מהם הוא לומד?
13יג
ר' חיים מצאנז, אור הגנוז, הוצאת הקבוץ הארצי תשס"ה, עמ' 353
חיפוש הדרך
בחודש אלול, כשהבריות מכינים את ליבם לקראת יום הדין, היה רבי חיים מצאנז רגיל לספר מעשיות בניגון שהיה מעורר כל אדם לתשובה. פעם אחת סיפר: "איש תעה במעמקי היער. כעבור זמן מה תעה שם אדם אחר ופגש בראשון. בלי לדעת מה אירע לו לזה. שאל אותו באיזו דרך אפשר לצאת מן היער. 'דבר זה איני יודע', השיב הראשון, 'אבל יכול אני להראות לך את הדרכים המוליכות יותר לתוך הסבך, ואחרי כן נלך יחד לחפש את הדרך'. "עולם!", סיים הרבי את סיפורו, "נחפש יחד את הדרך החדשה!"
14יד
דיון
  • מה מסמל היער בסיפור? איפה "היער" שלכם?
  • מדוע מציע האיש לחברו להראות לו את 'הדרכים המוליכות יותר לתוך הסבך'?
  • מהי הזיקה בין התעייה העמוקה בסבך, לבין חיפוש הדרך החדשה?
  • האם גם אתם הסתבכתם פעם באופן שאילץ אתכם לגלות דרך חדשה?
16 טז
17יז