חנוכה: הקרב על הסיפור

מאי חנוכה דתנו רבנן בכה בכסליו יומי דחנוכה תמניא אינון דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה

The Gemara asks: What is Hanukkah, and why are lights kindled on Hanukkah? The Gemara answers: The Sages taught in Megillat Taanit: On the twenty-fifth of Kislev, the days of Hanukkah are eight. One may not eulogize on them and one may not fast on them. What is the reason? When the Greeks entered the Sanctuary they defiled all the oils that were in the Sanctuary by touching them. And when the Hasmonean monarchy overcame them and emerged victorious over them, they searched and found only one cruse of oil that was placed with the seal of the High Priest, undisturbed by the Greeks. And there was sufficient oil there to light the candelabrum for only one day. A miracle occurred and they lit the candelabrum from it eight days. The next year the Sages instituted those days and made them holidays with recitation of hallel and special thanksgiving in prayer and blessings.

(א) דברים האסורים והמותרים בחנוכה ובו ג"ס:
בכ"ה בכסליו (מתחילים) שמונת ימי חנוכה ואסורים בהספד ותענית אבל מותרין בעשיית מלאכה ונוהגות הנשים שלא לעשות מלאכה בעוד שהנרות דולקות ויש מי שאומר שאין להקל להם:

(1) On the 25th of Kislev (start) the eight days of Hanukkah, and they are prohibited for eulogizing and fasting, but are permitted for doing work. The women have made it a custom not to do work while the candles are burning. And there is [an opinion] that says that we may not be lenient for them.

ת"ר לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה]

With regard to the dates of these festivals, the Sages taught: When Adam the first man saw that the day was progressively diminishing, as the days become shorter from the autumnal equinox until the winter solstice, he did not yet know that this is a normal phenomenon, and therefore he said: Woe is me; perhaps because I sinned the world is becoming dark around me and will ultimately return to the primordial state of chaos and disorder. And this is the death that was sentenced upon me from Heaven, as it is written: “And to dust shall you return” (Genesis 3:19). He arose and spent eight days in fasting and in prayer.
יום שמתמעט והולך - מתשרי ועד טבת:

הסיפור הציוני: הגות ומחקר

כמו המכבים בשעתם נירשם גם אנו הליגיונרים בדברי ימי העם העברי [...] נוכיח לכל העולם, כי בעורקינו עוד נוזל דם גיבורינו הקדומים.

זאב זבוטינסקי

נס כפול חוגגים אנו בחג החנוכה: ניצחון האומה על שונאיה החיצוניים, שחרורה מעול זרים, ושחרור המוני העם מלחץ הנוגשים היהודיים שנשענו על חיל יוון, ויחדיו דיכאו את עם יהודה. זאת אומרת: חוגגים אנו את הגברת הכוח הבריא, מעמד עובדי האדמה על הטפילים והעלוקות.

יצחק בן צבי. (נס חנוכה, האחדות, כט כסלו תרע"א)

אתם מוזמנים לעיין במקורות שונים אודות החג, המעידים כי יש גְרָסוֹת שונות לחג ובהן נפגשים ההסטוריה, המיתוס והשקפות העולם.

לשם התמודדות עם השאלה , אתם מוזמנים לעיין במספר מקורות השונים שלו:
הנרטיב המדרשי, הנרטיב הציוני ובשירה.