Home vs Synagogue - Limmud Berlin 2019
1. Channukah Candles

ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבה"כ נראה שתקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו כמו שתקנו קידוש בבכה"נ משום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא וכ"כ הכלבו וכתב טעם אחר שהוא כדי לפרסם הנס בפני כל העם ולסדר הברכות לפניהם לפי שיש בזה פירסום גדול לש"י וקידוש שמו כשמברכים אותו במקהלות וז"ל הריב"ש בתשובה המנהג הזה להדליק בב"ה מנהג ותיקין היא משום פירסומי ניסא כיון שאין אנו יכולין לקיים המצוה כתקנה להדליק כל א' בפתח ביתו מבחוץ מפני שיד העו"ג תקיפה ומברכין ע"ז כמו שמברכין על הלל דר"ח אע"פ שאינו אלא מנהג ומ"מ באותה הדלקה של ב"ה אין יוצא בה וצריך לחזור ולהדליק כ"א בביתו עכ"ל :

As for lighting a Channukah candle in the synagogue, it seems to me that this was instituted for guests who did not have their own home to light a candle in, just as Kiddush was instituted in the synagogues for those guests who ate and drank in the synagogue. This is the reason given by the Kolbo, who also brought another reason: in order to publicise the miracle before the entire people, and to recite the blessings together. This is an enormous public declaration for the Holy One, and a sanctification of God's name, to be blessed in large groups. The Rivash added: the custom to light candles in the synagogue is ancient, because of publicising the miracle, and because we were not able to light individually at home as a result of the oppression of the gentiles... However, this lighting in the synagogue isn't a fulfilment of the mitzvah, and each person should go and light at home.

2. Kiddush

ונוהגין בכל המקומות שש"ץ מקדש בבה"כ ואני תמה היאך נתפשט זה המנהג דהא קי"ל כשמואל שאין קידוש אלא במקום סעודה ולדידיה אין מקדשין בבה"כ אלא לאפוקי אורחין דאכלי ושתי בבי כנשתא דלדידהו הוי מקום סעודה וכיון דהשתא ליכא אורחין דאכלי התם קרוב הדבר להיות ברכה לבטלה: והמקדש בב"ה אין לו לשתות מיין של קידוש דכיון שאינו יוצא בו שאינו לו במקום סעודה אסור לו לטעום עד שיקדש במקום סעודתו אלא יתן לתינוק ושפיר דמי...ורב נטרונאי כתב שמקדשין בבהכ"נ אף ע"פ שאין אוכלין שם אע"פ שאין קידוש אלא במקום סעודה אפי' הכי מקדשין בה מפני שהטעמת יין של קידוש של שבת רפואה היא ...וכיון דליכא אורחין ראוי היה שלא לקדש ואי איישר חילי אבטליניה וכ"כ רב האי שאם אין אורחין אין מקדשין בבהכ"נ:

In all communities, it has become the custom that the leader makes Kiddush in the synagogue. I am amazed how this custom could have spread, since [we have an established principle that Kiddush is only made in the place of eating, which is the home.] If it was for the sake of guests, today we have no guests who eat in the synagogue... the leader shouldn't taste the wine himself, but should give it to young children... [some say the Kiddush has medicinal powers for eyesight, and we are concerned for those who have no wine at home]... still, this makes no sense when there are no such guests. If I had the strength, I would stop this tradition.

3. Morning Prayer

כי מתער אומר אלקי נשמה שנתת בי טהורה אתה יצרתה בי אתה נפחתה בי ואתה משמרה בקרבי ואתה עתיד ליטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבא כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך ה׳ אלקי ואלקי אבותי רבון כל העולמים אדון כל הנשמות ברוך אתה ה׳ המחזיר נשמות לפגרים מתים כי שמע קול תרנגולא לימא ברוך אשר נתן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה כי פתח עיניה לימא ברוך פוקח עורים כי תריץ ויתיב לימא ברוך מתיר אסורים כי לביש לימא ברוך מלביש ערומים כי זקיף לימא ברוך זוקף כפופים כי נחית לארעא לימא ברוך רוקע הארץ על המים כי מסגי לימא ברוך המכין מצעדי גבר כי סיים מסאניה לימא ברוך שעשה לי כל צרכי כי אסר המייניה לימא ברוך אוזר ישראל בגבורה כי פריס סודרא על רישיה לימא ברוך עוטר ישראל בתפארה כי מעטף בציצית לימא ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להתעטף בציצית כי מנח תפילין אדרעיה לימא ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין ארישיה לימא ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות תפילין כי משי ידיה לימא ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים כי משי אפיה לימא ברוך המעביר חבלי שינה מעיני...

When one awakens, she recites:

My God, the soul You have placed within me is pure, etc.

Upon hearing the sound of the rooster, one should recite: Blessed…Who gave the heart [sekhvi] understanding to distinguish between day and night.

Upon opening their eyes, one should recite: Blessed…Who gives sight to the blind.

Upon sitting up straight, one should recite: Blessed…Who sets captives free.

Upon dressing, one should recite: Blessed…Who clothes the naked.

Upon standing up straight, one should recite: Blessed…Who raises those bowed down.

Upon descending from one’s bed to the ground, one should recite: Blessed…Who spreads the earth above the waters.

Upon walking, one should recite: Blessed…Who makes firm the steps of man.

Upon putting on his shoes, one should recite: Blessed…Who has provided me with all I need.

Upon putting on his belt, one should recite: Blessed…Who girds Israel with strength.

Upon spreading a shawl upon his head, one should recite: Blessed…Who crowns Israel with glory. [...]

Upon washing his face, one recites: Blessed…Who removes the bands of sleep from my eyes and slumber from my eyelids.

(ט) והנה בזמן הש"ס היו אומרים כל ברכ[ו]ת השחר איש על מקומו, מפני שהיו קדושים והזהרו שגם בשינתם לא יגעו ידיהם במקומות המכוסים. אבל עכשיו אי אפשר לברך כל אחד על מקומו, שאין ידינו נקיות. והגם שאפשר לנקות בכותל או בשאר דבר תיכף בקומו, מכל מקום מפני שיש כמה מעמי הארץ שאין יודעים זה, ואין יודעים כלל הברכות האלו, ולכן נוהגים לסדרן בבית הכנסת ועונין "אמן" אחריהם, והם יוצאים ידי חובתן. ואנחנו כל אחד מברך ברכות אלו בביתו אחרי נטילת ידים, וגם אחרי נקיות כשצריך לכך. ואי אפשר לנו לברך כל אחת על מקומו מפני כמה טעמים.

In Talmudic times, each person would say all the morning blessings in their home, since they were holy and scrupulous even in their sleep not to let their hands touch their intimate places. But now it is impossible to recite these blessings at home individually, since our hands are unclean. It is possible, of course, to clean our hands by wiping them on the wall or something else as soon as we awake - but since many people are ignorant of this, and don't even know the blessings - it is customary to recite them all at the synagogue and have the people answer Amen! after each one. We, however, say these blessings at home after netilat yadayim, and after the appropriate cleansing. But we do not say each blessing in its place, for a number of reasons.

4. Shema

...ושאלו מרב האי ז"ל לענין צבור שמתפללין ערבית וקורין שמע קודם צאת הכוכבים ולא מצי אינש לעכבינהו. איזהו עדיף לאצלויי בהדייהו ולשבוק קריאת שמע עד צאת הכוכבים. או לעכובי עד צאת הכוכבים ולצלויי ביחיד לסמוך גאולה לתפלה. והשיב בארץ ישראל עושין כן מתפללין של ערבית ואחר כך קורין את שמע בזמנה ולא איכפת להו למיסמך גאולה לתפלת ערבית וחזינן דקריאת שמע בעונתה דהיינו בצאת הכוכבים עדיף ממסמך גאולה לתפלה היכא דלא אפשר לצלויי. ואי צלי ראשונה דבהדי צבורא רשות ושניה חובה שפיר דמי. כך השיב רב האי גאון ז"ל. משום שנראה לו שיותר טוב להתפלל תפלתו עם הצבור מפלג המנחה ולמעלה כר"י ממה שיתפלל ביחיד ויסמוך גאולה לתפלה וכל שכן לדידן

[Rashi and Rabeinu Tam argued on this point, one saying that the Shema at home was more important, and one saying that earlier in the synagogue was better, and both of their answers are problematic.] And this matter was asked about in the time of Rav Hai Gaon, about a community who would say the Shema early and nobody protested. They asked whether it is better to pray early as a community or later alone. He answered that in the land of Israel the custom was to pray as a community early and say the Shema later at home, and it would be better to say the Shema twice. We see from his answer that praying early with a community is more important than praying properly alone. And this is our practice too...

ובעל ת"ה כתב שבימי הקיץ נהגו לקרות ק"ש ולהתפלל תפלת ערבית ג' או ד' שעות לפני צאת הכוכבים והיפך לתת טעם לדבר ... וכתב עוד ה"ר יונה ומי שירצה להחמיר על עצמו יכול לעשות בדרך אחרת יותר נכונה שיקרא בב"ה ק"ש והברכות בלא חתימה ופתיחה ויתפלל עם הציבור ואותה תפלה יתפלל לשם חובה שהרי איברים ופדרים של עולות נדבה נמי קרבים כל הלילה ואחר יציאת הכוכבים יקרא ק"ש בברכותיה בפתיחות וחתימות ויתפלל לשם נדבה ובזה יהיה הכל מתוקן... והכלבו כתב בשם הריא"ז דרך זה ובסוף כתב אבל צריך כוונה גדולה לזה שמתפלל בב"ה וחוזר ומתפלל פעם אחרת ...ואע"פ שכ' המרדכי בשם ראבי"ה נ"ל עיקר דברי ר"ת והמחמיר לקרות ק"ש ולהתפלל בלילה מיחזי כיוהרא שכל העושה דבר שא"צ לעשות נקרא הדיוט אא"כ הורגל בפרישו' בשאר דברים ע"כ נראה דאפילו במקום שנהגו הציבור לקרות ק"ש מבע"י יש לכל אדם לעשות בענין שיקרא ק"ש בעונתה דכיון דלדעת כמה גדולים לא יצא י"ח בקריאת ב"ה לא מיחזי כיוהרא.

[This issue has been discussed in many places,] and the author of Terumat Hadeshen wrote that in the summer [in Germany] people would pray the evening prayers three or four hours before it got dark, and he struggled to find a reason for it. Rabeinu Yonah suggested [to say the Shema and pray in the synagogue, and go home and say the Shema and pray again.]

This was quoted by the Kolbo, who said that doing so requires tremendous kavannah to pray both in the syangogue and at home... The Mordechi wrote that someone who repeats these prayers at home looks like they are showing off, and anyone who does something they are not required to do is called an idiot, unless they are particularly pious. Nonetheless, the correct thing to do is to say the Shema at the right time, despite what the synagogue decides to do.

5. Amida

אמר ליה רבי יצחק לרב נחמן מאי טעמא לא אתי מר לבי כנישתא לצלויי אמר ליה לא יכילנא אמר ליה לכנפי למר עשרה וליצלי אמר ליה טריחא לי מלתא ולימא ליה מר לשלוחא דצבורא בעידנא דמצלי צבורא ליתי ולודעיה למר אמר ליה מאי כולי האי אמר ליה דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מאי דכתיב ואני תפלתי לך ה׳ עת רצון אימתי עת רצון בשעה שהצבור מתפללין רבי יוסי ברבי חנינא אמר מהכא כה אמר ה׳ בעת רצון עניתיך רבי אחא ברבי חנינא אמר מהכא הן אל כביר ולא ימאס וכתיב פדה בשלום נפשי מקרב לי כי ברבים היו עמדי תניא נמי הכי רבי נתן אומר מנין שאין הקדוש ברוך הוא מואס בתפלתן של רבים שנאמר הן אל כביר ולא ימאס וכתיב פדה בשלום נפשי מקרב לי וגו׳ אמר הקדוש ברוך הוא כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים ומתפלל עם הצבור מעלה אני עליו כאילו פדאני לי ולבני מבין אומות העולם אמר ריש לקיש כל מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל נקרא שכן רע ..

Rabbi Yitzḥak said to Rav Naḥman: Why did the Master not come to the synagogue to pray? Rav Naḥman said to him: I was weak and unable to come. Rabbi Yitzḥak said to him: Let the Master gather ten individuals at your home and pray. Rav Naḥman said to him: It is difficult for me. Rabbi Yitzḥak suggested: The Master should tell the congregation to send a messenger when the congregation is praying to come and inform the Master so you may pray at the same time. He asked: What is the reason for all this fuss? Rabbi Yitzḥak said to him: As Rabbi Yoḥanan said in the name of Rabbi Shimon ben Yoḥai: What is the meaning of that which is written: “But as for me, let my prayer be unto You, Lord, in a time of favour” (Psalms 69:14)? When is a time of favour? It is at the time when the congregation is praying. Reish Lakish said: One who has a synagogue nearby in his city but does not enter to pray there is called an evil neighbor, ... and causes himself and his children to go into exile.

לא יתפלל אדם אלא בב"ה עם הצבור דא"ר יותנן אין תפלתו של אדם נשמעת וכו' בפרק קמא דברכות (ח.) ומפרש רבינו דבב"ה דקאמר היינו עם הצבור ומשמע מדבריו שאם אינו מתפלל עם הצבור לא שאני לן בין מתפלל בב"ה למתפלל בבית אחר אבל הר"י כתב בשם הגאונים שאפילו כשאין הצבור מתפללין יש לו לאדם להתפלל בב"ה מפני שהוא קבוע ומיוחד לתפלת צבור

[There is a debate about what to learn from the Talmudic story of Rav Nahman.] The Tur understands from this that one should pray with the community in the synagogue, but only with a minyan. But the Tosafot and the Geonim understand that even without a minyan, it is better to pray in a synagogue.

ואמר אביי מריש הוה גריסנא בגו ביתא ומצלינא בבי כנישתא כיון דשמענא להא דאמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא מיום שחרב בית המקדש אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד לא הוה מצלינא אלא היכא דגריסנא רבי אמי ורבי אסי אף על גב דהוו להו תליסר בי כנישתא בטבריא לא מצלו אלא ביני עמודי היכא דהוו גרסי:

Abaye said: At first I studied in the house and prayed in the synagogue. Once I heard what Rabbi Ḥiyya bar Ami said in the name of Ulla: Since the day the Temple was destroyed, the Holy One, Blessed be He, has only one place in His world, only the four cubits of halakha alone, I pray only where I study. Similarly, Rabbi Ami and Rabbi Asi, despite having had thirteen synagogues in Tiberias, would only pray between the pillars where they studied.

שולחן ערוך הרב ק"א:ג'

ואם אינו יכול לכוין בלחש או שאינו יכול לכוין כל כך כמו בקול רם מותר להגביה קולו כדי לכוין יפה והוא שמתפלל בינו לבין עצמו אבל בצבור אסור להגביה קולו מפני שמטריד הצבור אלא אם אינו יכול לכוין בלחש ילך ויתפלל בביתו בקול ואפילו אם יכול לכוין בלחש כמו בקול אם משמיע קולו כשמתפלל בביתו כדי שילמדו ממנו בני ביתו נוסח התפלה מותר.

Shulchan Aruch Harav 101:3

If one cannot concentrate when praying in a whisper or cannot concentrate as well as she can when praying aloud, one is permitted to raise her voice so that she will concentrate effectively, provided one is praying alone. [When praying] with a congregation, by contrast, it is forbidden to raise one’s voice, because it disturbs them. Instead, if one cannot concentrate while praying in a whisper, she should go and pray aloud at home.

Moreover, even when one can concentrate as effectively while praying in a whisper as while praying aloud, if he prays aloud when at home so that the members of his household will learn the customary order of prayer from him, this is permitted.