הרעיון המרכזי של הסוגיה:
הסוגיה מציגה את המקור למנהג המוכר של שבירת הכוס בחתונה. לאחר מכן מובאת ביקורת על המצב הקיים כיום עם מנהג זה, ומובאת דעה אחת הגורסת שאם כך הוא יש לבטלו (דעת הרב עוזיאל), ודעה נגדית שאומרת שיש להשאירו (שו"ת הרב עובדיה יוסף).
מיקום הסוגיה ברצף ההוראה
סוגיה זו עוסקת בחלק המסיים של טקס החתונה - שבירת הכוס.
שלד המהלך של הסוגיה
בתחילה מובא המקור מתהילים, שאותו התלמידים מכירים מהאמירה הידועה "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, וגו'" הנאמרת ע"י החתן לפני שבירת הכוס.
לאחר מכן מובאים מקורות העוסקים בנקיטת מעשה של אבל. המקור הראשון ממסכת בבא בתרא (=שער אחרון, שייכת לסדר נזיקין. קדמו לה בבא קמא ובבא מציעא) מביא את מנהג נתינת אפר מַקְּלֶה על מצח החתן, במקום שבו מניחים תפילין, שנלמד מהפסוק "לשום לאבלי ציון, לתת להם פאר תחת אפר" (ישעיהו סא, ג). מנהג שמעיד על געגוע לירושלים והרצון לראות בבניינה.
המקור השני ממסכת ברכות לוקח פסוק אחר מתהילים "עבדו את ה' ביראה וגילו ברעדה", ומפרש את הביטוי: "גילו ברעדה", שהרי גיל זה שמחה, ורעדה זה פחד או עצב - כיצד הם באים יחד?
וכדי להדגים זאת מסופר על האמורא מר, בנו של האמורא רבינא שעשה הילולה (שמחת חתונה) לבנו, וראה שהחכמים מתבדחים ושמחים בצורה מוגזמת, ואז נטל כוס יקרה ושבר לעיניהם, כדי לגרום להם להתעשת ולהירגע. מובא עוד סיפור דומה מאוד עם רב אשי, שמעביר את המסר ששמחה צריכה להיות מאוזנת.
לאחר מכן מובא במקור הבא בסוגיה זו שולחן ערוך (שכתב רבי יוסף קארו, פוסק הלכה גדול מצפת, תקופת האחרונים) ומצטט את מנהג אפר מקלה שמניחים על ראש החתן במטרה לזכור את ירושלים.
ואילו הגה (כינוי לרמ"א, הפוסק לקהילות יהודי אשכנז, כותב הגהות-הערות על השולחן ערוך ומתייחס למנהגי עדתו) מוסיף אחריו גם את מנהג שבירת הכוס, שבמקור היה אמור לרסן את השמחה, אך לפי מנהגי אשכנז הוא משמש כזכר לחורבן ירושלים.
בסיום הסוגיה מובאות תשובותיהם של הרב עובדיה יוסף ושל הרב עוזיאל, העוסקות במצב כיום, שבו נשכח מימד האבל שבטקס החתונה, וכל הקהל מריע בשמחה בשבירת הכוס, ואינו מתייחס כלל לצער על ירושלים ו/או בית המקדש החרבים, שאמור להיות מובע בשבירת הכוס.
נשאלת השאלה ומתפרסמת בשו"ת (=ספר שאלות ותשובות הלכתיות שמפרסם כמעט כל רב גדול וידוע, מאוסף שאלות ששלחו אליו אנשים שביקשו ממנו לפסוק הלכה).
השאלה: האם בעקבות הזלזול וחוסר ההבנה שיש בימינו בזמן שבירת הכוס - צריך לבטל את המנהג?
המשיבים מביאים תשובות מנוגדות לכך. לדעת הרב עוזיאל (שהיה הרב הראשי הספרדי "הראשון לציון" הראשון במדינת ישראל) יש לבטל ואילו הרב עובדיה יוסף (שהיה "הראשון לציון" עד שנת 2013 ופוסק הלכה ידוע מאוד) כותב בשו"ת שלו "יביע אומר" כי: גם אם המנהג שפשט בישראל הפך את כוונתו ("רבים עתה עם הארץ שבעת ששוברים את הכוס ממלאים פיהם שחוק, בקריאות מזל טוב, והחתן עצמו עושה זאת בגבורה להראות כוחו"). עדיין לדעתו "לבטל כליל את מנהג שבירת הכוס אינו נכון בעיניי, הואיל ועל כל פנים יסודתו בהררי קודש". בביטוי הררי קודש הוא מתכוון לחכמים הגדולים מתקופת האמוראים, שהם ענקים כמו הרים ביחס לחכמי הדור שלנו.
במקום לבטל, הוא מציע לתקן את המנהג - על ידי כך שהרב מסדר הקידושין (הרב המחתן שמנהל את הטקס) ייתן הוראה לחתן לפני שבירת הכוס שיאמר אחריו בקול רם את הפסוק "אם אשכחך ירושלים..." ואז הקהל יבין את הרקע למנהג ולא ישתולל משמחה.
מושגים, אישים, מונחי לימוד…
אישים
רב יצחק
רב פפא
אביי
רב אדא בר מתנה
רבה
הרב עוזיאל
הרב עובדיה יוסף
מושגים
אפר מקלה
זכר לחורבן
"גילו ברעדה"
שו"ת
מונחי הדיון התלמודי
שנאמר… - למידה על מנהג מתוך פסוק
הרחבות ותוספות
-
ניתן להיכנס לסרטי חתונות ב-Youtube ולראות את שמחת הקהל ברגע שבירת הכוס. היכן מנהגי האבלות? שווה לחפש סרט של חתונה דתית שבה החתן והכלה מתפללים מתחת לחופה ומייחדים תפילתם לירושלים בטרם שבירת הכוס. בין אם אנו מתאבלים על חורבן ירושלים ובין אם אנו סבורים שהיא כבר עומדת על תילה ואין צורך להמשיך ולהתפלל שתיבנה, שווה להכיר את התופעה.
תנו רבנן כשחרב הבית בשניה רבו פרושין בישראל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין נטפל להן ר' יהושע אמר להן בני מפני מה אי אתם אוכלין בשר ואין אתם שותין יין אמרו לו נאכל בשר שממנו מקריבין על גבי מזבח ועכשיו בטל נשתה יין שמנסכין על גבי המזבח ועכשיו בטל אמר להם א"כ לחם לא נאכל שכבר בטלו מנחות אפשר בפירות פירות לא נאכל שכבר בטלו בכורים אפשר בפירות אחרים מים לא נשתה שכבר בטל ניסוך המים שתקו אמר להן בני בואו ואומר לכם שלא להתאבל כל עיקר אי אפשר שכבר נגזרה גזרה ולהתאבל יותר מדאי אי אפשר שאין גוזרין גזירה על הצבור אא"כ רוב צבור יכולין לעמוד בה דכתיב (מלאכי ג, ט) במארה אתם נארים ואותי אתם קובעים הגוי כולו אלא כך אמרו חכמים סד אדם את ביתו בסיד ומשייר בו דבר מועט וכמה אמר רב יוסף אמה על אמה אמר רב חסדא כנגד הפתח עושה אדם כל צרכי סעודה ומשייר דבר מועט מאי היא אמר רב פפא כסא דהרסנא עושה אשה כל תכשיטיה ומשיירת דבר מועט מאי היא אמר רב בת צדעא שנאמר (תהלים קלז, ה) אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני תדבק לשוני לחכי וגו' מאי על ראש שמחתי אמר רב יצחק זה אפר מקלה שבראש חתנים א"ל רב פפא לאביי היכא מנח לה במקום תפילין שנאמר (ישעיהו סא, ג) לשום לאבלי ציון לתת להם פאר תחת אפר וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה שנאמר (ישעיהו סו, י) שמחו את ירושלים וגו' תניא אמר ר' ישמעאל בן אלישע מיום שחרב בית המקדש דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לאכול בשר ולא לשתות יין אלא אין גוזרין גזרה על הצבור אא"כ רוב צבור יכולין לעמוד בה ומיום שפשטה מלכות הרשעה שגוזרת עלינו גזירות רעות וקשות ומבטלת ממנו תורה ומצות ואין מנחת אותנו ליכנס לשבוע הבן ואמרי לה לישוע הבן דין הוא שנגזור על עצמנו שלא לישא אשה ולהוליד בנים ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו אלא הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין:
(א) לעשות זכר לחורבן ובו ה סעיפים:
משחרב בית המקדש תקנו חכמים שהיו באותו הדור שאין בונין לעולם בנין מסוייד ומכוייר [פי' מצוייר] כבנין המלכים אלא טח ביתו בטיט וסד בסיד ומשייר מקום אמה על אמה כנגד הפתח בלא סיד והלוקח חצר מסויידת ומכויירת הרי זו בחזקת' ואין מחייבים אותו לקלוף בכותלים:
(ב) וכן התקינו שהעורך שלחן לעשות סעודה לאורחים מחסר ממנו מעט ומניח מקום פנוי בלא קערה מן הקערות הראויות לתת שם וכשהאשה עושה תכשיטי הכסף והזהב משיירה מין ממיני התכשיט שנוהגת בהם כדי שלא יהיה תכשיט שלם וכשהחתן נושא אשה לוקח אפר מקלה ונותן בראשו במקום הנחת תפילין: הגה ויש מקומות שנהגו לשבר כוס בשעת חופה או לשום מפה שחורה או שאר דברי אבלות בראש החתן (כל בו) . וכל אלו הדברים כדי לזכור את ירושלים שנא' אם אשכחך ירושלים וגו' אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי:
(ג) וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם: הגה ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה [טור] ואסור לשומעם מפני החורבן ואפי' שיר בפה על היין אסורה שנא' בשיר לא ישתו יין וכבר נהגו כל ישראל לומר דברי תשבחות או שיר של הודאות וזכרון חסדי הקדוש ברוך הוא על היין: הגה וכן לצורך מצוה כגון בבית חתן וכלה הכל שרי [תוס' וסמ"ג והגהות מיימוני]:
(ד) וכן גזרו על עטרות חתנים שלא להניח כלל ושלא יניח החתן בראשו שום כליל שנא' הסר המצנפת והרם העטרה וכן גזרו על עטרות הכלה אם הוא של כסף אבל של גדיל מותר לכלה ודוקא לחתן וכלה אבל בשאר כל אנשים ונשים לא גזרו:
(ה) אסור לאדם שימלא פיו שחוק בעולם הזה:
(1) At the time when the Temple was destroyed, the sages of that generation decreed that one should not paint and mold one's house like the house of kings, but rather one should plaster one's house with mortar and whitewash it with lime. And one should leave a place, a square cubit in size, opposite the entrance, without whitewash. And if one acquires a painted and molded courtyard, this is permitted as it is already like that, and one is not obligated to peel away what is on the walls.
(2) And similarly, they decreed that one who lays a table for guests should leave something missing and leave a place without a bowl (that would have been suitable to place there). And when someone makes ornaments/jewellery of silver or gold, they should leave one missing from the kinds of ornament which are customary, so the ornament should not be complete. And when the groom marries a woman, take ashes from burnt food and place them on his head, in the place where the Tefilin rest. Gloss: There are places where they are accustomed to breaking a cup during the wedding ceremony, or placing a black cloth or other such items of mourning on the head of the groom. And all these things are in order to remember Jerusalem, as it is said, "If I forget you, Jerusalem...if I do not raise up Jerusalem over the height [head] of my joyfulness..." [Psalm 137:5-6]
(3) Similarly they decreed not to play [music] with instruments, and musical devices, and all things that make music to rejoice with them. There are those who say, [the prohibition is] specifically for those whom they regularly play them, like for kings who stand and rest to instruments or in the house of a feast. (Tur) It is forbidden to make them heard because of the destruction, and even song by mouth over wine is forbidden, as it says: "In song one may not drink wine" (Isiah 24:9). And all of Israel is already accustomed to saying words of praise or songs of thanks and remembering the goodnes of the holy one blessed be he over wine. Similarly for the need of a Mitzvah, like for house of a Groom and Bride, all this is permitted. (Tosefot, Smug, and Hagehot Maymoni)