השבירה, התיקון והאדם – לפי תורת האר"י
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
על פי תורת האר"י, על האדם מוטלת האחריות לתקן את העולם. תיקון העולם נעשה על ידי עשיית טוב והפצת אור. אין זה אומר שההתמודדות היא פשוטה. להפך, על מנת להוציא את האור והטוב יש לגעת ברע ובחושך הנמצא בכל אדם ובעולם. דף לימוד זה הוא חלק מדפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא בהכרח קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
דיון
שברו את הכלים ולא משחקים
ע"פ המסורת הקבלית של האר"י (ר' יצחק לוריא, צפת, המאה ה-16), בתהליך בריאת העולם "נשברו הכלים", כי המציאות החומרית לא הייתה יכולה להכיל את כוחו האינסופי של האל. כך מסביר האר"י את העובדה שהעולם סביבנו מקולקל. תפקיד האדם הוא לתקן את העולם, ובכך להשלים את תהליך הבריאה. כאשר ישלים האדם את תיקון העולם, תבוא הגאולה.
כיצד יכול האדם לתקן את העולם? בעולם השבור שסביבנו מעורבבים טוב ורע: ניצוצות האור כלואים בתוך קליפות הרוע. על ידי מעשיו הנכונים, יכול האדם להפריד את הניצוצות מהקליפות ולשחרר את האור. האדם המתקן חייב אפוא לגעת ברוע ובקושי כדי לחלץ מתוכו את הטוב.
דיון
  • באילו מאורעות בהיסטוריה האחרונה (או בחייכם האישיים) אתם רואים את סימני "שבירת הכלים"?
  • מה דורש תיקון בישראל של ימינו?
  • מהו לדעתך תפקידו של האדם (ושלך) בתיקון העולם היום?
ספר ליקוטי מוהר"ן, מהדורה קמא סימן קטו
"וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק, וּמֹשֶׁה נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹֹקִים" (שמות כ, יח). כִּי מִי שֶׁהוּא הוֹלֵךְ בְּגַשְׁמִיּוּת כָּל יָמָיו, וְאַחַר כָּךְ נִתְלַהֵב וְרוֹצֶה לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲזַי מִדַּת הַדִּין מְקַטְרֵג עָלָיו, וְאֵינוֹ מַנִּיחַ אוֹתוֹ לֵילֵךְ בְּדַרְכֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וּמַזְמִין לוֹ מְנִיעָה. וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ חָפֵץ חֶסֶד הוּא. וּמַסְתִּיר אֶת עַצְמוֹ כִּבְיָכוֹל בְּהַמְּנִיעָה הַזֹּאת.

וּמִי שֶׁהוּא בַּר דַּעַת, הוּא מִסְתַּכֵּל בְּהַמְּנִיעָה, וּמוֹצֵא שָׁם הַבּוֹרֵא בָּרוּךְ הוּא, [...] וּמִי שֶׁאֵינוֹ בַּר דַּעַת, כְּשֶׁרוֹאֶה הַמְּנִיעָה חוֹזֵר תֵּכֶף לַאֲחוֹרָיו. וּמְנִיעָה הוּא בְּחִינַת עָנָן וַעֲרָפֶל, כִּי עָנָן וַעֲרָפֶל הַיְנוּ חֹשֶׁךְ, [...] וְזֶה פֵּרוּשׁ הַפָּסוּק "וַיַּעֲמֹד הָעָם מֵרָחֹק", כִּי כְּשֶׁרוֹאִין הָעֲרָפֶל, הַיְנוּ הַמְּנִיעָה כַּנַּ"ל, עוֹמְדִין מֵרָחֹק. "וּמֹשֶׁה", שֶׁהוּא בְּחִינַת דַּעַת כָּל יִשְׂרָאֵל, "נִגַּשׁ אֶל הָעֲרָפֶל, אֲשֶׁר שָׁם הָאֱלֹֹקִים". הַיְנוּ אֶל הַמְּנִיעָה, שֶׁבָּהּ בְּעַצְמָהּ נִסְתָּר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

מושגים
  • ליקוטי מוהר"ן - הספר ליקוטי מוהר"ן [=מורנו הרב רבי נחמן] הוא חיבורו החשוב ביותר של רבי נחמן מברסלב, ומהווה את ספר היסוד של חסידות ברסלב. הספר הוא אוסף של דרשות שנשא רבי נחמן, שנרשמו ונדפסו בידי תלמידו.
דיון
לפי דרשת ר' נחמן, ההישג המשמעותי של האדם מתרחש דוקא כשהוא מתמודד עם מה שחוסם אותו ("המניעות" שלו).
  • האם אתם מסכימים עם התיאור של ר' נחמן? האם תוכלו לתת דוגמאות לכך?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל