Prayer I: Obligation תפילה (א): חיוב

Click here to view analysis of these sources and additional features on Deracheha: womenandmitzvot.org.

לחצו כאן כדי לקרוא את ניתוח המקורות והדיון אודותם באתר דרכיה.

אמר רבי אמי אין תפלתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים נפשו בכפו שנאמר (איכה ג, מא) נשא לבבנו אל כפים

Rabbi Ami said: A person’s prayer is not heard unless he places his soul in his hand, as it is said, “Let us lift our hearts in our hands” (Eicha 3:41).

אמר רב המנונא כמה הלכתא גברוותא איכא למשמע מהני קראי דחנה וחנה היא מדברת על לבה מכאן למתפלל צריך שיכוין לבו רק שפתיה נעות מכאן למתפלל שיחתוך בשפתיו וקולה לא ישמע מכאן שאסור להגביה קולו בתפלתו...

Rav Himnuna said: How many great halachot are there to learn from these verses of Chana (Shemuel I 1:13)! “And Chana was speaking upon her heart,” from here that one praying must orient his heart. “Only her lips were moving,” from here that one praying should enunciate with his lips. “And her voice was not heard,” From here that it is prohibited to raise one’s voice in prayer.

(כה) ד"א: "לעבדו" - זו תפילה. זו תפלה, או אינו אלא עבודה? - ת"ל "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך", וכי יש לו עבודה בלב? הא מה ת"ל "ולעבדו בכל לבבכם"? - זו תפלה.

(כו) וכן בדוד הוא אומר (תהלים קמא ב) "תכון תפלתי קטורת לפניך משאת כפי מנחת ערב".

“And to serve Him” – this is prayer. You say: ‘Is this prayer or is it only sacrificial service?’ The verse teaches us “With all your heart and with all your soul” – and is there service with the heart? Behold, that is what the verse teaches: “And to serve Him” – this is prayer. And so says David, “Set my prayer as incense before you, the lifting of my hands as a pleasing meal offering” (Tehillim 141:2).

(א) מִצְוַת עֲשֵׂה לְהִתְפַּלֵּל בְּכָל יוֹם שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כג כה) ״וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה׳‎ אֱלֹהֵיכֶם״. מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁעֲבוֹדָה זוֹ הִיא תְּפִלָּה שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יא יג) ״וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם״ אָמְרוּ חֲכָמִים אֵי זוֹ הִיא עֲבוֹדָה שֶׁבַּלֵּב זוֹ תְּפִלָּה. וְאֵין מִנְיַן הַתְּפִלּוֹת מִן הַתּוֹרָה. וְאֵין מִשְׁנֶה הַתְּפִלָּה הַזֹּאת מִן הַתּוֹרָה. וְאֵין לַתְּפִלָּה זְמַן קָבוּעַ מִן הַתּוֹרָה:

(ב) ... אֶלָּא חִיּוּב מִצְוָה זוֹ כָּךְ הוּא שֶׁיְּהֵא אָדָם מִתְחַנֵּן וּמִתְפַּלֵּל בְּכָל יוֹם וּמַגִּיד שִׁבְחוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאַחַר כָּךְ שׁוֹאֵל צְרָכָיו שֶׁהוּא צָרִיךְ לָהֶם בְּבַקָּשָׁה וּבִתְחִנָּה וְאַחַר כָּךְ נוֹתֵן שֶׁבַח וְהוֹדָיָה לַה׳‎ עַל הַטּוֹבָה שֶׁהִשְׁפִּיעַ לוֹ כָּל אֶחָד לְפִי כֹּחוֹ:

(ג)... וְהַכּל יִהְיוּ מִתְפַּלְּלִין נֹכַח הַמִּקְדָּשׁ בְּכָל מָקוֹם שֶׁיִּהְיֶה...

1. It is a positive commandment to pray every day, as it is said, “And you shall serve the Lord your God.” From tradition they learned that this service is prayer, for it is said, “And serve Him with all your heart.” The sages said, “Which is the service of the heart? That is prayer.” And the number of prayers is not from the Torah, and the text of this prayer is not from the Torah, and prayer does not have a set time from the Torah…

2. Rather, the obligation of this command is thus: that a person beseech and pray every day, and relate the praise of God, and after that request his needs that he requires through request and pleading, and after that he gives praise and thanks to God for the good that He has bestowed on him, each person according to his capacity…

3. All should pray facing the Temple in whatever place they be…

ודאי כל ענין התפלה אינו חובה כלל אבל הוא ממדת חסד הבורא יתברך עלינו ששומע ועונה בכל קראנו אליו, ועיקר הכתוב ולעבדו בכל לבבכם מצות עשה שתהיה כל עבודתנו לאל יתעלה בכל לבבנו

Rather certainly the entire matter of prayer is not an obligation at all; rather, it is among the attributes of lovingkindness toward us of the Creator, may He be blessed, that He hears and responds whenever we call out to Him. And the essence of the verse “and to serve Him with all our hearts” is the positive commandment that all our service of God be with all our hearts…

...עֶזְרָא וּבֵית דִּינוֹ... עָמְדוּ וְתִקְּנוּ לָהֶם שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה בְּרָכוֹת עַל הַסֵּדֶר. שָׁלֹשׁ רִאשׁוֹנוֹת שֶׁבַח לַה׳‎ וְשָׁלֹשׁ אַחֲרוֹנוֹת הוֹדָיָה. וְאֶמְצָעִיּוֹת יֵשׁ בָּהֶן שְׁאֵלַת כָּל הַדְּבָרִים שֶׁהֵן כְּמוֹ אָבוֹת לְכָל חֶפְצֵי אִישׁ וָאִישׁ וּלְצָרְכֵי הַצִּבּוּר כֻּלָּן, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ עֲרוּכוֹת בְּפִי הַכּל וְיִלְמְדוּ אוֹתָן וְתִהְיֶה תְּפִלַּת אֵלּוּ הָעִלְּגִים תְּפִלָּה שְׁלֵמָה כִּתְפִלַּת בַּעֲלֵי הַלָּשׁוֹן הַצֶּחָה...

Ezra and his court… arose and instituted for them eighteen (shemoneh esrei) blessings in order … the three first praise to God, the three last thanks, and the middle have in them request of all things, like archetypes of each and every man’s desire and of the needs of the community in their entirety, so that they be laid out for everyone to say and they learn them and the prayer of the inarticulate will be a full prayer like the prayer of those with clear language….

(ד) רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, הָעוֹשֶׂה תְפִלָּתוֹ קֶבַע, אֵין תְּפִלָּתוֹ תַּחֲנוּנִים.

Rabbi Eliezer said: One who makes his prayer fixed, his prayer is not beseeching.

לאה הורוביץ, תחינה לברכת החדש

…קבל את תפלתי, ואל ישובו דמעותי ריקם….אזכה להתפלל אני האשה (פלונית בת פלונית) על כל הנשים הצדקניות, בזכות האמהות שרה, רבקה, רחל, לאה…

Leah Horowitz, Techina for the Blessing of the New Month

Receive my prayer, and don’t turn away my tears empty…May I, the woman, ___ daughter of ____ merit to pray with all the righteous women, in the merit of the matriarchs, Sara, Rivka, Rachel, Leah….

(טו) וַתַּ֨עַן חַנָּ֤ה וַתֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֲדֹנִ֔י אִשָּׁ֤ה קְשַׁת־ר֙וּחַ֙ אָנֹ֔כִי וְיַ֥יִן וְשֵׁכָ֖ר לֹ֣א שָׁתִ֑יתִי וָאֶשְׁפֹּ֥ךְ אֶת־נַפְשִׁ֖י לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃

No my lord, I am a woman hard of spirit, and I have not drunk wine or strong drink, and I am pouring out my soul before God.

(יז) אֲ֭נִי אֶל־אֱלֹהִ֣ים אֶקְרָ֑א וַ֝יהוָ֗ה יוֹשִׁיעֵֽנִי׃ (יח) עֶ֤רֶב וָבֹ֣קֶר וְ֭צָהֳרַיִם אָשִׂ֣יחָה וְאֶהֱמֶ֑ה וַיִּשְׁמַ֥ע קוֹלִֽי׃

I will call out to God and the Lord will save me. Evening and morning and afternoon I will speak and sigh and He will hear my voice.

תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות

The forefathers enacted the prayers and our sages connected them to the sacrifices.

נָהֲגוּ כָּל יִשְׂרָאֵל בְּכָל מְקוֹמוֹת מוֹשְׁבוֹתֵיהֶם לְהִתְפַּלֵּל עַרְבִית וְקִבְּלוּהָ עֲלֵיהֶם כִּתְפִלַּת חוֹבָה:

All of Israel in all their places of settlement had the practice to pray the evening prayer and they accepted it upon themselves as an obligatory prayer.

ורבי יוחנן אמר ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו:

And Rabbi Yochanan said: Would that a person would pray all day long!

Rav Joseph B. Soloveitchik, 'The Common-Sense Rebellion,' Reflections of the Rav

Communal worship should be constant and not buffeted by the winds of fashion and subject to varying moods of diverse individuals. The fact that Jews of all times and from different parts of the world are able to worship together, even allowing for minor variations of liturgical custom, is due to the constancy or form which is controlled by the Halacha.

(ג) נָשִׁים ... פְּטוּרִין מִקְּרִיאַת שְׁמַע וּמִן הַתְּפִלִּין, וְחַיָּבִין בִּתְפִלָּה וּבִמְזוּזָה, וּבְבִרְכַּת הַמָּזוֹן:

(3) Women... are exempt from reciting the Shema and putting on tefillin, but are obligated for tefillah, mezuzah, and Birkat Hamazon (the blessing after meals).

וחייבין בתפלה: דרחמי נינהו מהו דתימא הואיל וכתיב בה ערב ובקר וצהרים כמצות עשה שהזמן גרמא דמי קמשמע לן:

And they are obligated in prayer: For it [prayer] is seeking mercy [rachamei]. What might you have said [without the mishna]? Since it is written regarding it [prayer] “evening and morning and afternoon,” it is like a positive time-bound commandment. [The mishna therefore] teaches us [otherwise].

וחייבין בתפילה כדי שיהא כל אחד ואחד מבקש רחמים על עצמו.

They [women] are obligated in tefilla, in order that every single person should ask for mercy for himself.

© DERACHEHA: WOMEN AND MITZVOT 2020