שמעון ולוי: צדק או נקמה?

תנו רבנן: שבע מצות נצטוו בני נח דינין וברכת השם ע"ז גילוי עריות ושפיכות דמים וגזל ואבר מן החי

The Sages taught in a baraita: The descendants of Noah, i.e., all of humanity, were commanded to observe seven mitzvot: The mitzva of establishing courts of judgment; and the prohibition against blessing, i.e., cursing, the name of God; and the prohibition of idol worship; and the prohibition against forbidden sexual relations; and the prohibition of bloodshed; and the prohibition of robbery; and the prohibition against eating a limb from a living animal.

אמר רב נחמן בר יצחק: אזהרה שלהן זו היא מיתתן. רב הונא ורב יהודה וכולהו תלמידי דרב אמרי: על שבע מצות בן נח נהרג

Said Rabbi Nahman Bar Yitzchak: Their warning is their death. Rabbi Huna and Rabbi Yehuda and all the students of Rav said: Because of seven mitzvot a Child of Noah is executed.

(יד) וְכֵיצַד מְצֻוִּין הֵן עַל הַדִּינִין? חַיָּבִין לְהוֹשִׁיב דַּיָּנִין וְשׁוֹפְטִים בְּכָל פֶּלֶךְ וּפֶלֶךְ לָדוּן בְּשֵׁשׁ מִצְוֹת אֵלּוּ. וּלְהַזְהִיר אֶת הָעָם. וּבֶן נֹחַ שֶׁעָבַר עַל אַחַת מִשֶּׁבַע מִצְוֹת אֵלּוּ יֵהָרֵג בְּסַיִף. וּמִפְּנֵי זֶה נִתְחַיְּבוּ כָּל בַּעֲלֵי שְׁכֶם הֲרִיגָה. שֶׁהֲרֵי שְׁכֶם גָּזַל וְהֵם רָאוּ וְיָדְעוּ וְלֹא דָּנוּהוּ. וּבֶן נֹחַ נֶהֱרָג בְּעֵד אֶחָד וּבְדַיָּן אֶחָד בְּלֹא הַתְרָאָה וְעַל פִּי קְרוֹבִין.

14- And how are they commanded about the "laws"? They must establish judges and legislators in every town and town to legislate and judge on these six mitzvot. And warn the people. And a Child of Noah that breaks one of these seven mitzvot will be killed by sword. And because of this, all the people of Shechem were worthy of death. Shechem stole and they saw and knew and didn't judge him. And a Child of Noah is killed on the testimony of one witness, and one judge, without warning and even family members can testify.

(א) ויענו בני יעקב את שכם ואת חמור אביו במרמה ואיך עשו בני יעקב הצדיקים המעשה הזה לשפוך דם נקי? והרב השיב בספר שופטים (רמב"ם הלכות מלכים פי"ד ה"ט) (...) ואין דברים הללו נכונים בעיני שאם כן היה יעקב אבינו חייב להיות קודם וזוכה במיתתם, ואם פחד מהם למה כעס על בניו וארר אפם אחר כמה זמנים וענש אותם וחלקם והפיצם? והלא הם זכו ועשו מצוה ובטחו באלקים והצילם? ועל דעתי, הדינין שמנו לבני נח בשבע מצות שלהם אינם להושיב דיינין בכל פלך ופלך בלבד אבל צוה אותם בדיני גנבה ואונאה (...) וכיוצא בהן כענין הדינין שנצטוו ישראל ונהרג עליהן אם גנב ועשק(...) וכיוצא בהן. ומכלל המצוה הזאת, שיושיבו דיינין גם בכל עיר ועיר כישראל, ואם לא עשו כן אינן נהרגין שזו מצות עשה בהם, ולא אמרו (סנהדרין נז) "אלא אזהרה שלהן זו היא מיתתן" ולא תיקרא אזהרה אלא המניעה בלאו

And the Children of Yaakov were not honest with Shechem and Hamor his father: And how did the righteous Children of Yaakov do this heinous act of spilling innocent blood? And the Rabbi (Maimonides) answered in the Book of Judges (our last source, Ramban quotes it entirely). And these things are not correct in my eyes, that if they were then Yaakov our Father should have been the first to have the merit of executing them, and if he was afraid from them then why did he got angry with his children and cursed their anger after some time and punished them and scattered them. Didn't they have the merit of doing a mitzvah and trusted G-d and He saved them? And in my opinion, the "laws" that were given to the Children of Noah in their seven laws were not only to establish judges in every town and town, but were commanded as well with the laws of thievery and fraud (...) and so on, as the laws that the Children of Israel were commanded, and they are executed if they steal or commit fraud (...) and so on. And this mitzvah of establishing judges in every town and town as Israel, if they don't do it they are not execute, that this is a positive commandment and they said (in the Talmud) only that they warning is their death and warning is only regarding a prohibition.