Women and Tefillin OSH TNT (Ilana Winter)

(ח) וּקְשַׁרְתָּ֥ם לְא֖וֹת עַל־יָדֶ֑ךָ וְהָי֥וּ לְטֹטָפֹ֖ת בֵּ֥ין עֵינֶֽיךָ׃

(8) And you shall bind them as a sign on your hand, and they shall be totafot between your eyes.

איזוהי מצות עשה שהזמן גרמא? סוכה ולולב שופר וציצית ותפילין

Which mitzvot are positive time-caused [commandments]? Succah and Lulav, Shofar and Tzitzit and Tefillin

נשים ועבדים וקטנים פטורין מקריאת שמע ומן התפלין, וחיבין בתפלה ובמזוזה ובברכת המזון.

Women, slaves, and minors are exempt from reciting Shema and from [wearing] Tefillin and are obligated in [praying] Shemonah Esrei and in [putting up a] Mezuzah and in [saying] Birkat HaMazon.

(ט)...נשים ועבדים וקטנים פטורין מן הציצית מן התורה ומדברי סופרים...ונשים ועבדי' שרצו להתעטף בציצית מתעטפים בלא ברכה וכן שאר מצות עשה שהנשים פטורות מהן אם רצו לעשות אותן בלא ברכה אין ממחין בידן.

...Women, slaves and children are exempt from [the mitzvah of] tzitzit [both] from the Torah and from the Rabbis...but women and slaves who wish to wear tzitzit may wear [them] without a blessing, and so too for other mitzvot where women are exempt, if they wish to do them without a blessing, we do not protest.

אלא האי תנא הוא דתניא מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים

This Tanna taught in a Baraita, "Michal bat Kushi wore Tefillin and the Sages did not protest"

'מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין'. בפסיקתא [רבתי פכ"ב] דר' חזקיה בשם ר' אבהו אמרו ...מיכל בת כושי מיחו בה חכמים...ונראה לפרש דטעמא למ"ד דלא הוי רשות, משום דתפילין צריכין גוף נקי, ונשים אין זריזות ליזהר...

'Michal bat Kushi wore Tefillin'.

In the Pesikta (Rabbati PC"B) of Rabbi Chizkiyah, they quoted Rabbi Abahu as saying that...[in the case of] Michal bat Kushi, the Sages protested...

It would seem that, according to those [who rule that women] are not allowed [to wear Tefillin], the rationale is that wearing Tefillin requires guf naki, and women are not sufficiently careful [in this respect]....

א"ר ינאי תפילין צריכין גוף נקי כאלישע בעל כנפים

מאי היא? אביי אמר שלא יפיח בהן רבא אמר שלא יישן בהן

Rabbi Yannai said Tefillin need a guf naki [in order to be worn], like Elisha the Winged One [had].

What is it? Abaye says not passing wind with them on, Rava says not sleeping with them on

(ב) מי שברי לו שאינו יכול להתפלל בלא הפחה מוטב שיעבור זמן התפלה ממה שיתפלל בלא גוף נקי. (ועיין לקמן סימן פ'). ואם יראה לו שיוכל להעמיד עצמו בגוף נקי בשעת קריאת שמע יניח תפילין בין אהבה לקריאת שמע ויברך:

(ג) נשים ועבדים פטורים מתפילין מפני שהוא מצות עשה שהזמן גרמא.

הגה: ואם הנשים רוצין להחמיר על עצמן מוחין בידן (כל בו):

(ד) המניח תפילין צריך ליזהר מהרהור תאות אשה.

הגה: ואם אי אפשר לו בלא הרהורים מוטב שלא להניחם (כל בו ואורחות חיים):

(2) For one who is sure that they will not be able to pray without defecating, it is better for them to wait until after the correct time for prayer in order to pray without a guf naki (see below, section 90). And if they think they can maintain a guf naki for the duration of the Shema, they sould wear Tefillin from 'ahavah' [the blessing before the Shema] until the Shema and make the blessings.

(3) Women and slaves are exempt from Tefillin because it is a positive commandment which is caused by time. Rema: And if women want to be stringent for themselves, we protest against it (Kol Bo).

(4) One who wears Tefillin must careful with their thoughts about women.

Rema: And if they find it impossible to do so without such thoughts, it is better for them not to wear [Tefillin] (Kol Bo and Orchot Chaim)

כל בו הלכות תפילין סי' כא

כתב הרם נשים פטורות מתפילין מפני שהיא מצות עשה שהזמן גרמא, שהרי אין מניחין אותן שבת ויום טוב. ואם רצו להניח אין שומעין להן מפני שאין יודעו' לשמור עצמן בנקיות

Kol Bo (The Laws of Tefillin, Section 21)

The Maharam writes that women are exempt from Tefillin because it is a positive time-bound commandment, since we don’t wear it on Shabbat and Yom Tov. And if they want to wear it, we don’t allow them to, because they don’t know how to keep themselves in nekiut

(ו) ואם רוצין להחמיר על עצמן – מוחין בידן. ולא דמי לסוכה ולולב שפטורות ועם כל זה מברכות עליהן. דכיון דתפילין צריך זהירות יתירה מגוף נקי, כדאמרינן בשבת (מט א): תפילין צריכין גוף נקי כאלישע בעל כנפים. ובירושלמי ברכות שם אמרו: תמן אמרין "כל שאינו כאלישע בעל כנפים אל יניח תפילין". אך אנשים שמחויבים – בהכרח שיזהרו בהם בשעת קריאת שמע ותפילה. ולכן אין מניחין כל היום, כמו שכתבתי בסימן הקודם. ואם כן נשים שפטורות, למה יכניסו עצמן בחשש גדול כזה? ואצלן בשעת קריאת שמע ותפילה כלאנשים כל היום, לפיכך אין מניחין אותן להניח תפילין. ואף על גב דתניא בעירובין (צו א) דמיכל בת שאול היתה מנחת תפילין, ולא מיחו בה חכמים – אין למידין מזה, דמסתמא ידעו שהיא צדקת גמורה וידעה להזהר...(עיין מגן אברהם סעיף קטן ג' ובית יוסף. ולפי מה שכתבתי אתי שפיר.)

If they want to be strict with themselves we protest. And it's not like Succah and Lulav where [women are also] exempt but they can [do them] and make blessings over them. [By contrast,] because Tefillin need more caution for guf naki, as we say in Shabbat (49a), "Tefillin need a guf naki like Elisha the Winged One". And in the Yerushalmi Brachot there they said: "Everyone who isn't like Elisha the Winged One should not wear Tefillin". But men, [since] they are obligated, are forced to be careful with them during the reading of the Shema and the Amidah. And therefore we don't wear them all day, as I wrote in the previous section. And according to this logic, [since] women are exempt, why would they take on this great risk? [Since] for them, the time [when they are] reading the Shema and the Amidah is comparable to the [rest of] the day for men, therefore they don't wear Tefillin. And even though it was taught in a Baraita in Eiruvin (96a) that Michal bat Shaul wore Tefillin, and the Sages didn't protest, we don't learn [the law] from that, since seemingly they knew that she was a complete tzadeket and knew to be cautious....(See Magen Avraham Section 3 and the Beit Yosef. And according to what I have written here it all makes sense)

עולת התמיד לח:ד

ואם הנשים רוצין וכו׳: הטעם כתב בכלבו משום שאינו יודעת לשמור את עצמן בנקיות עכ"ל ואני תמה אם כן למאי הצריכו בגמרא פרק מי שמיתו לפרש מפני שהוא מצות עשה שהזמן גרמא הנשים פוטרות מן התפילין ת"ל דאפילו אס רוצים להחמיר אסורין להניח תפילין, שהרי אינן ידעת לשמרם בטהרה! אלא ודאי דליתא להאי טעמא לפי סוגיות הגמרא וכן אמרינן בר"פ המוצא תפילין דמיכל בת כושי היתה מנחת תפילין ולא מיחו בה חכמים אע"ג דבפסיקתא א' להיפך דמיחו בה חכמים מ"מ אנן אגמרא דידן סמכינן. מיהו יש לדחות, הא דלא מפרש גמרא הטעם זה משום שרוצה ליתן טעם גם לעבדים דפטורות ואי משום טעם זה לבד היה נראה דעבדים חייבים שהרי בודאי הם יודעים לשמרם בטהרה ולפיכך מפרש מפני שהוא מצות עשה שהזמן גרמא • דמש"ה גם עבדים פטורים מיהא מהא דאמרנן דלא מיחו בה חכמים משמע דאם האשה זקנה וידעינן בה שיודעת לשמור את עצמה דאין למחות בה ובה"ג מיירי התם:

Olat HaTamid 38:4

The Kolbo writes that the reason is because women do not know how to guard themselves with cleanliness. I was amazed at this, as if that is the case, why does the Talmud in chapter me shemeto need to explain that women are exempt from Tefillin because it is a time-caused positive commandment - Wouldn’t it be true [according to Kolbo] that even if they wish to be strict on themselves, it is prohibited for them to wear Tefillin since they do not know how to keep themselves clean! Rather, it must be that this reason [i.e., that women may not wear Tefillin due to cleanliness issues] is not correct according to the Talmudic text. So too, it says in the beginning of the chapter Hamotzee Tefillin that Michal Bat Shaul donned Tefillin and the Rabbis did not rebuke her; even though one Pesikta says the opposite, that they did rebuke her, nonetheless, we follow our Talmudic source. However, one could rebut the [previous] proof, [because perhaps] our Talmud [in me shemeto] does not give this explanation [cleanliness] since it wants to offer a reason why slaves are also exempt. And if it were for this reason [cleanliness] alone, it would appear that slaves are obligated in donning Tefillin, since they certainly know to keep themselves clean. Therefore the Talmud explains [that women are exempt from Tefillin] because of the principle of time bound positive commandments, since it is for this reason that slaves are also exempt. Nevertheless, the source that says the Rabbis did not rebuke Michal does imply that if a woman is elderly [i.e., post-menopausal] and we know that she is capable of watching herself [to stay clean], one should not rebuke her. And it is such a case that the Talmud has in mind there [i.e. in me shemeto, where women are said to be exempt from wearing Tefillin, not categorically forbidden from doing so].

מגן אברהם לח:ג

"מוחין כו'" - מפני שצריכין גוף נקי ונשים אינם זריזות להזהר אבל אם היו חייבים לא היו פטורין מה"ט דהוי רמי אנפשייהו ומזדהרי כנ"ל דלא כע"ת

Magen Avraham 38:3

"We protest": Since they need a clean body and women are not particularly careful with cleanliness; but if they were obligated, they would not be exempt on that basis, since they would accept the mitzvah upon themselves and they would thus be conscientious. Such appears to me to be the rule, and not like the Olat Tamid.

חתם סופר, שבת מט.

יש לפרש עובדא הכי, בשים לב מאי טעמא הסיר התפילין מעליו, הלא 'מצוה בעידנא דעסיק בה יותר מגנא ומצלה' (עי' סוטה כא.), ומכל שכן תפילין, דכתיב גביה (דברים כח, י): "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך" (עי' ברכות ו.) וכו'. והנראה שלפי מש"כ רבינו יונה בשם הרמב"ם הל' תפילין פ"ד הי"ד ט"ו, הובא ברא"ש בהלכות תפילין (סי' כא) שצריכין גוף נקי שלא יקל ראשו בהם...

Chatam Sofer, Shabbat 49a:

This requires explanation: What is the reason that we take Tefillin off [outside of prayers]; why, [Rav Yosef says in the Gemara] "When one is engaged in a mitzvah it protects and saves them" (see Sotah 21a). And even more so for Tefillin, with regards to which it is written (Deuteronomy 28:10): "Then all the nations of the world will see that you are called by the name of God and they will fear you" (see Brachot 6a). And it seems that according to what Rabbeinu Yonah wrote in the name of the Rambam in the Laws of Tefillin 4:14-15, as brought in the Rosh's Laws of Tefillin (Section 21), that they need guf naki, [meaning that] one should not be frivolous (lit. Light-headed) [when they are wearing] them...

אגרות משה ד:מט

...אבל פשוט שהוא רק בחשקה נפשה לקיים מצות אף כשלא נצטוותה, אבל מכיון שאינו לכוונה זו אלא מצד תורעמותה על השי"ת ועל תורתו אין זה מעשה מצוה כלל אלא אדרבה מעשה איסור שהאיסור דכפירה שחושבת דשייך שיהיה איזה חלוף בדיני התורה היא עושית גם במעשה שחמיר.

Igerot Moshe, 4:49:

...However, it is obvious that this applies only if her soul yearns to perform mitzvot, notwithstanding the fact that she is not commanded to perform them. However, since it is not with this intent, but rather stems from her protest against God and God's Torah, this is not the act of a mitzvah at all; on the contrary, [it is] a forbidden act, since she commits heresy by thinking that it is possible for the laws of the Torah to be changed even in this weighty matter.

פניני הלכה, א:ט:יג

ויש נשים שאינן מקפידות בהלכות צניעות ובמצוות רבות, ורק בטלית ותפילין רוצות להתהדר, ויש למחות במגמתן להפוך את התורה ומצוותיה לזירה למאבקים חברתיים, שכן כל עניינן של המצוות להיות מכוונות לשם שמיים, ולא ככלי למען קידום אינטרסים ממינים שונים...

למעשה, ההוראה שלא תניח, ורבים כתבו שיש למחות ביד הרוצות להניח, וכ"כ הרמ"א ומ"ב לח, יג, וכה"ח לח, ט, ועוד רבים. אלא שכפי שכתבתי, לרוצה להניח יש על מה לסמוך, שכך דעת האורחות חיים ועולת תמיד, ואף מסיום דברי ערוה"ש מבואר שאין למחות במי שמפורסמת כצדקת. ולכן למעשה אין למחות בידה. ובתנאי שתקפיד שלא תניח בשעת וסתה. וכן תקפיד להניח בצנעה, כי רק כך יהיה ברור שהנחתה לשם שמיים, ועוד שצריך להצניע את זמני הטהרה והטומאה.

Peninei Halakha, 1:9:13

There are women who are not meticulous about the laws of tzni’ut and many other mitzvot, but they wish to boast by wearing talit and tefilin. One should object to their agenda of turning the Torah and mitzvot into a site of social conflicts, as mitzvot should be performed for God’s sake, not as a tool to advance interests of one sort or another.”...

Practically speaking, the law is that they shouldn't wear [Tefillin], and many write that we should object to those who want to wear [Tefillin], and the Rema writes this as well as the M"B 38, 13, KH"C 38, 9, and many more. But as I have written, those who want to wear [Tefillin] have [lenient opinions] to rely upon, since there is the Orchot Chaim and the Olat Tamid, and even the ruling of the Aruch HaShulchan explains that we don't object to [women wearing Tefillin] where it is known that they are righteous. And therefore, practically speaking, we don't object. But this is on condition that they are careful not to wear it during their period, and [likewise] that they are careful to only wear it in private, since only then will it be clear that they are wearing it for the sake of Heaven, and also because they need to be private with regards to their time of purity and impurity.