Sukkot--What it's Really about!

דכתיב (ויקרא כג, מב) כל האזרח בישראל ישבו בסוכות מלמד שכל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת

This teaches that all of the Jewish people are fit to reside in one sukka.

(מ) וּלְקַחְתֶּ֨ם לָכֶ֜ם בַּיּ֣וֹם הָרִאשׁ֗וֹן פְּרִ֨י עֵ֤ץ הָדָר֙ כַּפֹּ֣ת תְּמָרִ֔ים וַעֲנַ֥ף עֵץ־עָבֹ֖ת וְעַרְבֵי־נָ֑חַל וּשְׂמַחְתֶּ֗ם לִפְנֵ֛י ה' אֱלֹקֵיכֶ֖ם שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃

(40) On the first day you shall take the product of hadar trees, branches of palm trees, boughs of leafy trees, and willows of the brook, and you shall rejoice before the Holy One your God seven days.

Guide to Sources #1 & 2

1. The two primary mitzvot associated with Sukkot are the sukkah and the 4 species (Lulav and Etrog). What is one thing you wish you knew about each of these mitzvot?

2. Why do you think Sukkot is set to begin only 5 days after Yom Kippur? What relationship might Sukkot have to Rosh Hashanah and Yom Kippur?

ר' עקיב' או' פרי עץ הדר זה הקב"ה דכת' ביה הוד והדר לבשתה (תהלים קד א) כפות תמרים זה הקב"ה דכת' ביה צדיק כתמר יפרח (צב יג) וענף עץ עבות זה הק' והוא עומד בין ההדסים (זכריה א ח) וערבי נחל זה הקב"ה דכת' ביה סולו לרוכב בערבות (תהלים סח ה)

ד"א פרי עץ הדר זה אברהם אבינו שהידרו הק' בשיבה טובה דכת' ואברהם זקן (בראשית כד א)

כפות תמרים זה יצחק אבינו שהיה כפות ועקוד על גבי המזבח

וענף עץ עבות זה יעקב אבינו מה הדס זה דחוש בעלים כך היה יעקב דחוש בבנים וערבי נחל זה יוסף מה ערבה זו כמושה יבישה בפני שלשה המינים כך מת יוסף לפני אחיו

ד"א פרי עץ הדר זה אימנו שרה שהידרה הקב"ה בשיבה טובה דכת' ואברהם ושרה זקינים (שם יח יא)

כפות תמרים זו אימנו רבקה מה תמרה זו יש בה אוכל ויש בה קוצים כך העמידה רבקה צדיק ורשע

וענף עץ אבות זו אימנו לאה מה הדס דחוש בעלים כך היתה לאה דחושה בבנים

וערבי נחל זו אימנו רחל מה ערבה הזאת כמושה בפני שלשת המינים כך מתה רחל בפני אחותה

...

ד"א פרי עץ הדר אילו ישר' מה אתרוג הזה יש בו ריח ויש בו אוכל כך ישר' יש בהן בני אדם שהם בעלי תורה ויש בהם מעשי' טובים

כפות תמרים אילו ישראל מה תמרה הזאת יש בה אוכל ואין בה ריח כך ישר' יש בהן בני אדם שהם בעלי תורה ואין בהם מעשים טובים

וענף עץ עבות אילו ישר' מה הדס הזה יש בו ריח ואין בו אוכל כך הן ישר' יש בהן בני אדם בידיהם מעשי' טובים ואין בהם תורה

וערבי נחל אילו ישר' מה הערבה הזאת אין בה לא טעם ולא ריח כך ישר' בהן יש בני אדם שאינן לא בעלי תורה ולא מעשים טובים א' הק' לאבדן אי איפשר אלא ייעשו כולם אגודה אחת והם מכפרים אילו על אילו לפיכך משה מזהיר את ישר' ואו' להם ולקחתם לכם (ויקרא כג מ

Rabbi Akiva teaches based on the verse: "in beauty and glory (hadar) You are adorned "(Psalm 104:1).

Etrog--this is the Holy One;

Lulav--this is the Holy One;

Myrtle--this is also the Holy One; Willow--is the Holy One.

Another Interpretation:

Etrog--this is Abraham our father whom God beautified with old age;

Lulav--this is Isaac our father who was bound up on the altar;

Myrtle--this is Jacob our father: just as myrtle is crowded by its leaves, so too was Jacob crowded by his children;

Willow--this is Joseph: just as the willow dries out and crumbles before the other species, so too Joseph died before his brothers.

Another Interpretation:

Etrog--this is Sarah our mother whom the Holy One beautified with old age;

Lulav--this is Rebecca our mother, just as the palm tree has fruit and thorns so too Rebecca established the righteous and wicked;

Myrtle--this is Leah our mother: just as the myrte is crowded by its leaves, so too Leah was crowded by her children; Willow--is Rachel our mother, just as the willow dries out before the other three species, so too Rachel died before her sister.

Another interpretation:

4 species--this is the Jewish people

Etrog has both smell and taste, so it is that some people are learned in Torah and fill their lives with good actions;

Lulav--has taste but no smell, so it is that some people are learned in Torah but do not fill their lives with good actions;

Myrtle--has smell but no taste as both smell and taste, some people fill their lives with good actions but do not learn Torah;

Willow--has neither taste nor smell, so too do some Jews know no Torah nor do they fill their lives with good actions.

The Holy One said, "We should be sure not to lose any of them. Rather, let's bind all of them together and their will atone for each other."

This is why Moses said, "On the first day you shall take the product of hadar trees, branches of palm trees, boughs of leafy trees, and willows of the brook, and you shall rejoice before the Holy One your God seven days." (Lev. 23:40)

Guide to Source #3

1. What do you make of the fact that the rabbis bring so many different teachings about the 4 species?

2. What theme (or themes) do you find common to all the teachings?

3. Which of the teachings resonates most for you? Why?