An Adventure in Sourcing ONE Shulchan Aruch

Shabbos 21b

....אמרוה רבנן קמיה דאביי משמיה דרבי ירמיה ולא קיבלה כי אתא רבין אמרוה רבנן קמיה דאביי משמיה דרבי יוחנן וקיבלה אמר אי זכאי גמירתיה לשמעתיה מעיקרא והא גמרה נפקא מינה לגירסא דינקותא וכבתה אין זקוק לה ורמינהו מצותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק מאי לאו דאי כבתה הדר מדליק לה לא דאי לא אדליק מדליק ואי נמי לשיעורה: עד שתכלה רגל מן השוק ועד כמה אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן עד דכליא ריגלא דתרמודאי: תנו רבנן מצות חנוכה נר איש וביתו והמהדרין נר לכל אחד ואחד והמהדרין מן המהדרין בית שמאי אומרים יום ראשון מדליק שמנה מכאן ואילך פוחת והולך ובית הלל אומרים יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך ... תנו רבנן נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ אם היה דר בעלייה מניחה בחלון הסמוכה לרשות הרבים ובשעת הסכנה מניחה על שלחנו ודיו אמר רבא צריך נר אחרת להשתמש לאורה ואי איכא מדורה לא צריך ואי אדם חשוב הוא אף על גב דאיכא מדורה צריך נר אחרת

דאי לא אדליק מדליק - אבל מכאן ואילך עבר הזמן אומר הר"י פורת דיש ליזהר ולהדליק בלילה מיד שלא יאחר יותר מדאי ומ"מ אם איחר ידליק מספק דהא משני שינויי אחרינא ולר"י נראה דעתה אין לחוש מתי ידליק דאנו אין לנו היכרא אלא לבני הבית שהרי מדליקין מבפנים: והמהדרין מן המהדרין - נראה לר"י דב"ש וב"ה לא קיימי אלא אנר איש וביתו שכן יש יותר הידור דאיכא היכרא כשמוסיף והולך או מחסר שהוא כנגד ימים הנכנסים או היוצאים אבל אם עושה נר לכל אחד אפי' יוסיף מכאן ואילך ליכא היכרא שיסברו שכך יש בני אדם בבית: מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ - ומיירי דליכא חצר אלא בית עומד סמוך לרה"ר אבל אם יש חצר לפני הבית מצוה להניח על פתח חצר דאמר לקמן חצר שיש לה ב' פתחים צריכה ב' נרות ואמרי' נמי נר שיש לה שני פיות עולה לשני בני אדם משמע לשני בתים ואם היו מניחים על פתחי בתיהם היה לזה מימין ולזה משמאל אבל אי מניחים על פתח החצר אתי שפיר:,ובשעת הסכנה - נראה לר"י דהיינו מכי אתו חברי לבבל כדאמר בפ' כירה (לקמן שבת דף מה. ושם) מהו לטלטל שרגא דחנוכתא מקמי חברי בשבתא וא"ת דעל השלחן נמי יקחו אותו כדאמר בגיטין (דף יז.) רבה בר בר חנה חלש אתא חברא שקל שרגא מקמייהו וי"ל דאין רגילות כ"כ לחפש בבתים: שהיה מונח בחותמו של כ"ג - אם כבר גזרו על הנכרים להיות כזבים (נדה פ"ד דף לד.) צ"ל שהיה מונח בחותם בקרקע שלא הסיטו הכלי:
And Mehadrin of the Mehadrin (beautiful of the beautiful)... It seems to R"I that Beis-Shamai and Beis- Hilel refer only to "Man and his household" (i.e. to fulfilling the Mitzvah of Chanukah candles by the head of the household alone on behave of his entire family), because in this way there is more beautification of the Mitzvah because there is something recognizable when he keeps adding or leaving out (candles) which corresponds to days that are entering (the days of Chanukah still to come, i.e. position of Beis-Shamay) or exiting (the days of Chanukah that have already passed, i.e. position of Beis-Hilel). However, if he makes a candle for each one (i.e. each member of his household gets his own candle), even if he adds (candles) from this moment and onwards, there is nothing recognizable, because (the people) would think that so is the number of people in the household. (i.e. in this case, instead of attributing the increase or decrease in candles to the intention of the owner to match the corresponding day of Chanukah, people would attribute it to the intention to match the number of people in the household.)

Shulchan Aruch 671

(ה) נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לר"ה מבחוץ אם הבית פתוח לר"ה מניחו על פתחו ואם יש חצר לפני הבית מניחו על פתח החצר ואם היה דר בעליה שאין לו פתח פתוח לר"ה מניחו בחלון הסמוך לר"ה ובשעת הסכנה שאינו רשאי לקיים המצוה מניחו על שלחנו ודיו וצריך נר אחר להשתמש לאורו ואם יש מדורה אין צריך נר אחר ואם הוא אדם חשוב שאין דרכו להשתמש לאור המדורה צריך נר אחר:

(ו) מניחו למעלה מג' טפחים ומצוה להניחו למטה מעשרה טפחים ואם הניחו למעלה מעשרה טפחים יצא אבל אם מניחו למעלה מעשרים אמה לא יצא: הגה ואפילו לקחה כך דלוק והניחה למטה מכ' לא יצא דהדלקה עושה מצוה [ב"י בשם תוס']:

(ז) מצו' להניחו בטפח הסמוך לפתח משמאל כדי שתהא מזוז' מימין ונר חנוכ' משמאל ואם אין מזוז' בפתח מניחו מימין ואם הניחו בדל' עצמו יניחנו מחציו של כניס' לצד שמאל: הגה ומיהו בזמן הזה שכולו מדליקין בפנים ואין היכר לבני רשות הרבים כלל אין לחוש כל כך אם אין מדליקין בטפח הסמוך לפתח ומ"מ המנהג להדליק בטפח הסמוך לפתח כמו בימיהם ואין לשנות אלא אם כן רבים בני הבית שעדיף יותר להדליק כל אחד במקום מיוחד מלערב הנרות ביחד ואין היכר כמה נרות מדליקין ומ"מ יזהר שלא להדליק במקום שמדליקין הנרות כל השנה כי אז לא יהיה היכר כלל ואף כי אין היכר רק לבני הבית מ"מ היכר קצת מיהא בעיא ובבית הכנסת מניחו בכותל דרום [או בדרום המנורה ומסדרן ממזרח למערב] [ת"ה סימן ק"ד ב"י] ומדליקין ומברכין [בבית הכנסת] משום פרסומי ניסא: הגה ואין אדם יוצא בנרות של בית הכנסת וצריך לחזור ולהדליק בביתו [ריב"ש סי' קי"א] נוהגין להדליק בביהכ"נ בין מנחה למעריב ויש נוהגין להדליק בע"ש קודם מנחה [כל בו ואבודרהם] אם רוצים למהר להתפלל לאחר שבירך הש" ץ והדליק אחד מהן יוכל השמש להדליק הנשארים והשליח צבור יתפלל. [מהרי"ל]:

(ח) חצר שיש לו שני פתחים משני רוחות צריך להדליק בשתיהן מפני החשד ואם שני הפתחים ברוח אחד [והם בבית אחד] [כל בו] די לו באחד מהם: הגה ואם מדליק בשני פתחים אינו מברך רק באחד מהם ובשני מדליק בלא ברכה [ר"ן] מיהו בזמן הזה שכולם מדליקין בפנים ממש ואין היכר לבני רשות הרבים כלל אפי' יש לחצר או לבית הרבה פתחים לארבע רוחות אין מדליקין אלא פעם אחת בפנים כנ"ל וכן המנהג פשוט:

Shulchan Aruch 672

אין מדליקין נר חנוכה קודם שתשקע החמה אלא עם סוף שקיעתה לא מאחרים ולא מקדימים ויש מי שאומר שאם הוא טרוד יכול להדליק מפלג המנחה ולמעלה ובלבד שיתן בה שמן עד שתכלה רגל מן השוק:

(ב) שכח או הזיד ולא הדליק עם שקיעת החמה מדליק והולך עד שתכלה רגל מן השוק שהוא כמו חצי שעה שאז העם עוברים ושבים ואיכא פרסומי ניסא הילכך צריך ליתן בה שמן כזה השיעור ואם נתן בה יותר יכול לכבותה לאחר שעבר זה הזמן וכן יכול להשתמש לאורה לאחר זה הזמן: הגה יש אומרים שבזמן הזה שמדליקין בפנים אינו צריך ליזהר להדליק קודם שיכלה רגל מן השוק [ד"ע וטור בשם תוס'] ומ"מ טוב ליזהר גם בזמן הזה: ומיהו הני מילי לכתחלה אבל אם עבר זה הזמן ולא הדליק מדליק והולך כל הלילה ואם עבר כל הלילה ולא הדליק אין לו תשלומין: הגה ובלילות האחרות ידליק כמו שאר בני אדם אע"פ שלא הדליק בראשונה: [מצא כתוב בשם מהרי"ל ואגודה וד"ע]:

What comes out from all of the above that for those who light inddors (in a previous discussion I delve into where this odd leniency (or stringency - as why light at ALL if dangerous [Bach]} comes from and why we all follow it today) comes from.

But, for now, note that three Halachos comes out from this that Ashkanazim light indoors:

1 -When we light is changes

2 -Where we light is changes

3 -Issues of Chashud go away

However, there is one problem....the underlined Shulchan Aruch above (see below where this question is explained)....

Sourcing One Shulchan Aruch

BY: Rabbi Moshe Taub

Taken from 'Chanukah Book 5780'

Article Originally Written for Ami Magazine 2014:

Throughout hilchos Chanukah the Rema tells us that the minhag today is to light indoors (see above page 18 for why this is so). This affects many, many halachos of Chanukah, and is a point the Rema returns to several times throughout these simanim.

The Shulchan Aruch (SA) is always silent on the matter, for he holds that we, ostensibly, still light outside.

But if this is uniquely the Rema’s view, how do we explain siman 672:2 where the SA himself suddenly rules, “...all of this (that one needs to light at the specific time) however is only lechatchila, however bdieved one can light {with a berachah} all night”?

Is not this allowance unique to the view of our lighting today being just for the home and its residents? What is the SA’s source for this allowance if he holds like that the basic law of lighting ad shetichleh?!

Indeed, when the Mishnah Berrurah (MB) explains the idea that we can light all night so long as someone is up in the house, he explains that this is based on the Rama’s principle that today we light

46 | P a g e

indoors, and that therefore the pursumei nissa is for the house.

To explain this SA, the first thing we must realize is that there is a simple error in the printing of the MB version of this text.

In this version of the SA there is no source given for this ruling (672:2).

However, if one looks in a standard edition of SA we find that the ‘vav’ from the Beer Hogaleh, which in the MB version is set by an earlier and unrelated din, in fact belongs by the din we are discussing presently.

This Beer Hagoleh sends us to Tosphos in Shabbos 21b.

The plot now thickens, because Tosphos supplies us with two ideas, and whichever idea the SA is taking comes with its own questions.

Some brief background: The Gemara suggests two possibilities for the rule of ‘ad shetikla regel’; either this is the time period (sundown till people stop travelling home, about 30 minutes zmaniyos, from sundown is the specific time period when one must/can light), or, this is the time length, no matter

47 | P a g e

when during the night one chooses to light (so, 30 minutes at some point before the morning).

Tosphos, in his first approach, says that since the Gemara does not resolve this question, should one miss the time period (30 minutes from sundown) he could still light throughout the night, relying on the possibility that the din is really about length, albeit without a beracha. This is because perhaps the din of ad shetikla is in truth a period.

The second approach in Tosphos is that of the Rema; that today we can say a beracha even after the time period. This is because, even if we take the view that this is a period and not a length, today when we light indoors the lighting is a pirsum for the household and not the street, so one has the whole night to fulfill the mitzvah, so long as members are awake at the time of lighting.

Up until this point it was only the Rama who teaches us like the second view in Tosphos. This pertains to many halachos throughout Hilchos Chanukah (e.g. we no longer require one to light by all windows facing the rabim since people know we light indoors and no will assume that we simply ignored the Mitzvah).

The Shulchan Aruch sudden ruling here allowing one to light all night could, possibly, reflect Option 1 in

48 | P a g e

Tosphos, that perhaps ad shetichleh is just a length. However, if that were the case how could the SA imply that a beracha is also said after the 30 minutes have passed? As Tosphos already pointed out, since we do not know if this is the proper reading of the gemara one mustn’t then say a beracha.

The Magen Avraham asks this question (‘The SA should not allow a beracha, in line with Tosphos’ first approach’) but does not supply us with an answer, other than to bring from others that at least once chatzos hits the SA would agree that no beracha should be made (Maharshal).

An other approach may be that the SA is in fact taking Option 2 of Tosphos. In other words, it is because we now light indoors that we may light after the set time. However, this approach however is difficult. For one thing, if the SA holds this way why was it only the Rema –both before and after this siman –who alone makes this observation in writing?

Interestingly, in his Beis Yosef one can infer that he is agreement with the Tur, who explicitly rules like Option 2 (Rema) in Tosphos.

One may be inclined to suggest the following chiddush: the Rema, in every instance where he applies our lighting indoors today to halacha, is not

49 | P a g e

arguing with SA rather explaining him! But this is untenable, as the Rema would then have no reason to state before this ruling of the SA that ‘today we could light after the zman since we light indoors’. For, if the SA is saying the exact same din right after, why would the Rema have to say anything here?

I now found an amazing comment by the Vilna Gaon. In his hagoas ad loc. Arguing with the Beer Hagoleh’s source, and presumably suggesting that Rav Karo had another source other than what he mentioned in his Beis Yosef (?), the Gra says that this rule of the SA –that one can bdieved light all night - is based on a Mishnah in the second perek of Sukkah!

Lets us endeavor to understand this source.

There Rav Eliezar rules –in opposition to the chachamaim –that one can make up his meal in the Sukkah on the first night of Sukkos at a later night of Yom Tov, even on Shemeni Atzeres -where we anyway do not sit in the Sukkah (with a beracha)!!

This based on the din of tashlumin. Now, how would this fit by Chanukah? Do not the chachamim give us a time frame for this mitzvah (at least that in one possibility in the gemara)?

50 | P a g e

Many explain (Sukkah 27a) that Rav Eliezar separates the mitzvah of Sukkah and the mitzvah of a meal on the first night. A meal is what must be eaten; the fact that it is eaten in the Sukkah is simply by default.

Perhaps then what the Gra is saying here in explanation to how the SA can allow a Beracha after what may be the time period allotted for this Mitzvah is as follows:

There is a Mitzvah to light on Chanukah at night. This is unconnected to where we do so or at what time. Chazal however also gave us the time and place to perform this mitzvah. However, should one miss either there would some type of tashlumin, with a beracha. This is true even if, like the SA, we still light outdoors.

Amazingly, and with great siyatta d’shmaya, one night that I said this over in Shul a guest who is a sefardi living in Lakewood took out his Chazon Ovadia and showed that he too (page 64) says as we explained, but in the name of Rashba to Shabbos. Baruch Shekevant!!

The Rashba takes it as pashut that even if we hold that ad shetichleh is a zman period limiting our ligting to 30 minutes from sundown, bdieved one can light all night with a beracha. Contra the Be’er

51 | P a g e

Hagoleh, this may have been the source for the din in the Shulchan Aruch, along with Gra explaining why the Rashba would holds this way.

{Rav Ya’akov Emden also seeks to explain this SA. Even if we light outdoors, the beracha of ner Chanukah is very different than other berachos, he explains. For the same reason why many do not say ‘shel’ in this berachah, the beracha is here to define the kind of candles we are lighting. As opposed to Shabbos when the light is there for our benefit and we then say that this ner (for our benefit) was done shel Shabbos, on Chanukah it is a cheftza shel mitzvah to begin with, that we mustn’t even benefit from. Meaning there is no ner other than for the mitzvah. It is not a ner that we then designate shel Chanukah, rather a permentau, ‘ner-Chanukah’. For this reason one can say the beracha outdoors even after the zman.}

Rav Dov Halperin shlita, author of Chemdah Tova (an encyclopedic work on ikarei emunah) and Chemda Genuza (on the issues of hashgacha pratis and mazalos), informed me that the Dibros Moshe was bothered by many of the same questions and also comes out that Rav Karo follows the view of the Rashba... and must have changed his mind from what he had written in his Beis Yosef.

52 | P a g e