מה שהביא האנשים לפקפק בתפלה קרוב למה שהביא אותם לסלק ידיעת השם. וזה שהם אומרים שלא ימלט הדבר מחלוקה אם שנגזר מהשם טוב מה על איש מה או לא נגזר. ואם נגזר אין צריך תפלה, ואם לא נגזר איך תועיל התפלה לשנות רצון השם לגזור עליו טוב אחר שלא נגזר, שלא ישתנה השם מן הרצון אל לא רצון ולא מלא רצון אל רצון, ובעבור זה יאמרו שלא יועיל כשרון המעשה אל שיגיע לאדם מהשם בעבורו טוב מה, וכן יאמרו שלא תועיל התפלה להשיג טוב מה או להנצל מרע שנגזר עליו.
The reason which leads men to doubt the efficacy of prayer is the same as that which leads them to deny God’s knowledge. Their argument is as follows: Either God has determined that a given person shall receive a given benefit, or He has not so determined. If He has determined, there is no need of prayer; and if He has not determined, how can prayer avail to change God’s will that He should now determine to benefit the person, when He had not so determined before? For God does not change from a state of willing to a state of not willing, or vice versa. For this reason they say that right conduct is of no avail for receiving a good from God. And similarly they say that prayer does not avail to enable one to receive a benefit, or to be saved from an evil which has been decreed against him.
ונמצא איוב טוען זה הדעת בשם הרשעים ונוטה אליו, אמר כמתמיה על השם, אם הוא משגיח במעשה בני אדם מדוע לא יענוש הרשעים על היותם מאמינים על הדעת הזה, אמר מדוע רשעים יחיו עתקו גם גברו חיל זרעם נכון לפניהם עמם וגו׳ ויאמרו לאל סור ממנו ודעת דרכיך לא חפצנו מה שדי כי נעבדנו ומה נועיל כי נפגע בו, הנה יבאר שדעתם היה שאין כשרון המעשה מועיל, וזהו אמרו מה שדי כי נעבדנו, ושאין התפלה מועילה, וזהו אמרו ומה נועיל כי נפגע בו, וזה להיותם חושבים שאחר שנגזר על האדם דבר מה אי אפשר שיתבטל בשום צד.
Job argues in this manner in the name of the wicked and inclines to it. Sceptically he asks, If God takes notice of human conduct, why does He not punish the wicked for believing in this manner? “Wherefore do the wicked live, become old, yea, wax mighty in power? Their seed is established in their sight with them, and their offspring before their eyes … Yet they say unto God: ‘Depart from us; for we desire not the knowledge of Thy ways. What is the Almighty, that we should serve Him? And what profit should we have, if we pray unto Him?’ ” This shows their opinion that right conduct is of no benefit: “What is the Almighty that we should serve Him?” and that prayer is of no avail: “And what profit should we have, if we pray unto Him?” The reason for this belief is their opinion that when a certain evil has been determined for any one, it can not be annulled in any way.
וזה הדעת אינו נכון, שהשפעות העליונות יושפעו על המקבל בהיותו במדרגה ידועה והכנה ידועה לקבלם, ואם לא יכין האדם עצמו לקבל השפע ההוא הנה הוא המונע טוב מעצמו, שאם נגזר על איש מה על דרך משל שיצליחו תבואותיו בשנה פלונית והוא לא יחרוש ולא יזרע בשנה ההיא, אף אם ימטיר השם מטרות עזו על פני תבל ארצה לא תצלחנה תבואותיו אחר שלא חרש וזרע, והוא מונע מעצמו הטוב ההוא בשלא הכין עצמו לקבלו.
But this opinion is not true, for the influences from above come down upon the recipient when he is in a certain degree and state of preparation to receive them. And if a person does not prepare himself, he withholds the good from himself. For example, if it has been determined from on high that a given person’s crops shall prosper in a given year, and he neglects to plow or sow his land that year, then God may bring the most abundant rain upon the land, but his crops will not prosper, seeing that he has not plowed or sowed. He withheld the good from himself because he did not prepare himself to receive it.
ולפי זה נאמר שכשנגזר על האדם טוב מה הנה הוא נגזר עליו במדרגה ידועה מכשרון המעשה, וזה כלל יעודי התורה, וכן כשנגזר עליו רע מה הנה הוא נגזר בהיותו במדרגה ידועה מהרוע או בהכנה ידועה, וכשתשתנה המדרגה ההיא או ההכנה ההיא תשתנה הגזרה בהכרח לטוב או לרע.
Our idea therefore is that when a benefit is determined in favor of any one, it is conditional upon a certain degree of right conduct. This must be taken to be a general principle as regards the promises in the Bible. In the same way when a certain evil is determined upon some one, it is also conditional upon his being wicked in a certain degree or of being predisposed to it. And if the degree of wickedness or predisposition thereto changes, the pre-determined event or fate changes also necessarily for the better or the worse.