(כד) וַיְהִ֥י בַדֶּ֖רֶךְ בַּמָּל֑וֹן וַיִּפְגְּשֵׁ֣הוּ יְהוָ֔ה וַיְבַקֵּ֖שׁ הֲמִיתֽוֹ׃ (כה) וַתִּקַּ֨ח צִפֹּרָ֜ה צֹ֗ר וַתִּכְרֹת֙ אֶת־עָרְלַ֣ת בְּנָ֔הּ וַתַּגַּ֖ע לְרַגְלָ֑יו וַתֹּ֕אמֶר כִּ֧י חֲתַן־דָּמִ֛ים אַתָּ֖ה לִֽי׃ (כו) וַיִּ֖רֶף מִמֶּ֑נּוּ אָ֚ז אָֽמְרָ֔ה חֲתַ֥ן דָּמִ֖ים לַמּוּלֹֽת׃
גמרא עבודה זרה דף כז עמוד א
איתמר מנין למילה בעובד כוכבים שהיא פסולה?
דרו בר פפא משמיה דרב אמר ואתה את בריתי תשמור
ורבי יוחנן המול ימול
מאי בינייהו?
ערבי מהול וגבנוני מהול איכא בינייהו מאן דאמר המול ימול איכא ומ''ד את בריתי תשמור ליכא
ולמאן דאמר המול ימול איכא והתנן קונם שאני נהנה מן הערלים מותר בערלי ישראל ואסור במולי עובדי כוכבים אלמא אף על גב דמהילי כמאן דלא מהילי דמו?
אלא איכא בינייהו ישראל שמתו אחיו מחמת מילה ולא מלוהו למ''ד ואתה את בריתי תשמור איכא למאן דאמר המול ימול ליכא
ולמ''ד המול ימול ליכא והתנן קונם שאני נהנה ממולים אסור בערלי ישראל ומותר במולי עובדי כוכבים אלמא אע''ג דלא מהילי כמאן דמהילי דמו?
אלא איכא בינייהו אשה למ''ד ואתה את בריתי תשמור ליכא דאשה לאו בת מילה היא ולמ''ד המול ימול איכא דאשה כמאן דמהילא דמיא
ומי איכא למאן דאמר אשה לא והכתיב {שמות ד-כה} ותקח צפורה צר?
קרי ביה ותקח
והכתיב ותכרות?
קרי ביה ותכרת דאמרה לאיניש אחרינא ועבד
ואיבעית אימא אתיא איהי ואתחלה ואתא משה ואגמרה:
יד החזקה מילה ב א
הכל כשרין למול ואפילו ערל ועבד ואשה וקטן מלין במקום שאין שם איש. אבל עכו"ם לא ימול כלל ואם מל אינו צריך לחזור ולמול שנייה.
מרכבת המשנה שם
בכ"מ. ומ"ש במקום שאין שם איש וכו'. נ"ב ולי נראה דמשום דאיכא צדדין לפסוק כרב דאין אשה כשרה למול וכמ"ש התוס' ז"ל משום דבריתא דר' יהודה הנשיא קיימא כוותיה משו"ה סברי הנהו רבוותא דלכתחלה מיהא חיישינן לחזור אחר איש אבל אי ליכא גברא סמכינן אכללא דרב ור' יוחנן הלכה כר"י דאמר דאשה כשרה למול עכ"ל הרב בעל פר"ח ז"ל בח"ב בביאורו. ולי נראה דוחק דהעיקר היה להשמיענו דאיכא צדדין לפסוק כרב משום דבריתא דר"י הנשיא קיימא כוותיה ולא לומר דהלכה כר' יוחנן דזה דבר פשוט ועוד דמלשון רבינו ז"ל שכתב מלין במקום שאין שם איש משמע דאכלהו קאי בין אאשה בין אערל ובערל ליכא פלוגתא בין רב ור"י לומר שיש צדדין לומר דהלכה כרב ואפ"ה כתב רבינו ז"ל דאין מלין [אלא] במקום שאין שם איש אלא ודאי שמ"ש כן רבינו ז"ל הוא מדברי הרי"ף ז"ל שאף שכתב דהלכה כר"י כתב במקום שאין שם איש אלמא במקום שיש שם איש אין האשה מלה מהיות טוב הוא הדין בערל אף שאין בו מחלוקת מ"מ כיון שיש שם איש מהול כשר לא ימול הערל כן נ"ל. ונראה דמ"ש הרב בעל פר"ח ז"ל אהני לן למ"ש הכלבו משם ה"ר יצחק והמרדכי בפ' ר' אליעזר דמילה בשם הסמ"ק דאשה לא תמול וכתב מרן ז"ל בב"י דאפשר דלכתחלה קאמר. ולי נראה דס"ל כמ"ש התוס' ז"ל דאף דבעלמא רב ור"י הלכה כר"י מ"מ הכא הלכה כרב דר"י הנשיא קאי כוותיה ומשו"ה פסק דאשה לא תמול והיינו אפי' דליכא גברא יהודאה דידע לממהל.
בן ידיד שם
ועבד ואשה וקטן מלין במקום שאין שם איש. כתב מרן דהוא ממ"ש הרי"ף הילכך היכא דליכא גברא וכו' אלמא שצריך לחזור אחר איש אלו דבריו ועיין מ"ש הרב פר"ח ז"ל ועיין להרב המרכבת. ולענ"ד נראה דהר"ב פר"ח ז"ל בא לתת טעם להרי"ף ורבינו דמצריכין לכתחילה איש אבל אינו חולק על מרן במ"ש דהוא ממה שכתב הרי"ף ז"ל וכו' דודאי רבינו כהרי"ף ס"ל אך נראה כהלכתא בלא טעמא מאחר דקי"ל כר' יוחנן דאפילו לכתחילה אשה כשרה ונתן טעם לזה הפר"ח ז"ל ומאי קושיא. וקושיתו הראשונה לא ירדתי לעומקה ואי כונתו היא דהרי"ף היה לו לבאר דבריו לענ"ד לק"מ דמה היה לו להרי"ף להשמיענו עוד די והותר במה שכתב דודאי טעמו הוא דאיכא צד לפסוק כרב וכדברי התוס' ואל"כ מאיזה טעם כתב כן וקושיתו השנית נמי אינה קושיא כלל דשיטת דברי רבינו כך הם הכל כשרים למול ואפילו ערל ושם הפסיק הענין והדר קאמר ועבד ואשה וקטן מלין במקום שאין שם איש ולא קאי גם לערל אלא לעבד ואשה וקטן דוקא קאי דעבד וקטן ילפי מאשה וכדברי מרן ועל שלשתן קאמר דהיינו בדליכא איש וכן מוכרח דבבא אחרת היא מדחזר וכתב מלין דהכי היה לו לומר בקיצור הכל כשרין למול ואפילו ערל ועבד ואשה וקטן במקום שאין שם איש ומה חזר ואמר מלין אלא ודאי דבבא אחרת היא ולא קאמר במקום שאין שם איש אלא בעבד ואשה וקטן דוקא וכדברי הרי"ף ז"ל וק"ל.
דברי ירמיהו שם
הכל כשרין למול ואפי' ערל ועבד ואשה וקטן מלין במקום שאין שם איש אבל גוי לא ימול כלל ואם מל אינו צריך לחזור ולמול שניה. אפי' ערל וכו' עי' מ"ש לעיל בס"פ הקדום ומ"ש במקום שאין שם איש וכו' עי' מ"ש לעיל פ"א ה"ב עיי"ש והנה לעיל בשלא מדעתו כתבתי משום דעכ"פ שליחות בעי שיהיה כמותו וכאלו עשהו הוא אבל כאן קטן שפיר לאו בר שליחות וגוי לכתחילה לא י"ל מה"ט אבל אשה ועבד יקשה:
וי"ל כיון דאין האשה בחיוב מילה ועיין מ"ש לעיל בפ"א ה"א אם הוי עכ"פ כשאר ישראל כשאין כאן אב ובי"ד וכנראה מדברי רבינו כאן דלא הוי בחיוב כשאר ג"כ ומשו"ה טוב יותר איש אף שאינו האב דעכ"פ עושה המצוה המחויב בה אבל בשליחות י"ל דהוי כאלו עשהו האב. ולפמ"ש בפרי מגדים בפתיחה כוללת לאו"ח ח"ג אות כ"ח דערבות שיהיה בכלל חיוב שיהיה שייך שליחות דכל שאינו מחויב לא שייך שליחות וא"כ אשה שאין שייכות בה לא שייכא שליחות וי"ל מה"ט אף דמצוה עלה כמו האחר מ"מ שליחות לא שייך מה"ט משום דאין שייכות בה. ומ"ש רבינו אפילו קטן עיין בקצה"ח בסי' שפ"ב ס"ק ב' עיי"ש: