Google to launch world’s first driverless ‘Shabbat car’, April 1, 2016 (https://jewishnews.timesofisrael.com/google-to-launch-worlds-first-driverless-shabbat-car/)
The world’s first Shabbat car using Google technology will hit the roads later this year.
Google’s California headquarters announced on Thursday it will partner with Israeli firm, Chauffer Shabbat, to develop a driverless car that can be pre-programmed to various destinations and requires no human intervention for the duration of the Jewish Sabbath, which begins at sundown on Friday and lasts until sundown on Saturday.
Much like a Shabbat elevator, the car operates automatically and will not need to be switched on or off, a feature that will appeal to more observant Jews who abstain from operating electrical switches on the Sabbath.
The engine can remain on for 25 hours, but a special hibernation mode developed by the Israeli firm ensures it can run at the lowest possible levels and uses only a tiny percentage of the vehicle’s stored fuel.
In winter months, the car’s external lights can also be programmed to automatically turn on, much like time switches used by observant Jews in their homes.
Other features include doors that can be opened with a traditional key, rather than an electronic fob and automatic climate control.
A luxury version of the car even has a hot plate fitted into the glove compartment, which can be used to keep chicken soup and kugel warm while travelling to a destination for Friday night dinner or Saturday lunch.
A Shabbat car will doubtless prove beneficial to those currently unable to walk to synagogue, including the elderly, wheelchair bound and young children.
Following yesterday’s announcement, the Nasdaq jumped 0.3%, with stakeholders and Jewish leaders hailing the new technology as “revolutionary”.
Shabbat Chauffeur spokesman Michal Muksa confirmed the first fleet of cars are already in production and will be available in white and blue.
Midday has passed so, if the coin hasn’t dropped… APRIL FOOLS!
Contemporary Modern Orthodox Responses
Rabbi Yoni Rosenzweig, Beit Shemesh, Israel
It’s about the spirit of Shabbat. Even if halachically it may be permissible, we don’t want people diving around and hurting the general feeling.
Rabbi Ysoscher Katz, New York, NY
If you start using self-driving cars on Shabbat, that could change Shabbat...For some of us, that would be a tragic loss.
Rabbi Yehoshua Looks
When the Conservative movement’s responsum limited Shabbat driving to getting to and from synagogue for public prayer, many took advantage of the opportunity to use the car for non-Shabbat activities, like shopping
"המכונית מחייבת תִּכנות מראש להתמודדות עם דילמות אתיות, כגון: דילמת המכונית המתדרדרת מול חמישה אנשים, כאשר היא יכולה להסיט את עצמה הצדה ולפגוע באדם אחד העומד על המדרכה. למי היא מחויבת - ועל מי תפעיל את הכלל האתי 'חייך קודמים לחיי חברך'? האם היא תתוכנת כך שלעולם תדאג שבעל המכונית לא יפגע באחרים (ואז כולם יקנו מהמתחרים שיבטיחו את טובת הבעלים) - או שהיא דווקא תעדיף תמיד את טובת הנוסעים על פני הסביבה?...
"כשם שבתחומים אחרים של הבינה המלאכותית נידונו העקרונות האתיים הרבה לפני המימוש המעשי, בעיקר בספרות הבדיונית (אייזיק אסימוב, לדוגמה), צריך לדון בשאלות היפותטיות אלו, ההופכות לנגד עינינו לשאלות אקטואליות, בדרכה של הסוגיה התלמודית המבקשת לנסח את העקרונות האלה מתוך משא ומתן, דיון במקורות קודמים, והרבה מאוד יצירתיות. כבר עתה עולה החובה ליצור קוד אתי של המכוניות האוטונומיות, שכן בלעדיו אנו עלולים למצוא את עצמנו במקומות בעייתיים רבים, ללא מצפן ראוי".
צורך הדיון, נניח שמדובר באוטומציה מלאה, אך בתוצאה שלפחות לפי תודעתנו היום הופכת את רשות הרבים ליום חול - השאלה היא איזה היבט הוא העיקרי. כבר שנים רבות אני טוען, לאור דברי הרמב"ן, כי 'עובדין דחול' הוא לא גזירה צדדית, כי אם חלק מהגדרת השבת עצמה, ומבחינה זו הוא חמור יותר ואסור. אולם השאלה המרתקת היא היכן למתוח את הקו בין שימוש בחשמל (גם בגנרטור), מזגן, תאורה וכדומה שאינם נתפסים כ'עובדין דחול' - ובין מכונית אוטומטית, ועד כמה ההרגל עשוי להפוך אותה לחלק אינטגרלי...
נראה לי כי מבחינה הלכתית השימוש במכונית זו בשבת יהיה אסור, אולם תהא אפשרות לפוסקי ההלכה להקל במצבים חיוניים: לאפשר למוגבלי תנועה להיות חלק מהציבור; להפנות חלק מהנסיעות החיוניות (משטרת רכוש) למכוניות אלו וכן הלאה. בכך תישמר אופייה של השבת, בד בבד עם ניצול הטכנולוגיה לקיומם של חיים טובים יותר לזקוקים לכך"
Rabbi Yuval Cherlow, Raanana, Israel
I have been arguing for years that according to Nahmanides, the concept of דחול עובדין) non-Shabbat activities) is not a secondary concept but an integral part of the definition of Shabbat and it is therefore more severe and forbidden. The fascinating question is where to draw the line between using electric devices such as AC and light which are not perceived as non-Shabbat activities, and between an autonomous car, and what is the possibility of the car becoming a part of our life. I therefore believe that it will be forbidden to use the car on Shabbat, but the Poskim would be able to make some exceptions, for people with disabilities and for essential police activities.
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4937082,00.html
Case #1: Shabbat Elevators
Machon Zomet
What is needed for an elevator to operate as a "Shabbat elevator?"
- A timer to schedule automatic operation
- Disconnecting the manual buttons (except for the emergency button)
- Automatically stopping at every floor or two, leaving enough time for safe entry and exit
- Neutralizing any electrical effects connected to entry or exit from the elevator while it stops at a floor
- Sounding a warning buzzer before the doors close
- Taking care of the weighing mechanisms – either by disconnecting them or by neutralizing the effect of a person's entry into the elevator
- Proper operation of re-leveling
- Turning off unnecessary signal lights and taking care of floor indicator lights
- Appropriate signs in the elevator and at all floors
Do our devices have to rest?
...אבל אין נותנין חטין לתוך הריחים של מים אלא בכדי שיטחנו מבעוד יום מאי טעמא אמר רבה מפני שמשמעת קול אמר ליה רב יוסף ולימא מר משום שביתת כלים דתניא ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו לרבות שביתת כלים אלא אמר רב יוסף משום שביתת כלים
The Sages taught in a Tosefta:...However, one may not place wheat kernels into the water mill unless he does so in a way so that they will be ground while it is still day on Friday and not on Shabbat. The Gemara asks: What is the reason that the baraita prohibited a mill and permitted other prohibited labor? Rabba said: Because it makes noise and the public will hear the mill grinding on Shabbat. Although no prohibited labor is being performed, doing so displays contempt for Shabbat. Therefore, the Sages prohibited it. Rav Yosef said to Rabba: And let the Master say a better reason, due to the obligation to ensure the resting of utensils. Even the utensils of a Jewish person may not be used for prohibited labor on Shabbat. As it was taught in halakhic midrash, the Mekhilta: That which is stated: “And in all that I said to you, take heed” (Exodus 23:13), is an allusion to matters mentioned in the Oral Torah. It comes to include the resting of utensils on Shabbat. Rather, Rav Yosef said: The reason for the prohibition of the mill on Shabbat is due to the resting of utensils.
(א) מלאכות המותרים והאסורים להתחיל בע"ש כדי שיהיו נגמרים בשבת. ובו ז סעיפים:
מותר להתחיל במלאכה בערב שבת סמוך לחשיכה אף על פי שאינו יכול לגומרה מבעוד יום והיא נגמרת מאליה בשבת...ולתת צמר לתוך היורה שאינה על האש והיא טוחה בטיט שאם היא על האש אסור שמא יחתה (פי' יגלה ויעיר הגחלים במחתה)
(1) It is permitted to start an action on Friday near darkness even though the work cannot be completed on Friday and can only be finished on Shabbat...It is permitted to put wool inside a large pot that is not on the fire, and it is covered with mud. But if the pot is on the fire it is forbidden, lest one stirs the coals...
(ה) ומות' לפתוח מים לגנה והם נמשכים והולכים בכל השבת...ומותר לתת חטים לתוך רחיים של מים סמוך לחשיכ': הגה ולא חיישי' להשמעת קול שיאמרו רחיים של פלוני טוחנות בשבת ויש אוסרים ברחיים ובכל מקום שיש לחוש להשמעת קול (טור ותוס' והרא"ש פ"ג דשבת וסמ"ג וסה"ת והגהות מה'' פ"ז ותשובת מהרי"ו סימן ק"ל ואגור) והכי נהוג לכתחלה מיהו במקום פסידא יש להקל כמו שנתבאר לעיל ס"ס רמ"ד. ומותר להעמיד כלי משקולת שקורין זייגר מע"ש אע"פ שמשמיע קול להודיע השעות בשבת כי הכל יודעים שדרכן להעמידו מאתמול (טור אגור) ועיין לקמן סי' של"ח:
(5) It is permitted to open water to the garden and the water will continue and flow all of Shabbat...It is permitted to put wheat in a water mill near dark. Rema: And we are not concerned for Hashmaat Kol (making noise) that one will say, “so-and-so’s watermill is grinding on Shabbat” and others forbit the water mill, and in every place we should be concerned with Hashmaat Kol, and this is how we practice lechatchila. However, in a place where there is a loss, one can be lenient...and even if it makes a noise, everyone knows it’s typically set up before Shabbat.
Do we care what people think?
(ג) אינו נוהג אלא בבשר בהמה טהורה בחלב בהמה טהורה אבל בשר טהורה בחלב טמאה או בשר טמאה בחלב טהורה מותרי' בבישול ובהנאה ובשר חיה ועוף אפילו בחלב טהורה מותר בבישול ובהנאה ואף באכילה אינו אסור אלא מדרבנן אבל דגים וחגבים אין בהם איסור אפילו מדרבנן: הגה ונהגו לעשות חלב משקדים ומניחים בה בשר עוף הואיל ואינו רק מדרבנן אבל בשר בהמה יש להניח אצל החלב שקדים משום מראית העין כמו שנתבאר לעיל סי' ס"ו לענין דם (ד"ע):
(3) The law only applies with meat from a pure [kosher] animal and milk from a pure animal, but meat of a pure animal in milk that is impure, or meat from an impure animal in pure milk, is permitted to cook and benefit from. Meat of a wild animal and of fowl, even in milk which is pure, is permitted to cook and benefit from; and even eating is only prohibited rabbinically. Fish and grasshoppers are not prohibited [with milk] even rabbinically. We make milk from almonds and place bird meat in it, since [milk and bird meat] is only rabbinically [forbidden]. But with meat from a domesticated animal, place almonds next to the milk, so that people don't misunderstand. This is as we said above, in chapter 66.
(א) ונהגו לעשות חלב משקדים כו' הואיל כו'...ובפרט גבי בשר עוף דאיכא למיחש טפי שלא ידמו לומר בשר עוף בחלב שרי אפי' מדרבנן כר"י הגלילי עכ"ל וכן הסכימו האחרונים וכן נלפע"ד (שוב בא לידי ס' באר שבע ומצאתי שפסק נמי הכי) דהא אפילו במידי דרבנן חיישינן למראית העין
And especially regarding fowl meat, where there is an even greater concern so that people will not say that fowl meat and dairy in permitted, even de-rabbanan (as Rabbi Yossi HaGlili himself says)...and thus, the Achronim agreed and such is my humble opinion, that even for a de-rabbanan issur, we are concerned with Marit Ayin.
(ד) כמו שנתבאר לעיל סי' ס"ו גבי דם. ... בבשר עוף בחלב שהוא דרבנן ואפילו בבהמה אינו אסור אלא דרך בישול דוקא הלכך לא חשו בזה למראית עין ע"כ ואף כי דברי רמ"א נכונים וכבר נתפשט המנהג כן מ"מ נראה שיש להניח לכתחלה שקדים גם אצל בשר עוף אלא במקום שאין לו שקדים אין לאסור בשביל זה האכילה
...with fowl meat in dairy, which is prohibited de-rabbanan, and even if it was a domesticated animal (which is considered "meat" de-oraita) which is only prohibited de-oraita if it's cooked with dairy, therefore, they were not concerned with marit ayin. And even according to the Rema, (this position) is correct), and this is indeed the custom that has spread. Nevetheless, it's appropriate to place almonds next to the fowl meat lechatchila, but when there aren't almonds available, there is no need to prohibit mixing the two because of this.
Case #2: Cruise Ships on Shabbat
תנו רבנן אין מפליגין בספינה פחות משלשה ימים קודם לשבת במה דברים אמורים לדבר הרשות אבל לדבר מצוה שפיר דמי ופוסק עמו על מנת לשבות ואינו שובת דברי רבי רבן שמעון בן גמליאל אומר אינו צריך...
The Sages taught: One may not set sail on a ship fewer than three days before Shabbat, to avoid appearances that the Jew is performing a prohibited labor on Shabbat. In what case is this statement said? In a case where he set sail for a voluntary matter; however, if he sailed for a matter involving a mitzva, he may well do so. And, even then, he must stipulate with the gentile ship captain that this is on the condition that he rests, i.e., stops the ship, and even if the gentile does not rest. Rabban Shimon ben Gamliel says: He need not stipulate.
What are the concerns with boarding a ship?
Rabbeinu Chananel is concerned about going beyond the techum, the Baal HaMeor is concerned about getting into a dangerous situation, which one can’t do before Shabbat lechatchila, the Ramban is concerned with non-Jews doing work for Jews, the Tosafot note that one might come to direct the ship, the Or Zarua brings Maarit Ayin concerns, and finally, the Rif raises Bitul Oneg Shabbat as a concern, which the Shulchan Aruch paskens as well (cited by Rav Eitan Kopiatski)
The Magen Avraham wrote that on Shabbat, it's forbidden to depart on a ship (on Erev Shabbat), even to fulfill a mitzvah...and there are those who say that even on Shabbat, it's permitted to fulfill a mitzvah.
Case #3: Bicycles on Shabbat
חוכבדתו מעשות דרכיך וכבדתו שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול וכי הא דרבי יוחנן קרי למאניה מכבדותי מעשות דרכיך שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול ממצוא חפצך חפציך אסורין חפצי שמים מותרין ודבר דבר שלא יהא דבורך של שבת כדבורך של חול דבור אסור הרהור מותר בשלמא כולהו לחיי אלא שלא יהא הילוכך של שבת כהילוכך של חול מאי היא כי הא דאמר רב הונא אמר רב ואמרי ליה אמר רבי אבא אמר רב הונא היה מהלך בשבת ופגע באמת המים אם יכול להניח את רגלו ראשונה קודם שתעקר שניה מותר ואם לאו אסור מתקיף לה רבא היכי ליעביד ליקף קמפיש בהילוכא ליעבר זימנין דמיתווסן מאני מיא ואתי לידי סחיטה אלא בהא כיון דלא אפשר שפיר דמי אלא כדבעא מיניה רבי מרבי ישמעאל ברבי יוסי מהו לפסוע פסיעה גסה בשבת אמר ליה וכי בחול מי הותרה שאני אומר פסיעה גסה נוטלת אחד מחמש מאות ממאור עיניו של אדם ומהדר ליה בקידושא דבי שמשי בעא מיניה רבי מרבי ישמעאל ברבי יוסי מהו לאכול אדמה בשבת אמר ליה וכי בחול מי הותרה שאני אומר אף בחול אסור מפני שהוא מלקה
“If you keep your feet from breaking, from pursuing your affairs on My holy day, and you call Shabbat a delight, the Lord’s holy day honorable, and you honor it by not going your own way, from attending to your affairs and speaking idle words” (Isaiah 58:13). The Rabbis derived from the words “and you honor it” that your dress on Shabbat should not be like your dress during the week, as Rabbi Yoḥanan would refer to his clothing as my honor, indicating that appropriate clothing is a form of deference. The words “going your own way” mean that your walking on Shabbat should not be like your walking during the week. “From attending to your affairs” means it is prohibited to deal with your weekday affairs and to speak about them on Shabbat. However, affairs of Heaven, i.e., those pertaining to mitzvot, are permitted. “And speaking idle words” means that your speech on Shabbat should not be like your speech during the week, i.e., one should not discuss his weekday affairs on Shabbat. However, it is only speech that they said is prohibited, whereas merely contemplating weekday affairs is permitted. The Gemara asks: Granted, all of these directives, fine, they are understood. However, what is the meaning of the following phrase: That your walking on Shabbat should not be like your walking during the week? The Gemara answers: It is in accordance with that which Rav Huna said that Rav said, and some say that Rabbi Abba said that Rav Huna said: If one were walking on Shabbat and came upon a stream of water and had to cross it, if the stream is narrow and one could place his first foot down on the other side before raising the second one, it is permitted to cross it; and if it is not possible and one must jump to cross it, it is prohibited. That is the type of walking that is not permitted on Shabbat. Rava strongly objects to this: Since we have said that one’s walking on Shabbat should not be like his walking during the week, and jumping constitutes prohibited walking, if one encounters a stream on Shabbat, what should he do to cross to the other side? If he circumvents the stream, he is increasing the distance that he is walking and exerting extra effort on Shabbat. If he walks through the water, sometimes his clothes will absorb water and he will come to wring them out. What then should he do? Rather, in this case, since it is not possible to cross any other way, he may well cross it, i.e., it is permitted for him to jump over the stream. Therefore, rather say that walking that is defined as characteristic of weekday walking involves taking large steps.
אמר רבי חלבו אמר רב הונא היוצא מבית הכנסת אל יפסיע פסיעה גסה אמר אביי לא אמרן אלא למיפק אבל למיעל מצוה למרהט שנאמר נרדפה לדעת את ה׳ אמר רבי זירא מריש כי הוה חזינא להו לרבנן דקא רהטי לפרקא בשבתא אמינא קא מחליין רבנן שבתא כיון דשמענא להא דרבי תנחום אמר רבי יהושע בן לוי לעולם ירוץ אדם לדבר הלכה ואפילו בשבת שנאמר אחרי ה׳ ילכו כאריה ישאג וגו׳ אנא נמי רהיטנא:
Rabbi Ḥelbo said that Rav Huna said: One who leaves the synagogue should not take large strides because it creates the impression that he is eager to leave. Abaye explained Rav Huna’s statement and said: This halakha was only said with regard to leaving the synagogue, where large strides seem particularly disrespectful. However, with regard to entering a synagogue, it is a mitzva to run and one is permitted to rush and take large strides (Rabbi Yoshiyahu Pinto). As it is said: “And let us know, eagerly strive to know the Lord” (Hosea 6:3). One who eagerly enters a synagogue displays his enthusiasm to follow the path of God. Rabbi Zeira said: Initially, when I saw the Sages running to the Rabbi’s lecture on Shabbat, I said: These Sages are desecrating Shabbat. One is prohibited from running on Shabbat in deference to the sanctity of the day. Once I heard that which Rabbi Tanḥum said that Rabbi Yehoshua ben Levi said: One should always run for a matter of halakha, even on Shabbat, as it is stated: “They shall walk after the Lord, who will roar like a lion” (Hosea 11:10). In other words, one should rush as though he were chased by a lion (Birkat Hashem), I too run.
The Big Lebowski
Donny : How come you don't roll on Saturday, Walter?
Walter Sobchak : I'm shomer shabbos.
The Dude : Yeah, and in the meantime, what do I tell Lebowski?
Walter Sobchak : Saturday, Donny, is Shabbos, the Jewish day of rest. That means that I don't work, I don't drive a car, I don't freaking ride in a car, I don't handle money, I don't turn on the oven, and I sure as heck *don't freaking roll*!
Walter Sobchak : Shomer shabbos!