Brawerman Beit Midrash - Grade 6 House of Study: a Journey through Text and Traditions
KAVANAH & PRAYER
המתפלל צריך שיכוין את לבו בכולן ואם אינו יכול לכוין בכולן יכוין את לבו באחת א"ר חייא אמר רב ספרא משום חד דבי רבי באבות

One who says the Tefillah must direct his heart to each blessing ; but if unable to do so to each one, he must at least direct his heart to one. To which? R. Hiyya stated that Rab Safra said in the name of one attached to the school of Rabbi : To the "Patriarchs."

Find the phrase or word for "Direct his heart".

Write it here.....

With your Hevruta, write a working definition for KAVANAH. (synonyms are fine!)

How would you describe to someone else what KAVANAH is through a Jewish lens?

What purpose does KAVANAH serve in this text?

(טו) כוונת הלב כיצד כל תפלה שאינה בכוונה אינה תפלה ואם התפלל בלא כוונה חוזר ומתפלל בכוונה מצא דעתו משובשת ולבו טרוד אסור לו להתפלל עד שתתיישב דעתו לפיכך הבא מן הדרך והוא עיף או מיצר אסור לו להתפלל עד שתתיישב דעתו אמרו חכמים ישהה שלשה ימים עד שינוח ותתקרר דעתו ואחר כך יתפלל.

(טז) כיצד היא הכוונה שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאלו הוא עומד לפני השכינה לפיכך צריך לישב מעט קודם התפלה כדי לכוין את לבו ואח"כ יתפלל בנחת ובתחנונים ולא יעשה תפלתו כמי שהיה נושא משאוי ומשליכו והולך לו לפיכך צריך לישב מעט אחר התפלה ואחר כך יפטר חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת קודם תפלה ושעה אחת לאחר תפלה ומאריכין בתפלה שעה.

(15) Inner mindfulness: how does one attain it? Any prayer for which one is not fully mindful is not considered prayer. And if one prays without mindfulness, one must go back and pray [again, this time] with mindfulness. One who is confused or inwardly agitated is forbidden from praying until he settles himself; thus, one who has come in from traveling and is tired or unsettled is forbidden from praying until he settles himself. The sages used to say that he ought to wait for three days until he has rested and his emotions have cooled, and only afterward may he pray.

(16) How is intent (achieved)? A person should urn his heart from all thoughts and envision himself as if he is standing before the presence of God. Therefore he must sit a while before prayer in order to direct his heart and then he can pray with ease and supplications. And he should not treat his prayer like one who is carrying a burden and throws it down and moves on. Therefore he must sit a while after prayer and then take leave. The early pious individuals would wait an hour before prayer and an hour after prayer and would draw out their prayer for an hour.

According to the Mishneh Torah, how can one attain KAVANAH?

Why might it be important to have KAVANAH?

(א) המתפלל צריך שיכוין בכל הברכות ואם אינו יכול לכוין בכולם לפחות יכוין באבות ואם לא כיון באבות אף על פי שכיון בכל השאר יחזור ויתפלל. הגה: והאידנא אין חוזרין בשביל חסרון כוונה שאף בחזרה קרוב הוא שלא יכוין אם כן למה יחזור (טור):

(1) One who prays needs to have concentration on all the blessings, but if he is not able to concentrate on all of them, he should at least concentrate on the blessing of the forefathers (the first blessing of Shemonah Esrei), but if he doesn't have concentration while saying the blessings of the forefathers, even if he has concentration on the rest [of the blessings], he needs to return [to the beginning of Shemonah] and pray. Gloss: Nowadays we do not return because there is a loss of concentration, and even when he returns [to the beginning of Shemonah Esrei] he will not have concentration; if so, why should he return (Tur)?

Which KAVANAH do we recite prior to the AMIDAH?

How might it help build proper KAVANAH for the AMIDAH?

WHAT do the words really mean?

אֲדנָי שפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ:

Translate with your hevruta:

יִהְיוּ לְרָצון אִמְרֵי פִי וְהֶגְיון לִבִּי לְפָנֶיךָ. יי צוּרִי וְגואֲלִי:

Translate with your hevruta: