(ו) אמנם המיוחד אלינו אנחנו בעלי ברית התורה ובני ביתה הוא שנשגיח בזה מצד תכלית זאת הבריאה ותועלתה. כי אם הונחנו העצם הזה נבדל משכיל מעצמו ונמצא מזולת חמרו. איך גזרה חכמת בוראו לתת תחת ידו מכשלת החברה הזאת או העירוב או השכונה עם זה החמר הנתעב והנאלח. אשר הוא פונה תמיד אל כל דבר פשע אשר ממנו תפתח הרעה לו ראשונה. ולו הכין כלי מות הפסד מוחלט בחברתו לבא באחת הפחתים. אשר עליהם ועל כל אחד מהם הועד העונש מאצלו. והאבדתי את הנפש ההיא מלפני (ויקרא כ"ב כ"ג) הכרת תכרת הנפש ההוא עונה בה (במדבר ט״ו:ל״א) ואמר ואת נפש אויבך יקלענה בתוך כף הקלע (שמואל א כ״ה:כ״ט). ונאמר ועסותם רשעים כי יהיו אפר וכו' (מלאכי ג׳:כ״א). ואמרו רבותינו ז"ל אלו פושעי ישראל בגופן שגוען כלה ונשמתן נשרפת (ר"ה י"ז.). הלא טוב לה שבת מושב אלהים כראשונה שלוה ושקטה. מהתחפש ובא אל מערכת המלחמ' שכמעט כל באיה לא ישובון. ודרך כלל נוח לו לאדם שלא נברא משנברא (עירובין י"ג:) וקשה עוד מזה כי זאת הנפש אשר כן הנחנוה נמצאת קודם הויית הגופים. לא ימלט משיהיו שמה אוצרות מתחלפים למספר האומות אשר אליהם נפרדו חלוקי האמונות. מאוצרות מתחלפים יוקחו נפשות מתחלפות לאומה אומה מהן. או שתהיה מהות הנפשות כלן ענין אחד בלתי מתחלף. ולעג הוא שיהיו על הענין הראשון. שאם כן יהיו הדעות והאמונות טבעיות והכרחיות אשר אי אפשר ההפך מזו לזו. הפך ממה שנראה מהנסיון בכל זמני הדתות. ומה שייעד הנביא כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כלם וכו' (צפניה ג׳:ט׳). וגם היה מהנמנע שימצא אדם בלי דת ואמונ' בשום זמן מעולם. יתחייב אם כן שתהיינ' הנפשות על הענין השני. ותשאר התלונה רבה לאמר איך הסכימה חכמתו וצדקתו ית' שתהיינה הנפשות הזכות והשרות אלה לחיי עולם ואלה לחרפות ולדראון. כמו שיתחייב זה מהנתן אלו לפלשת וציר עם כוש. וליתר העמים אשר לא ראו אור הישרת התורה האלהית ולא שמעו את שמעה. ואלו לעם הקדש אשר תורת יי' בלבם. ואין ספק שדעת כל אומה מהאומות שאמונת זולתה בטלה ומקיימה אין לו חלק ונחלה בהצלחה האנושית כלל. ואף באומה האחת לבדה לא ימלט מהמצא עול בחק נותן נשמה לעם עליה חלילה. וזה בשאלו תהיינה נפשות לזכרים המושלים ברוחם ובעצמם ובכל אשר להם. ויש ספק בידם לבקש שלמותם ולהגיע עדיו מאין מוחה. ואלו תהיינה לנקבות אשר הן חלושות במזגן בכל הפעולות השלמות עם הכנעם והשתעבדם אל העבודה והשירות התמידי לזולתם. אשר הם סבות עצומות להרחיק מהם כל שלימות והצלחה הרחק מאד מאדם. כמו שנראה לסבה זו תפטור אותן תורתנו הקדושה (קדושין כ"ט.) ממצות עשה שהזמן גרמא:
(6) As believing Jews, we have no problem believing in resurrection of the body and survival of the soul, since the Torah is full of threats of the opposite happening as penalty for transgression of numerous commandments. If the hereafter does not exist, and there is an end to existence when the body dies, none of these warnings would have the slightest value as a deterrent to sin. In fact, if physical death were final, it is hard to understand why G-d bothered to create life, since He would then have decreed in advance that His handiwork would not endure. The Talmud would be quite right in assessing "It is easier for man had he never seen the light of day" (Eyruvin 13). The souls would have been far better off had they remained in the celestial regions, since fusion with a body would condemn them to death and destruction. If one assumes that all souls originate from either one of two pools, i.e. 1) the pool containing the gentile souls, and 2) the pool containing the ones intended for Jews, this would mean that the former never have a chance to find a body that could preserve their purity. If, on the other hand, all souls come from a single pool, then how can pure souls be condemned to inhabit bodies that will drag them to death and disintegration? Similarly, the question of souls forced to inhabit female bodies instead of male bodies etc. Also, even assuming that the Jews get all their souls from the same pool, a major act of discrimination against the gentiles, why are some souls forced into females i.e. the weaker of the species, making it vastly more difficult to achieve the perfection they need to attain to ensure their eventual immortality (why else are women absolved from the performance of some commandments if not for considerations of this nature)?
Rav Moshe Feinstein on holiness being a precondition for the commandments
"The mitzvah of You shall be holy, which is followed by a recitation of several of the fundamental mitzvos, is not of the same type as the mitzvos that follow it. This mitzvah means that every Jew should realize that he is sanctified with the holiness of the Jew, and it is only because of that holiness that we were given the Torah and obligated to do the mitzvos. As I have often written, mitzvos cannot be fulfilled properly unless the doer has the holiness of the Jew. The Kohanim, who have additional mitzvos, must have the particular holiness of Kohanim. This is why we make a blessing before mitzvos and say, "Who has sanctified us with His mitzvos"; and Kohanim, before doing mitzvos that are limited to Kohanim, say, "Who has sanctified us with the sanctity of Aharon." The expression "Who has sanctified us with His mitzvos" should not be misunderstood as meaning that mitzvos are the source of the sanctity. It is self-understood that the sanctity the blessing refers to is the underlying sanctity of every Jew -- that which enables us to fulfill the mitzvos."
Rav Moshe Feinstein, zt'l, Darash Moshe, Volume II, p. 154, Vayikra, Kedoshim
Literal translation of a letter written by HaRav HaGoan Moshe Feinstein zt"l concerning feminism and the exemption of women from positive time bound commandments. (Igros Moshe, Orach Chaim IV #49) (The letter is addressed to a Rav in Boston who had written on behalf of his congregants).