לשמוע קול שופר
ראש השנה הוא "יום תרועה" ועיקרו במצוות תקיעת שופר. חכמים למדו ממצוות יובל ותקיעת החצוצרות שלקול התרועה יש להוסיף לפני ואחרי את קול התקיעה. חכמים התלבטו מהו אותו קול התרועה. שאלה זו היא ריאלית: מהו הקול האמור להישמע ב"תרועה"? אך שאלה זו היא גם מהותית: מהו הרגש שקול השופר אמור לחולל במי ששומע אותו?
שאלות אלה הן נקודת ההתחלה ממנה הגענו למנהג לשמוע 100 קולות בשילובים ובחיתוכים שונים כדי לצאת חובת דאורייתא בשמיעת קול שופר. לאלה נוסיף את מנהגי ישראל בכל הקהילות השונות- ונמצא קולות שופר רבים.
בדף זה, מקורות המנסים לגעת באותם רגשות ותנועות נפש שמעורר קול השופר.
מפורסמים דבריו של הרמב"ם בהלכות תשובה המסבירים את הכוח המעורר לתשובה שבשמיעת קול השופר.
אַף עַל פִּי שֶׁתְּקִיעַת שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה גְּזֵרַת הַכָּתוּב רֶמֶז יֵשׁ בּוֹ כְּלוֹמַר:
עוּרוּ יְשֵׁנִים מִשְּׁנַתְכֶם וְנִרְדָּמִים הָקִיצוּ מִתַּרְדֵּמַתְכֶם וְחַפְּשׂוּ בְּמַעֲשֵׂיכֶם וְחִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה וְזִכְרוּ בּוֹרַאֲכֶם.
Notwithstanding that the blowing of the ram's horn trumpet on Rosh ha-Shanah is a Scriptural statute, its blast is symbolic, as if saying: "Ye that sleep, bestir yourselves from your sleep, and ye slumbering, emerge from your slumber, examine your conduct, turn in repentance, and remember your Creater! They that forget the truth because of the vanities of the times, who err all of their years by pursuing vanity and idleness, which are of neither benefit nor of salvation, care for your souls, improve your ways and your tendencies, let each one of you abandon his evil path and his thought which is not pure! It is, therefore, necessary for every man to behold himself throughout the whole year in a light of being evenly balanced between innocence and guilt, and look upon the entire world as if evenly balanced between innocence and guilt; thus, if he commit one sin, he will overbalance himself and the whole world to the side of guilt, and be a cause of its destruction; but if he perform one duty, behold, he will overbalance himself and the whole world to the side of virtue, and bring about his own and their salvation and escape, even as it is said: "But the righteous is an everlasting foundation" (Prov. 10. 25), it is he, by whose righteousness he overbalanced the whole world to virtue and saved it. And, because of this matter, it became the custom of the whole house of Israel to excel in alms-giving, in good conduct and in the performance of duties during the intervening days of Rosh ha-Shanah and Yom ha-Kippurim above what they do during the whole year. It also became a universal custom to rise early during those ten days, to deliver in the synagogues prayers of supplication and ardor till the dawn of the day.5Kiddushin, 39b–40a. C.
ראש השנה הוא "יום תרועה" (במדבר כט, א). תרועה הוא קול חגיגי של המלכה. ראש השנה הוא היום בו נברא האדם וביום זה בכל שנה נקבע דינו של העולם כולו. קול התרועה הוא קול של כבוד, יראה ודין - כיאה למעמד של דין בפני מלך.
הַיּוֹם הֲרַת עוֹלָם, הַיּוֹם יַעֲמִיד בַּמִּשְׁפָּט כָּל יְצוּרֵי עוֹלָמִים, אִם כְּבָנִים אִם כַּעֲבָדִים, אִם כְּבָנִים רַחֲמֵנוּ כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים, וְאִם כַּעֲבָדִים עֵינֵינוּ לְךָ תְלוּיוֹת עַד שֶׁתְּחָנֵּנוּ וְתוֹצִיא כָאוֹר מִשְׁפָּטֵנוּ, אָיוֹם קָדוֹשׁ:
לעומת המקור הקודם, בו בשמיעת קול השופר יש קבלה של עול מלכות שמיים, במקור הבא השופר הוא דרך להזכיר את זכות העקדה העומדת לישראל לפני הקב"ה.
אמר רבי אבהו למה תוקעין בשופר של איל אמר הקדוש ברוך הוא תקעו לפני בשופר של איל כדי שאזכור לכם עקידת יצחק בן אברהם ומעלה אני עליכם כאילו עקדתם עצמכם לפני
Similarly, Rabbi Abbahu said: Why does one sound a blast with a shofar made from a ram’s horn on Rosh HaShana? The Holy One, Blessed be He, said: Sound a blast before Me with a shofar made from a ram’s horn, so that I will remember for you the binding of Isaac, son of Abraham, in whose stead a ram was sacrificed, and I will ascribe it to you as if you had bound yourselves before Me.
מפתיעה במיוחד למידת קול התרועה מיבבתה של אם סיסרא. הסבר זה מבוסס על תרגום מילולי של אונקלוס את המילה "תרועה" כ"יבבא".
שיעור תרועה כג' יבבות: והתניא שיעור תרועה כשלשה שברים אמר אביי בהא ודאי פליגי דכתיב (במדבר כט, א) יום תרועה יהיה לכם ומתרגמינן יום יבבא יהא לכון וכתיב באימיה דסיסרא (שופטים ה, כח) בעד החלון נשקפה ותיבב אם סיסרא מר סבר גנוחי גנח ומר סבר ילולי יליל
§ The mishna continues. The length of a terua is equal to the length of three whimpers. The Gemara asks: Isn’t it taught in a baraita that the length of a terua is equal to the length of three shevarim, i.e., broken blasts, which presumably are longer than whimpers? Abaye said: In this matter, the tanna’im certainly disagree. Although the first baraita can be reconciled with the mishna, this second baraita clearly reflects a dispute. As it is written: “It is a day of sounding [terua] the shofar to you” (Numbers 29:1), and we translate this verse in Aramaic as: It is a day of yevava to you. And to define a yevava, the Gemara quotes a verse that is written about the mother of Sisera: “Through the window she looked forth and wailed [vateyabev], the mother of Sisera” (Judges 5:28). One Sage, the tanna of the baraita, holds that this means moanings, broken sighs, as in the blasts called shevarim. And one Sage, the tanna of the mishna, holds that it means whimpers, as in the short blasts called teruot.
על היבבה של אם סיסרא הנשקפת בעד החלון כביטוי לחרדה הקיומית הבאה לידי ביטוי בקול השופר קראו את מאמרו של יאיר בן מנחם במוסף 'שבת' במקור ראשון.
במשל המובא בשם הבעל שם טוב, קול השופר הוא קול פשוט של צעקה ותחינה למלך כאשר אין לגשת אליו במילים ומשפטים סדורים.
(א) משל שהובא בשם הבעש"ט נשמתו בגנזי מרומים, שאמר להתוקעים ולבעלי תפלות, שפעם אחת איתרמי שהחיות מרדו בארי מלכם, ויקצוף המלך מאוד וחמתו בערה בו, והיו החיות מבקשין עצות ותחבולות לפייסו, ועמד השועל הפקח שבחיות, ואמר להם להחיות לכו עמי אל המלך, ואני יודע שלש מאות משלים הממשיכים את הלב, אולי אוכל לפייסו בהם, והלכו עמו, ויהי הם עודם הולכים עמו, ועדיין היו רחוקים מחצר המלך, ענה השועל ואמר להם, אל נא אחיי ירע לבבכם, היות שעצתי היה לפייס את המלך על ידי המשלים היפים, ועתה שכחתי קצתן, ויאמרו אליו אולי יתפייס המלך בעבור המשלים הנותרים בזכרונך, והנה בהגיעם לחצר המלך ממש, ענה השועל ואמר להם אל נא ירע לבבכם עלי, היות שנשכחו כולם ממני, אך אף על פי כן לכו עמי אולי יתן השם יתברך לנו רחמים וחנינה לפניו, ויתרצה לשמוע בקול צעקתינו, כי מה לנו עוד צדקה כי אם לצעוק אל המלך, והנה כשמעם הדברים האלה, וישמעו לו וילכו עמו ויבואו אל המלך, ויפלו על פניהם ארצה, ויען השועל ויאמר אדונינו המלך יהיו נא אמרינו לרצון לפניך, היות שמתחלה בושנו וגם נכלמנו להרים פנינו אליך, אך מצד שהייתי בקי בדברי משל ומליצה הממשיכים הלב, לזה משכתים בדברים, ואמרו אלי אחריך נרוצה, אולי תוכל לפייס את המלך בדבריך, ובמשליך הנעימים, וכעת מה אעשה שנשכחו ממני, הנה אנחנו כחומר ביד היוצר ויש בידך להמית ולהחיות, ואנחנו מבקשים את פניך בבכי ובצעקה, ויכמרו רחמיך עלינו ואל תשחיתנו ועשה עמנו חסד חנם, כי כן דרכיך, והנה כשמוע המלך צעקתם ושברון לבם, נתרצה להם ומחל להם, והנמשל מובן:(אהבת שלום פ' נצבים)
רבי לוי יצחק מברדיטשב מספר גם הוא משל לקולו של השופר. השופר מופיע לראשונה בקשר שבין עם ישראל לקב"ה במעמד הר סיני ולכן קולו מזכיר את אותו רגע ראשוני של ברית וקשר בל יינתק, ובכך משיב בתשובה ומחזיר את אותו "לבוש" ראשון גם אם בינתיים הלבוש השתנה והזכרון הטשטש...
(מ) * בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה'. (תהלים צח, ו)
נבוא לבאר על דרך משל ומליצה, למלך בשר ודם שנסע ליער גדול להשתעשע ולקבל תענוג מצידות חיות ועופות עד שבא לעמק היער ולא מצא את דרך המלך הנכון והישר לשוב לביתו.
וראה ביער אנשי כפרים ושאלום על הדרך ולא הכירו את המלך ולא ידעו מה להשיב לו, כי מעולם לא ידעו את דרך המלך הגדול הנכון והישר.
עד שמצא איש חכם ונבון ושאלו על הדרך.
אז החכם הבין שהמלך הוא. נזדעזע לאחוריו ושמע תיכף לרצונו ויראהו את הדרך, כי מרוב חכמתו ידע את דרך המלך הנכון והישר. ויולך את המלך לבית המלוכה וישב אותו על כסא ממלכתו. וימצא האיש ההוא חן בעיני המלך מאד וינשאהו מכל שרי המלוכה וילבוש את האיש ההוא בגדים יקרים ואת בגדיו צוה להכניס לבית גנזיו.
ויהי אחרי ימים רבים חטא אותו איש להמלך ויקצוף עליו המלך ויצו לשריו היושבים ראשונה במלכות לשפוט אותו האיש כדין העובר על מצות המלך.
ויצר להאיש מאד, כי ידע כי משפטו יהיה חרוץ לרע לו על דבר אשר חטא נגד המלך. ויפול לפני המלך ויבקש על נפשו ויתחנן לו שקודם שיצא דבר המשפט ימלא שאלתו בדבר אחד להלביש אותו בגדיו הראשונים שלו בשעה שהוליך את המלך מהיער וישא לו המלך לדבר ההוא.
ויהי כאשר הלביש אותו האיש את הבגדים הנ"ל, זכר המלך את גודל החסד אשר עשה עמו אותו האיש אשר החזיר אותו לבית המלוכה ויושיבהו על כסא ממלכתו ויכמרו רחמיו וימצא חן וחסד לפניו והעביר את חטאתו מלפניו והשיבו על כנו.
הנה ככל המשל הנ"ל כמו כן אנחנו עמו בית ישראל בשעת מתן תורה אשר החזיר הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון שיקבלו את התורה ולא רצו ואנחנו עמו בית ישראל קבלנו את התורה בשמחה ותענוג גדול עד אשר קדמנו נעשה לנשמע וקבלנו עלינו עול מלכות שמים והמלכנו אותו למלך עלינו וקבלנו מצותיו ותורתו הקדושה. ועתה פשענו ומרדנו נגדו. ובראש השנה יראים אנחנו מיום הדין אשר בא במשפט על כל נעלם ולכל איש ואיש נקצב משפטו כפי מעשיו לכן אנחנו תוקעין בשופר ומלבישין אנחנו אותנו באותו הלבוש שהיה במתן תורה שקבלנו את התורה והמלכנו אותו בשופר כמו שכתוב (שמות יט, ט) ויהי קול השופר הולך וחזק מאד כו', והוא כדי שיזכור לנו מזה הזכות וימחול לנו על כל עונותינו ופשעינו ויפטרנו מן הדין ויכתבנו לאלתר לחיים ארוכים וטובים אמן כן יהי רצון:
(40) With trumpets and the voice of the Shofar, sound out before Adonai the King (Psalms 98:6). Let us explain in the manner of parable and metaphor - that of a moral king who traveled to a great forest to amuse himself in hunting animals and birds. He came to a valley in the forest and couldn't find the path straight, true path of the king to return home. He saw villagers in the forest and asked them about the path but they didn't recognize the king and they don't know how to answer him. Because they'd never known the straight, true path of the king! Finally, he found a wise and understanding man and asked him about the path. The wise man understood that this was the king and he became shocked and drew back. He heard him and immediately showed him the path, because in his great wisdom he knew the straight, true path of the king, and he took the king to his palace and sat him down upon his throne. He found favor in the eyes of the king, who lifted him up among the ministers of the kingdom, and dressed him in fine clothing, and appointed him to his treasury. After some time, the man sinned against the king and the king became angry and ordered the highest ministers in the kingdom to judge the man according to his transgressions against the king's commandments. The man suffered much because he knew the judgement would go extremely bad for him, according to the manner that he had sinned against the king. He threw himself down before the king and begged for his life and implored him that before the verdict was passed that he might grant a request in one matter: to dress him in his original clothes that he was wearing at the time he took the king from the woods. The king agreed to do so. And so it was that when he dressed the man in those clothes, the king remembered the great kindness the man did did for him in returning him to his palace and sitting him on his throne. His compassion was stirred and he forgave the sin against him and restored the man to his place. Now this has been a parable: so too with us, the people of the House of Israel - that at the time of the giving of the Torah, the Holy Blessed One offered every nation in every language that they might accept the Torah, but they did not want it. But us, the people of the House of Israel, accepted the Torah with great joy and gladness, and we preceded understanding with action. We accepted upon ourselves the yoke of Heavenly Rule and made it our King over us and accepted God's commandments and holy Torah. And now we have trespassed and rebelled against God. And on Rosh Hashanah, we are afraid of the day of judgement, of the hidden verdict against each person according to their deeds. Therefore, we sound the shofar and dress in the clothes we wore at the time of the giving of the Torah, when we accepted the Torah and raised God as our King with the shofar, as it is written, "the voice of the shofar grew louder," (Exodus 19:19). This is in order that God will remember us according to that merit and forgive us our sins and trespasses and exempt us from judgement and write us for a long, good life, amen, may it be God's will.
ידועה בעולם החסידות הדרשה על מבנה השופר ועל הפסוק "מן המצר קראתי יה ענני במרחב יה". מבנה השופר הוא צר ומתרחב, מהמקום הצר מתבצעת הנשיפה והקול מהדהד בעוצמה במרחב.
הקול הפשוט והראשוני בוקע מעומקי לבו של האדם ואותו קול מהדהד בעוצמה וכאילו עונה לאותו קול ראשוני.
אולי, לעתים, עצם הזעקה וקריאת אותו קול ממעמקי הלב- היא כבר התיקון עצמו.