חולמים ובונים
הדף מאת: אפרת גרבר - ארן
א שיר, המעלות:
בשוב ה', את-שיבת ציון-- היינו, כחולמים.
ב אז יימלא שחוק, פינו-- ולשוננו רינה:
אז, יאמרו בגויים-- הגדיל ה', לעשות עם-אלה.
ג הגדיל ה', לעשות עימנו-- היינו שמחים.
ד שובה ה', את-שביתנו-- כאפיקים בנגב.
ה הזורעים בדמעה-- ברינה יקצורו.
ו הלוך ילך, ובכה-- נושא משך-הזרע:
בוא-יבוא ברינה-- נושא, אלומותיו.
A Song of Ascents. When the LORD brought back those that returned to Zion, We were like unto them that dream. Then was our mouth filled with laughter, and our tongue with singing; then said they among the nations: 'The LORD hath done great things with these.' The LORD hath done great things with us; we are rejoiced. Turn our captivity, O LORD, as the streams in the dry land. They that sow in tears Shall reap in joy. Though he goeth on his way weeping that beareth the measure of seed, He shall come home with joy, bearing his sheaves.
(יד) וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים אֶל-אִישׁ-בֹּשֶׁת בֶּן-שָׁאוּל לֵאמֹר תְּנָה אֶת-אִשְׁתִּי אֶת-מִיכַל אֲשֶׁר אֵרַשְׂתִּי לִי בְּמֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים:
(טו) וַיִּשְׁלַח אִישׁ בֹּשֶׁת וַיִּקָּחֶהָ מֵעִם אִישׁ מֵעִם פַּלְטִיאֵל בֶּן-(לָוִשׁ) [לָיִשׁ]:
(טז) וַיֵּלֶךְ אִתָּהּ אִישָׁהּ הָלוֹךְ וּבָכֹה אַחֲרֶיהָ עַד-בַּחֻרִים וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְנֵר לֵךְ שׁוּב וַיָּשֹׁב:
And David sent messengers to Ish-boshet Sha᾽ul’s son, saying, Deliver me my wife Mikhal, whom I betrothed to me for a hundred foreskins of the Pelishtim. And Ish-boshet sent, and took her from her husband, from Palti᾽el, the son of Layish. And her husband went along with her weeping behind her to Baĥurim. Then said Avner to him, Go, return. And he returned.
דיון
  • מדוע הזורעים בוכים?
  • מה הקשר בין פלטיאל בן ליש ולבין הזורעים שהולכים "הלך ובכה"?
  • מה גורם לקוצרים לשמוח?
  • נסו לחשוב על מקרה בו בכיתם בתחילה ושמחתם בסופו
רבקה לוביץ', 'מדרשי בנות צלפחד', נחמה וינגרטן מינץ ותמר ביאלה (עורכות), דרשוני: מדרשי נשים, ידיעות אחרונות: יהדות כאן ועכשיו תשס"ט, עמ' 93
ציניקנים שבאותו הדור היו אומרים: בנות צלפחד אין פיהן ולבן שווה.
לכוחן הן עושות, לעושרן הן עושות, על מנת להשוות עצמן לזכרים בנחלה הן עושות, שלא שמים הן עושות.
לפיכך אמרה התורה "כן בנות צלפחד דברות". 'כן' משום 'כנות'. 'כן' משום 'נכון דיברו'.
לכוחן הן עושות, לעושרן הן עושות, להשוות עצמן לזכרים בנחלה הן עושות, לשם שמיים הן עושות.
© כל הזכויות שמורות להוצאת משכל
www.ybook.co.il
חגית ברטוב, 929, בראשית לו י"ט שבט תשע"ה / 8.2.2015
האנשים שמאחורי ה'עשו'
בשביל מה למען ה' הפרק הזה נכתב; שמות שמות של בניו של עשיו המיוחסים לאמותיהם, ושל הנכדים, ואז האלופים המשפחות הגדולות, ואנשי שעיר ומלכיהם ושוב המשפחות, ללא שום פשר או הסבר תולדות עשיו.
ואולי זו דרכה של התורה להגיד לנו שאדום, למרות כל מה שנחשוב על העם הזה ממש ממש תכף, אדום מורכב מאנשים, עם שמות ואמהות וגם אחיות. אולי אף אחד שם באדום לא עשה שום דבר חשוב שראוי לספר עליו מלבד ענה (השני) שמצא את היֵמִם במדבר. ואולי התורה לא מעוניינת לספר לנו את תולדות עשיו לפרטים, אז היא מספרת לנו את העיקר, את שמות האנשים והמשפחות.

תגלגלו את השמות בין השיניים ללשון תימן, אומר, צפו, געתם, קנז, וגם יעיש ויעלם וקרח אומרת לנו התורה, עוד שם ועוד שם שהרכיבו יחד משפחות, שהם יחד אדום. כי מאחורי כל עם, יש המון אנשים, עם אימא ואבא ואח ופילגש ואחות ושני בנים ובת, מאחורי כל עם יש המון אנשים עם שמות.

כן, יכול להיות שבסוף העם הזה כקבוצה, כחברה, כתרבות, יפתח נורמות בעייתיות, אולי רק כלפינו, אבל תמיד מאחורי כל קבוצה גדולה שנראית במבט ראשון או שני כמו גוש אחיד, עומדים המון אנשים, עם שמות ואמהות. כל אחד מהם יכול לבחור להיות שונה, אולי מישהי מהם בחרה להיות שונה.
© כל הזכויות שמורות ל929
www.929.org.il