הורים וילדים יהלי סוריגון ורום סלע

הורים וילדים

ואהבת לרעך כמוך תש"ף

ת.ז
כותרת: נשרקה.

סוגה : מערכון.
מקור: גרסה למערכון המקורי של הגשש החיוור.
זמן: העת החדשה, 1977.
מקום: ארץ ישראל.

יחסים בין הורים וילדים הנו נושא רחב ומורכב מאוד ומעסיק אותנו בכל הגילים הורים כילדים.

ככלל, בני הנוער נמצאים בגיל בו מערכת היחסים עם הוריהם אמביוולנטית מאוד. מחד אתם בני הנוער מבקשים לפרוש כנפיים, להיות עצמאים, דורשים מההורים להתחשב בדעתכם ולאפשר לכם לנהוג כרצונכם. אך עדיין תלויים כלכלית ורגשית בהורים, מודעים לכך שעדיין זקוקים מאוד להורים ואף פוחדים מעצמאות.

להורים יש תקוות וחלומות כלפי ילדיהם, כיצד יתמודדו עם האכזבות הבלתי נמנעות כשילדיהם אינם מגשימים את התקוות שתלו בהם?

האם ידעו לכוון ולעודד את ילדיהם לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, ולא לכוונם לנתיב אליו יעדו אותם עוד טרם לידתם? כיצד יוכלו להמשיך לתמוך ולעזור ובה בעת לחנך את ילדיהם לעצמאות?

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הוּרְקְנוֹס שֶׁהָיוּ אֶחָיו חוֹרְשִׁים בַּמִּישׁוֹר וְהוּא חוֹרֵשׁ בָּהָר וְנָפְלָה פָּרָתוֹ וְנִשְׁבָּרָה, אָמַר לְטוֹבָתִי נִשְׁבְּרָה פָּרָתִי, בָּרַח וְהָלַךְ לוֹ אֵצֶל רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, וְהָיָה אוֹכֵל קוֹזְזוֹת אֲדָמָה, עַד שֶׁעָשָׂה פִּיו רֵיחַ רַע, הָלְכוּ וְאָמְרוּ לְרַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי רֵיחַ פִּיו שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר קָשֶׁה לוֹ, אָמַר לוֹ כְּשֵׁם שֶׁהִבְאִישׁ רֵיחַ פִּיךָ עַל הַתּוֹרָה, כָּךְ יִהְיֶה רֵיחַ תַּלְמוּדְךָ הוֹלֵךְ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ. לְאַחַר יָמִים עָלָה אָבִיו לְנַדּוֹתוֹ מִנְּכָסָיו, וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ וּגְדוֹלֵי מְדִינָתוֹ יוֹשְׁבִים לְפָנָיו, בֶּן צִיצִית הַכֶּסֶת וְנַקְדִּימוֹן בֶּן גּוּרְיוֹן וּבֶן כַּלְבָּא שָׂבוֹעַ, וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ .... אָמַר לוֹ אָבִיו בְּנִי לֹא עָלִיתִי לְכָאן אֶלָּא לְנַדּוֹתְךָ מִנְּכָסַי, עַכְשָׁו הֲרֵי כָּל נְכָסַי נְתוּנִים לְךָ מַתָּנָה. אָמַר הֲרֵי הֵם עָלַי חֵרֶם וְאֵינִי אֶלָּא שָׁוֶה בָּם כְּאֶחָי....

ת.ז
כותרת המקור : תְּחִלָּתוֹ שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הוּרְקָנוֹס

סוגה: סיפור, אגדת חז"ל

מקור: בראשית רבה, פרשה מ"א.

העת העתיקה, תקופת האמוראים – מאה 4 לספירה.

מקום: ארץ ישראל.

שאלות מנחות לחברותא ללימוד המקורות:

  • מה ניתן ללמוד מתמונת הפתיחה (שורה ראשונה) אודות היחסים בין בני משפחת הורקנוס?
  • אודות היחסים בין בני משפחת הורקנוס הם שהאבא לא נותן לילד ללכת ללמוד
  • מדוע ברח רבי אליעזר מבית אביו? נסו לדמיין מה עובר עליו? כתבו את מחשבותיו? הוסיפו את הדיאלוג בין רבי אליעזר לאביו לפני האירוע בשדה כשהוא מנסה לשכנע את אביו שישלח אותו ללימודים.
  • רבי אליעזר ברח מכיוון שהיה הבדל בין האחים הוא היה זה שעבר בהרים... הדיאלוג בין רבי אליעזר לאביו לפני האירוע בשדה שהוא מנסה לשכנע את שישלח אותו ללימודים הוא:
  • רבי אליעזר: אבא תשלח אותי ללימודים כמו שהאחים שלי הולכים.
  • אביו: לא רבי אתה לא תלך ללמוד אתה צריך לעבוד
  • רבי אליעזר: למנה האחים שלי יכולים ללמוד ואני לא?
  • אביו: אני צריך בן שיעבוד במשק
  • רבי אליעזר: אבל למה אני?
  • אביו: רבי אין ויכוח אתה לא תלך ללמוד!
  • רבי אליעזר: אם לא תתן לי ללכת ללמוד אני אברח
  • אביו: בשקט מוחלט
  • מה עמדת הורקנוס האב בתחילת הסיפור? האם הוא היה מודע לשאיפותיו הרוחניות של הבן?
  • עמדת ההורקנוס האב בתחילת הסיפור הוא שהבן שלו יבחר מה לעשות בעצמו והוא לא היה מודע לשאיפותיו הרוחניות של הבן.
  • האם דעת האב הורקנוס משתנה לגבי הדרך שבחר בנו אליעזר?
  • לא
  • מדוע רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו? האם יש כאן רמז לביקורת של רבי אליעזר לאביו ואם כן, מהי?
  • רבי אליעזר לא מקבל את הכסף מכיוון שבחר מהבית ויש רמז לביקורת מרבי אליעזר לאביו וביא שרבי אליעזר מרגיש שלאביו הכסף חשוב יותר ממנו.
  • רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו מכיוון שהוא לא קיבל יחס מכבד.
  • מה ניתן ללמוד על רבי אליעזר מהיחסים שלו עם אחיו ועם חבריו לספסל הלימודים?
  • השוו את סיפורו של יגאל אלון לסיפורו של רבי אליעזר וכתבו את ההבדלים העיקריים?

    ניתן להציע את הפרשנות הבאה לסיפור:

    רבי אליעזר בורח מביתו אל בית מדרשו של רבן יוחנן בן זכאי. מתוך תחילתו המקוטעת של הסיפור אין אנו יודעים מהי הסיבה לכך. ניתן לשער שקדמה לבריחה מערכת יחסים סבוכה ומסוכסכת בתוך משפחת הורקנוס. דומה שהרקע לדרמה משפחתית זו מסתבר מתוך המשכה של עלילת הסיפור. בעוד שנפשו של רבי אליעזר חשקה בלימוד התורה הרי שהאב ושאר בני המשפחה רואים בשמירה וריבוי נכסי המשפחה את הערך המרכזי. מצב עניינים זה מוביל בהכרח לקונפליקט שתוצאתו כמעט בלתי נמנעת – בריחתו של רבי אליעזר מהבית אל יעדו הנכסף – בית המדרש.

    האב משנה את יחסו אל בנו, אך הוא עצמו אינו משתנה. הכסף ממשיך להיות הערך העליון שלו ולפיו הוא פועל. יחסו אל בנו משתנה רק משום שבנו זוכה להערכה וכבוד בקרב עשירי הארץ.

    הסיפור מסתיים בכך שהאב מבקש לתקן עוול ישן בעוול חדש ולהעביר את כל נכסיו לר' אליעזר על חשבון האחים. אליעזר בן הורקנוס לא מוותר על חלקו בירושה החומרית מה שלכאורה מתבקש מאדם שבחר לחיות בעולם הרוחני, אלא מבקש שוויון. דומה כי בבקשתו זו מנסה אליעזר בן הורקנוס להדגיש את הביקורת שלו כלפי העולם החומרי הלא שוויוני שהאב מייצג, לאמור: "אתם אבי ואחיי נהגתם בחוסר שוויון וצדק כלפי משום סולם הערכים המעוות שלכם שבראשו עיקרון הרווח הכספי, ואני בוחר לפעול לפי עולם ערכים אחר שבראשו צדק ושוויון."

    הפער בין האב לבנו נשאר בעינו, האב נשאר בעולם החומרי המעוות, הלא שוויוני והלא צודק, והבן שמרד בעולם הזה ובאביו - מיצגו הנאמן של העולם החומרי, בוחר בעולם הרוחני של בית המדרש.

    חזור על עקביי-- גרסה ערוכה

    עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים.

    אָמְרוּ לוֹ, עֲקַבְיָא, חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתָ אוֹמֵר

    וְנַעַשְׂךָ אַב בֵּית דִּין לְיִשְׂרָאֵל.

    אָמַר לָהֶן, מוּטָב לִי לְהִקָּרֵא

    שׁוֹטֶה כָּל יָמַי,

    וְלֹא לֵעָשׂוֹת שָׁעָה אַחַת

    רָשָׁע לִפְנֵי הַמָּקוֹם,

    שֶׁלֹּא יִהְיוּ אוֹמְרִים, בִּשְׁבִיל שְׂרָרָה חָזַר בּוֹ...

    בִּשְׁעַת מִיתָתוֹ אָמַר לִבְנוֹ, בְּנִי,

    חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתִי אוֹמֵר.

    אָמַר לוֹ, וְלָמָּה לֹא חָזַרְתָּ בָּךְ.

    אָמַר לוֹ, אֲנִי שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמְרֻבִּים, וְהֵם שָׁמְעוּ מִפִּי הַמְרֻבִּים.

    אֲנִי עָמַדְתִּי בִשְׁמוּעָתִי,

    וְהֵם עָמְדוּ בִשְׁמוּעָתָן.

    אֲבָל אַתָּה שָׁמַעְתָּ מִפִּי הַיָּחִיד, וּמִפִּי הַמְרֻבִּין.

    מוּטָב לְהַנִּיחַ דִּבְרֵי הַיָּחִיד, וְלֶאֱחוֹז בְּדִבְרֵי הַמְרֻבִּין.

    אָמַר לוֹ, אַבָּא, פְּקוֹד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ.

    אָמַר לוֹ, אֵינִי מַפְקִיד.

    אָמַר לוֹ, שֶׁמָּא עַוְלָה מָצָאתָ בִי.

    אָמַר לוֹ, לָאו. מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְִרַחֲקוּךָ:

    [ משנה מסכת עדיות פרק ה ]

    ת.ז
    כותרת המקור : עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים

    סוגה: סיפור, אגדת חז"ל

    מקור: משנה, מסכת עדויות , פרק ה'.

    העת העתיקה, תקופתהתנאים – מאה 2 לספירה.

    מקום: ארץ ישראל.

    משנה עדיות ה׳:ו׳

    (ו) עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים.

    אָמְרוּ לוֹ, עֲקַבְיָא, חֲזֹר בְּךָ בְאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתָ אוֹמֵר וְנַעַשְׂךָ אַב בֵּית דִּין לְיִשְׂרָאֵל. אָ

    שוה ציטוט

    • מהו הגיל המומלץ לדרוש מהילדים לקיחת אחריות והשתתפות במטלות הבית?
    • האם זה נכון רק להתגלגל (להשתעשע) עם הילדים ופתאום בגל שתים-עשרה להתחיל לדרוש מהם למלא חובות?

      חזור על עקביי
    • האם עקביא בן מהללאל מתחרט על שדבק בדרכו ולא קיבל את עמדת הרוב?
    • לאור העצה שנותן עקביא לבנו, האם המחיר החברתי ששילם בנו של עקביא בעקבות התעקשות אביו היה כדאי?

    • מה ביקש הבן מאביו?
    • האם מנקודת המבט של החברה הבן מתחיל באמת מההתחלה, או שמא תהיה השפעה לאופן בו החברה התייחסה לאביו גם עליו?
    • האם הבן מציית לאביו או מורד?

    משנה עדיות ה׳:ז׳

    (ז) בִּשְׁעַת מִיתָתוֹ אָמַר לִבְנוֹ, בְּנִי, חֲזֹר בְּךָ בְאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתִי אוֹמֵר. אָמַר לוֹ, וְלָמָּה לֹא חָזַרְתָּ בָּךְ. אָמַר לוֹ, אֲנִי שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמְרֻבִּים, וְהֵם שָׁמְעוּ מִפִּי הַמְרֻבִּים. אֲנִי עָמַדְתִּי בִשְׁמוּעָתִי, וְהֵם עָמְדוּ בִשְׁמוּעָתָן. אֲבָל אַתָּה שָׁמַעְתָּ מִפִּי הַיָּחִיד, וּמִפִּי הַמְרֻבִּין. מוּטָב לְהַנִּיחַ דִּבְרֵי הַיָּחִיד, וְלֶאֱחֹז בְּדִבְרֵי הַמְרֻבִּין. אָמַר לוֹ, אַבָּא, פְּקֹד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ. אָמַר לוֹ, אֵינִי מַפְקִיד. אָמַר לוֹ, שֶׁמָּא עִילָה מָצָאתָ בִי. אָמַר לוֹ, לָאו. מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְרַחֲקוּךָ:

    פרשנות לסיפור:

    ערב מותו מבקש עקביא מבנו שילך בדרך שונה מהדרך בה הלך הוא, על-פניו נראה כי עקביא רוצה לחסוך לבנו את המחיר ששילם הוא על שדבק בדרכו. דומה שהנימוק ההלכתי בו מבקש עקביא לשכנע את בנו הוא למעשה סוג של תירוץ, כי הרי עקביא עפ"י ההלכה צריך היה לקבל את עמדת הרוב וריבוי מקורות הקבלה שלו ושלהם אינו רלוונטי לעניין. האב אם-כן נכנס דרך הפתח ההלכתי על-מנת לצוה על בנו לסור מדרכו ולחבור לשאר החכמים.

    לכאורה יש כאן אבסורד, האב מבקש מבנו דבר והיפוכו. האב מבקש מבנו למרוד בו , אך אם יעשה כן הרי הוא כמציית לאביו ולא כמורד בו.

    הבן מקבל את עמדת אביו ומבקש מהאב "פְּקוֹד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ" דהיינו, המלץ בפני חבריך החכמים עליי, שיקבלו אותי לשורותיהם. תגובת האב מפתיעה משהו, לכאורה האב שערב מותו רצה להוריד מהבן את הנטל שהוא סוחב על גבו, צריך היה להיענות לבקשת בנו ולעזור לו לשקם את תדמיתו ומעמדו הציבורי וכנראה גם הכלכלי. תשובתו של אביו חושפת כנראה את כוונתו האמיתית, לא לגונן על בנו הוא מבקש אלא לאפשר לו לפעול בעולם עפ"י אישיותו ומעשיו: "מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְִרַחֲקוּך". האב המודע לדומיננטיות שלו אצל בנו ולנטיית בנו לציית להלכה ולמסורת מבקש לשחרר את בנו ולעזור לו להיפרד מדמותו גם לאחר מותו.

    אבי היה אלהים ולא ידע. הוא נתן לי

    את עשרת הדברות לא ברעם ולא בזעם, לא באש ולא בענן

    אלא ברכות ובאהבה, והוסיף ליטופים והוסיף מילים טובות,

    והוסיף "אנא" והוסיף "בבקשה". וזימר זכור ושמור

    בניגון אחד והתחנן ובכה בשקט בין דבר לדבר,

    לא תשא את שם אלוהיך לשוא, לא תשא, לשוא,

    אנא, אל תענה בריעך עד שקר. וחיבק אותי חזק ולחש באזני,

    לא תגנוב, לא תנאף, לא תרצח. ושם את כפות ידיו הפתוחות

    על ראשי בברכת יום כיפור. כבד, אהב, למען יאריכון ימיך

    על פני האדמה. וקול אבי לבן כמו שער ראשו.

    אחר-כך הפנה את פניו אלי בפעם האחרונה

    כמו ביום שבו מת בזרועותי ואמר: אני רוצה להוסיף

    שנים לעשרת הדברות:

    הדבר האחד-עשר, "לא תשתנה"

    והדבר השנים-עשר, "השתנה, תשתנה"

    כך אמר אבי ופנה ממני והלך

    ונעלם במרחקיו המוזרים.

    [יהודה עמיחי - פתוח סגור פתוח]

    בשיר של עמיחי, "אבי היה אלוהים ולא ידע". במה לדעתכם מבקש האב מהבן- שלא ישתנה , ובמה שישתנה?
    (התשובה אינה נמצאת במפורש במילות השיר, אתם מתבקשים להפעיל

    לאכזב את אבא

    באחת השיחות אף מצא לנכון [אבי] לומר לי – ובכמה טאקט וחכמה עשה זאת! – שכאשר אשוב הביתה ואטול לידי את המשק, אין בדעתו כלל להתערב בהנהלתו. "אתה תהיה המנהל", אמר לי, והוסיף: "אשמח לעזור לך בכל אשר תבקש". דומני כי כרסמו בלבו חששות שמא אישיותו החזקה, הדומיננטית, לעתים כבדת־היד, היא שגרמה לבניו שיעזבו את כפר תבור; שצלו הגדול הוא שהבריחם למרחקים כדי לפתח את מלֺא אישיותם. איני סבור שזאת היתה הסיבה לעזיבת אחַי. אבל זו בלי ספק, היתה סיבת זהירותו בהתנהגותו כלפי. הוא עשה מה שלאל ידו כדי להחזיקני בביתו ועל אדמתו, אשר ארש לו [טיפח] ביסורים כה רבים ואשר עבד בכל מאודו ובכל כוח אהבתו הגדולה אליה. והנה היה עלי לבוא ולומר לו, שגם חלומו זה האחרון, אינו אלא חלום, וכי צעיר אפרוחי עומד אף הוא לנטוש את קנו; שלא זו בלבד שלא יהיה כפי שקיווה, שבט של פייקוביצ'קים על אדמת אוּם א־ג'בל, אלא שספק גדול הוא אם בכלל יישאר איזה פייקוביץ' על אדמתו של מייסד השושלת, שנתפרקה בטרם היתה לשושלת. ואני אהבתי את אדמתו של פייקוביץ', את כפר הולדתי, את השדות והנופים שהייתי קשור אליהם בעבותות עזים וחזקים כל כך; ואהבתי את אבי, הערצתי את אישיותו הסלעית והרגישה ועל כן כה קשה היה לי, עד כאב ממש, להתיצב לפניו ולהכאיב לו. ידעתי כי אין מנוס, שיהיה עלי לעשות זאת, משום שהכרתי ושאיפתי להימנות עם מיסדיו של קיבוץ חדש וצעיר היו נחרצות וחד־משמעיות אף הן. מטולטל בין אהבתי אליו להכרתי, בין חובותי כלפיו לשאיפתי, מצאתי את עצמי נתון בחיבוטי נפש מיסרים ומכאיבים ביותר. הגיעה השעה לבשר לו את הבשורה המרה. ביום שלא נועד לביקורי בית חבשתי את סוסתי ודהרתי לעבר כפר תבור.

    יגאל אלון, בית אבי, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, 1975, עמ' 179180

    עברית

    השוו את סיפורו של יגאל אלון לסיפורו של רבי אליעזר וכתבו

    את ההבדלים העיקריים?